Går totalt kold ved cardio om morgenen


zmaller
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har et problem, når jeg dyrker cardio om morgenen.

Efter cirka 30-45 minutter går min krop fuldstændig kold, jeg får svedeture, bliver svimmel og ofte tæt på at kaste op, alt i alt ikke den optimale kombination når man nu ønsker at dyrke cardio længere tid en disse 30-45 min.

Hvis jeg gør det om eftermiddagen har jeg overhovedet ikke samme problem.

Uden at være ekspert, går jeg ud fra at det er fordi min krop simpelthen ikke har energi nok på det tidspunkt at dagen, og dermed går jeg ud fra at det skyldes hvad jeg spiser inden jeg træner om morgenen.

Derfor vil jeg gerne have et godt råd til, hvad man bør indtage af føde før en hård cardio session om morgenen. Det skal gerne samtidig passe med mit ønske om vægttab.

So far, har jeg prøvet lidt forskelligt:

- 2 bananer

- 2 skiver rugbrød + banan

- Havregryn

Men ingen af disse måltid er åbenbart tilfredsstillende for min krop.

Håber på nogle gode råd og vejledning

På forhånd tak

/Martin

Edited by zmaller
Link to comment
Share on other sites

Prøv at stå tidligere op.

Min krop vil heller ikke presses fra start - og det uanset hvad og hvor lidt eller hvor meget jeg spiser og drikker. Er af natur B-menneske, det kunne tyde på at det har lidt at sige.

Du kan også prøve med havregrød.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. også prøve at indtage maltodextrin, eller andre simple kulhydrater. Bananer er sådan set fint nok, men gi-indekset (hvor hurtigt blodsukkeret stiger) er sådan set ikke så højt, og en umoden banan har faktisk et ret lavt gi-indeks. Hvis du træner lige efter du har spist, når dine muskler muligvis ikke at optage glucosen, hvorfor dine glykogen-depoter forholdsvist hurtigt løber tør.

Du kunne i en periode prøve med rent sukker istedet, for en hurtigere optagelse, og se om det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Så flere og lettere optagelige kulhydrater om morgenen lyder som en løsning.

Men umiddelbart, skal jeg så ikke passe på med kulhydrater ift. mit vægttab?

Er det muligt at give et råd om hvor mange kulhydrater jeg "kan tåle" at indtage, før en times effektiv cardio, hvis jeg stadig ønsker at opnå et vægttab. Ved udemærket at man ikke blot kan kigge på hvad der sker om morgenen, men det er bare fordi jeg har intet forhold til hvor mange kulhydrater jeg bør indtage.

Er den eneste regel for kulhydrater bare, at jeg bør indtage færre end jeg forbrænder?

Edited by zmaller
Link to comment
Share on other sites

Om kulhydraterne kommer fra rugbrød eller ren sukker, er kaloriemæssigt ligyldigt. Det eneste man bør tænke på, er dog at rent sukker er tomme kalorier, og indeholder altså ikke brugbare vitaminer, antioxidanter osv. Et større minus ved simple kulhydrater er mæthedsfornemmelsen. Fordi det er hurtigt omsætteligt, er man hurtig sulten igen, hvilket jo selvfølgelig ikke er optimalt, iht. et vægttab.

Så simple kulhydrater er som udgangspunkt forbeholdt morgen (hvis man skal træne tidligt), og efter hård fysisk træning, netop fordi det er hurtigt optagende. Så simple kulhydrater er som hovedregel noget skidt, men hvis man bruger det med omtanke, til tider ganske fornuftigt :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror det er en meget normal oplevelse du har: Følelsen skyldes at du "går sukkerkold" og dine muskler er tømt for glycogen. Du har jo lige "fastet" i en masse timer over natten, så dine depoter er ikke særligt godt fyldte.

Jeg har selv til tider trænet LIGE når jeg er stået op. Jeg vil anbefale dig KUN at spise letoptagelige kulhydrater som f.eks. bananer og lyst brød lige før træningen og under. Der er også noget tilvending: Altså, man blir' bedre til det når man har prøvet at træne tidligt nogle gange.

Jeg plejer at stå op, drikke et stort glas vand og spise en banan, klare mit morgentoilet og SÅ igang med det samme! Så kan man løbende supplere med energidrik, energibarer, bananer eller gel undervejs (har ikke prøvet at træne mere end en time så tidligt, så jeg kører bare på vand).

En hel anden idé er at sænke intensiteten en anelse: Så kan du fortsætte væsentligt længere (fordi du forbrænder en højere andel fedt i forhold til glycogen).

Link to comment
Share on other sites

Ynder selv at træne efter længere faster (12+timer) og føler ikke at der er nogen problemer i det. Muskelglycogen forbrændes ikke om natten og hvis det er leverglycogen, der mangler, kunne det tyde på utilstrækkeligt energiindtag generelt. En smule energidrik under træning kan dog til dels kompensere for dette, hvis det er sukker du mangler. Dette vil selvfølgelig ikke have nogen positiv effekt på din akutte fedtforbrænding men det vil jo hjælpe i dit overordnede energiregnskab.

Har i øvrigt fået den opfattelse at ikke alle træner lige godt på fastende mave. Måske er det bedst for nogle at være lidt tilbageholdende med dette, selv om vi bliver fortalt at morgenen er det bedste tidspunkt at fedtforbrænde.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Den beste løsning er at stå tidligere op, spise et godt stort måltid med rugbrød, havregryn og andet fuldkorn med bananer, mandler osv. og så vente i hvert fald en time med cardio (og mere hvis din mave føles fyldt). Det er dog de færreste der har den tid om morgenen.

I stedet kunne du indtage et mellemstort måltid af samme som ovenstående (så du kan løbe lige efter og ikke får mavegener ved cardio) og samtidig supplere med letoptagelige sukkerarter.

Denne løsning er umiddelbar væsenlig bedre end den med kun tomme sukkerkalorier.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Kom til at tænke på....

Når jeg har tid til at tage til fællestræning aøndag morgen (sker desværre ikke så tit), så står jeg gerne op i ret god tid - og som det aller aller første, spiser jeg en tallerken havregrød og drikker noget vand. Så snart jeg er færdig, går jeg igen i seng og sover typisk 45-60 minutter mere inden jeg står "normalt op" og tager til træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share