Knæk-lyd i led


mdk
 Share

Recommended Posts

Tidligt og silde har jeg fablet løs om mine led. Så var der knæleddet, så var der skulderleddet, så var der albueleddet og jeg kunne fortsætte. Så det gør jeg:

Når jeg kører DB rows og military press har jeg bemærket, at der en gang i mellem sker et "knæk" i skulderleddet hhv. albueleddet. Under den første øvelse er det, når håndvægten er trukket næsten helt op til hoften. I den anden øvelse, idet armene strækkes op over hovedet.

Hvad sker der sådan biomekanisk? Er det tegn på noget?

Det gør hverken ondt, idet knækket lyder og kan mærkes, eller senere, efter træningen er overstået. I princippet virker det, som de knæk i fx. fingerled, man kan fremprovokere ved at strække leddene.

Jeg har HØRT, at det ikke betyder et klap, men nu kan man jo høre så meget. Og jeg vil gerne høre mere og gerne fra dem med medicinsk baggrund. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der sådan biomekanisk? Er det tegn på noget?

Det gør hverken ondt, idet knækket lyder og kan mærkes, eller senere, efter træningen er overstået. I princippet virker det, som de knæk i fx. fingerled, man kan fremprovokere ved at strække leddene.

Jeg har HØRT, at det ikke betyder et klap, men nu kan man jo høre så meget. Og jeg vil gerne høre mere og gerne fra dem med medicinsk baggrund. :)

Jeg kender det godt fra mig selv. Nogle gange kan det ligefrem knase i knæleddet.

Jeg tror, det er meget naturligt.

Det kendes fra besøg hos kiropraktoren. Der kan det knage og brage, så det kan høres ud i venteværelset.

Jeg har også hørt nogle forklaringer, men lad hellere fagfolkene på området udtale sig om det, så læser jeg interesseret med...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Skulderleddets opbygning (kugleled) stiller store krav til koordination af bevægelserne..

En rotation (som jo sker ved de fleste bevægelser) er eksempelvis ikke kun en rotation, men også en glidning... Da ledfladen i skulderleddet ikke er ret stor, og da en simpel rulning ville være uøkonomisk, sker rotationen altså "på stedet"....

Samtidigt skal der ved abduktion ske et nøje koordineret samarbejde imellem scapulas og overarmens muskler (Den scapulo humerale rytme)

Hvis en eller flere af disse mekanismer ikke "kører optimalt", vil man eksempelvis kunne risikere at humerus' hoved kommer op på kanten af ledskålen, (subluxation) og den efterfølgende "smutten på plads" kan så give et knæk.. Det behøver ikke at være smetefuldt, men kan i længden give slid på ledfladerne..

Vi er altså igen tilbage ved koordinationstræning (gerne overvåget af fagmand) og træning af rotatorcuff'en.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, Jøgge. Men vil det ikke betyde, at kiropraktorer udsætter kroppen for forkerte belastninger, idet de knækker rundt med leddene?

Knækket kan også forekomme - og gør det faktisk relativt hyppigt - ved ganske alm. bevægelser. Fx. hvis man går i hug og rejser sig op, så kan det knække i knæleddet. Eller hvis man strækker ryggen ud efter en hråd gang styrke. Knik-knak siger det så.

Link to comment
Share on other sites

Men vil det ikke betyde, at kiropraktorer udsætter kroppen for forkerte belastninger, idet de knækker rundt med leddene?

:D Well spoken :lol:

Nej , nu må jeg lige styre mig.. (Der er en evig diskussion mellem kiropraktorer og fysser om det rigtige i hinandens behandlingsprincipper)

Knæk fra led kan som sagt stamme 117 forskellige steder fra.. Personligt er jeg (mærkeligt nok ;) ) ikke tilhænger af kiropraktorernes "knæk først og spørg senere" praksis :lol: men i enkelte tilfælde kan den være det rigtige..

Man kan kun gisne om hvad de knæk man oplever om morgenen skyldes (fra ryggen eks.)

Min personlige tro er at det er det samme som "fingerknæk. Altså ikke skadeligt, ej heller gavnligt.

I min overbevisning er det de belastede knæk som potentielt kan udgøre en skadesrisiko. Altså når man står og laver Cuban/military press, og skulderen gentagnegange siger knæk.. Vi ved ikke om det er væv med smertereceptorer som er under belastning, og derfor heller ikke om vi gør skade.

Knæleds"knæk": Patella (knæskallen) kører i en fure i femur. Hvis musklerne trækker patella lidt ud af furen, vil den altså efterfølgende smutte på plads med et smæld..

Man ved at der ved manipulation som det hedder, udskilles smertelindrende stoffer omkring leddet (primært ryggen) og det kan være herfra kiropraktorerne får deres til tider kortvarige bedring hos patienten...

Jeg prøver selv altid at undgå lyde fra leddene under træning.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser, der er startet en tråd om hybermobile led. Er det korrekt, at de knæklyde, jeg har skrevet om i denne tråd, kan resultere i hypermobilitet (i det ene eller andet omfang), fordi man gentagne gange overbelaster leddets bevægelighed? Og har det noget på sig, at disse overbelastninger eller hybermobilitet kan fremskynde slidgigt?

Link to comment
Share on other sites

Nej, man kan ikke træne sig hypermobil... Ved en evt. skade på ledkapsel, vil man se at leddet bliver "løst", men hypermobilitet er noget man fødes med..

Jeg tror ikke at hypermobilitet i sig selv kan fremskynde slidgigt, det ser man mere hvis leddet har været skadet - og som følge deraf beskadigelse på flere af leddets "stabilisatorer"...

Link to comment
Share on other sites

Michael <<< Det er så bare spørgsmålet, hvor meget man skal acceptere. For tiden kører jeg DB bent over row - måske lige tungt nok i forhold til, hvad jeg egentlig burde. Her kan der i den seneste tid på nogle dage - ikke alle - være en lille knæklyd i skulderleddet i den ene arm, når jeg når op mod hoften med håndvægten.

Link to comment
Share on other sites

> mdk. Ja, det er selvfølgelig spørgsmålet ;) Selv har jeg oplevet en næsten fast knæklyd i skulderleddet i mine unge dage da jeg kørte lateral raise hvor knækket forsvandt efterhånden.

Har så også prøvet en øvelse hvor mit håndled lavede knæklyde og hvor jeg endte med ikke at kunne bruge håndleddet til noget særligt i en hel måned.

Personligt ville jeg nok kun acceptere en midlertidig og smertefri knæklyd og turde ikke fortsætte hvis knækket blev ved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share