Prednisolon


Spock
 Share

Recommended Posts

Min hund har gennem længere tid(næsten 4år) haft gigt og den har nu fået 15 mg prednisolon ugentligt i tæt på de 4 år, uden at der er det mindste at mærke på den, udover den har mere energi.

Samtidig får den dog også gloucosamin og foder mod chondrien og omega3 osv.

Men synes bare det lyder utroligt, at min hund(golden retriever) på 12 år nu har kørt dette "giftige stof" sålænge.

Det er formentlig ikke nogen stor dosering. Blot nok til at holde status que.

Mange mennesker får i årevis små dosis op til 10 mg om dagen. Det skulle ikke give de store bivirkninger. Men som skrevet er det for syge mennesker.

En stor dosis givet en enkelt dag bør heller ikke give bivirkninger, men om det hjælper på sigt med en skade aner jeg ikke.

Edited by Philty
Link to comment
Share on other sites

Sina, nu er mit problem jo at jeg har et løb d. 15. august. Havde jeg ikke det, havde jeg naturligvis holdt pause for længe siden og få bugt med skaden.

Det er jo naturligvis ikke optimalt at fortsætte, men omvendt tror jeg ikke der er stor fare for at blive skadet permanent. Efter d. 15. holder jeg jo pause og bliver skaderne kvit, så jeg stille og roligt kan komme tilbage igen.

Det er lidt pest eller kolera. Holder jeg nu, må jeg droppe løbet. Fortsætter jeg, bliver det svært at gennemføre, og skadesforløbet forlænges (måske). Hvad er det rigtige valg?

Jeg tror jeg ville have det rigtigt dårligt hvis jeg droppede ud nu og så bagefter tænkte om jeg alligevel skulle have forsøgt. I det mindste gør jeg det nu, og så holder pausen bagefter.

Det er ikke fordi jeg forsøger at konstruere noget eller overbevise mig selv om noget. Det er et simpelt dilemma, hvor der så vidt jeg kan se ikke er nogen "skole-løsning". Det er en afvejning af muligheder og risici.

Er det OL eller er det et ligegyldigt løb? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at gøre en ende på den gamle hunds lidelser?

Nu går jeg ikke ind for at give en hver person/hund med gigtlidelser en sprøjte.

Havde jeg ikke været i stand til, at hæmme den inflammationer havde dyrlægen naturligvis rådet mig til noget andet.

Det er blot et spørgsmål om at omlægge dens hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm nu har jeg undersøgt sagen lidt mere, og det er ikke lovligt at tage Prednisolon - heller ikke når man har smerter.

Jeg vil derfor istedet prøve at få lave en binyrebark blokade i lysken. Det er fuldt lovligt og der er intet galt med det. Problemet bare at det skal times bedre.

Det er samme virkemåde som Prednisolon, men i og med det er lokalt injiceret betragtes det heldgigvis ikke som doping.

Lidt irriterende, jeg er jo ikke ude på at "snyde", det er blot smertedæmpning for en skade jeg vil have.

Og nej, det er ikke OL og jeg er ekstremt dårlig. Men 8 mdrs forberedelser betyder noget for mig, og gør at det ikke er let at give op så tæt på. Tiden betyder intet, pga skaden har jeg ikke kunne forberede mig optimalt uanset hvad.

Spøer>> det med wakeboard - rigtigt, men den skade handlede ikke om Wakeboard, men om styrketræning. Mine skuldre ER problematiske. Iøvrigt glæder jeg mig til at komme på vandet igen efter d. 15. august.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu går jeg ikke ind for at give en hver person/hund med gigtlidelser en sprøjte.

Hund = menneske?

Anyways, det var skrevet lidt i spøg, men dog også med et gran alvor. Mennesket kan tale for sig selv, det kan hunden/dyret ikke.

Og nej, det er ikke OL og jeg er ekstremt dårlig. Men 8 mdrs forberedelser betyder noget for mig, og gør at det ikke er let at give op så tæt på. Tiden betyder intet, pga skaden har jeg ikke kunne forberede mig optimalt uanset hvad.

Den må du lige forklare lidt nærmere for mig :bigsmile:

Spøer>> det med wakeboard - rigtigt, men den skade handlede ikke om Wakeboard, men om styrketræning. Mine skuldre ER problematiske. Iøvrigt glæder jeg mig til at komme på vandet igen efter d. 15. august.. :bigsmile:

I og med skulderen gør ondt når du wakeboarder har den jo også noget med wakeboard at gøre. Så er det jo lige meget at skaden er opstået af noget andet.

Hvis du skal pumpe dig med smertestillende for at bruge skulderen til én ting, selvom problemet er opstået af en anden ting, er det nok heller ikke særligt godt at lave det første.

Hvis man styrter på ski og forvrider sit knæ holder man jo ikke kun op med at stå på ski. Brystsvømning kan i hvert fald ikke anbefales, selvom knæskaden jo ikke er opstået af brystsvømning :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share