Løb på bare fødder


Sylle
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg ville meget gerne starte denne her tråd om barfodsløb. Barfodløb interessere mig meget, efter jeg læste at et nyt studie fra det store tidskrift nature, fandt at denne løbe stil var bedre fra kroppen.

Læste det her

Jeg vil meget gerne have jeres mening om dette, samt hvilke erfaringer i har gjort jer?

Jeg læste også inde på alun.dk at Eksperten i barfods løb med det sjove navn "barefoot ted" kommer til danmark, nogen der ved mere om ham, synes at han lyder sjov, og det kunne måske være noget for mig, som lige er startet op med barfodsløb...

Linket til foredraget

Fortæl fortæl :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammen

Jeg ville meget gerne starte denne her tråd om barfodsløb. Barfodløb interessere mig meget, efter jeg læste at et nyt studie fra det store tidskrift nature, fandt at denne løbe stil var bedre fra kroppen.

Læste det her

Jeg vil meget gerne have jeres mening om dette, samt hvilke erfaringer i har gjort jer?

Jeg læste også inde på alun.dk at Eksperten i barfods løb med det sjove navn "barefoot ted" kommer til danmark, nogen der ved mere om ham, synes at han lyder sjov, og det kunne måske være noget for mig, som lige er startet op med barfodsløb...

Linket til foredraget

Fortæl fortæl :)

Hedder du Biggart til efternavn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk et par Fivefingers, som jeg købte for nu to år siden. Dengang kunne jeg kun få dem på nettet, så størrelsen passer desværre ikke helt. (Vidst et nummer ller ½ for store). Jeg brugte dem mens jeg styrketrænede og når jeg var til gymnastik, da jeg syntes det var koldt for føderne på de bare gulv.

Jeg har desværre ikke brugt dem i en 1½års tid nu, men har gået og tænkt på at skulle finde dem frem igen.

Jeg døjer så med skinnebensbetændelse, og spurgte en Fys, om det kunne være ide at træne lidt gang og løb i dem. Men det mente hun bestemt ikke var nogen god ide, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Barfodsløb betragter jeg som en modedille, som er opstået i kølvandet af de sidste 10 års udvikling af løbesko. Udviklingen af de traditionelle løbesko har gjort, at det efterhånden er ligemeget hvilket skomærke man vælger det er stort set ens (det er priserne også). En kraftig stabil sko til en tung løber (+85kg) koster typisk 1500kr. (i butikkerne i DK).

Hvis skoproducenterne skal friste os løbere må de jo finde på noget andet. Derfor har Nike, Ecco og Newton "opfundet" det de kalder free sko, barfodssko, forfodsko osv.

Jeg har selv prøvet Newton og Nike free og det var da meget sjovt men heller ikke merre end det. Personligt synes jeg der er gået lidt for meget barfodsindianer i al den snak om barfodsløb og pose running. I DK er vejene og klimaet ikke til barfodsløb, og ja jeg ved godt at man ikke løber på bare fødder! De fleste danskere der løber begynder deres løbeliv i en sent alder. 60-70% af alle danskere har en let til moderat overpronation og har aldrig løbet på bare fødder. De er ikke indianer eller afrikaner. De er danskere og typisk utrænet og lidt tunge i det.

Jeg kender kun en HURTIGLØBENDE dansker der har løbet lidt i Newton og det er Dennis Jensen (Endurance Sport). Manden er forfodsløber. Har stort set altid løbet i Nike skylon (neutral temposko). Manden har stadig den danske rekord på 5km (13:26) og løb 2:25 i Berlin (2009)(har løbet 2:17 New York 2005) på 50km træning pr. uge.

Alle os andre almindelige mennesker bør kigge os selv i spejlet og spørger os selv om vi ikke bare bør vælge en traditionel løbesko der gør træningen lidt mere komfortabel? Hvis vi skal blive hurtigere løbende skal vi træne, vi kan ikke købe os til alt og vi er ikke kenyanere. Vi har ikke ekstrem tynde underben og fedtprocent i nærheden af 5% Vi træner ikke 3 gange om dagen og har gjort det siden vi begyndte i skole.

Jeg vil hellere anbefale alle at bruge de mennesker der ved noget om løbestilsanalyse til at finde den/de sko der suplere jeres løbestil bedst. I skal i stedet for gå i Løberen, Marathonsport eller Endurancesport og få hjælp til dette.

Husk at løbesko er svære at købe på nettet, med mindre man har prøvet skoene først. Og lad nu være med at prøve skoene i butikken få at købe dem på nettet. Det er sku spild af tid for ekspedienterne (løbeeksperterne) og det stinker af dårlig stil ala Netto-krejler-taber stil.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Barfodsløb betragter jeg som en modedille, som er opstået i kølvandet af de sidste 10 års udvikling af løbesko. Udviklingen af de traditionelle løbesko har gjort, at det efterhånden er ligemeget hvilket skomærke man vælger det er stort set ens (det er priserne også). En kraftig stabil sko til en tung løber (+85kg) koster typisk 1500kr. (i butikkerne i DK).

Hvis skoproducenterne skal friste os løbere må de jo finde på noget andet. Derfor har Nike, Ecco og Newton "opfundet" det de kalder free sko, barfodssko, forfodsko osv.

Jeg har selv prøvet Newton og Nike free og det var da meget sjovt men heller ikke merre end det. Personligt synes jeg der er gået lidt for meget barfodsindianer i al den snak om barfodsløb og pose running. I DK er vejene og klimaet ikke til barfodsløb, og ja jeg ved godt at man ikke løber på bare fødder! De fleste danskere der løber begynder deres løbeliv i en sent alder. 60-70% af alle danskere har en let til moderat overpronation og har aldrig løbet på bare fødder. De er ikke indianer eller afrikaner. De er danskere og typisk utrænet og lidt tunge i det.

Jeg kender kun en HURTIGLØBENDE dansker der har løbet lidt i Newton og det er Dennis Jensen (Endurance Sport). Manden er forfodsløber. Har stort set altid løbet i Nike skylon (neutral temposko). Manden har stadig den danske rekord på 5km (13:26) og løb 2:25 i Berlin (2009)(har løbet 2:17 New York 2005) på 50km træning pr. uge.

Alle os andre almindelige mennesker bør kigge os selv i spejlet og spørger os selv om vi ikke bare bør vælge en traditionel løbesko der gør træningen lidt mere komfortabel? Hvis vi skal blive hurtigere løbende skal vi træne, vi kan ikke købe os til alt og vi er ikke kenyanere. Vi har ikke ekstrem tynde underben og fedtprocent i nærheden af 5% Vi træner ikke 3 gange om dagen og har gjort det siden vi begyndte i skole.

Jeg vil hellere anbefale alle at bruge de mennesker der ved noget om løbestilsanalyse til at finde den/de sko der suplere jeres løbestil bedst. I skal i stedet for gå i Løberen, Marathonsport eller Endurancesport og få hjælp til dette.

Husk at løbesko er svære at købe på nettet, med mindre man har prøvet skoene først. Og lad nu være med at prøve skoene i butikken få at købe dem på nettet. Det er sku spild af tid for ekspedienterne (løbeeksperterne) og det stinker af dårlig stil ala Netto-krejler-taber stil.

Held og lykke.

Der er vist en der arbejder i løbesko-butik ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej

tak for svarene :o)

@Rumlepot: Jeg synes det er intressant at folk før 1972 god kunne løbe på baretæer og ikke have problemer. Du har måske ret i at det er en modedille, men det betyder jo ikke at det ikke kan være rigtigt? Har du og andre set BT-tv hvor en Sparta løber anmelder et par fivefinger.BT-TV

@Bjarkesh: Hvad sagde Fys´en så du skulle gøre? Jeg troede at skinnebenbetændelse gå væk af sig selv, hvis man "bare" hold sig i ro?

Mvh

Sylle

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammen

Jeg ville meget gerne starte denne her tråd om barfodsløb. Barfodløb interessere mig meget, efter jeg læste at et nyt studie fra det store tidskrift nature, fandt at denne løbe stil var bedre fra kroppen.

Læste det her

Jeg vil meget gerne have jeres mening om dette, samt hvilke erfaringer i har gjort jer?

Jeg læste også inde på alun.dk at Eksperten i barfods løb med det sjove navn "barefoot ted" kommer til danmark, nogen der ved mere om ham, synes at han lyder sjov, og det kunne måske være noget for mig, som lige er startet op med barfodsløb...

Linket til foredraget

Fortæl fortæl :)

"Barfosløb" er helt klart sundere end træning med sko. Den overdrevede beskyttelse og stabilitet en sko giver en fod, er med til at gøre foden svagere. Fodens mange muskler bliver simpelthen forsømt i det at de aldrig bliver udfordret.

Tænk over det? Havde det virkelig været nødvendigt for os at have sko, var vi nok ikke udstyret med de føder som vi er, og det samme kan siges om træning med/eller uden handsker. Og hvis dette ikke er tilfældet, hvorfor er det så at så mange mennesker får ondt i knæ, ryg, og sågår nakke/skuldre området når de begynder at løbe? (også folk som har brugt mange penge på gode løbesko) I så fald er det synd for urmennesket som måtte leve af jagt uden "nike shox", sikke knæ problemer de må have haft dengang.

Men der går nok et godt stykke tid før det bliver alment godkendt, idet at alle skofirmaer vil gøre mere eller mindre alt hvad der står i deres magt, for at denne løbeform ikke bliver stemplet som sund.

Link to comment
Share on other sites

"Barfosløb" er helt klart sundere end træning med sko. Den overdrevede beskyttelse og stabilitet en sko giver en fod, er med til at gøre foden svagere. Fodens mange muskler bliver simpelthen forsømt i det at de aldrig bliver udfordret.

Tænk over det? Havde det virkelig været nødvendigt for os at have sko, var vi nok ikke udstyret med de føder som vi er, og det samme kan siges om træning med/eller uden handsker. Og hvis dette ikke er tilfældet, hvorfor er det så at så mange mennesker får ondt i knæ, ryg, og sågår nakke/skuldre området når de begynder at løbe? (også folk som har brugt mange penge på gode løbesko) I så fald er det synd for urmennesket som måtte leve af jagt uden "nike shox", sikke knæ problemer de må have haft dengang.

Men der går nok et godt stykke tid før det bliver alment godkendt, idet at alle skofirmaer vil gøre mere eller mindre alt hvad der står i deres magt, for at denne løbeform ikke bliver stemplet som sund.

Argumentet med urmennesker kan ikke bruges til særligt meget IMHO.

urmenneskerne skulle heller ikke løbe på asfalt og andet hårdt underlag hele tiden. Urmenneskerne må desuden formodes ikke at have løbet for sjov eller for at komme i form. De har vel som dyr kun løbet for at fange et bytte eller undslippe en fjende.

Link to comment
Share on other sites

"Barfosløb" er helt klart sundere end træning med sko. Den overdrevede beskyttelse og stabilitet en sko giver en fod, er med til at gøre foden svagere. Fodens mange muskler bliver simpelthen forsømt i det at de aldrig bliver udfordret.

Tænk over det? Havde det virkelig været nødvendigt for os at have sko, var vi nok ikke udstyret med de føder som vi er, og det samme kan siges om træning med/eller uden handsker. Og hvis dette ikke er tilfældet, hvorfor er det så at så mange mennesker får ondt i knæ, ryg, og sågår nakke/skuldre området når de begynder at løbe? (også folk som har brugt mange penge på gode løbesko) I så fald er det synd for urmennesket som måtte leve af jagt uden "nike shox", sikke knæ problemer de må have haft dengang.

Men der går nok et godt stykke tid før det bliver alment godkendt, idet at alle skofirmaer vil gøre mere eller mindre alt hvad der står i deres magt, for at denne løbeform ikke bliver stemplet som sund.

Så vidt jeg ved har man ikke dokumentation for, at urmennesket ikke havde skader på knæ, ryg og nakke/skuldre. Måske du har noget du vil dele med os andre?? Gennemsnitsalderen for et urmenneske var 30 år. Dårlig kost, dårligt arbejdsmiljø (herunder jagt på bare fødder (læs: nedslidning)) , ingen vaccine, ingen pencillin, osv. Jeg tror snare at alle skaderne kommer fordi vi først begynder med at løbe når vi er 20-25år gamle. Vi er for utålmodige, vi træner ikke struktureret nok i vores træningsplanlægning og specielt i UDFØRELSEN af denne plan. Hvem har ikke hørt om den lidt overvægtige der nu vil løbe marathon? "20-30 uger, det er da ikke noget problem, det er der mange andre der har gjort" Så kom julen og nytåret (læs: ingen træning). Så kom skiferien (læs: ingen træning). Uge 8. 12 uger til Copenhagen Marathon. Jeg hopper lige med på Spartas træning. Lang tur 20-25km. Blev sku lidt øm i knæene. Det skal bare løbes væk. Bum skadet! KLASSISK.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej

tak for svarene :o)

@Rumlepot: Jeg synes det er intressant at folk før 1972 god kunne løbe på baretæer og ikke have problemer. Du har måske ret i at det er en modedille, men det betyder jo ikke at det ikke kan være rigtigt? Har du og andre set BT-tv hvor en Sparta løber anmelder et par fivefinger.BT-TV

@Bjarkesh: Hvad sagde Fys´en så du skulle gøre? Jeg troede at skinnebenbetændelse gå væk af sig selv, hvis man "bare" hold sig i ro?

Mvh

Sylle

En masse ting. Varme om natten. En masse cykling og løb i skov. Evt ultralyd ved en fys. Man kunne også "massere" betændelsen op mod hjertet. Kulde/varme/kulde/varme efter aktivitet. Og mest muligt gå i sko med støtte. Evt tjek om ens løbesko er de rigtige.

Jeg har fulgt disse ting de sidste par uger, og nu kan jeg igen løbe 10km på asfalt uden at have smerter ved at tage strømper på næste dag.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med urmennesker kan ikke bruges til særligt meget IMHO.

urmenneskerne skulle heller ikke løbe på asfalt og andet hårdt underlag hele tiden. Urmenneskerne må desuden formodes ikke at have løbet for sjov eller for at komme i form. De har vel som dyr kun løbet for at fange et bytte eller undslippe en fjende.

Og hvorfor kan dette argument ikke bruges? Vores biologi er stort set uforandret siden, så vidt jeg er orienteret?

Urmennesket har nemlig jaget for at få føde, og det må derfor formodes at de løb/gik en helt del mere end selv den hardcore løber i dagens Danmark. Stederne hvor de løb, har du helt ret i ikke var på asfalt, men hvad med stenunderlag og frosne vintere? Desuden kender jeg adskillige, ligesom så mange andre, som har fået skader ved at løbe i skoven, skoven som urmenneskerne højt sandsynligt brugte det meste af deres jæger tid i UDEN sko.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved har man ikke dokumentation for, at urmennesket ikke havde skader på knæ, ryg og nakke/skuldre. Måske du har noget du vil dele med os andre?? Gennemsnitsalderen for et urmenneske var 30 år. Dårlig kost, dårligt arbejdsmiljø (herunder jagt på bare fødder (læs: nedslidning)) , ingen vaccine, ingen pencillin, osv. Jeg tror snare at alle skaderne kommer fordi vi først begynder med at løbe når vi er 20-25år gamle. Vi er for utålmodige, vi træner ikke struktureret nok i vores træningsplanlægning og specielt i UDFØRELSEN af denne plan. Hvem har ikke hørt om den lidt overvægtige der nu vil løbe marathon? "20-30 uger, det er da ikke noget problem, det er der mange andre der har gjort" Så kom julen og nytåret (læs: ingen træning). Så kom skiferien (læs: ingen træning). Uge 8. 12 uger til Copenhagen Marathon. Jeg hopper lige med på Spartas træning. Lang tur 20-25km. Blev sku lidt øm i knæene. Det skal bare løbes væk. Bum skadet! KLASSISK.

En ting giver jeg dig fuldstændig ret i! Langt de fleste skader er selvforskyldt pga. forkert progression i træningen. Men ikke alle.

Og hvad har den dårlige kost og mangel på vacciner at gøre med snakken om ingen sko på fødderne vs. sko på fødderne? Vi ved i dag at urmennesket ikke blev gammelt hovedsagelig pga. manglende lægevidenskab og sult, ikke nedslidning. Men lad os lege med tanken...

Hvis at de virkelig var plaget at eks. knæskader fremkommet pga. mangel på fodtøj, hvordan skulle de så kunne blive 30 år? De arbejdede mere end vi gør, fra meget tidlig alder, så hvordan skulle de så kunne fange mad? De ville i løbet af ingen tid været plaget af så mange skader i fødder, knæ, hofte og ryg at de ikke ville være i stand til at kunne bevæge sig, og med den allerede store mangel på mad ville de alle have været døet af sult?

Desuden har jeg læst om adskillige eksempler hvor trænere har fået skoene af deres klienter, og alene det har fjernet deres eks. knæproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Hold nu op med at komme og sprede de myter om "urmennesket", det holder slet slet ikke i praksis. Ligesom den med specielt tilpasset sko heller ikke holder, med mindre du har unormale fødder. (Lilletå på hælen = :laugh: ?)

Hvis barfodsløb overhovedet har nogle fordele, så kan det ikke være af signifikant betydning, hverken for elite løbere eller begyndere. Fødderne tilpasser sig efter længere tids træning, ligesom sener og led tilpasser sig efter træningsmængde osv.

I øvrigt foretrækker jeg at have så lidt hårdt hud som overhovedet muligt, det er ikke specielt sjovt at have skorper af hårdt hud, ligesom nogle løbere har på grund af forkert fodtøj.

Fodtøjet kan have betydning, mest når det kommer til forebyggelse af hård hud. Den med skader og andet sjovt hopper jeg ikke direkte på, det er et spørgsmål om tilvænning. Men et par sko med bedere stød absorbering er nu hvad jeg selv foretrækker, fordi jeg kommer ikke langt i mine sikkerhedssko, før det gør ondt et eller andet sted. :laugh:

Det med det direkte skulle forebygge skader med "ordenligt fodtøj" passer ikke altid, og er i høj grad markedsførings trick. Det er jo bemærkelsesværdigt at de selv samme personer som påstår det, ikke kan begrunde det ordenligt, eller selv er folk som forsøger sælge dig et par sko. :nonono: De tilfælde hvor det kan være rigtigt, er hos folk der har skader, eller har dårligt helet skader, eller unormale fødder/led, whatever...

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Hold nu op med at komme og sprede de myter om "urmennesket", det holder slet slet ikke i praksis. Ligesom den med specielt tilpasset sko heller ikke holder, med mindre du har unormale fødder. (Lilletå på hælen = :laugh: ?)

Hvis barfodsløb overhovedet har nogle fordele, så kan det ikke være af signifikant betydning, hverken for elite løbere eller begyndere. Fødderne tilpasser sig efter længere tids træning, ligesom sener og led tilpasser sig efter træningsmængde osv.

I øvrigt foretrækker jeg at have så lidt hårdt hud som overhovedet muligt, det er ikke specielt sjovt at have skorper af hårdt hud, ligesom nogle løbere har på grund af forkert fodtøj.

Fodtøjet kan have betydning, mest når det kommer til forebyggelse af hård hud. Den med skader og andet sjovt hopper jeg ikke direkte på, det er et spørgsmål om tilvænning. Men et par sko med bedere stød absorbering er nu hvad jeg selv foretrækker, fordi jeg kommer ikke langt i mine sikkerhedssko, før det gør ondt et eller andet sted. :laugh:

Det med det direkte skulle forebygge skader med "ordenligt fodtøj" passer ikke altid, og er i høj grad markedsførings trick. Det er jo bemærkelsesværdigt at de selv samme personer som påstår det, ikke kan begrunde det ordenligt, eller selv er folk som forsøger sælge dig et par sko. :nonono: De tilfælde hvor det kan være rigtigt, er hos folk der har skader, eller har dårligt helet skader, eller unormale fødder/led, whatever...

Hvilke rygter? Holder slet ikke i praksis? Du bliver ligesom nød til at uddybe det mere.

"Fødderne tilpasser sig efter længere tids træning, ligesom sener og led tilpasser sig efter træningsmængde osv."

Fødderne, ligesom hvilken anden del af kroppen, ændrer sig jo ikke blot efter en træningsmængde, men også hvilken træning. Læs mine tidligere indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Barfodsløb betragter jeg som en modedille, som er opstået i kølvandet af de sidste 10 års udvikling af løbesko. Udviklingen af de traditionelle løbesko har gjort, at det efterhånden er ligemeget hvilket skomærke man vælger det er stort set ens (det er priserne også). En kraftig stabil sko til en tung løber (+85kg) koster typisk 1500kr. (i butikkerne i DK).

Hvis skoproducenterne skal friste os løbere må de jo finde på noget andet. Derfor har Nike, Ecco og Newton "opfundet" det de kalder free sko, barfodssko, forfodsko osv.

Jeg har selv prøvet Newton og Nike free og det var da meget sjovt men heller ikke merre end det. Personligt synes jeg der er gået lidt for meget barfodsindianer i al den snak om barfodsløb og pose running. I DK er vejene og klimaet ikke til barfodsløb, og ja jeg ved godt at man ikke løber på bare fødder! De fleste danskere der løber begynder deres løbeliv i en sent alder. 60-70% af alle danskere har en let til moderat overpronation og har aldrig løbet på bare fødder. De er ikke indianer eller afrikaner. De er danskere og typisk utrænet og lidt tunge i det.

Jeg kender kun en HURTIGLØBENDE dansker der har løbet lidt i Newton og det er Dennis Jensen (Endurance Sport). Manden er forfodsløber. Har stort set altid løbet i Nike skylon (neutral temposko). Manden har stadig den danske rekord på 5km (13:26) og løb 2:25 i Berlin (2009)(har løbet 2:17 New York 2005) på 50km træning pr. uge.

Alle os andre almindelige mennesker bør kigge os selv i spejlet og spørger os selv om vi ikke bare bør vælge en traditionel løbesko der gør træningen lidt mere komfortabel? Hvis vi skal blive hurtigere løbende skal vi træne, vi kan ikke købe os til alt og vi er ikke kenyanere. Vi har ikke ekstrem tynde underben og fedtprocent i nærheden af 5% Vi træner ikke 3 gange om dagen og har gjort det siden vi begyndte i skole.

Jeg vil hellere anbefale alle at bruge de mennesker der ved noget om løbestilsanalyse til at finde den/de sko der suplere jeres løbestil bedst. I skal i stedet for gå i Løberen, Marathonsport eller Endurancesport og få hjælp til dette.

Husk at løbesko er svære at købe på nettet, med mindre man har prøvet skoene først. Og lad nu være med at prøve skoene i butikken få at købe dem på nettet. Det er sku spild af tid for ekspedienterne (løbeeksperterne) og det stinker af dårlig stil ala Netto-krejler-taber stil.

Held og lykke.

Du linker bare til undersøgelser, der viser at det betyder noget at have en anderledes sko, alt efter hvordan man løber på motionsplan. :wink:

PS. Jeg køber mine sko på nettet. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mand jeg har selv løbet i sikkerhedssko, der tilmed var for store. Nok belaster det ledne, men jeg hopper altså heller ikke på alt deres markedsførings gas.

Efter min erfaring blev jeg bare øm i mine skinneben, særligt i starten. På grund af den dårlige stødabsorbering. Det er ikke så slemt i dag, men oplever det stadig hvis jeg enten løber længere eller hurtigere i dårligt fodtøj.

Nu har jeg heldigvis et par forholdsvist gode løbesko, som virkeligt har hjulpet på mine resultater. Ikke at sige jeg ikke kunne opnå samme resultat med mine sikkerheds sko, men belastningen vil dog være større, og vil nok kræve større tilvænning.

Derfor siger jeg at det ikke direkte forebygger skader, men hvis man bare løber videre når det begynder at gøre ondt, eller hvis man er en tykhud som heller ikke mærker at blive slået med en jernstang, så kunne man måske tale om tingene. :laugh: Spøg til side, det er måske individuelt hvornår folk mærker der er noget galt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jeg har købt et par Fivefinger Speed i denne uge efter at have læst om barfodsløb. Normalt er jeg ellers ikke til "hippie metoder", men jeg har altid gået meget på forfoden og været glad for bare fødder, så idéen om at løbe sådan virkede tiltalene.

Nu er jeg ikke den hurtige løber (5:30 min/km ved 5 km (før)), så resultaterne kan måske ikke overføres til alle, men jeg blev mildest talt overrasket over følelsen og resultatet af at skifte fra mine ellers trofaste Mizuno sko med proneringskile og alt.

Fra første øjeblik ændrede min løbestil sig nærmest umærkeligt til at jeg tog flere hurtigere skridt og kom frem på foden. Min puls var afsindig høj pga det nye tempo (normalt piler jeg af ved 80-85% af maxpuls - her var den 85-95%)

Jeg kom hjem 10% hurtigere, end sidst jeg havde løbet samme rute og følte intet besvær eller smerter.

Nu to dag efter har jeg så mærket musklerne og noget træthed i knæene, der betyder at jeg tager det lidt med ro. Jeg er nu barfodskonvertit - i hvertfald så længe det føles godt og ovenikøbet giver bedre resultater.

"Skoene" købte jeg via alun.dk, og jeg har da også skrevet til dem og fortalt om mit for mig noget overraskende, men meget positive udbytte. Men til trods for at det kunne se sådan ud, har jeg ingen relationer til eller økonomisk sammenhæng med dem :)

Hvis nogen reelt synes det er interessant, skal jeg gerne opdatere med erfaringer, som de kommer...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved har man ikke dokumentation for, at urmennesket ikke havde skader på knæ, ryg og nakke/skuldre. Måske du har noget du vil dele med os andre?? Gennemsnitsalderen for et urmenneske var 30 år. Dårlig kost, dårligt arbejdsmiljø (herunder jagt på bare fødder (læs: nedslidning)) , ingen vaccine, ingen pencillin, osv. Jeg tror snare at alle skaderne kommer fordi vi først begynder med at løbe når vi er 20-25år gamle. Vi er for utålmodige, vi træner ikke struktureret nok i vores træningsplanlægning og specielt i UDFØRELSEN af denne plan. Hvem har ikke hørt om den lidt overvægtige der nu vil løbe marathon? "20-30 uger, det er da ikke noget problem, det er der mange andre der har gjort" Så kom julen og nytåret (læs: ingen træning). Så kom skiferien (læs: ingen træning). Uge 8. 12 uger til Copenhagen Marathon. Jeg hopper lige med på Spartas træning. Lang tur 20-25km. Blev sku lidt øm i knæene. Det skal bare løbes væk. Bum skadet! KLASSISK.

Gennemsnitsalderen er blot et estimat og den afspejler i høj grad spædbørnsdødeligheden, ikke at folk døde når de fyldte 30!

Link to comment
Share on other sites

"Skoene" købte jeg via alun.dk, og jeg har da også skrevet til dem og fortalt om mit for mig noget overraskende, men meget positive udbytte. Men til trods for at det kunne se sådan ud, har jeg ingen relationer til eller økonomisk sammenhæng med dem :)

Nej, ingen ville vel mistænke dig for at have nogen form for relation til Alun - og specielt da ikke når du har så mange tidligere posts :devil:

Jeg kan godt lide dit udsagn om at du ved en puls på 85-95% kom hjem uden besvær. Næste gang løber du vel 100-110% med mindre besvær.

Link to comment
Share on other sites

Nej, ingen ville vel mistænke dig for at have nogen form for relation til Alun - og specielt da ikke når du har så mange tidligere posts :devil:

Jeg kan godt lide dit udsagn om at du ved en puls på 85-95% kom hjem uden besvær. Næste gang løber du vel 100-110% med mindre besvær.

Hehe. Fair nok. Jeg ville heller ikke tro mig, hvis jeg ikke var mig...

Jeg vil ikke forsøge at overbevise om min troværdighed i forhold til min oplevelse, men vil nu lige svare på dine to punkter.

Jeg har været "sniger" på forumet, men ikke haft noget at bidrage med. Derfor den nye profil.

M.h.t. ubesværet så taler jeg om følelsen. Selvom det virker selvmodsigende, så føltes turen langt mindre anstrengt - til trods for den afsindige puls.

Jeg har da også holdt mig til cykling og romaskine imellemtiden for at spare lidt på knæene, der er lidt ramte. Om et par dage skal løberiet så igang igen

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg har taget to meget små løbeture i mine FiveFingers Speed, selv om jeg egentlig – ikke overraskende – dyrker cykeltræning. Tidligere har jeg løbet meget, men har sat det i bero på grund af en ankel, der driller. Det er af ren nysgerrighed, at jeg har fået et par FiveFingers, og jeg kan tilføje til ovenstående, at man også kan risikere at få megaømme lægge, fordi "affjedringen" ligger i underbenet.

Lægmusklen er – så vidt jeg husker – hæftet tre steder. Det er derfor kun en del af lægmusklen, man strækker, når man "vælter muren" med strakte ben. Hvis man laver samme strækøvelse med bøjede knæ, så får man fat i den indre del af lægmusklen. Og det er præcis den, der bliver virkelig DOMS-ramt, når man helt uden løbetræning kaster sig ud i en tur iført et par FiveFingers.

Men ellers kan jeg bekræfte de øvrige indlæg om, at det føles meget anderledes at løbe "barfodet". Vel at mærke anderledes på den gode måde. Allerede nu er jeg parat til at skrive under på, at det er en god idé. Og jeg krydser fingre for, at det måske er smutvejen til, at jeg komme i gang med at løbe lidt mere igen. Jeg tør næsten ikke håbe det, men hvis nu …

By the way: Da jeg var i begyndelsen af tyverne (det er lang tid siden), løb jeg rigtig meget. Jeg prøvede dengang at løbe nogle ture helt barfodet bare for at mærke, hvordan det var. Og hvis man ser sig grundigt for, så kan man altså godt løbe helt uden noget på fødderne på fliser og fortove etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share