Den gode triceps-øvelse


mdk
 Share

Recommended Posts

Jeg snakkede i går med en ven, som også træner, om den gode triceps-øvelse. Han havde heller ike lige fundet den indtil videre. Så nu vil jeg kaste spørgsmålet ud her: Er der nogen, der har erfaring for en god, effektiv øvelse, som (relativt) isolerer triceps?

Lige nu kører jeg DB triceps extension (håndvægt bag hovedet, mens man sidder ned) og triceps push down i et kabel-monster. Denne sidste er ret umulig for mig efterhånden - jeg kan simpelthen ikke hive flere kilo ned til udgangspositionen (jeg læner mig ind mod kabel-maskinen).

Nogle forslag??? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med din egen dumbell triceps extension, som har gjort underværker for min triceps, (Jeg er dog for tiden skiftet til close grip bænkpres) så den vil jeg foreslå dig at beholde beholde, og det er vel nok. :)

Jeg får ondt i albuerne når jeg laver french press, så den har jeg droppet ;) <_<

Link to comment
Share on other sites

Chris <<< Jeg er egentlig også glad for DB triceps extension, men den er svær at slippe ud af, hvis man pludselig ikke kan klare mere. Hvad mere er: Jeg har en fornemmelse af, at højre arm laver mere end venstre (jeg kører den med begge hænder på håndvægten samtidigt).

Takker i øvrigt for alle jeres forslag! :)

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er jo om målet er store/stærke triceps i sig selv, eller om det gælder om overførlighed til større øvelser (specielt bænkpres).

Er målet overførsel til større øvelser, så er CG bænkpres og dips fremragende.

Er målet større triceps i sig selv, så er de fleste isolerede tricepsøvelser ok (man skal dog selvfølgelig huske, at man stadig skal have store øvelse med hvis triceps skal vokse "optimalt"). Eneste isolerede tricepsøvelser jeg tager er triceps cabel extension - og den er hel fin. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Mystisk spørgsmål!

Normalt forsøger man ikke at isolere muskler i forbindelse med styrketræning, så vidt jeg efterhånden har forstået.

Jeg vil klart anbefale benchdips efterfulgt af pushdowns eller french press. Almindelige dips går mere i brystet, så derfor bench dips. Det er også lettere at tage ekstra vægt ved bench dips, da man bare læsser skiver i skødet til det er tungt nok.

Det er en fordel at træne sig op til at kunne sidde på gulvet med vægt på, hvis man ikke har nok i sin kropsvægt. Det kræver lidt udstrækning i starten.

Jeg bruger pushdowns efter benchdips som supersæt istedet fro at lægge ekstra vægt på.

Link to comment
Share on other sites

Vil give Jarvig ret. Dog et lille indskud mht. triceps cable extension, jeg kørte den i en periode for ½-1 år siden, men stoppede så og kørte fransk pres og dips istedet. Da jeg skulle prøve cable tingen igen var jeg steget 15-20 kg! (Dobbelt trisse) Så gode gains har jeg ikke haft ved at køre den kontinuert.

Så jeg ved ikke hvor effektiv cabel tingen decideret er, men den er da meget hyggelig at køre.

Fransk pres blev jeg nødt til at stoppe med, da jeg fik ondt i albuerne, kender flere andre med samme problem.

Er lige begyndt på DB triceps sjov, tar en hånd af gangen, så slipper man for risikoen ved at træne den ene arm mere end den anden.

Link to comment
Share on other sites

Er målet overførsel til større øvelser, så er CG bænkpres og dips fremragende.

Er målet større triceps i sig selv, så er de fleste isolerede tricepsøvelser ok (man skal dog selvfølgelig huske, at man stadig skal have store øvelse med hvis triceps skal vokse "optimalt"). Eneste isolerede tricepsøvelser jeg tager er triceps cabel extension - og den er hel fin. :)

Hvis målet er større triceps vil dips og CG bænkpres være bedre end diverse isolationsøvelser. Superøvelsen for triceps er pullover-and-press.

Link to comment
Share on other sites

Squatfar -> det er jeg enig i. Mit indlæg skulle ikke forstås sådan. Derimod at HVIS man absolut vil have en isoleret tricepsøvelse med, ja så er de fleste ok, men at dette "fritager" ikke én fra at tage de store tricepsøvelser (specielt bænkpres, CG bænkpres og dips) :)

Link to comment
Share on other sites

weighted dips (6 reps) supersættes med close stance pushups (til max) som i TJ's wsb-hybrid, det er en dræber :devil:

Eller skullcrushers supersættes med closegrip benchpress, det er også en kanon triceps dræber ;) dine triceps bliver stenhårde lige efter og med garanti ømme dagen efter hvis du ikke er vandt til supersæt...

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Jepper....kørte den igår og triceps er totalt grillet idag :devil:

Den samt dips og CG BP, så behøver man ikke mere :tongue:

Super, har fundet en beskrivelse samt fotos af den der pull over and press. :a-okhand:

Den + dips + cg bænk bliver dog nok overkill for mit vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Mht. triceps træning, - har jeg virkelig haft gode resultater med øvelserne: Decline triceps extensions

Dips (weighted)

Vertikal armstretches

Hvis nogen skulle undre sig, - er vertikal armstretches det samme som lodrette armstrækninger (armbøjninger). Denne øvelse foretrækker jeg mest fordi den stiller større krav til systemet. Hvis man er meget øvet, - kan denne udføres på en swiss ball, - for at stille større krav til stabilitetsmusklerne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis nogen skulle undre sig, - er vertikal armstretches det samme som lodrette armstrækninger (armbøjninger). Denne øvelse foretrækker jeg mest fordi den stiller større krav til systemet. Hvis man er meget øvet, - kan denne udføres på en swiss ball, - for at stille større krav til stabilitetsmusklerne.

Jeg kan slet ikke se øvelsen for mig lodrette armstrækninger?? - gider du uddybe???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for dårlig til, - at fortælle hvordan man skal bygge op til at kunne køre nogle af de stabilitetskrævende øvelsesforeslag jeg kommer med, - må prøve på at huske det fremover.

Det er ikke alle der kan "stå" på hænder, - så derfor start med at udføre øvelsen opad en mur eller ribber - ikke helt tæt på muren, - idét overbalance kan føre til ......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share