Tennisalbue


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Jeg lider desværre stadigvæk under tennisalbuen, nu snart med træningspause på 7. uge.

De typiske muskler er absolut frie for overbelastning. Problemet er netop, at min anconeus er blevet hårdt ramt. Fremskridtene er der dagligt, men det er en lang kamp. Håber at være klar til at påbegynde overkropstræning sidst på måneden... men det har jeg efterhånden sagt så mange gange.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja, det er en lxxxx skade, har mærket til min i 1 år, det var faktisk da jeg gik fra at læse til at arbejde fysisk hårdt hvor jeg bruger mine arme meget at der kom store fremskridt. er blevet ultralydscannet, røntgen fotograferet men ingenting viser noget... har prøvet akupunktur, massage, nadanåle og alt muligt gejl :D

Nu har jeg en henvisning i hånden jeg kan bruge til en privatklinik og skal have en MR scanning, bliver interessant.

Link to comment
Share on other sites

Skriv endeligt når du er blevet scannet. Min ultralydsscanning var rimeligt tydelig.

På grund af min anconeus er jeg henvist til artroskopisk afdeling den 20.. Selv syntes jeg en kikkertoperation er lige i overkanten, men tror nu heller ikke det bliver aktuelt.

Lige nu håber jeg mest på tydelig bedring inden den 20. eller at modtage en blokade den 20.

Har prøvet kiropraktor, som egentligt gav mig et godt indtryk de første 2 gange jeg var der, men siden hen blev til ren hokus pokus med metoder der mindede om dem clavoyiante bruger, når de lusker informationer ud af folk.

Link to comment
Share on other sites

Skriv endeligt når du er blevet scannet. Min ultralydsscanning var rimeligt tydelig.

På grund af min anconeus er jeg henvist til artroskopisk afdeling den 20.. Selv syntes jeg en kikkertoperation er lige i overkanten, men tror nu heller ikke det bliver aktuelt.

Lige nu håber jeg mest på tydelig bedring inden den 20. eller at modtage en blokade den 20.

Har prøvet kiropraktor, som egentligt gav mig et godt indtryk de første 2 gange jeg var der, men siden hen blev til ren hokus pokus med metoder der mindede om dem clavoyiante bruger, når de lusker informationer ud af folk.

ja man mister hurtigt tiltroen når man har været igennem et længere forløb, og tryllekunstnere er der rigeligt af :)

Og oveni hatten er BB´er heller ikke kendt for at være det mest tålmodige folkefærd når det kommer til tålmodighed med at komme sig over en skade....

Jeg vender tilbage med update

Link to comment
Share on other sites

ja man mister hurtigt tiltroen når man har været igennem et længere forløb, og tryllekunstnere er der rigeligt af :)

Og oveni hatten er BB´er heller ikke kendt for at være det mest tålmodige folkefærd når det kommer til tålmodighed med at komme sig over en skade....

Jeg vender tilbage med update

Alletiders, det samme gør jeg.

Forhåbentligt giver den her tråd lidt hjælp til andre der bliver ramt.

Link to comment
Share on other sites

Opdatering igen:

Ingen forbedring på trods af pause drev mig til et privathospital med speciale i ortopædkirurgi og idrætsskader.

Her var jeg inde hos en særdeles kompetent læge, som også har CV'et i orden.

Han ultralydsscannede mig og fandt absolut intet der tydede på tennis/golf albue. Han viste mig sammenligninger med min raske albue og det var helt ens. Desværre har det været lidt min fornemmelse, at den første scanningsklinik valgte det nemme svar og sagde tennisalbue (som sikkert passer i 95 % af tilfældende).

Dog viste min anconeus heller ingen tegn på særlig inflammation. Han valgte at give mig 2 blokader, en i anconeus og en i albueleddet. Planen er, såfremt det hjælper, at give mig mulighed for at begynde genoptræning om en uge uden at jeg får tilbagefald. Evt. kunne der gives en blokade til, og kun i et meget sjældent tilfælde en 4. blokade, men det frarådede han.

Derefter henviste han mig til en MR scanning på Hvidovre, der skal jeg ud om ca 4 uger. Desuden har jeg en tid på artroskopisk center den 20.

Der er med andre ord en klar plan nu, jeg er i særdeleshed glad for at være kommet ordentligt ind i systemet. Især MR scanningen gør mig glad.

Det optimale ville selvfølgelig være, at blokaderne virker. Men under alle omstændigheder tager jeg alle scanningerne.

Og så et par ord om blokaderne:

Der blev som sagt lagt en i albueleddet og en i anconeus. Selve sprøjten var ikke særlig rar, men ikke værre end en tandlæge kontrol (hader tandlæger). 5 minutter efter bad han mig lave de bevægelser, som gjorde ondt i albuen. Der var stort set intet at mærke. Lægen forklarede, at det var den lokalbedøvende effekt, men også en indikation for at blokaderne var lagt rigtigt.

Lokalbedøvelsen skulle holde 1½-2 timer. Det gik en ½ time og så gik smerterne i gang for fuld smadder. Jeg har aldrig prøvet noget så ubehageligt. Det var tydeligt at mine albuer var propfyldte med væske fra 2 blokader. Jeg skulle blot tænke på min triceps eller anconeus, så gjorde det ondt.

600 mg. ibuprofen gjorde tricket. Albuen er smertefri ved hvile. Dog er den meget lidt mobil grundet væsken fra de 2 blokader, men det bliver bedre time for time.

Nu ser jeg frem til de næste par dage, og håber virkeligt på en effekt.

Edited by Don Mega
Link to comment
Share on other sites

Var det binyrebark hormon du blev sprøjtet med ?

FIk selv en indsprøjtning af det på et tidspunkt, det hjalp et par dage... Nå men kanon med MR scanningen, og det er sgu lidt spændende ifht. at min fys heller ikke mente det var Golf/Tennis albue jeg havde, han var inde på at det muligvis skyldes et andet sted i kroppen som påvirkede området og at det var via centralnervesystemet at det gik derned.... Så er spørgsmålet bare.. Hvor ? :D

Jeg skal på skørping privathospital snart og undersøges, spændende... og ser frem til at høre hvad din MR scanning viser

Link to comment
Share on other sites

Essensen og Christianspøer: tak. I er skidesøde. Og flotte!

Rfredsgaard: ret skal være ret, der kan jo have været noget tennis/golfalbue i marts, men der er ingen spor af det nu. Det var binyrebarkhormon jeg fik, en større dosis end vanligt.

Jeg har næsten ingen ubehag af det nu, blot en smule mobilitetsproblemer. Men de første par timer efter var helt forfærdelige. Jeg måtte ud og gå en tur for bare at foretage

mig noget, som kunne fjerne tankerne imens de smertestillende tog effekt. Jeg har ikke taget smertestillende siden kl 16.

Det bliver spændende at høre om din MR scanning. Tager jeg fejl hvis jeg mener, at MR scanning kan se flere lag og derfor også inde i selve leddet? Her kommer ultralyd lidt til kort?

Link to comment
Share on other sites

Essensen og Christianspøer: tak. I er skidesøde. Og flotte!

Rfredsgaard: ret skal være ret, der kan jo have været noget tennis/golfalbue i marts, men der er ingen spor af det nu. Det var binyrebarkhormon jeg fik, en større dosis end vanligt.

Jeg har næsten ingen ubehag af det nu, blot en smule mobilitetsproblemer. Men de første par timer efter var helt forfærdelige. Jeg måtte ud og gå en tur for bare at foretage

mig noget, som kunne fjerne tankerne imens de smertestillende tog effekt. Jeg har ikke taget smertestillende siden kl 16.

Det bliver spændende at høre om din MR scanning. Tager jeg fejl hvis jeg mener, at MR scanning kan se flere lag og derfor også inde i selve leddet? Her kommer ultralyd lidt til kort?

Jeg ved ikke helt præcis hvad MR scanning kan, men har bare indtrykket af at MR scanning viser væsentligt mere en ultralyd, men jeg er temmelig sikker på at MR kan vise helt ind i leddet.

Link to comment
Share on other sites

Var det binyrebark hormon du blev sprøjtet med ?

FIk selv en indsprøjtning af det på et tidspunkt, det hjalp et par dage... Nå men kanon med MR scanningen, og det er sgu lidt spændende ifht. at min fys heller ikke mente det var Golf/Tennis albue jeg havde, han var inde på at det muligvis skyldes et andet sted i kroppen som påvirkede området og at det var via centralnervesystemet at det gik derned.... Så er spørgsmålet bare.. Hvor ? :D

Jeg skal på skørping privathospital snart og undersøges, spændende... og ser frem til at høre hvad din MR scanning viser

Jeg har lige et par spørgsmål til din blokade. Du siger det virkede et par dage kun? Fik du lagt den ultralydsvejledt? Hvor lang tid gik der før du mærkede effekten?

Grunden til jeg spørger er, at jeg oftest har læst at enten virker det, eller også gør det ikke. Hvis det virker er det i 4-6 uger, herefter er der så mulighed for tilbagefald eller forbedring.

Holdte du det nogenlunde i ro og trænede fornuftigt?

Link to comment
Share on other sites

:blush:

:laugh:

Nå, binyrebarkupdate:

2 dage efter min blokade. Jeg har en lille ømhed hvor det blev stukket ind, mn kun noget jeg mærker ved 100 flexion af albuen.

Lægen sagde at binyrebarken skulle begynde sin effekt idag. Jeg kan måske mærke 5 % af hvad jeg kunne mærke for 3 dage siden. I den optik kan jeg godt forstå " :blush: " fra Rfredsgaard :laugh:

Jeg holder den nu i ro og følger lægens henvisning. Jeg skal mødes med en dygtig fys på mandag som hjælper mig med genoptræning. Jeg håber min albue holder sin bedring.

Og så et lille spørgsmål til de binyrebarkyndige. Klarer en blokade kun inflammationsskader eller virker den også på overbelastninger?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er det jo efterhånden min skadeslog, så jeg fortsætter med at opdatere.

Snart 2 uger er gået siden min blokade. Denne uge har budt på genoptræning, som er lagt i samarbejde med en dygtig fys.

Genoptræningen består i grove træk af hvad jeg gjorde før, bare med 1 øvelse pr. kropsdel og 3 sæt pr. øvelse (eksl. ben - så det vil jeg ikke skrive om). Jeg vil heller ikke skrive om det der ikke involverer mine albuer.

Dag 1:

Rygøvelse 12-15 gentagelser i langsomt tempo, ca 60% af max.

Bicepsøvelse 12-15 gentagelser i langsomt tempo, ca 60% af max.

Underarmsøvelse 3 sæt for "begge sider", 8-10 gentagelser 100% intensitet.

Dag 2:

Brystøvelse 12-15 gentagelser i langsomt tempo, ca 50 % af max

Skulderøvelse 12-15 gentagelser i langsomt tempo, ca 50 % af max

Tricepsøvelse 12-15 gentagelser i langsomt tempo, ca 50 % af max

Dag 3: Dag 1 igen

Dag 4: Dag 2 igen

Dag 1 og 3 foregår uden problemer overhovedet. Det var absolut det mest smertefulde før blokaden. Ganske vist sidder der en smule endnu i tennisalbue muskulaturen, men det bliver ikke provokeret af træningen.

Dag 2 (som ganske vist kun er trænet 1 gang) er dog en anden snak. Jeg mærker intet under træningen, men i takt med at DOMS sætter ind, får jeg en møgirriterende prikken og kilden hvor jeg blev injiceret med den ene blokade. Det strækker sig ned til min ring- og lillefinger, som halvsover og prikker, og fortsatte i 48 timer (med aftagende styrke).

I morgen er det træningsdag 4. Jeg håber at jeg undgår samme situation som sidst, forhåbentligt var det bare vævsirritation fra injektionen.

Ellers var jeg en tur på Artroskopisk center i dag. Min læge havde henvist mig dertil, før jeg fik blokaden lagt.

Her blev det hurtigt konkluderet, at jeg var i så megen bedring, at behandling ikke var nødvendigt. Lægen sagde, at blokade havde været det rigtige valg, da det åbenbart havde taget en del af smerten. Han oplyste også om, at man godt kunne give flere blokader samme sted, såfremt der var restgener. Dette er bestemt noget jeg har tænkt mig at gøre, da jeg har restgener. Jeg må indrømme, at jeg er fuldstændigt ligeglad med hvad der skrives om binyrebarkhormons dårlige sider, det er det eneste der har haft så stor effekt på mig og jeg er slet ikke i tvivl om dets gavnlige effekt. Jeg får naturligvis ikke 4+ blokader, men en enkelt til tror jeg nu kan fjerne det sidste. Ofte tror jeg, at dem der har dårlige oplevelser med blokader er dem, hvor det er blevet lagt i blinde eller ikke har haft en effekt. Der er nemlig ingen tvivl om, at en blokade kan være hamrende smertefuld som i mit tilfælde. Havde jeg ikke haft en positiv effekt af blokaden, havde jeg nok også syntes at det var noget lort.

Derudover undrede det lægen, at jeg var henvist til MR scanning. Han mente at jeg skulle aflyse tiden, da disse scanninger er af meget svingende kvalitet. Ofte finder scanningerne nogen ting, som ganske enkelt ikke er eksisterende. Han et eksempel, hvor en scanning af et knæ havde vist en ødelagt menisken, men problemet i virkeligheden var noget helt andet. Han ord var "så sender de en diagnose til os, som vi så undersøger med en kikkert. Når kikkerten så er inde kan vi intet se, og så står du med 8-10 ugers pause pga. kikkertoperation".

Jeg forstår hans pointe, men på samme tid nævnte han at lægen der havde henvist mig (den samme som gav mig blokaden) er meget anerkendt og dygtig.

Jeg aflyser ikke MR scanningen, da den henvisende læge er den eneste der virkeligt har hjulpet mig. Jeg har desuden efter min blokade oplyst lægen om den positive virkning, og har fået dette svar sammensat af 2 mails:

"Kære Don Mega med den goe GUN,

Det tyder klart på en inflammation, som dog kan være opstået på baggrund af en anden skade i albuen. Derfor er det fortsat en god ide med MR.

Effekten af en blokade varierer 2-6 uger, men har vi en gang har fået slået irritationen ned, så er der en reel chance for, at den ikke kommer igen. Hvis der fortsat er restgener eller hvis symptomerne igen forværres kan vi give den en blokade igen - optimalt 4-6 uger efter den første.

Håber at det var tilfredsstillende svar."

Nu træner jeg som fyssen har sagt de næste par uger, derefter tager jeg stilling til om jeg vil ha blokade nr. 2.

Jeg opdaterer fortsat løbende i denne tråd.

PS. Min MR scanning foretages den 1. september, dog er der 2-3 ugers ventetid på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Edit:

En tilføjelse og rettelse til ovenstående.

Irritationen ved ekstension er ikke hvor lægen injicerede en blokade, men derimod der hvor man får stød ved et slag på albuen. Det er tydeligt efter dagens træning.

Jeg har fundet denne lille tekst:

"Nerven der forsyner lillefingeren, samt halvdelen af ringfingeren forløber igennem en fordybning på inder siden af albuen. Det er her man får et stød, når man får en slag mod albuen. Stødet giver en stikkende og prikkende fornemmelser ud i de ovennævnte fingre. Henover nerven går der en bindevævsplade. Hvis der kommer en irritation af nerven, vil den give en kronisk, irritations tilstand i de ovennævnte fingere. Tilstanden er som regel forbigående, men hvis den varer over 3 måneder - med konstant stikken og prikken i området - er den eneste behandling kirurgisk."

Kilde: http://www.speciallaegerne.dk/ortopaedkirurgi/tennis-albue.html

Now how the fuck did that happen? Forhåbentligt er det forbigående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme, at jeg er fuldstændigt ligeglad med hvad der skrives om binyrebarkhormons dårlige sider, det er det eneste der har haft så stor effekt på mig og jeg er slet ikke i tvivl om dets gavnlige effekt.

Jeg har selv samme erfaringer med binyrabark fra min græsallergi og et andet ekstremt voldsomt allergisk udfald jeg havde i udlandet. Det er virkeligt noget, der virker!

Problemet, og netop derfor jeg ikke bare går og anbefaler det til alle, er at man hører om personer, der får en blokade, for der efter at være smertefri og så med det samme igen går i gang med den træning/den påvirkning, der skabte problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv samme erfaringer med binyrabark fra min græsallergi og et andet ekstremt voldsomt allergisk udfald jeg havde i udlandet. Det er virkeligt noget, der virker!

Problemet, og netop derfor jeg ikke bare går og anbefaler det til alle, er at man hører om personer, der får en blokade, for der efter at være smertefri og så med det samme igen går i gang med den træning/den påvirkning, der skabte problemet.

Jeg tror bestemt også at der er mange, der har dårlige oplevelser netop pga. det. Min årsag har nok været en overbelastning pga. opgaveskrivning, øve guitar og en lidt hovedløs armtræning kun bestående af supersæt. Det er jeg stoppet med og skulle bruge noget hjælp til at slå inflammationen ned. Lidt ala dit problem, årsagen fjernes nemt men symptomerne skal lige hjælpes på vej.

Hvis man derimod har en tilstand der fortsat opbygger inflammation, kan en blokade næsten være ligegyldig.

Hvis man har fjernet årsagen ser jeg ingen grund til ikke at få hjælp, i svære tilfælde vel at mærke. Jeg har en ven der gennem længere tid har kæmpet med en skade i skulderen. Jeg har fortalt ham om hvordan blokaden hjalp mig, forskellen er dog at han ikke har en diagnose endnu hvorfor blokade er en dårlig løsning.

Edited by Don Mega
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ven der gennem længere tid har kæmpet med en skade i skulderen. Jeg har fortalt ham om hvordan blokaden hjalp mig, forskellen er dog at han ikke har en diagnose endnu hvorfor blokade er en dårlig løsning.

Hvis det er, hvem jeg tror, det er, så skal man ikke være PhD for at regne ud, at 60 sæt pres om ugen i 4-5 år nok på et tidspunkt kommer til at gøre nuller-naller. :tongue:

Men godt at høre, at der umiddelbart er ved at være bedring med albuen, du har godt nok også døjet med det længe nu.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er, hvem jeg tror, det er, så skal man ikke være PhD for at regne ud, at 60 sæt pres om ugen i 4-5 år nok på et tidspunkt kommer til at gøre nuller-naller. :tongue:

Men godt at høre, at der umiddelbart er ved at være bedring med albuen, du har godt nok også døjet med det længe nu.

Det er fandme da BB! Når vi trænede sammen stod jeg altid af 2-3 sæt før på hver øvelse, jeg er slet ikke så bb. Han har dog tid til fys om en uges tid, bliver spændende hvad han kan finde.

Albue i væsentlig forbedring nu, har ikke tid til en længere update, den kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

HEj Mega, fedt for dig at der er fremgang ! :4thumbup:

Jeg har startet en ny tråd omkring mit døj :D

Du må gerne tage et kig, jeg spørger lidt til nogle øvelser o.s.v, og kan se du har fået lavet et program, og kunne godt bruge lidt tips og triks.

Fortsat god bedring !

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=54878

Link to comment
Share on other sites

HEj Mega, fedt for dig at der er fremgang ! :4thumbup:

Jeg har startet en ny tråd omkring mit døj :D

Du må gerne tage et kig, jeg spørger lidt til nogle øvelser o.s.v, og kan se du har fået lavet et program, og kunne godt bruge lidt tips og triks.

Fortsat god bedring !

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=54878

Jeg holder øje med din tråd, dejligt at du er i behandling.

Jeg fik som sagt en blokade i anconeus og i albueledet. Efter en uges genoptræning opdagede jeg et nyt sted som smerten sad, den bedste måde jeg kan beskrive det på er 5 cm ned af underarmen fra hvor tennisalbue normalt sidder. Speciallægen lagde derfor en ny blokade på mig i foregårs præcist samme sted, som tennisalbue normalt sidder samt længere nede i underarmen. Det har hjulpet gevaldigt, jeg vil næsten sige at jeg intet kan mærke nu, men jeg kan ikke sige noget om træning endnu, da mine blokader skal følges op med en uges pause.

Jeg opdaterer når træning begynder igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Træning er i gang igen.

2 ting.

1. Min anconeus bliver provokeret ved ekstension af albueledet, men først 8-10 timer efter.

2. Min bicepssene er en smule medtaget, men ikke noget alvorligt lader det til.

Blokade 2 virkede, især på flexion af albuen.

Jeg er også blevet MR scannet og har fået svar, alt ser heldigvis normalt ud.

Min genoptræning er som følger.

Dag 1.

Rows: 3x15-20.

Cable pulldowns: 3x15-20.

Biceps: DB curls: 12-15.

Underarmstræning: Curl og flexion 3x20.

Dag 2 (her vil jeg de første par uger undgå ekstension for at komme mine anconeus problemer til livs)

Pec Deck (juubiiii): 3x15

Cable flyers: 3x15

Lateral raises: 6x12-15

Ben: Irelevant i denne sammenhæng.

Dette køres igennem med 4 ugentlige træninger det næste stykke tid. Speciallægen vurderer et forløb på 1-3 mdr. før jeg kan træne som før min skade. Kunsten er ifølge ham at gå roligt frem nu.

Jeg håber og tror på det nu. Jeg har det tilpas til, at burde kunne træne mig selv op til fordums BB!1

Opdateringer følger efter et par ugers træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer at hoppe med på dit program men hvad er forskellen på Underarmstræning: Curl og flexion ?

Det er lidt hurtigt skrevet og derfor fejlen.

Det er træning af hhv. underarmens flektorer og ekstensorer, altså wristcurls og det wristextensions.

Hvordan går det ellers Fredsgaard?

Edit:

Du skal være opmærksom på, at jeg ikke har skulderproblemer. Ovenstående program er udelukkende for at aflaste anconeus og biceps i det næste stykke tid. Så vidt jeg husker havde du også lidt skulderballade?

Edited by Don Mega
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share