Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

I 2010 vil jeg gerne:

- slå min tid ved Herning kvinde-tri og evt. også deltage i et mini-tri i Århus (tilsvarende distancer)

- løbe 10 km på 55 minutter

- løbe et halvmarathon

- deltage i Århus Coastzone Challenge på Eventyrdistancen (3 timer)

- få over 500 km i løbeskoene hen over året

- komme i gang med lettere styrketræning igen

Hej Spinderella,

Jeg er meget inspireret af din opstilling af forholdsvist mange mål, som så til sammen kan give følelsen af opnåelse af succes, - også selvom enkelte ikke skulle blive indfriet. Processen for at opnå så mange som muligt kan blive succes i sig selv. Der er selvfølgelig risiko for overload - men kun du kender dig selv.

Jeg vil prøve at følge lidt med her også.

/meadow

Link to comment
Share on other sites

Hej Spinderella,

Jeg er meget inspireret af din opstilling af forholdsvist mange mål, som så til sammen kan give følelsen af opnåelse af succes, - også selvom enkelte ikke skulle blive indfriet. Processen for at opnå så mange som muligt kan blive succes i sig selv. Der er selvfølgelig risiko for overload - men kun du kender dig selv.

Jeg vil prøve at følge lidt med her også.

/meadow

Hej Meadow og velkommen i loggen. :smile:

Dejligt at høre, at min måde at gøre det på kan vække inspiration. Jeg ved ikke helt hvor velovervejet det er, men det hænger nok sammen med at jeg lidt er en "jack of all trades, master of none", og har svært ved at holde fokus på bare et enkelt mål. :blush: Derudover er jeg (endnu) ikke så meget træningsjunkie, at der er nogen reel risiko for overtræning (hvis det var det du mente med overload?). I øvrigt er volumen-målet udsprunget direkte af, at jeg havde svært ved at få mig selv ud af døren på de dage, hvor jeg kunne mærke at fysikken ikke var til at slå min egen tid på en given rute - nu er turen aldrig spildt, uanset hvor dårlige benene (eller lungerne) er. Det er sikkert åbenlyst for mange, men for mig var det noget, der skulle læres...

Link to comment
Share on other sites

Hej smukke

Fedt at du begynder at interessere dig for crawl :superman:

Det skal du jo osse kunne for at blive en tri-haj :tongue:

Der er tre vigtige grundpiller i crawl, nemlig balance, rotation og strømlinethed, og det er rimeligt svært at lære uden god instruktion. Men du kan nå et godt stykke ved at kigge forbi youtube og se nogle instruktionsvideoer.

Og så kan vi jo også tage lidt træning nede i Spanien når du kommer hjem.

Hvis du gerne vil have lidt afveksling i svømningen, kan du jo også tage et svømme-brædt og øve benspark. Det giver godt til benene og konditionen, og du kan øve din position i vandet (tag fat i brædtet helt oppe foran med begge hænder, så dine underarme hviler på brædtet, pres bryst og torso blidt ned i vandet, så dine ben ryger opad, og stræk hele kroppen så lang du kan omme fra ryggen). Det er en hyggelig afveksling, som kan gøres hård eller let alt efter hvor meget du sparker.

God fornøjelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej smukke

Fedt at du begynder at interessere dig for crawl :superman:

Det skal du jo osse kunne for at blive en tri-haj :tongue:

Der er tre vigtige grundpiller i crawl, nemlig balance, rotation og strømlinethed, og det er rimeligt svært at lære uden god instruktion. Men du kan nå et godt stykke ved at kigge forbi youtube og se nogle instruktionsvideoer.

Og så kan vi jo også tage lidt træning nede i Spanien når du kommer hjem.

Hvis du gerne vil have lidt afveksling i svømningen, kan du jo også tage et svømme-brædt og øve benspark. Det giver godt til benene og konditionen, og du kan øve din position i vandet (tag fat i brædtet helt oppe foran med begge hænder, så dine underarme hviler på brædtet, pres bryst og torso blidt ned i vandet, så dine ben ryger opad, og stræk hele kroppen så lang du kan omme fra ryggen). Det er en hyggelig afveksling, som kan gøres hård eller let alt efter hvor meget du sparker.

God fornøjelse :bigsmile:

Ciao Bella!

Ja, som sagt fik jeg fiflet lidt med det i søndags; jeg troede ikke jeg kunne finde ud af benene (tidligere når jeg har prøvet er jeg kommet til at blande frøspark ind i det), men da jeg opdagede at jeg ikke gør det længere, så syntes jeg der var basis for at forsøge lidt - selv om jeg godt er klar over, at jeg nok ikke kommer langt uden instruktion. Som du også er inde på. :smile:

Mht. tri, så var svømning (sørgeligt nok) min bedste disciplin sidste år - så jeg tænker at jeg ikke behøver forbedre tiden voldsomt, men jeg skal primært fokusere på at kunne gøre det med mindre energi end sidst - hvis det giver mening?

Jeg vil rigtig gerne træne sammen med dig, når jeg kommer hjem - og så må vi jo se om jeg bliver så bidt af det, at jeg skal melde mig på et hold. :laugh: Og tak for tips til afveksling - det var lige præcis den slags jeg var ude efter. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nå, i dag har jeg endelig mulighed for at logge noget træning igen. :bigsmile:

De sidste to dage har jeg tilbragt på langs. :unhappy: Jeg har et tilbagevendende problem med kvalme, hovedpine og svimmelhed, som dukker op med 1-2 måneders mellemrum (nogle gange lidt sjældnere) og typisk varer et par dage. Jeg føler mig som en frygtelig hypokonder, når jeg bliver hjemme med det, for jeg er jo ikke rigtig syg - jeg kan bare ikke rigtig noget. Hypokonderfølelsen er også det der har afholdt mig fra at tage til lægen med det, men i dag kom jeg til at snakke med en lægebekendt herovre om det, og hun mente at jeg skulle få det tjekket, da det kan være tegn på lavt blodtryk (eller evt. noget hormonelt). Så det må jeg gøre når jeg er tilbage i Danmark.

Men i dag er jeg oppe igen. Tilstanden taget i betragtning besluttede jeg at tage en langsom tur med fokus på udholdenhed. Benene var ret tunge i hvert fald den første halvdel af turen, men lungerne var fint med, og jeg tror faktisk jeg vil sige at det er den tur i år, som jeg har nydt mest. :bigsmile:

Distance: 7,98 km

Tid: 51:46 - ud i et træk (bortset fra et enkelt stop for rødt, og en gang hvor jeg var nødt til at orientere mig på et kort fordi jeg var faret vild :blush:)

Gennemsnitshastighed: 9,2 km/t ~ 6:29 min/km

Max HR: 178

Avg HR: 158

Det er ikke nogen prangende tid, men jeg er rigtig godt tilfreds fordi det lykkedes at gennemføre et forholdsvist langt træningspas uden pauser. Derudover var det eneste tidspunkt hvor jeg var rigtig presset da jeg var næsten hjemme - Dog Kennel Hill er en gusten bakke! :blink:

Herefter stod den på:

3x10 mavebøjninger

3x6(!) armbøjninger

2x 0:30 planken

Og ihhh.... hvor jeg savner en editor der fungerer, det er godt nok besværligt at skrive indlæg, når man skal huske koder for linieskift, smileys mv. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det går fint med at læse dine indlæg. Er begyndt at bruge google chrome, og her virker editoren fint (kunne ikke få den til at virke i explorer, mystisk).

Godt gået med træningen på trods af at du har været skidt :superman:

Og det lyder da ikke rart med de ture, du får ind imellem. Godt at du vil tjekke op på det når du er hjemme igen.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint med at læse dine indlæg. Er begyndt at bruge google chrome, og her virker editoren fint (kunne ikke få den til at virke i explorer, mystisk).

Godt gået med træningen på trods af at du har været skidt :superman:

Og det lyder da ikke rart med de ture, du får ind imellem. Godt at du vil tjekke op på det når du er hjemme igen.

Ja, de bliver såmænd læsbare nok, men det tager en krig at skrive dem (og så er jeg begrænset til ca. 4 smileys som jeg kan huske koden på :laugh:). Jeg ved ikke hvad der sker for den editor; hos mig duer editoren godt i explorer, men der bliver siden ved med at crashe, og så foretrækker jeg trods alt en stabil browser frem for en stabil editor.

Og tak - det var som sagt en dejlig tur her til aften. Nu mangler jeg bare at få den fyret af med noget salsa! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nå denne weekend blev en af dem, hvor man nærmest ligeså godt bare kunne rive siderne ud af kalenderen og krølle dem sammen. rolleyes.gif Jeg fik taget hul på Lost sæson 5 inden weekenden, og trods de bedste intentioner så gik både fredag eftermiddag/aften og det meste af lørdag med det. Da jeg endelig var løbet tør for afsnit, var jeg kommet i tilstrækkeligt sumpemode til at jeg bare fortsatte med at lave ingenting. rolleyes.gif

Men op på eftermiddagen i dag fik jeg mig endelig taget sammen til at komme ud og løbe igen. Det blev ikke en helt fantastisk tur, det føltes i lang tid som om kroppen stadig var lidt modvillig, men mod slutningen gik det faktisk rigtig fint og de sidste ca. 800 meter satte jeg farten op.

Distance: 8,2 km

Tid: 54:06 - var nødt til at stoppe og gå et par gange, og måtte sætte farten meget ned et stykke, hvor der var mange fodgængere

Hastighed: 9,1 km/t ~ 6:35 min/km

Max HR: 180

Avg HR: 160

Jeg ved ikke om jeg havde sat farten for meget op til sidst, i hvert fald fik jeg et meget voldsomt svimmelhedsanfald da jeg nåede min hoveddør, og mens jeg gik op til lejligheden var jeg flere gange bange for at jeg skulle besvime. På en måde kan jeg ikke lade være med at tænke "yeah! så har jeg rigtig givet den gas! yo.gif" Men på den anden side synes jeg også det er lidt bekymrende - specielt i lyset af de problemer jeg har haft med svimmelhed tidligere på ugen. Jeg tror lige jeg ser tiden lidt mere an, men hvis det fortsætter kan det godt være jeg skulle se at komme til lægen herovre i stedet for at vente til april...

Edit: Glemte at logføre mine

3x10 mavebøjninger

3x6 armbøjninger

2x 0:30 planken

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om jeg havde sat farten for meget op til sidst, i hvert fald fik jeg et meget voldsomt svimmelhedsanfald da jeg nåede min hoveddør, og mens jeg gik op til lejligheden var jeg flere gange bange for at jeg skulle besvime. På en måde kan jeg ikke lade være med at tænke "yeah! så har jeg rigtig givet den gas! yo.gif" Men på den anden side synes jeg også det er lidt bekymrende - specielt i lyset af de problemer jeg har haft med svimmelhed tidligere på ugen. Jeg tror lige jeg ser tiden lidt mere an, men hvis det fortsætter kan det godt være jeg skulle se at komme til lægen herovre i stedet for at vente til april...

Lyder da ikke som om du er helt frisk endnu. Og ja, jeg synes da lige at du skal få et tjek hos en engelsk læge, der kan undersøge dit blodtryk osv.

Har selv oplevet en underlig mathedsfølelse af og til, når jeg har været meget doven og ikke har bevæget mig længe (som en dag hvor jeg tog til svømning kl. 14.30, hvor jeg var stået op kl 13 :blush:) Men har ikke prøvet at blive svimmel som du beskriver det!!!

pas på dig selv søde!

Link to comment
Share on other sites

Lyder da ikke som om du er helt frisk endnu. Og ja, jeg synes da lige at du skal få et tjek hos en engelsk læge, der kan undersøge dit blodtryk osv.

Har selv oplevet en underlig mathedsfølelse af og til, når jeg har været meget doven og ikke har bevæget mig længe (som en dag hvor jeg tog til svømning kl. 14.30, hvor jeg var stået op kl 13 blush.gif) Men har ikke prøvet at blive svimmel som du beskriver det!!!

pas på dig selv søde!

Ja, jeg kender godt den mathed du beskriver - det var nok sådan jeg havde det i starten af turen. Du har nok ret i, at det vil være godt at få det tjekket. Jeg må lige spørge en kollega efter om hun har en læge hun kan anbefale... (jeg gruer lidt for hvor besværligt det kan blive - specielt i lyset af hvor ekstremt tungt alting er herovre, så snart der bare kommer den mindste snert af bureaukrati ind over). Og tak - jeg gør mit bedste. 1112.gif

Ps: Lost får folk til at smide alt hvad de har i hænderne og blive hængende i sofaen. Men uhhhh hvor var sæsonafslutningen ond cry.gif

Ja det har du ret i. laugh.gif Jeg har dog endnu ikke set sæsonafslutningen (dobbeltafsnit), da jeg ikke kunne finde nogen streams. Mange har anbefalet "The Wire", som jeg overvejer at købe med hjem i boxset, men jeg tror jeg er kommet frem til, at jeg skal lade være med at købe det endnu, ellers så ender jeg bare med at se alle 5 sæsoner af den mens jeg er her. 4whistling.gif

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg været til svømning - det havde jeg glædet mig til. Jeg synes det gik rigtig godt i dag; det føles som om jeg er blevet hurtigere til brystsvømning, omend det muligvis udelukkende skyldes at mit afsæt (vendinger er nok for stort et ord laugh.gif) er blevet bedre. Men jeg synes også at min vejrtrækning begynder at fungere ganske udmærket - og jeg slugte næsten ikke noget vand i dag - i hvert fald ikke mens jeg svømmede bryst. Jeg tog ind i mellem en enkelt bane crawl, i alt fordelt over passet blev det vel til 4-5 stykker, og her er der virkelig rum for forbedring. crazy.gif Lige så snart jeg forsøgte at have hovedet bare i nærheden af vandet fik jeg slugt - og enkelte gange inhaleret - vand, så det er virkelig et sted, der skal sættes ind. Lige nu føles det logisk at fokusere på vejrtrækningen inden jeg begynder at tænke alt for meget på svømmeteknik - lyder det ikke rigtigt?

Jeg tog også 3 baner fordelt ud over passet hvor jeg trænede crawl-ben med plade. My god, hvor går det langsomt! wacko.gif Den første 3/4 bane var det med pladen under brystet og hovedet højt, men så så jeg en anden, der havde pladen i strakte arme og hovedet nede i vandet. Så det kopierede jeg lystigt. bigsmile.gif Jeg synes godt nok jeg har bobler i hele ansigtet; der må være en bedre måde at komme af med luften under vand?

Anyway, dejligt træningspas - 1500 m i alt på omkring 45 minutter.

Derudover, så var det jo at jeg var kommet til at tænke... Jeg har slet ikke fået danset så meget som jeg gerne ville herovre, og eftersom jeg skal til konference hele dagen torsdag, så er det ikke realistisk at komme af sted på onsdag. Og smarte mig tænkte så: '"gad vide hvordan det vil fungere at svømme først og danse bagefter?". Som sagt, så gjort. Efter endt svømning, spa og omklædning tog jeg en bus til Charing Cross Road. Og WAAAAAUUUUUW! 4thumbup.gifwub.gif4jumpy.gif Det er 1000 gange federe derinde om mandagen end om onsdagen! Fra jeg kom ved 22 tiden til jeg tog af sted igen lidt før midnat var jeg på gulvet næsten konstant. Jeg havde seriøst ingen dårlige danse! Der var max 2 der var lidt ligegyldige, men ellers var det topfede danse det hele!wootdance.gif Musikfladen var også meget mere min smag, hvilket også gør en ret stor forskel.

Lige nu er jeg bare totalt høj. biggrin.gif Jeg ved ikke hvad folk må have tænkt, da jeg var på vej hjem med bussen. Jeg var pænt svedig, og sad bare med et saligt smil om munden hele vejen. Det er helt skørt så glad man kan blive af sådan en aften.

Link to comment
Share on other sites

Derudover, så var det jo at jeg var kommet til at tænke... Jeg har slet ikke fået danset så meget som jeg gerne ville herovre, og eftersom jeg skal til konference hele dagen torsdag, så er det ikke realistisk at komme af sted på onsdag. Og smarte mig tænkte så: '"gad vide hvordan det vil fungere at svømme først og danse bagefter?". Som sagt, så gjort. Efter endt svømning, spa og omklædning tog jeg en bus til Charing Cross Road. Og WAAAAAUUUUUW! 4thumbup.gifwub.gif4jumpy.gif Det er 1000 gange federe derinde om mandagen end om onsdagen! Fra jeg kom ved 22 tiden til jeg tog af sted igen lidt før midnat var jeg på gulvet næsten konstant. Jeg havde seriøst ingen dårlige danse! Der var max 2 der var lidt ligegyldige, men ellers var det topfede danse det hele!wootdance.gif Musikfladen var også meget mere min smag, hvilket også gør en ret stor forskel.

Lige nu er jeg bare totalt høj. biggrin.gif Jeg ved ikke hvad folk må have tænkt, da jeg var på vej hjem med bussen. Jeg var pænt svedig, og sad bare med et saligt smil om munden hele vejen. Det er helt skørt så glad man kan blive af sådan en aften.

Fantastisk med sådan en aften :4thumbup: Kan lige se det for mig, hvordan du har siddet og set helt skæv ud i bussen. Der er ikke noget som dejlige danse, der kan gøre en helt tipsy :wub::laugh::tongue:

Så må det være slut med onde onsdagsdanse :nonono: og hurra for magiske mandagsdanse :superman:

Ib har i øvrigt foreslået at jeg tager med til mambo social, så jeg kan få nogle gode danse også. Så det kunne være hyggeligt at følges derover, når du en gang er hjemme igen.

Link to comment
Share on other sites

Havde skrevet en lang klamamse om svømmeteknik og vejrtrækning, men windows bestemte sig for at genstarte computeren uden at advare mig, så det hele gik tabt. Og så tillod møget sig bagefter at påpege, at jeg muligvis havde en falsk version af windows (vi har en eller andet prøve-ting installeret). Wonder why ingen gider betale for deres skrammel :sneaky2:

Skriver hele smøren igen senere...

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk med sådan en aften 4thumbup.gif Kan lige se det for mig, hvordan du har siddet og set helt skæv ud i bussen. Der er ikke noget som dejlige danse, der kan gøre en helt tipsy wub.giflaugh.gif

Så må det være slut med onde onsdagsdanse nonono.gif og hurra for magiske mandagsdanse superman.gif

Ib har i øvrigt foreslået at jeg tager med til mambo social, så jeg kan få nogle gode danse også. Så det kunne være hyggeligt at følges derover, når du en gang er hjemme igen.

Nemlig. 4thumbup.gif Mine ben er godt nok ret smadrede nu efter kombinationen, men du har helt ret, fra nu af hedder det mandagssalsa i stedet. Du skal da helt klart med til Mambo Social! Næste gang er d. 20. februar, men ellers er jeg 100% med på at følges når jeg er hjemme igen. bigsmile.gif

Her til formiddag var det Lebron Brothers der fulgte mig til arbejde i min Ipod - og så var jeg smil fra øre til øre igen. bigsmile.gif

Havde skrevet en lang klamamse om svømmeteknik og vejrtrækning, men windows bestemte sig for at genstarte computeren uden at advare mig, så det hele gik tabt. Og så tillod møget sig bagefter at påpege, at jeg muligvis havde en falsk version af windows (vi har en eller andet prøve-ting installeret). Wonder why ingen gider betale for deres skrammel

Skriver hele smøren igen senere...

Øv, hader når det sker!nonono.gif

Men ser frem til at læse hvad du har at sige, når du har tid til at genskabe det. 4winkkiss.gif

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Hej søde og god weekend til dig også :smile:

Så prøver jeg igen og ser om windows vil lade mig arbejde færdig denne gang :sneaky2:

Mht dit vejrtrækning/teknik - spørgsmål er svaret både ja og nej :tongue:

Vejrtrækningen i crawl er en central del af selve svømmeteknikken og en af de sværeste ting at lære for mange. Derfor er det svært at give sig til at lære en ordentlig teknik uden samtidig at lære en ordentlig vejrtrækning.

I crawl løftes hovedet ikke over vandoverfladen på noget tidspunkt. Når man svømmer, ligger ansigtet i vandoverfladen. Hvor dybt, er lidt afhængig af hvem man spørger. Nogle sværger til at man kigger ned på bunden og har meget af ansigtet under vand, mens andre placerer ansigtet så vandoverfladen skærer ca mellem oversiden af svømmebrillerne og hårgrænsen. Tror selv, at jeg ligger som en mellemting af de to.

Under vejrtrækningen er halvdelen af ansigtet stadig under vand, så din ene svømmebrille ligger under overfladen. Du trækker så vejret ved at rotere din torso (ikke nøjes med at vride det øverste af torso, men arme, torso og hofter synkront!!)op mod luften, i stedet for et vende ansigtet. På denne måde ligger du stadig strømlinet i vandet og sænker ikke din fart. Ved korrekt hovedstilling vil der danne sig en lille bølge foran dit hoved, lige som ved stævnen på et skib. Derved dannes en lille bølgedal ved dit ansigt, og derfor kan du trække vejret uden at sluge hele svømmehallen. (Dette kræver laaaang tilvænning, har taget mig næsten et år at lære og jeg glemmer det stadig af og til, især når jeg bliver meget forpustet og bare skal have ILT).

Du bevæger dig fremad i crawl ved at rotere i kroppen. Lig på den ene side når du laver armtaget over vandet. Når du sætter hånden i vandoverfladen drejer du, så din krop ligger vandret. Idet du skyder hånden fremad i vandet og strækker den helt frem (inklusiv skulderen) som om du vil prøve at nå væggen i den anden ende af bassinet, roterer du over og ligger på den anden side. Svært at beskrive på skrift, men tjek youtube, der ligger masser af videoer med gode crawl-svømmere.

Det er sjovt at øve sidelæns balance i vandet ved at tage et par fødder på og ligge i vandet på siden, evt med en plade. Stræk den ene arm lige frem i vandet og læg blidt dit øre ned mod skulderen. Vend ansigtet så du ligger med næsen nedad og stræk den anden arm ned langs kroppen. Prøv at være så afslappet som muligt og tænk på at gøre dig 'lang' og strømlinet i vandet.

Når du skal trække vejret ruller du bare om så de næsten ligger på ryggen, UDEN at løfte hovedet. Dette er en effektiv måde at lære at trække vejret vha rotation og ikke ved at flytte hovedet...

Når du puster ud under vandet kan du enten lave et langt, hårdt pust når du er ved at skulle trække ny luft ind, eller du kan lave fx tre kortere pust. Dette kan muligvis også hjælpe lidt på boblerne, som du siger generer dig. Tænk også på den korrekte ansigtsposition så du kan blæse boblerne lidt nedad, så skulle de gerne kunne slippe væk uden at ramme dig i hovedet :laugh:

Håber dette giver lidt mening, det er som sagt svært at beskrive på skrift. Og god fornøjelse med træningen :4thumbup:

Stort knus :heartpump:

Link to comment
Share on other sites

Hej søde og god weekend til dig også smile.gif

Så prøver jeg igen og ser om windows vil lade mig arbejde færdig denne gang sneaky2.gif

Mht dit vejrtrækning/teknik - spørgsmål er svaret både ja og nej tongue.gif

Vejrtrækningen i crawl er en central del af selve svømmeteknikken og en af de sværeste ting at lære for mange. Derfor er det svært at give sig til at lære en ordentlig teknik uden samtidig at lære en ordentlig vejrtrækning.

I crawl løftes hovedet ikke over vandoverfladen på noget tidspunkt. Når man svømmer, ligger ansigtet i vandoverfladen. Hvor dybt, er lidt afhængig af hvem man spørger. Nogle sværger til at man kigger ned på bunden og har meget af ansigtet under vand, mens andre placerer ansigtet så vandoverfladen skærer ca mellem oversiden af svømmebrillerne og hårgrænsen. Tror selv, at jeg ligger som en mellemting af de to.

Under vejrtrækningen er halvdelen af ansigtet stadig under vand, så din ene svømmebrille ligger under overfladen. Du trækker så vejret ved at rotere din torso (ikke nøjes med at vride det øverste af torso, men arme, torso og hofter synkront!!)op mod luften, i stedet for et vende ansigtet. På denne måde ligger du stadig strømlinet i vandet og sænker ikke din fart. Ved korrekt hovedstilling vil der danne sig en lille bølge foran dit hoved, lige som ved stævnen på et skib. Derved dannes en lille bølgedal ved dit ansigt, og derfor kan du trække vejret uden at sluge hele svømmehallen. (Dette kræver laaaang tilvænning, har taget mig næsten et år at lære og jeg glemmer det stadig af og til, især når jeg bliver meget forpustet og bare skal have ILT).

Du bevæger dig fremad i crawl ved at rotere i kroppen. Lig på den ene side når du laver armtaget over vandet. Når du sætter hånden i vandoverfladen drejer du, så din krop ligger vandret. Idet du skyder hånden fremad i vandet og strækker den helt frem (inklusiv skulderen) som om du vil prøve at nå væggen i den anden ende af bassinet, roterer du over og ligger på den anden side. Svært at beskrive på skrift, men tjek youtube, der ligger masser af videoer med gode crawl-svømmere.

Det er sjovt at øve sidelæns balance i vandet ved at tage et par fødder på og ligge i vandet på siden, evt med en plade. Stræk den ene arm lige frem i vandet og læg blidt dit øre ned mod skulderen. Vend ansigtet så du ligger med næsen nedad og stræk den anden arm ned langs kroppen. Prøv at være så afslappet som muligt og tænk på at gøre dig 'lang' og strømlinet i vandet.

Når du skal trække vejret ruller du bare om så de næsten ligger på ryggen, UDEN at løfte hovedet. Dette er en effektiv måde at lære at trække vejret vha rotation og ikke ved at flytte hovedet...

Når du puster ud under vandet kan du enten lave et langt, hårdt pust når du er ved at skulle trække ny luft ind, eller du kan lave fx tre kortere pust. Dette kan muligvis også hjælpe lidt på boblerne, som du siger generer dig. Tænk også på den korrekte ansigtsposition så du kan blæse boblerne lidt nedad, så skulle de gerne kunne slippe væk uden at ramme dig i hovedet laugh.gif

Håber dette giver lidt mening, det er som sagt svært at beskrive på skrift. Og god fornøjelse med træningen 4thumbup.gif

Stort knus heartpump.gif

Tusind tak for et langt og uddybet indlæg, søde. 4winkkiss.gif

Du har ret i, at det er lidt svært på skrift, men jeg vil se om ikke jeg kan finde nogle videoer på youtube. Lige nu synes jeg det hele lyder vældig kompliceret, og jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg bare skal klø på som bedst jeg kan, eller om jeg risikerer at få indarbejdet en masse rigtig dårlige vaner og teknikker, og om det måske er bedst at lægge crawlen lidt på hylden igen indtil jeg kan få noget instruktion? Men måske skal jeg forsøge mig lidt mere med de der plader - jeg tænker at jeg måske kan tage nogle baner med plade, hvor jeg laver crawl-ben, og så holder i pladen mellem armtagene, så det bliver lidt mere kontrolleret, og jeg måske også kan vænne mig lidt mere til at have ansigtet i vand. Ud over at det lyder til, at det teknisk generelt set er svært at få vejrtrækningen helt rigtig, så føles det for mig som at der også er et stort element af tilvænning.... Eller vil min plade-idé modvirke rotationen for meget, og derfor være en dårlig idé....?

Link to comment
Share on other sites

Hulubuluuuuu

Lotte hvor er du henne??

Håber du har det godt og får trænet lidt. Savner at høre fra dig på loggen smile.gif

Ja, jeg har desværre ikke været så aktiv på det seneste... unhappy.gif Men her er en opdatering:

Sidste uge var pænt fesen, hvad motion angår. Det startede ellers ret godt mandag med både svømning og dans; tirsdag var jeg fuldstændig smadret, og tog en rolig dag. Onsdag havde jeg håbet at nå en lille løbetur (og var meget fristet til at tage til dans igen, trods inkompatibilitet med torsdagens program), men jeg var på kursus, og var først hjemme omkring kl. 20:30 - så begge dele var udelukket. Torsdag var jeg til endagskonference og var hjemme omkring kl. 18:30 og alt for sulten til at komme ud at løbe - plus at jeg lige skulle ordne lidt praktiske ting, inden jeg fik besøg af en veninde, som besøgte mig fra sent torsdag aften til tidligt i morges, hvor hun fløj hjem til Danmark.

Det blev til en lille tur fredag - efter arbejde og mens min veninde muntrede sig som turist på egen hånd. Jeg havde haft en virkelig frustrerende dag på arbejde, så dagens brændstof bestod i høj grad af kortisol. crazy.gif For mit vedkommende er det næsten 100% ensbetydende med at jeg får lagt alt for hårdt ud. Jeg endte derfor også med at stoppe uret inden jeg var hjemme, og tog den sidste del af turen hjem i rask trav i stedet for løb.

Distance: 4,35 km

Tid: 25:12 min

Hastighed 10,36 km/t ~ 5:47 min/km

Max HR: 183

Avg HR: 167

Om aftenen var vi ude at spise, og mødtes senere på en salsaklub med en af mine kolleger og en masse af hendes venner. Det var en ganske fin aften, men selvfølgelig meget anderledes end at gå ud på en "danseaften". Jeg fik dog et par enkelte danse, hvilket var skønt. bigsmile.gif

Lørdag sov vi længe og ville have været en tur i London Eye, da vejret var rigtig flot og klart. Selvsagt var vi ikke de eneste, der havde fået den idé, så vi opgav de lange køer, og tulrede i stedet rundt og gloede og shoppede i West End og Soho. Blandt andet var vi i Abercrombie & Fitch, som vel nærmest må betegnes som vore dages "Kejserens nye klæder" laugh.gif Der var kø ved indgangen til at man kunne få taget et polaroid billede sammen med en model i jeans og åbentstående skovmandsskjorte (complet med rippede abs, fake tan og tandpastasmil laugh.gif ). Og inde i selve butikken var belysningen dæmpet, musikken høj, og der stod modeller over alt. Og selvfølgelig var butikken fyldt af frådende teens, som plagede deres forældre om at få lov til at købe sig lidt cool. wink.gif

Om aftenen spiste vi på "Zouk Medina", som er en Marokkansk restaurant nær Seven Dials. Super hyggelig stemning med arabiske tæpper, lave borde og pude-arrangementer. Og maden var rigtig lækker, og hyggeligt at sidde og dele forskellige slags tagines, couscous osv. Desværre fik vi begge problemer med maven om søndagen, så jeg har ikke planer om at skulle tilbage dertil, selv om jeg i udgangspunktet syntes det var et SUPER sted. dry.gif

Søndag var stille og rolig. Mere vandren rundt og mere shopping. Blandt andet fik jeg endelig købt mig et par nye dansesko. 4thumbup.gif Da vi som sagt begge var splattede over maveproblemer tog vi ind omkring Leicester Square og så "Up in the Air" med George Clooney. Det var en ok film, men ikke en jeg havde behøvet se i biffen. Lige på det tidspunkt var en biograftur dog den perfekte aktivitet. Da vi kom ud kunne vi se, at vi var gået glip af en gallapremiere lige på den anden side af pladsen. blink.gif Der var stadig lysshow, rød løber og biler med tonede ruder, men jeg tror celebrity sitings var forbi (så vidt jeg kunne se, var hovednavnene Morgan Freeman og Matt Daemon - så ikke noget jeg ærgede mig specielt meget over at misse). Men lidt sjovt at være et sted, hvor den slags foregår uden man hører noget videre om det...

Anyway, i dag har jeg været vågen omkring kl. 5 for at sende min veninde af sted. Planen er derfor at tage tidligt hjem fra arbejde, og så står den på svømning og dans i aften. Jeg sætter dog ikke forventningerne meget højt til dans, da der har været "Stars of Salsa" kongress i weekenden, så der er nok mange der springer over i aften...

I morgen skal jeg i teateret og se "Six Degrees of Separation" på The Old Vic, og onsdag forhåbentlig kursus igen - så denne uge tegner også til at blive fesen hvad løb angår. Til gengæld har jeg endnu ikke de store planer for weekenden, så der er da håb for at jeg kan indhente noget der...

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 1. februar

Jeg kom til svømning som planlagt, men desværre var det en af de der dage, hvor tingene ikke rigtig spiller. Ved ikke lige om der er nogen åbenlys årsag, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne komme ind i en ordentlig rytme, og jeg havde ikke rigtig noget overskud. Jeg var opsat på at skulle danse senere, så jeg valgte at nøjes med 1200 m for ikke at bruge al min energi. Heraf tog jeg vel omkring 5-6 baner "crawl" uden dog at fokusere vældig meget på teknik.

Det har derudover vist sig, at den kampagne der har gjort at jeg kunne svømme gratis i superlækre omgivelser nu er slut. sneaky2.gif Jeg spurgte dernede om man kunne købe sig til at bruge poolen fremover, hvilket det godt kan. Det lød dog til at man kun kunne købe dagsbilletter til £20 stykket, så det bliver lige en tand for pebret til at jeg benytter mig af det. crazy.gif Jeg kommer derfor nok til at skulle downgrade, og vil tjekke den nærmeste pool. Jeg ved ikke helt om jeg skal fortsætte med at svømme mandag, nu hvor det ikke ligger "på vejen" til Bar Salsa! og hvor jeg bliver nødt til at pakke en lidt større taske.

Speaking of salsa.... så var der faktisk pænt mange mennesker trods weekendens festivitas, og faktisk også en del gode dansere. Så det endte med at blive en super aften. smile.gif Jeg overvejer lige nu om jeg kan slippe af sted igen i aften uden at det går alt for meget ud over morgendagen (hvor jeg ikke kan flekse om formiddagen, som jeg ellers ville). blush.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej smukke

Fedt at læse din post om weekendens eskapader. Det lyder som om det var en skøn storby-weekend med hele pakken: shopping, god mad (og racermave :unhappy: ) bytur og hele moletjavsen. Så kan man godt sidde her i Århus uden en klink og blive misundelig :bigsmile:

Ærgerligt at du ikke kan svømme i luksus-svømmeparadiset mere. Hvad bilder de sig ind, sådan bare at stoppe den kampagne? Men herligt at du vil fortsætte. Håber du kan få logistikken til at gå op :4thumbup:

God danseaften hvis du kommer afsted!

Link to comment
Share on other sites

Hej smukke

Fedt at læse din post om weekendens eskapader. Det lyder som om det var en skøn storby-weekend med hele pakken: shopping, god mad (og racermave unhappy.gif ) bytur og hele moletjavsen. Så kan man godt sidde her i Århus uden en klink og blive misundelig bigsmile.gif

Ærgerligt at du ikke kan svømme i luksus-svømmeparadiset mere. Hvad bilder de sig ind, sådan bare at stoppe den kampagne? Men herligt at du vil fortsætte. Håber du kan få logistikken til at gå op 4thumbup.gif

God danseaften hvis du kommer afsted!

Ja, det var en rigtig dejlig weekend - og skønt med noget venindesladren, det er en af de ting jeg savner mest herovre. Jeg er også meget harm over at de har stoppet kampagnen - nu var jeg lige kommet ind i en god rutine. nonono.gif

Hvis du kan finde en billig billet herover, så slipper du for at sidde derhjemme og være misundelig. Vi kan sagtens finde masser at lave her, som ikke koster alverden. bigsmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Det kniber stadig rigtig meget med løbemotivationen - faktisk i en sådan grad, at jeg tænker det nok er fornuftigt at revurdere mine mål for året, om ikke andet så i hvert fald i forhold til at løbe halvmarathon til maj. Jeg tror slet ikke min træningsfrekvens eller -volumen er høj nok til at det er realistisk - og når ikke lysten driver værket, så giver det ikke så meget mening for mig at fastholde det mål.

Noget af det hænger nok sammen med at jeg er frustreret over min formnedgang, og så har jeg virkelig svært ved at finde tiden, og ville - hånden på hjertet - måske også gerne afsætte mere tid til at drage nytte af alle de spændende muligheder der er i denne by... Uden dermed at gå med dårlig samvittighed over at jeg så ikke når at løbe.

Nå men, i dag lykkedes det alligevel at komme af sted, og siden lysten var så lille, valgte jeg at tage en tur, hvor jeg ikke kiggede på uret en eneste gang, men bare forsøgte at følge kroppens rytme (dog med en målsætning om ikke at have gåpauser, hvilket også lykkedes). Jeg kan desværre ikke sige, at jeg nød turen, men det var på den anden side heller ikke så slemt som jeg kunne have frygtet. laugh.gif

Distance: 7,11 km

Tid: 45:26 min

Hastighed: 9,4 km/t ~ 6:23 min/km

Max HR: 171

Avg HR: 158

I øvrigt var det interessant at bemærke i dag, at det virkede som om det var benene mere end lungerne der satte begrænsningerne - det er længe siden jeg har oplevet det.

Bagefter tog jeg

4x10 mavebøjninger

3x7 armbøjninger

2x0:45 planken

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 5. februar: Salsa Fundraiser for Haiti @ Salsa Republic

Så kom jeg endelig en tur til Vauxhall for at danse. Rigtig mange af byens arrangører var gået sammen om at arrangere denne benifit til fordel for Haiti, og man må i hvert fald også sige at der var stor opbakning om initiativet blandt dansere. Næsten for stor, vil jeg næsten mene. Jeg havde ikke set et detaljeret program, så jeg kom ret tidligt (ca. 22:15), hvor der stadig var gang i diverse workshops. Disse sluttede omkring kl. 22:30 - og allerede til første sang var gulvet pakket. blink.gif Det blev selvsagt mere og mere crowded i løbet af aftenen, og da jeg tog hjem ved 2-tiden var der først lige begyndt at komme lidt mere luft (dette var dog primært synligt ved at der nu kun stod 2 rækker og kiggede rundt om gulvet, mod 3-4 rækker tidligere; selve gulvet var stadig fyldt).

Dansene var ikke supergode denne aften; jeg var ude med forholdsvist mange begyndere/letøvet (altid lidt mere giftigt på et pakket gulv, da de endnu ikke har rutinen til at have overblik over hvor de andre dansere befinder sig - deraf større risiko for sammenstød). Og ved de gode dansere jeg var ude med, var der ikke rigtig plads til at lave noget....

På plus-siden var musikfladen virkelig cool, og skulle man blive træt af at lytte til salsa dura - eller bare få lyst til at gå lidt rundt, var der derudover forskellige rum med reggaeton, cubansk salsa, r'n'b og afro/zouk/kizomba. Derudover var der nogle rigtig lækre shows - blandt andet det vildeste footwork jeg har set siden Frankie Martinez' famøse 2003 show (som jeg desværre kun har set på video). Derudover var det selvfølgelig glædeligt at så mange mennesker bakkede op om et arrangement, hvor alle indtægter gik direkte til Haiti. Der blev indsamlet over £20 000 i forbindelse med arrangementet, hvoraf £12 000 var fra døren (svarende til 1200 betalende gæster - hvilket jeg ikke rigtig kan vurdere om var realistisk....).

Søndag d. 7. februar: Løb @ Brockwell Park

I dag kom jeg ud at løbe igen. Det lader til at det begynder at få fremad med formen, og beslutningen om at udskyde halvmarathon har også taget noget press af, som gør det mere fornøjeligt. I dag gik jeg efter at presse mig selv en smule, men ikke mere end at jeg kunne løbe turen uden pauser. Det var stadig ikke noget jeg ligefrem nød, men dog en bedre tur end i torsdags. smile.gif

Distance: 6,84 km

Tid: 42:08 min

Hastighed: 9,74 km/t ~ 6:09 min/km

Max HR: 176

Avg HR: 164

I øvrigt kunne jeg vel hjemkommet se, at dagens indsats gav en rute-PR, hvorved jeg faktisk synes det har været en rigtig god tur. Det er mageløst som logning kan få en til at efterrationalisere på den måde. laugh.gif

Efterfølgende:

4x10 mavebøjninger

3x7 armbøjninger

2x0:45 planken (føj den var styg i dag!)

Link to comment
Share on other sites

Godt at se, at du havde en fed løbetur. Kan sagtens følge dine overvejelser mht. motivation, pres osv. Det vigtigste er jo at træne fordi det er dejligt og fordi det giver en følelse af velvære og selvrespekt. Og hvis det begynder at blive en stressfaktor er det ikke sjovt mere.

Lyder som et fedt salsa-arrangement :4thumbup: Skal selv mødes med Tommy og på planken på søndag. Det bliver nok ikke med seje workshops, coole shines og fem forskellige dansegulve med forskellig stilarter :sneaky2:

PS: Federe end Martinez????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share