Kvinder og vægt...aaarrrrrgggghhh


KåreS
 Share

Recommended Posts

Ud fra min egen holdning/mit eget forhold til min vægt igennem årene, så ville jeg sige at grunden til al den hysteri omkring vægten kan grunde i en slags mangel på viden. Og med viden mener jeg, at man ikke rigtigt "fundet ud af" hvordan forskellige kilo kan se ud. Langt fra majoriteten kvinder træner jo på en måde som vil holde dem faste i skinnet efter at de er 15, hvorfor vægten bliver anset som det bedste mål at sikre sig at man er slank. Så jeg gik da også længe op i hvad jeg vejede, fordi jeg troede at lav vægt = veltrænet look, siden jo veltrænet look = slank.

Hej Linis

Tak for input...

Jeg har en fornemmelse af at du måske rammer hovedet på sømmet med dit indlæg!

Grunden til at oprindelig startede denne debat - udover en del oplevelser i forsamlinger, til fester og på caféer - var også, at jeg blandt piger helt ned til 10-års alderen oplever, at vægt er et samtaleemne :w00t::crazy:

Min egen datter på 10 år har veninder, der går og vejer sig eller vejer sig sammen med deres mor flere gange om ugen. En af min datters veninder (på 10 år) har flere gange spurgt, hvorfor vi ikke har en vægt i huset :crazy: Det er virkelig weird...

**

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er et opråb, en provokation samt et oplæg til debat om kvinder og deres fokus på badevægtens små tal!

For nylig sad jeg på en café og overhørte - igen - en samtale mellem nogle kvinder, der sad ved bordet ved siden af. Samtalen gik på deres vægt, som blev diskuteret i alle detaljer - morgenvægt, aftenvægt, vægt i forbindelse med menstruation, vægt under graviditet (og efter), sommerferievægt and you name it. I forlængelse af dette diskuterede de naturligvis også vægttab, træning, kure and you name some more....

Desværre kunne jeg ikke komme til at flytte bord, da cafeen var godt fyldt. I stedet sad jeg og undrede mig. Hvad er det der får kvinder til at fokusere så meget på deres vægt - det virker helt sygeligt og tvangstanke-agtigt. Vægten står ikke skrevet i panden af jer, kvinder, så hvorfor bruger I ikke spejlet til at vurdere jeres krops udseende, i stedet for at veje jer to gange i døgnet.

For mig som mand er vægten fuldstændig betydningsløs, når jeg vurderer en kvindes udseende. Hvad nytter det at man er stolt af at veje 55 kilo efter en kur (...jubii, jeg vejer mindre end før jeg blev gravid-agtigt), hvis der er dømt farvel-arme, mavemusklerne er slappe og ballerne hænger som guirlander nede om lårene. Så måtte samme kvinde altså efter min mening hellere træne noget vægttræning, tage ti kilo på i muskelvægt, og opnå en god kropsholdning og en veltrænet krop!!!

Smid dog de åndssvage badevægte i skraldespanden, se på jer selv i spejlet... Ser det OK ud? - jamen så er det jo nok OK.

Ser det ikke OK ud - så træn og stram op!!! :-)

EDIT: Ja, og det samme gælder for mænd!

Venlig hilsen

Sall

I dette land er der ytringsfrihed. Jeg vil derfor foreslå at du finder en anden cafe at indtage din kaffe på.

Vægt er en meget personlig ting og det må derfor være op til den enkelte at afgøre hvad vægten skal lyde på og i hvilket fora det skal diskuteres.

vh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Modstrid

Jeg må virkelig have ramt et meget, meget ømt punkt hos dig!!! :smile:

Så fordi jeg skriver "arrrgghhhh" (som også kan udtrykke undren eller skuffelse eller bare være et "udråbsord) i overskriften og skriver "vi mænd" er mit niveau altså så "for lavt" til dig.

Det er jo rigtig interessant da du i samtlige dine indlæg konsekvent udtaler dig på vegne af andre kvinder... :smile:

**

sall

Nu er du jo nærmest barnagtig at høre på. Men hey, jeg kan da godt forstå at du er lidt mopset, når nu trådens formål var, at du og dine kolleger i MOL's selvbestaltede ekspertpanel skulle hygge jer med at håne den uvidende pøbel og gratulere hinanden med jeres umådelige overlegenhed. Måske skulle i bare mødes på en cafe næste gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må sige denne tråd har været interessent læsning. Både pga. det faktiske emne, men så sandelig også pga. den sidesprungne debat som Modstrid har fremskyndet. Hertil vil jeg gerne sige tak til KåreS for en ualmindelig cool og reel optræden, hver gang den modstridende Fru/Frøken Modstrid, (enten overlagt eller efter megen træning) har misforstået og tillagt KåreS meninger, som jeg må sige, jeg overhovedet heller ikke kan genkende ud fra KåreS's indlæg. Syntes virkelig denne debat har mange facetter i sig, mange liggende gemt under overfladen.

Jeg går ind for at mænd og kvinder skal være ligestillede - i alt hvad det indebærer, men jeg må indrømme at det irriterer mig når nogle kvinder taler lidt for meget om hvor hårdt kvinder har det og hvor slemme vi mænd er imod dem, hvilket er hvordan jeg tolker mange af Fru/Frøken Modstrids kommentarer. Som jeg (og udelukkende jeg) vurderer det, leder Fru/Frøken Modstrid decideret efter at KåreS skal ”lave en fejl” som kan drejes og bruges til en fortælling om hvor kvindeundertrykkende KåreS og vi mænd (for jo – du generaliserer altså også Fru/Frøken Modstrid :wink: ) egentlig er.

Kvinder er dejlige, og jeg syntes det er synd hvis nogle kvinder selv muligvis går meget op i netop deres vægt. Såfremt de selv ønsker at se bedre ud/være sundere eller hvordan man nu skal sige det (for lige meget hvilken som helst grund), så syntes jeg KåreS har ret i at vægten ikke kan bruges til så forfærdelig meget positivt. Vægten fortæller ingenting om muskel vs. fedt fordeling, hvorved jeg er enig i KåreS, i at absolut ingen (uanset køn) burde kigge forfærdeligt meget på deres vægt (selvfølgelig med mindre de dyrker vægtklasse sportsgren som f.eks. boksning). Bag denne konklusion ligger at jeg, antager at denne person, med ønske om at komme i bedre form (eller hvad grunden nu er), anser det for attraktivt at være slank og trænet, hvilket jeg føler er en udmærket generalisering. Ikke alle føler sådan, jeg selv er en af disse, jeg syntes bestemt det er rart med en kvinde med mere fedt på kroppen end jeg selv, selvom mine 13,8 % nu heller ikke er så meget :bigsmile: .

Edited by primetime
Link to comment
Share on other sites

I dette land er der ytringsfrihed. Jeg vil derfor foreslå at du finder en anden cafe at indtage din kaffe på.

Vægt er en meget personlig ting og det må derfor være op til den enkelte at afgøre hvad vægten skal lyde på og i hvilket fora det skal diskuteres.

vh

mister larsen

Ahh I see ... det du siger er, at du ikke fattede hvad omdrejningspunktet i debatten her var? :4disguise:

Forøvrigt kan jeg kun nikke til hvad Kåre S, Linis og senest Primetime har skrevet.... :4thumbup:

Edited by Zivago
Link to comment
Share on other sites

Nu er du jo nærmest barnagtig at høre på. Men hey, jeg kan da godt forstå at du er lidt mopset, når nu trådens formål var, at du og dine kolleger i MOL's selvbestaltede ekspertpanel skulle hygge jer med at håne den uvidende pøbel og gratulere hinanden med jeres umådelige overlegenhed. Måske skulle i bare mødes på en cafe næste gang?

Hej Modstrid

Aj, du er virkelig sjov :bigsmile:

Jeg ved ikke om MOL har et selvbestaltet ekspertpanel - jeg er ikke medlem af det. Jeg håner ikke nogen og jeg er da ked af, at du overhovedet har den opfattelse!

Meningen med et diskussionsfora som dette er imidlertid at... surprise, diskutere og hjælpe hinanden! :4thumbup:

Jeg svarer lige som mange andre på spørgsmål og deltager i debatter, ligesom du sandsynligvis selv gør. Det er jo præmissen for et diskussionsfora...

Hvis du er utilfreds med min eller andres måde at agere på her på foraet, vil jeg anbefale dig at klage over mig til MOL's redaktør. Du kunne selvfølgelig også bare lade være med at læse mine indlæg :wink:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Opgiv at forstå kvinder.

Essensen af denne debat :)

Jeg kan sagtens tilslutte mig, at den samlede kropsvægt er et udueligt tal. Og jeg synes at alle bør huske på, at det oprindelige indlæg da også handlede om, hvor lidt badevægten kan bruges til, og ikke hvorfor kvinder gerne vil være tynde, om de har anoreksi, eller hvorfor mænd vil have store overarme.

Personligt synes jeg at sundhed og en sundt udseende er en sport i sig selv, og det skal respekteres. Jeg træner både for min egen sundheds skyld, men jeg vil da aldrig benægte, at det ligeså meget er for at se godt ud. Ligesom nogen synes det er fedt at blive forfremmet, få nye ting i World of Warcraft eller hvad det nu kan være, synes jeg altså at mit udseende er en hobby og et projekt, uden at det misforstås :)

Jeg altså enig i, at krops'vægten' er et udueligt tal, og det bør mange se i øjnene, men jeg vil også minde om, at udseende, fedtprocent og muskelmasse ikke kun er noget man går op i for at tilfredstille andre.

Peace out.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share