Hvilket proteinpulver er bedst ?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Jeg skal bestille noget nyt proteinpulver her på fredag, men er lidt i tvivl - ved ikke hvilket slags det skal være.

Jeg plejede at bruge wheygainer fra nutramino, men har hørt, man bliver for tyk af det ?

Skal bruge noget, der er godt lige efter træning og som kan fungere som måltid ... Hvad kan I anbefale ?

Tak på forhånd ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bestille noget nyt proteinpulver her på fredag, men er lidt i tvivl - ved ikke hvilket slags det skal være.

Jeg plejede at bruge wheygainer fra nutramino, men har hørt, man bliver for tyk af det ?

Skal bruge noget, der er godt lige efter træning og som kan fungere som måltid ... Hvad kan I anbefale ?

Tak på forhånd ;)

Det at man bliver tyk af weightgainer, kan jeg ikke rigtig forholde mig til. Som det fremgår af ordet weigtgainer (Vægtforøger), burde man kunne sige sig selv at der er tilsat kulhydrater, men dog på ingen måde noget man bliver tyk af. Ydermere kan det være et fornuftigt kosttilskud at tage lige efter træning, selvom ens formål ikke er at tage på, da kroppen både behøver protein og kulhydrater.

Om man bliver tyk eller ej, har alt sammen noget at gøre med kaloriebalance, ligger man i kalorieunderskud eller kalorieoverskud, vil man henholdsvis tabe sig eller tage på. Ganske rigtigt kan weightgainer bidrage til man får lidt ekstra kalorier indenbors, men det er dog ikke hovedårsagen til at vægten øges. Selvfølgelig inddrager vi også "Alting med måde" her, for smider man en del shakes weightgainer ind i løbet af dagen, kan kalorierne sagtens blive til en del.

Jeg ville uden tvivl investere i en omgang weightgainer, eller selv blande proteinpulver og Carbs (Maltodextrin), især hvis det skal fungere som et lille måltid.

Hint! Måske skulle tråden være placeret under Kost og Kosttilskud :blahblah:

Edited by GainX
Link to comment
Share on other sites

Lige en adskillelse:

Hurtige kulhydrater, såkaldte tomme kalorier, er ikke det samme som Maltodextrin.

Hurtige kulhydrater er som regel fruktose.

Maltodextrin der imod er langkædede langsomtoptagelige kulhydrater, som man især bruger til udholdenhedssport, dvs. langdistanceløb, -cykling og -svømning.

I weightgainer er der sædvanligt en blanding af både hurtige og langsomme kuhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Lige en adskillelse:

Hurtige kulhydrater, såkaldte tomme kalorier, er ikke det samme som Maltodextrin.

Hurtige kulhydrater er som regel fruktose.

Maltodextrin der imod er langkædede langsomtoptagelige kulhydrater, som man især bruger til udholdenhedssport, dvs. langdistanceløb, -cykling og -svømning.

I weightgainer er der sædvanligt en blanding af både hurtige og langsomme kuhydrater.

Vil meget gerne se noget dokumentation på at maltodextrin er langsomtoptageligt, da jeg er lodret uenig.

Istedet for at skrive en længere videnskabelig roman, vil jeg begrænse mig i form af et link:

Maltodextrin hurtigt optageligt, hvorfor?

Edited by GainX
Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin øger blodsukkeret hurtigt, så det ville ikke give nogen mening, hvis det blev optaget langsomt igennem tarmen:nonono:.

Fruktose er skidt at tage ifm. langvarigt arbejde (ønsker man præstationsforbedring), da det optages langsommere end f.eks. glukose.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejede at bruge wheygainer fra nutramino, men har hørt, man bliver for tyk af det ?

Er DU blevet for tyk af at bruge det?

Jeg har selv en spand 80% valle-protein (whey) stående samt en sæk maltodextrin. Så har jeg muligheden for selv at styre om der skal kulhydrat i shaken eller ej. Jeg vil f.eks. ikke ha' kulhydrat i, hvis jeg tager en shake om formiddagen som mellelmåltid.

____________________________________

Maltodextrin er lange kæder af druesukker. Det er hurtigtoptageligt (ca. det samme som druesukker), men pga. den højere molmasse (færre molekyler per vægtenhed) øger den ikke osmolariteten i mavensækken i samme grad.

Link to comment
Share on other sites

Lige en adskillelse:

Hurtige kulhydrater, såkaldte tomme kalorier, er ikke det samme som Maltodextrin.

Og en korrektion:

"Hurtige kulhydrater" hedder sådan fordi de optages relativt hurtigt.

"Tomme kalorier" hedder sådan fordi de ikke indeholder nogle vitaminer og mineraler (eller kun meget lave mængder).

Diverse sukkerprodukter vil som regel være begge dele, men det dækker altså forskellige egenskaber.

Jeg vil også byde på at vitamin/mineralindholdet i proteinpulver er til at overse, hvorfor de teknisk set godt kan kaldes tomme kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bruge proteinpulver som måltid 2-3 gange om dagen. Og ja, jeg tog faktisk på de måneder, jeg tog det. Men det var egentlig bare muskelmasse. Har en såkaldt "luksusforbrænding" som lægerne kalder det. Kan ikke tage på medmindre jeg træner og bygger muskelmasse op.

Så wheygainer ville være idéel til mig ? Man skal jo spise 6 gange om dagen. Og det har jeg ikke rigtig tid til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bruge proteinpulver som måltid 2-3 gange om dagen. Og ja, jeg tog faktisk på de måneder, jeg tog det. Men det var egentlig bare muskelmasse. Har en såkaldt "luksusforbrænding" som lægerne kalder det. Kan ikke tage på medmindre jeg træner og bygger muskelmasse op.

Så wheygainer ville være idéel til mig ? Man skal jo spise 6 gange om dagen. Og det har jeg ikke rigtig tid til.

Hvis du vil bruge det som mellemtider, så er weightgainer (Ikke wheygainer) idéel for dig :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruge det som mellemtider, så er weightgainer (Ikke wheygainer) idéel for dig :)

Er Whey Gainer ikke bare et navn for en weightgainer (bestående af whey prots samt carbs) fra en bestemt producent? Om den pågældende gainer er god, ved jeg ikke. Det er i hvert fald ikke én af de billigste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at spørge i din tråd.

Jeg har købt en spand (edit) whey. Er der nogen der kender noget til det produkt? Jeg har brugt det før med fine resultater, men det er jo en jungle indenfor den branche.

Jeg bruger det i shakes med druesukker før og efter træning.

Edited by Flander
Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at spørge i din tråd.

Jeg har købt en spand viking whey. Er der nogen der kender noget til det produkt? Jeg har brugt det før med fine resultater, men det er jo en jungle indenfor den branche.

Jeg bruger det i shakes med druesukker før og efter træning.

Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn.

Det er et standard protein produkt. Det er bedre end ingenting og ja, det er en jungle. Man kan hurtigt betale for tomme løfter, markedsføring og brand/produktnavn. Men en del studier viser at protein og noget kulhydrat efter træning forøger resultatet.

Mit råd vil være at købe noget du godt kan lide smagen af, for det er nok der, der er størst forskel og der kan det efter min erfaring godt betale sig ikke at købe det allerbilligste.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. Meget godt klaret at bryde reglerne i første post.

Jeg synes det er et fint produkt og smagen er ok. Det er resultaterne der betyder noget for mig ikke smagen. Det skal bare hældes ned.

Det jeg tænkte var egentligt mere, om hvorvidt man kan vide og der er tilsat noget "ulovligt" til ens produkt. Jeg er ikke så bekymret for det jeg bruger, da det er i den billige ende, men det ville være noget møg at blive snuppet i dopingkontrol, hvis man ubevist har indtaget noget snavs.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. Meget godt klaret at bryde reglerne i første post.

Jeg synes det er et fint produkt og smagen er ok. Det er resultaterne der betyder noget for mig ikke smagen. Det skal bare hældes ned.

Det jeg tænkte var egentligt mere, om hvorvidt man kan vide og der er tilsat noget "ulovligt" til ens produkt. Jeg er ikke så bekymret for det jeg bruger, da det er i den billige ende, men det ville være noget møg at blive snuppet i dopingkontrol, hvis man ubevist har indtaget noget snavs.

Det ville være MEGET usandsynligt du bliver taget i en dopingkontrol. Men det er rigtigt der godt kan være noge ulovlige produkter i, det ser man desværre en gang i mellem. Den eneste måde du kan være nogenlunde sikker, er hvis du køber fra danske producenter. Altså ikke importeret pulver, men noget der blver produceret i danmark. Det er dog noget dyrere. Jeg har ikke kunne finde noget forholdsvist billigt endnu, der er produceret i Danmark.

Men selv om du køber det billigste importeret pulver, tror jeg ikke på du ligefrem bliver taget for doping. Så tror ikke det er decideret skadeligt at købe det billigste der findes på markedet.

Tror en gylden regel er: Hvis det smager godt, og aminosyreprofilen er som den skal være (er den faktisk altid), så virker det som det skal. Men du skal ikke lige hænge mig op på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ville være MEGET usandsynligt du bliver taget i en dopingkontrol. Men det er rigtigt der godt kan være noge ulovlige produkter i, det ser man desværre en gang i mellem. Den eneste måde du kan være nogenlunde sikker, er hvis du køber fra danske producenter. Altså ikke importeret pulver, men noget der blver produceret i danmark. Det er dog noget dyrere. Jeg har ikke kunne finde noget forholdsvist billigt endnu, der er produceret i Danmark.

Men selv om du køber det billigste importeret pulver, tror jeg ikke på du ligefrem bliver taget for doping. Så tror ikke det er decideret skadeligt at købe det billigste der findes på markedet.

Tror en gylden regel er: Hvis det smager godt, og aminosyreprofilen er som den skal være (er den faktisk altid), så virker det som det skal. Men du skal ikke lige hænge mig op på det :smile:

Ja det har du nok ret i. Jeg går nu heller ikke og frygter at blive nuppet. Med de små resultater jeg kan præstere er der nok ikke mange der kigger i min retning hvad doping angår.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes ikke rigtig jeg kan finde en post om decideret smag på proteinpulveret, har smagt noget der smagte fantastisk og noget der simpelthen ikke var til at få ned. Hvad kan i anbefale? jeg har smagt noget xxxxxxx 100 % whey choko smag der smagte godt men 80% smagte ikke nær så godt, har det nogen sammenhæng?

Edited by Arne
Det er IKKE tilladt at nævne produktnavne, forhandlere og producenter!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share