Diskusprolaps..


Saaby
 Share

Recommended Posts

Hej alle, Er ny bruger her, så bær over med mig.

Er en ung mand på blot 20 år.

Jeg fik d.d. konstateret en "mild" diskusprolaps i lænden, sikkert har jeg forvoldt det med en forkert stilling eller noget lign.

Jeg fik afvide at jeg skulle lave strækøvelser, ikke lade ryggen laste og evt. opsøge en fysioterapeut.

Ved godt dette kan være irrelevant her på forummet, men har forgæves ledt efter et andet forum der kunne hjælpe mig.

Så håber virkelig der er en sjæl derude der kunne hjælpe mig lidt.

Jeg har gået nu i 9 måneder og ventet på jeg skulle ind og aftjene min værnepligt i vordingborg, hvor jeg derefter også meget gerne ville uddanne mig inde for militæret.

Da der nu kun er 3 måneder til jeg skal ind, faldt min verden lidt sammen, for har jo gået og glædet mig så meget til jeg skulle ind.

Mit spørgsmål er så, kan jeg stadig blive rekrut med denne "skade" og ville jeg kunne nå at træne det væk inden da? Har jeg stadig muligheder i militæret?

Jeg beklager meget at det skal gå ud over dette forum, men jeg fandt at det var det mest seriøse forum jeg har fundet.

Håber virkelig der er nogle der bare kan give mig nogle svar, for jeg går lidt i uvished, hvis jeg ingen muligheder har i militæret, står jeg lidt på bar bund.

Med venlig hilsen

Saaby

Link to comment
Share on other sites

Hej alle, Er ny bruger her, så bær over med mig.

Er en ung mand på blot 20 år.

Jeg fik d.d. konstateret en "mild" diskusprolaps i lænden, sikkert har jeg forvoldt det med en forkert stilling eller noget lign.

Jeg fik afvide at jeg skulle lave strækøvelser, ikke lade ryggen laste og evt. opsøge en fysioterapeut.

Ved godt dette kan være irrelevant her på forummet, men har forgæves ledt efter et andet forum der kunne hjælpe mig.

Så håber virkelig der er en sjæl derude der kunne hjælpe mig lidt.

Jeg har gået nu i 9 måneder og ventet på jeg skulle ind og aftjene min værnepligt i vordingborg, hvor jeg derefter også meget gerne ville uddanne mig inde for militæret.

Da der nu kun er 3 måneder til jeg skal ind, faldt min verden lidt sammen, for har jo gået og glædet mig så meget til jeg skulle ind.

Mit spørgsmål er så, kan jeg stadig blive rekrut med denne "skade" og ville jeg kunne nå at træne det væk inden da? Har jeg stadig muligheder i militæret?

Jeg beklager meget at det skal gå ud over dette forum, men jeg fandt at det var det mest seriøse forum jeg har fundet.

Håber virkelig der er nogle der bare kan give mig nogle svar, for jeg går lidt i uvished, hvis jeg ingen muligheder har i militæret, står jeg lidt på bar bund.

Med venlig hilsen

Saaby

Det kommer meget an på hvor stor den er, om den vil være et problem og om du får den rigtige træning til det. Så mit råd er at komme til en fys, så du kan få noget konkret vejledning der og en god undersøgelse over hvad du kan og ikke kan.

Jeg vil dog, ikke regne med at du kan komme til at aftjene din værnepligt som det er lige nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsa,

er ked af at høre om dit problem. Jeg har selv lidt af rygproblemer i snart 6 år, og det er sgu ikke sjovt.

anyway, her er et forum med mange brugere med rygproblemer. Du skal dog lige vide, at det er rimelig hardcore historier derinde, der godt kan være ret triste/depri.

men men, derinde læste jeg en tråd, hvori en privatklinik i munchen bliver anbefalet.

Jeg har søgt en del om den på nettet, da jeg skal finde ud af om operation kan hjælpe mig. Jeg har en rift i en disk og tror også der er nogle der er løse, efter selv at ha leget kiroprakter og knækket løs, da jeg var yngre og dum/uforsigtig. Fordi det hjalp som umidlbar smertelindring, men nu er det bare blevet forværret.

her er link til forummet:

http://www.rygforeningen.dk/ryg-debatforummet/

og her til privatklinikken i munchen:

http://www.minryg.dk/

det virker meget professionelt. De bruger en mild form for operation, hvor de går ind via kiggertoperation metoden(tyndt rør og evt. fjerner en ødelagt disk).

det koster selvfølgelig også. der er priser derinde. De giver dog en gratis diagnose. Man kan få sendt scanninger ned til dem. Hvis du feks. Har fået en MR-scanning. (mere nøjagtig end en alm røngten.) man skal ofte kæmpe med sin læge, for at få en henvisning til MR-scan da det koster for staten. Men tro mig, du vil ikke gå rundt med et problem, røngtenundersøgelsen ikke viste, og det så er blevet forværret, og kunne være blevet fixet hvis man havde vist det i tide. Efter en del pres endte jeg med at få en MR-scan henvisning. Røngten undersøgelsen kunne intet vise, og lægerne slog det hen med, at jeg skulle træne mere og gå til fys. Det er altså ikke altid løsningen. MR-scanningen viste så en rift i en disk.

ja, men det er jo slet ikke sikkert, at dit problem er så slemt, at det kræver operation. Men ville lige gøre opmærksom på klinikken, da jeg har læst mange ubehagelige historier om operationer i det offentlige danske system, der er forældet og kan ødelægge mere end de gør gavn.

god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået nu i 9 måneder og ventet på jeg skulle ind og aftjene min værnepligt i vordingborg, hvor jeg derefter også meget gerne ville uddanne mig inde for militæret.

Da der nu kun er 3 måneder til jeg skal ind, faldt min verden lidt sammen, for har jo gået og glædet mig så meget til jeg skulle ind.

Mit spørgsmål er så, kan jeg stadig blive rekrut med denne "skade" og ville jeg kunne nå at træne det væk inden da?

Hvis jeg var dig, ville jeg trække i nødbremsen med det samme og bede om at få VPL udskudt fordi du har fået en træningsskade. Uanset hvilken løsning der kan findes på din skade, vil du ikke kunne klare de fysiske belastninger under værnepligten før tidligst om 12 måneders tid. Vælger du OP som nogle foreslår, skal du regne med en måneds afslapning efter OP(også selvom de bruger kikkert) (på grund af irritation af muskulatur, ledbånd osv i ryggen), dernæst skal du genoptræne i en periode på helst et par måneder, hvorefter du kan gå over til seriøs styrketræning. Efter måske så lidt som 10 måneder med intensiv træning af HELE kroppen, vil du være i stand til at gennemføre værnepligt og evt. UDD i FSV.

Men undgå for alt i verden OP hvis du kan. At få presset prolapsen ind igen med fysioterapi, og så holde den inde med et solidt muskelkorset er den allerbedste løsning.

Har jeg stadig muligheder i militæret?

Ja, hvis du kan undgå OP. Hvis ikke, er dine muligheder meget ringe. Du skal være meget forsigtig med hvad du siger til dem hvis de evt. spørger om hvad der er galt.

Jeg beklager meget at det skal gå ud over dette forum, men jeg fandt at det var det mest seriøse forum jeg har fundet.

Håber virkelig der er nogle der bare kan give mig nogle svar, for jeg går lidt i uvished, hvis jeg ingen muligheder har i militæret, står jeg lidt på bar bund.

Med venlig hilsen

Saaby

No problem, jeg er selv befalingsmand i en Naval Force Protection enhed underlagt SOK. Jeg fik fjernet en hel disc(!) for 2 år siden, og er den dag idag praktisk taget symptomfri takket være seriøs træning og viljestyrke. Engang imellem kan jeg mærke ryghvirvlerne skurre mod hinanden, men det gør ikke ondt, er blot klamt :o)

Send evt. em PM hvis der er mere du vil vide.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share