Falder hele tiden tilbage


AnetteDamgaard
 Share

Recommended Posts

Jeg bliver snart desperat.

Jeg har flere gange forsøgt at tabe mig, jeg er 170 cm. og vejer godt og vel 61kg.

Men problemet er at jeg har en del fedt på mine lår, og min mave.

Jeg cykler til og fra skole hver eneste dag, cirka 10 kilometer. Jeg har prøvet at lade være med at

spise usundet, men det er svært at holde mig fra hverdagen usunde ting som cola og pizza! Min hjerne siger stop og

lad være! Men min mave siger ja.

Jeg har virkelig svært ved det, jeg er træt af at have store lår, en mave og store dæller. Har i nogle gode ideer til træning og

nogle øvelser jeg kan lave hver eneste dag? Jeg har også en kæreste jeg gerne vil tabe mig en smugle for, bare nogle få kilo...

han siger selvfølgelig jeg ikke er fed men det synes jeg selv :cry: hjææælp!

I må altså hjælpe mig derude.

Hilsen Anette!

Link to comment
Share on other sites

Det handler jo så ikke så meget om en kur og øvelser, men om en livsstilsændring

Du skal begynde at tænke i andre baner og holde dig væk fra de ting som du her nævner. Prøv at erstatte dem med frugt og grønt.

... eller noget med nogle flere proteiner. I stedet for pizza, så prøv en af mine favoritter - en skål (ca. 30-40 gr) musli med ca. 20 gr. valle choko-protein og lidt skummemælk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver snart desperat.

Jeg har flere gange forsøgt at tabe mig, jeg er 170 cm. og vejer godt og vel 61kg.

Men problemet er at jeg har en del fedt på mine lår, og min mave.

Jeg cykler til og fra skole hver eneste dag, cirka 10 kilometer. Jeg har prøvet at lade være med at

spise usundet, men det er svært at holde mig fra hverdagen usunde ting som cola og pizza! Min hjerne siger stop og

lad være! Men min mave siger ja.

Jeg har virkelig svært ved det, jeg er træt af at have store lår, en mave og store dæller. Har i nogle gode ideer til træning og

nogle øvelser jeg kan lave hver eneste dag? Jeg har også en kæreste jeg gerne vil tabe mig en smugle for, bare nogle få kilo...

han siger selvfølgelig jeg ikke er fed men det synes jeg selv :cry: hjææælp!

I må altså hjælpe mig derude.

Hilsen Anette!

Et par enkle men ret effektive råd.

*Hav altid gulerødder eller frugt i nærheden. Som regel skal de indtages lidt før du får lysten til noget usundt.

Gulerødder kan spises i ubegrænsede mængder, rent kaloriemæssigt.

*Hav altid koldt vand i køleskab. Det smager glimrende og kan formentlig nedsætte cola forbruget.

*Spis morgenmad, des mere du spiser des mindre spiser du senere og forhindrer at du overspiser. Havregryn med mælk er en glimrende morgenmad.

*Hav altid sund mad i huset. Har man ikke det falder man let for fristelsen til det lette og usunde.

*Når du spiser skal du ikke foretage dig andet samtidig. Man spiser som regel væsentlig mere, hvis man foretager sig andet samtidig. Koncentrerer man sig udelukket om at spise så vil man indtage færre kalorier.

*Spis gulerødder eller frugt, hvis lysten til noget spiseligt melder sig om aftenen. Alternativt lav noget kaffe eller te. Andet alternativ kan være koldt vand.

De 10 km cykling er fint. Du kan evt. også starte på en sport eller bare gå til aerobic eller andet du har lyst til. Det vigtigste er at det er noget du synes er sjov. Find evt. en at gå sammen med. Så bliver det som regel nemmere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver snart desperat.

Jeg har flere gange forsøgt at tabe mig, jeg er 170 cm. og vejer godt og vel 61kg.

Men problemet er at jeg har en del fedt på mine lår, og min mave.

Jeg cykler til og fra skole hver eneste dag, cirka 10 kilometer. Jeg har prøvet at lade være med at

spise usundet, men det er svært at holde mig fra hverdagen usunde ting som cola og pizza! Min hjerne siger stop og

lad være! Men min mave siger ja.

Jeg har virkelig svært ved det, jeg er træt af at have store lår, en mave og store dæller. Har i nogle gode ideer til træning og

nogle øvelser jeg kan lave hver eneste dag? Jeg har også en kæreste jeg gerne vil tabe mig en smugle for, bare nogle få kilo...

han siger selvfølgelig jeg ikke er fed men det synes jeg selv :cry: hjææælp!

I må altså hjælpe mig derude.

Hilsen Anette!

Har du overvejet at du ikke behøver at fokusere så meget på vægten? Du har jo en rigtig fin og rimelig lav vægt i forhold til din højde. Prøv i stedet at lave lidt styrketræning, nogle opstramningsøvelser og spis sundt. Du behøver ikke tabe dig, du bør hellere prøve at omdanne noget af fedtet til muskler...

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med et vægt (fedt) tab er jævnlig motion rigtig vigtigt, men det er især kosten der er helt central! Du er helt grundlæggende nødt til at indtage færre kalorier end du forbrænder. I den forbindelse er pizza og cola tæt på at være noget af det værste du kan indtage, da begge dele indeholder temmelig mange kalorier, uden at være særlig mættende. Og ja, det vil højst sandsynligt medføre, at du kommer til at være i kalorieoverskud og din vægt/fedtmasse vil derfor øges.

Du er således nødt til at droppe disse ting og istedet erstatte dem med noget andet. Det kan være svært at undvære cola, hvis man er vant til at drikke det hver dag. Men jeg taler af egen erfaring når jeg siger, at efter en forholdsvis kort periode uden, så tænker du stort set ikke på det mere. Så gør som det tidligere er blevet nævnt og erstat colaen med kold vand fra køleskabet, te eller kaffe.

Og ja, hvis du sørger for altid at have sundt mad i hjemmet, mindsker det i særdeleshed risikoen for at spise de nemme, men meget usunde, som fx pizza. Du kan evt have sunde færdigretter (enten fra supermarkedet eller hjemmelavede) som et fast sortiment i fryseren. Det tager ingen tid at varme op og mætter oftest meget bedre end usund fastfood fra den lokale takeaway. Frisk frugt og grønt er tillige et must at have ved hånden! Grovboller eller knækbrød med mager ost, magert kødpålæg eller andet guf er endvidere et lækkert og mellemmåltid og det tager ingen tid at tilberede.

Sørg for at få en masse proteiner gennem kosten. Det mætter utrolig godt og mindsker risikoen for at du taber muskelmasse under vægttabet. Du kan få dette gennem magre mejeriprodukter, magert kød/fisk/fjerkræ, bønner, nødder, frø ovs. Spar på fedtet og de tomme kulhydrater i pasta, ris, kartofler mv. Du må meget gerne spise disse ting, men i begrænsede mængder. Sørg tillige for at drikke en masse vand.

Din motion bør i høj grad bestå af kardio, hvor du får pulsen op. Løb, cykling, spinning, aerobic, dans, step eller andet. Vælg det du allerbedst kan lide, for så er det langt nemmere at holde motivationen oppe. Suppler meget gerne med noget styrketræning (gerne full-body), så du samtidig får strammet kroppen op. Det vil med sikkerhed gøre resultatet endnu mere tilfredsstillende! Og undgå så, som nævnt tidligere, at basere dine resultater på det badevægten siger, men istedet på det spejlbilledet viser dig. Tag evt. nogle mål af din krop (lår, hofte, talje, bryst, arme mv.), for her vil du helt sikkert opleve en fremgang og det øger blot motivationen endnu et hak! =)

Link to comment
Share on other sites

*Når du spiser skal du ikke foretage dig andet samtidig. Man spiser som regel væsentlig mere, hvis man foretager sig andet samtidig. Koncentrerer man sig udelukket om at spise så vil man indtage færre kalorier.

Jah gid det var så vel, har siddet de sidste 4 timer og gennemført 3 computerspil, set nogle gamle tegnefilm og set nyere film og jeg er endnu ikke blevet færdig med mine 2 leverpostejsmader og dertilhørende væske, som jeg lavede inden jeg gik igang :cry:

Link to comment
Share on other sites

Skal vi ikke lige blive enige om at det ikke er muligt at omdanne fedt til muskler. Man kan tabe fedt og erstatte det med muskler, men omdannelse er fysisk umuligt.

Lad dog vær med at fluekneppe sådan. Ellers kunne jeg også sige, at alt i universet er gjort af samme stof, så jo. Det er faktisk muligt. Jeg kunne også sige, at man ikke kan erstatte fedt med muskler, da de ikke sidder samme sted på kroppen og de heller ikke har samme funktion. Jeg kunne også spørge, hvad du egentligt forstår ved omdannelse... for jeg vil stadig påstå, at man godt kan omdanne fedt til muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver snart desperat.

Jeg har flere gange forsøgt at tabe mig, jeg er 170 cm. og vejer godt og vel 61kg.

Men problemet er at jeg har en del fedt på mine lår, og min mave.

Jeg cykler til og fra skole hver eneste dag, cirka 10 kilometer. Jeg har prøvet at lade være med at

spise usundet, men det er svært at holde mig fra hverdagen usunde ting som cola og pizza! Min hjerne siger stop og

lad være! Men min mave siger ja.

Jeg har virkelig svært ved det, jeg er træt af at have store lår, en mave og store dæller. Har i nogle gode ideer til træning og

nogle øvelser jeg kan lave hver eneste dag? Jeg har også en kæreste jeg gerne vil tabe mig en smugle for, bare nogle få kilo...

han siger selvfølgelig jeg ikke er fed men det synes jeg selv :cry: hjææælp!

I må altså hjælpe mig derude.

Hilsen Anette!

Anette, du skal finde noget sport/motion/leg, som du har det godt med og som giver dig en god fornemmelse - få dig en aktiv hverdag! Og så skal du måske forsøge at åbne større bevisthed om din krop - lære at lytte til den. Er det virkelig sugar craving eller er du bare sulten? Er du tørstig eller er det en vane-cola, du har lyst til?

Og lad mig gætte, der går rigtigt lang tid mellem din frokost på skolen og til du er hjemme igen? Personligt har jeg det bedst, hvis jeg spiser noget mindst hver anden time, dermed holder du dit blodsukker på et stabilt niveau. Dermed undgår du de der virkelig onde mad cravings hvor man har lyst til alt det usunde! Og skift din eftermiddagsmuffin ud med frisk rugbrød. Det smager bedre, holder længere og giver dig en bedre følelse.

Link to comment
Share on other sites

Lad dog vær med at fluekneppe sådan. Ellers kunne jeg også sige, at alt i universet er gjort af samme stof, så jo. Det er faktisk muligt. Jeg kunne også sige, at man ikke kan erstatte fedt med muskler, da de ikke sidder samme sted på kroppen og de heller ikke har samme funktion. Jeg kunne også spørge, hvad du egentligt forstår ved omdannelse... for jeg vil stadig påstå, at man godt kan omdanne fedt til muskler.

Når jeg tænker omdannelse så er det en strukturel ændring af en ting, så den bliver til en anden ting. I dette tilfælde at fedtvævet på mystisk vis bliver lavet om til muskelvæv.

Man kan tabe fedt fra sin hud og mellem de indreorganer samt noget af det fedt der kan dannes mellem muskelfibrene og opbygge sin muskelmasse gennem at muskelfibrene bliver større. Men fedtvævet bliver ikke til muskelvæv eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Et par enkle men ret effektive råd.

*Hav altid gulerødder eller frugt i nærheden. Som regel skal de indtages lidt før du får lysten til noget usundt.

Gulerødder kan spises i ubegrænsede mængder, rent kaloriemæssigt.

*Hav altid koldt vand i køleskab. Det smager glimrende og kan formentlig nedsætte cola forbruget.

*Spis morgenmad, des mere du spiser des mindre spiser du senere og forhindrer at du overspiser. Havregryn med mælk er en glimrende morgenmad.

*Hav altid sund mad i huset. Har man ikke det falder man let for fristelsen til det lette og usunde.

*Når du spiser skal du ikke foretage dig andet samtidig. Man spiser som regel væsentlig mere, hvis man foretager sig andet samtidig. Koncentrerer man sig udelukket om at spise så vil man indtage færre kalorier.

*Spis gulerødder eller frugt, hvis lysten til noget spiseligt melder sig om aftenen. Alternativt lav noget kaffe eller te. Andet alternativ kan være koldt vand.

Nej ved du hvad MOL. Synes da at dine råd ligner mit forslag til en kostplan temmelig meget. Kold vand, frugt, grøntsager, spis frugt om aftenen.

Nu synes jeg altså du skal komme med dit forslag til en kostplan der indeholder sund mad. du har jo den teoretiske baggrund iorden. Rigtig mange vil kunne have glæde af din plan er jeg sikker på.

De 10 km cykling er fint. Du kan evt. også starte på en sport eller bare gå til aerobic eller andet du har lyst til. Det vigtigste er at det er noget du synes er sjov. Find evt. en at gå sammen med. Så bliver det som regel nemmere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver snart desperat.

Jeg har flere gange forsøgt at tabe mig, jeg er 170 cm. og vejer godt og vel 61kg.

Men problemet er at jeg har en del fedt på mine lår, og min mave.

Jeg cykler til og fra skole hver eneste dag, cirka 10 kilometer. Jeg har prøvet at lade være med at

spise usundet, men det er svært at holde mig fra hverdagen usunde ting som cola og pizza! Min hjerne siger stop og

lad være! Men min mave siger ja.

Jeg har virkelig svært ved det, jeg er træt af at have store lår, en mave og store dæller. Har i nogle gode ideer til træning og

nogle øvelser jeg kan lave hver eneste dag? Jeg har også en kæreste jeg gerne vil tabe mig en smugle for, bare nogle få kilo...

han siger selvfølgelig jeg ikke er fed men det synes jeg selv :cry: hjææælp!

I må altså hjælpe mig derude.

Hilsen Anette!

Se mit forslag til en kostplan. Læs mine indlæg i den kommende tid og du vil blive kvit for fedtet på dine lår og din mave.

Husk - Nul alkohol. Nul cola.

Du skal forestille dig at du er kaptajnen i dit liv. Det er dig der styrer og bestemmer hvor du vil hen. Det kræver lidt øvelse.

I mit næste indlæg vil jeg komme med bud på hvordan du bliver kaptajnen i dit liv.

Det er ret lækkert at være kaptajn. Smiler....

Glæd dig

mvh

Larsen ( mask1 )

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med et vægt (fedt) tab er jævnlig motion rigtig vigtigt, men det er især kosten der er helt central! Du er helt grundlæggende nødt til at indtage færre kalorier end du forbrænder. I den forbindelse er pizza og cola tæt på at være noget af det værste du kan indtage, da begge dele indeholder temmelig mange kalorier, uden at være særlig mættende. Og ja, det vil højst sandsynligt medføre, at du kommer til at være i kalorieoverskud og din vægt/fedtmasse vil derfor øges.

Du er således nødt til at droppe disse ting og istedet erstatte dem med noget andet. Det kan være svært at undvære cola, hvis man er vant til at drikke det hver dag. Men jeg taler af egen erfaring når jeg siger, at efter en forholdsvis kort periode uden, så tænker du stort set ikke på det mere. Så gør som det tidligere er blevet nævnt og erstat colaen med kold vand fra køleskabet, te eller kaffe.

Og ja, hvis du sørger for altid at have sundt mad i hjemmet, mindsker det i særdeleshed risikoen for at spise de nemme, men meget usunde, som fx pizza. Du kan evt have sunde færdigretter (enten fra supermarkedet eller hjemmelavede) som et fast sortiment i fryseren. Det tager ingen tid at varme op og mætter oftest meget bedre end usund fastfood fra den lokale takeaway. Frisk frugt og grønt er tillige et must at have ved hånden! Grovboller eller knækbrød med mager ost, magert kødpålæg eller andet guf er endvidere et lækkert og mellemmåltid og det tager ingen tid at tilberede.

Sørg for at få en masse proteiner gennem kosten. Det mætter utrolig godt og mindsker risikoen for at du taber muskelmasse under vægttabet. Du kan få dette gennem magre mejeriprodukter, magert kød/fisk/fjerkræ, bønner, nødder, frø ovs. Spar på fedtet og de tomme kulhydrater i pasta, ris, kartofler mv. Du må meget gerne spise disse ting, men i begrænsede mængder. Sørg tillige for at drikke en masse vand.

Din motion bør i høj grad bestå af kardio, hvor du får pulsen op. Løb, cykling, spinning, aerobic, dans, step eller andet. Vælg det du allerbedst kan lide, for så er det langt nemmere at holde motivationen oppe. Suppler meget gerne med noget styrketræning (gerne full-body), så du samtidig får strammet kroppen op. Det vil med sikkerhed gøre resultatet endnu mere tilfredsstillende! Og undgå så, som nævnt tidligere, at basere dine resultater på det badevægten siger, men istedet på det spejlbilledet viser dig. Tag evt. nogle mål af din krop (lår, hofte, talje, bryst, arme mv.), for her vil du helt sikkert opleve en fremgang og det øger blot motivationen endnu et hak! =)

Hørt hørt hørt Hera. :)

Man bliver sågu bare så glad når man endelig ser noget fornuft og rimelighed med mulighed for variation og personalitet istedet for det pisseirriterende fanatiske højhellige gør eller undgå dit eller dat nøjagtigt som jeg præcist klokken hist og her ellers falder himlen ned af selvbestaltede ligegyldige kugleskøre my way or the highway kristusser.

Der manglede vist lidt kommaer ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Anette

Jeg ved ikke hvor mange kilo du vil tabe, men det har virket for mig kun at fokusere på 1 kilo ad gangen, i stedet for de 40 jeg gerne ville tabe (mangler stadig ca 20).

Som andre også skriver så drop fast food, cola, slik og chips. Prøv evt at skrive ned hvad du spiser i løbet af en uge. Du vil blive chokkeret over hvad man får indtaget af disse ting. Erstat det med frugt og grønt.

Jeg er selv cola afhængig, men drikker kun sukkerfri udgave nu. Tidligere drak jeg den sukkerholdige, og kunne ikke forestille mig andet. Nu kan jeg ikke fordrage den, og drikker kun sukkerfri. Det tabte jeg 6 kilo på. Og det var den eneste ændring på det tidspunkt. Jeg har nu foretaget en generel ændring af min kost og vejer omkring 106 mod tidligere 130, men det har taget et år. Så lad være med at tro det går hurtigt, men det skal nok komme.

Hilsen

lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share