Forstuvet tommelfinger (2 måneder)?


hymn1000
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg forstuvede min tommelfinger, da en person satte sig oven på den, for 2 måneder siden.

Den slemme smerte - dvs. hvor jeg hverken kunne spise med bestik osv. - gik over efter de første par uger. Efter en månedes kunne jeg sagtens lave det meste med den, med undtagelse af fysisk belastning. Hvis jeg prøver på at løfte en vægt, får jeg ret store smerter, og ligeledes hvis jeg rykker, presser eller vrider hårdt i den. Jeg har været i dette stadie i én måneds tid, og umiddelbart ser det ikke ud som om, at det bliver bedre?

Det gør mest ondt i den nedre del af fingeren, altså her: Se billede.

Er der nogen, som har erfaringer med dette? Er det normalt at have smerter i så lang tid, når det højest sandsynligvis bare er en forstuvning (jeg har ikke fået nogen diagnose)? Skal jeg være tålmodig, og vente længere, eller skal jeg virkelig få den undersøgt, og måske få den røngtenfotograferet, ved lægen / hospitalet?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok få det tjekket op hos din læge, ikke fordi den er brækket, da det ville være vokset sammen nu med mindre du virkelig har passet dårligt på din finger, men fordi du nok har fået lavet nogle ligament skader i din finger. Så tag du til lægen og få ham/hende til at kigge på det.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det er altid svært at stille fjerndiagnoser via mail - men det lyder hverken som en forstuvning eller et brud - begge dele ville under normale forhold blive bedre i løbet af den periode du beskriver.

Der kan være sket det at din finger er kommet lidt ud af led og i princippet står lidt skævt i ledfladerne. Du kan finde ud af det ved at prøve at rotere din finger lidt i leddet med den anden hånd mens du laver en bevægelse der normalt gør ondt; hvis du kan finde en retning det giver lindring at rotere/styre knogle i under bevægelse, så er det der din løsning ligger (Det er en Mulligan teknik).

Få en fysioterapeut til at se på den - og helst een der er Mulligan uddannet. Alternativt skal du få den ultralydsscannet for at se hvordan ledkapslen har det (det kan man ikke se på røntgen) - det findes der iøvrigt også fysioterapeuter der kan idag, så undersøg markedet lidt.

Håber det løser sig for dig.

Venlig hilsen

Michael Harbo

Fysioterapeut

www.arkadensfysioterapi.dk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været ude for nøjagtig det samme for ca. et års tid siden. Slog også min tommelfinger, så den ikke kunne bruges i en uges tid. Men derefter gik det dog bedre og bedre. Bortset fra ved styrketræning, hvor det gjorde ondt, at holde tunge vægte fx.. Det var også et problem i en 2-3 måneder. Men mærker intet til det idag. Har dog lige "forstuvet" lillefingerdelen af hånden, så er lidt i samme problem igen.

Mht. hvad man kan gøre, så bare aflast mest muligt. Jeg lod så meget som muligt vægte hvile på håndroden, istedetfor, at holde fast med tommelfingeren. Derudover tror jeg at de hersens bånd om håndleddene og vægten, der aflaster fingrene, er en god investering.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share