Knæskade


mdk
 Share

Recommended Posts

Mens vi er ved det med skader, vil jeg da gerne lige tematisere min egen drillenisse: mit højre knæ.

Gennem overdrevet spinning (4-6 gange pr. uge) kombineret med måske medfødt sarte led, har jeg fået et overbelastet knæ. Som fra tid til anden har gjort sig bemærket igennem de seneste 8 mdr. I starten ignorerede jeg det, troede det sku trænes væk.

Smerterne sidder på indersiden af knæskallen og viser sig som et jag, hvis knæet belastes i let bøjet tilstand. Eksempelvis ved gang på trapper.

Min læge siger: Det er nok et løberknæ. Ledbåndene er overbelastet. Knæet bevæger sig normalt, men hold op med at spinne og hold det i det hele taget i ro.

En idrætslæge har sagt: Knæet er overbelastet. Tjek din teknik, cyklens indstilling osv. osv. Skær træningen ned til 50 pct. Dvs højst 2-3 gange pr uge. Men du behøver ikke stoppe totalt.

Hvem skal jeg lytte til? Helt stoppe eller holde nogle månders pause?

Jeg har for nogle måneder siden reduceret træningen til 2-3 gange pr. uge og fokuseret meget på den rette teknik. Det har hjulpet. Men alligevel: En forkert bevægelse kan fremkalde" smerterne igen. Det tager så 1-2 uger, før knæet falder til ro.

Har nogen af jer konkrete erfaringer?? eller råd. :)

Jeg kan forstå, også løbere kan komme ud for denne form for overbelastning.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Hej mdk,

Havde noget lignende for nogle år siden. Min læge mente som din at den eneste kur var 3 mdrs pause. Men en ortopæd sagde jeg bare skulle træne videre, men dog med knap så tunge belastninger. Det var betændelse på undersiden af knæskallen (det kan komme af en ikke-engang udbrudt halsbetændelse). Øvelse: Stræk knæet ved at spænde (meget) kraftigt i lårets forreste muskelgruppe. Herved løftes knæskallen og aflastes. 4-5 kraftige spænd 4-5 gange om dagen. Det hjalp for mig, og virker stadig hvis jeg ind imellem får trænet lidt for tungt.

Godt du er bevidst om din krop :D

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Hej Cenox,

Halsbetændelse fremkaldes i de fleste tilfælde af nogle af de der okok-fyre (undskyld jeg ikke lige kan huske deres fornavn). De tranporteres rundt i blodet og sies som regel fra i lymfesystemet (det er derfor lægen trykker en under ørerne, hvor der sidder nogle lymfeknuder. Ved betændelses-tilstande ved lymfeknuderne være hævede.). Det der har fremkaldt betændelsen kan via blodet komme i kontakt med andet væv i kroppen. HVis brusk-laget i forvejen er (over)belastet vil der nemt kunne komme en infektion (dette gælder også alle andre steder).

Jeg håber der er nogle herinde der måske kan give en lidt mere korrekt forklaring. Dette er hvad jeg kan huske af hvad min læge fortalte mig.

Håber dog at det lyser lidt op.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

:)

Kort fortalt:

Streptokokker er den bakterie, der hyppigst forårsager bakteriel halsbetændelse. Immunforsvaret danner antistoffer (molekyler, som hæfter sig på bakterien før det øvrige immunforsvar kan ødelægge den), som cirkulerer i kroppen i et stykke tid efter bakterierne er nedkæmpet.

Disse antistoffer kan sætte sig på normale dele af kroppen, der har molekylestrukturer som tilfældigvist minder om den del af streptokokkerne, som antistoffet er bygget til at hæfte sig på - og får derved det øvrige immunforsvar til at angribe strukturen (ledbrusk er hyppigt ramt af dette). Så det er dit eget immunforsvar der er gået lidt amok på knæet.

Men hvor lang tid du skal døje med det, ved jeg ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share