Igang med udendørscykling!


Arne
 Share

Recommended Posts

Gode råd til dig der lige er startet med cykeltræning – eller overvejer det!!

Det følgende er et svar som Bagmanden skrev til en ny bruger der havde købt en ”billige” racercykel og bare gerne vil godt i gang med cykelsporten – og havde nogle spørgsmål som de fleste ”nye” stiller sig !

Hej og velkommen til cykelsporten :) Det er en fantastisk verden med rigtige mange dejlige oplevelser. Især hvis man undgår at lave alt for mange "begynder-fejl" ;)

Jeg har købt en billig racer til 4-8000 – er den fin nok?

1) Din cykel er fin nok. De fleste vil nok mene den ligger i den "billige" ende af skalaen. Der sidder så vidt jeg lige kan se en 8-speed geargruppe på fra Shinamo. Dvs. du har 8 gear bagpå og med 2 klinger foran giver det 16 gear i alt. Det regnes for en lidt ældre teknologi da standarden i dag er 10-speed dvs. 10 tandhjul bagpå og 2-3 klinger foran (= mindst 20 gear). Når det så er sagt så er det ALTID benene der skal gøre arbejdet. Din cykel er fin og for år tilbage kørte de Tour de France på den teknologi du har. Med andre ord: Din cykel er rigelig fin til dit behov!

De fleste starter ud på en relativt billig cykel - vil de gerne sporten køber de noget dyrere og bruger det gamle/billige udstyr til "vinter-cykel" (eller regnvejrs-cykel :).

MUST HAVES!!

A) Du skal have en ordentlig fodpumpe derhjemme - de fås fra et par hundrede kroner og op. Du skal have 7-8 bar i dine dæk.

B) Du skal ALTID have ekstra slanger med ud, de fås normalt på tilbud f.eks. som 5 for hundrede. Jeg har gerne en "tire boot" med også. Et lille klistermærke der kan lappe dækket (indvendigt), hvis der skulle komme en flænge i det.

C) Du skal altid have et lille multi-tool med ud. Så kan du klare de fleste små-reparationer. Gerne med et tool med "en kæde-splitter".

D) Jeg har gerne et "powerlink" med ud. Et lille samle-led til kæden så du kan samle/skille kæden ad med fingrene (husk dit skal være til "8-sp").

E) Du skal have en lille pumpe med - jeg har også gerne CO2-patroner med (16gram patroner og et pumpehoved til dem). En lille beholder med præcis den mængde luft du skal have i dækket. Så tager det få sekunder at pumpe luft i dækket efter en punktering.

F) Normalt kan man med lidt teknik skifte slange uden brug af dækjern - indtil du kan det, så husk dækjern! I nødstilfælde kan "grebet" på "stikakslen" til f.eks. forhjul bruges. Meeen husk nu de dækjern :)

Hele dynen kan samles i en lille taske bag sadlen - så har du det altid med dig. Pumpen kan sidde under drikkedunken eller i ryglommen.

Tag vand/drikkedunk, din mobil og et kreditkort/penge med (evt. sygesikring) + energi/mad hvis du cykler langt - så går det aldrig helt galt.

Du skal ikke bruge så meget olie på kæden. Tag et gammelt viskestykke eller en sok og tør kæden grundigt af, rengør også tandhjulene og mellem dem bagpå. Brug vatpinde til at rense mellem inde i kædeledene. Køb en god cykelkæde-olie(voks (ikke WD40 og hvad der ellers findes af sjove ting). Når du smører kæden skal den kun have et tyndt lag som du forsigtigt påfører med en klud/sok (der ikke "fnulre").

Cykling ude om vinteren?

Du kan fint cykle om vinteren. Du har et ret stort budget tilbage - så der er fin mulighed for at købe det rigtige tøj. Handsker (bruge evt. en "3-finger" handske + lækker skal-luffe til de våde og kolde dage) og sko-overtræk (i neopren) evt. en varm sål i cykelskoene. En tynd hue under hjelmen (du kører naturligvis med hjelm :). Vind/vandtæt skal-jakke og varme vindtætte tights/overtræksbukser. Så er du fint kørende i alle slags vejr.

Jeg er selv mest til at lege på Mountainbike om vinteren. Det er meget lettere at holde varmen inden i skoven. Det er herligt legetøj samt afveksling i træningen. Husk evt. et par briller så du undgår at få grene i øjnene. Der findes forskellige MTB-ruter i skoven - dem kan du finder på Skov&Naturstyrelsens hjemmeside.

Motionscykler er ikke vejen frem. Prøv spinning - det er et fint alternativ til alm. cykeltræning og i spinninglokalet finder du Danmarks længste bakker :) Ellers giv den gas med noget løb/orienterings-løb, ro-maskine, squat og hvad du nu ellers synes er sjov alternativ træning.

Raceren som transportmidel?

Du kan fint bruge raceren til transport. Det kan være lidt træls, hvis du skal have mange tunge ting i rygsækken og cykle i tung trafik. Jeg selv har en udfordring med at få mit jakkesæt frem og tilbage uden det bliver helt krøllet. Men ellers er det et fint transportmiddel.

Skal jeg købe ny cykel når jeg bliver bedre??

ALLE cykelryttere tænker konstant på at købe nye cykler! Det er en stor verden og du bliver aldrig helt færdig med at prøve alt det grej du gerne vil. Men du bliver IKKE hurtigere af at købe en ny cykel. Det er bare med at komme ud og få tæsket nogle kilometer, find nogle at træne samme med. Cykling er en social sport, prøv f.eks. din lokale cykelklub. De har helt sikkert et hold på dit niveau!

Der findes mange træningsfora, hvor du kan se ture i dit område, holde regnskab med dine kilometer osv. Ellers er der utroligt mange motions-cykelløb du kan tage ud og prøve (også nogen med mange bjerge). Nogle løb er lange, andre korte og der findes endda også enkeltstart og triathlon du kan deltage i - uanset dit niveau. Vi er nogle stykker her fra MOL, der cykler "dogme-ræs" fra Kbh. i ny og næ, her er du også meget velkommen.

Keder du dig en dag på nettet og mangler lidt at dagdrømme om, så kan du som motionist både få lov til at køre La Marmotte, Coast-to-coast, Mt. Ventoux, Alpe D'huez, Hallandsåsen, Flanderen Rundt, Cario2cape (Afrika på langs) og alle de andre ting som profferne gør. Google lidt rundt efter det.

Kom nu ud og leg. Vi glæder os til at se dig på landevejen!

Link to comment
Share on other sites

IMO mangler der 2 væsentlige ting vedr. vintertræning.

1) Dækindlæg

Vinterkørsel giver mange punkteringer pga. det meget fugtigt vejr.

Dækindlæg tager 99,9% af alle punkteringer.

2) Skærme

Giver sig selv, men alligevel ser man mange racer-cykler rulle rundt om vinteren uden skærme. Stænklapper kan laves af gamle drikkedunke og fastgøres nederst på skærmen. Kører man i gruppe med andre er stænklapper et must.

Ovennævnte nedsætter hastigheden betragteligt, hvorfor man cykler meget langsommere om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Kom endelig med mere. Bagmanden har ikke forsøgt at skrive en komplet guide - det var et almindeligt indlæg som jeg vedtog at bruge som start il at få sammensat en guide. Så kom med indput - så laver jeg på et tidspunkt en "endelig" version.

Dækindlæg er nu omdiskuterede... der er tilhængere og det modsatte. At de ændre cyklens rullemodstand og køreegenskaber er en pointe - hvad betydning det har for den enkelte er mere uklart...

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god huskeliste. Især det med at undgå at gå amok i udstyr. Selv kører jeg på en seks år gammel peugeot, som jeg købte på udsalg for 4.200 kr. Så har jeg sat et par nye hjul på og skiftet kæde og krans en enkelt gang, småpenge (i forhold til en bil). Det vigtigste er et par gode bukser med seler (så de ikke strammer på maven) og et par trøjer (en kort og en langærmet). Pedalerne er den slags med normal på den ene side og klik på den anden - så kan man også bruge cyklen til kortere småture.

Jeg kører som regel i weekenden 75-100 km - altid alene og med P1-podcast i ørerne (og bliver klogere og stærkere samtidig - bonus!), og når jeg ikke skal køre om kap med folk på supercykler, så er det jo bedøvende ligegyldigt hvor hurtigt jeg selv kører. Bare jeg får rørt mig og brændt tilstrækkeligt af så jeg kan nyde noget god rødvin om aftenen og stadig passe mit tøj.

Og så kan jeg jo altid påstå, at jeg sagtens ville have kunnet følge med de, der fræser forbi - hvis jeg havde en lige så checket cykel som dem :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt at dækindlæg skulle være omdiskuterede.

Dækindlæg nedsætter risikoen for punktering til stort set nul, men det sker på bekostning af hastigheden. Hvorfor skulle man ikke vælge dækindlæg til vintertræning?

Nu skal vi ikke gøre dette til en diskussion af dækindlæg. Som du skriver er tanken fin med indlæg, risikoen er måske mindre. Jeg har prøvet at punktere med indlæg, så risikoen er tilstede.

I dag findes der dæk med "indbygget" dæk-indlæg. En løsning jeg synes er bedre for begyndere. Det er ikke helt nemt at stå i regnvejr med kolde fingre og bokse slange og dækindlæg på plads.

Men jeg synes bestemt at dæk-indlæg bør fremgå af listen. Godt punkt.

Link to comment
Share on other sites

WD40 kan sagtens bruges som smøremiddel til kæden

Jeg har selv brugt det i mere end 10 år uden problemer med ekstra slid og eller knækkede kæder...

Nu magter jeg næsten ikke hvis vi skal til at diskutere alle påstående i ovenstående indlæg. Du kan sikkert komme mad-olie på kæden og det vil virke fint. WD40 virker i en snæver vending.

Mit argument går på, at WD40 ikke betragtes som smøremiddel (kun en meget lille del af WD40 er smøremiddel). Det tiltrækker skidt og nedbrydes hurtigt (generelle påstande). Det bruges bl.a. til at fjerne fedt og vil trække ind i f.eks. lejer og "æde"/fjerne fedt. WD40 kaldes også "water displacemet spray". Der findes så mange andre og bedre smøremidler - så hvorfor ikke bare bruge dem?

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Kom endelig med ting i synes der mangler - det ender med en eller anden form for guide - hvor jeg bruger jeres input og prøver den af på de eksperter jeg kender - I må meget gerne glemme mundhuggeriet om den ene eller den anden detalje...

Link to comment
Share on other sites

1) dækjern

2) ekstra slange"r"+en lille pumpe

3) et lille multitool

4) drikkedunk+holder

5) mobiltelefon

6) pung(med sygesikringsbevis)

7) en seddel med navn og tlf på nærmeste familie el. værge.

8) 50,- hvis man nu skulle gå sukkerkold

9) lidt at spise på længere ture.

er det man mindst skal have med, alt det andet er noget godt udstyr hvis man kan lide sporten rigtig meget, jeg vil ikke anbefale andre nybegyndere at gøre ligesom mig.. glemme at tænke "har jeg egentligt brug for alt det her???"

et andet godt råd er, find en troværdig cykelhandler i dit lokalområde, gerne en hvor ekspedienten selv dyrker sporten, brug den samme til diverse reperationer, indkøb(alt fra nyt dækjern til ny cykel) gør man det, ender det de fleste steder med rabat, gode råd og en god oplevelse af sporten.

Edited by Chris Aa
Link to comment
Share on other sites

I behøver ikke gentage gode råd allerede givet :bigsmile:

I den endelige guide vil vi også have nogle gode ruteforslag - især til gode rundstrækninger - det skal være MED kort. Så har du ruteforslag regnget ind på googlemaps, MOLS ruteplanlægger, bikelog eller andet - så post dem gerne!

Link to comment
Share on other sites

Jamen så vil jeg da gerne anbefale "hjerteruten" (75 km) med udgangspunkt centralt i København

http://iform.dk/ruteplanner/koebenhavn-k/rundt-paa-cykel

Den er god til landevejscykling. Vil man holde pause kan man kigge på ænder i gadekæret i Ganløse v/bageren (kaffe & gode franske snegle) eller på mega sejlskibe i Rungsted havn.

Lidt mere terrængående er Amager Rundt (43 km), hvor man vil opleve at køre helt alene ud over stepperne og alligevel være tæt på København. Der er små detours til fugle-udsigtspladser undervejs

http://iform.dk/ruteplanner/koebenhavn-k/a...dt-mountainbike

Vil man have en lidt længere tur kan man jo køre på nordkysten (122 km)

http://iform.dk/ruteplanner/koebenhavn-k/nordkysten

Det er nogenlunde de ture, jeg kører pt.

Link to comment
Share on other sites

Nu magter jeg næsten ikke hvis vi skal til at diskutere alle påstående i ovenstående indlæg. Du kan sikkert komme mad-olie på kæden og det vil virke fint. WD40 virker i en snæver vending.

Mit argument går på, at WD40 ikke betragtes som smøremiddel (kun en meget lille del af WD40 er smøremiddel). Det tiltrækker skidt og nedbrydes hurtigt (generelle påstande). Det bruges bl.a. til at fjerne fedt og vil trække ind i f.eks. lejer og "æde"/fjerne fedt. WD40 kaldes også "water displacemet spray". Der findes så mange andre og bedre smøremidler - så hvorfor ikke bare bruge dem?

Det blev meget kraftigt påpeget at man IKKE kunne bruge WD40 - som rigtigt mange hr stående hjemme. Der er dog absolut ingen grund til at købe dyr olie hos cykelhandleren da WD40 sagtens kan bruges - og bruges af rigtigt mange cyklister (inkl. dem der kører konkurrence)

Link to comment
Share on other sites

Har et par tilføjelser, som måske kan supplere Bagmandens ellers glimrende og motiverende indlæg:

Investér i et par rigtig gode cykelbukser, hvis du skal træne lidt mere seriøst/langt. De er guld værd. Især hvis du supplerer med lidt buksefedt/-salve i skridtet. Ja, det lyder måske ikke så lækkert, men tro mig, det er værre at få siddesår. Buksefedt fås i velassorterede cykelforretninger. Vaseline kan også bruges i en snæver vending. Smøres på kroppen og ikke på bukserne.

Begynder du at cykle lidt halvlangt, bliver du uvægerligt sulten. Cykeltræning er ikke lige så intensivt som løb, men det kan strække sig over mange timer, og så bliver man sulten. Prøv at eksperimentere med energibarer og gel og find ud af, hvad der passer dig bedst. Energibarer bliver gerne siddende i halsen på mig, så jeg foretrækker til hver en tid en god banan i stedet for.

Kan i øvrigt godt lide grundtonen i det oprindelige indlæg. Selv om nyt udstyr og fikse gadgets kan virke motiverende, så er det bedre at angribe det den anden vej rundt. Det vil sige: Kom i gang og kom i form. Og opgrader så på udstyret, når du kan udnytte det. Du kan kun mærke forskel på en 8,5 kg cykel og en 7,5 kg cykel, når du er i rigtig god landevejsform.

Og til sidst: Find nogen at træne med! Træner man kun alene, kan man alt for nemt lulle sig ind i den tro, at man kører vældig stærkt. Træner man hyppigt med de samme folk, kan man måle sig op imod hinanden og få presset pulsen langt mere. Desuden lærer man at køre i en gruppe, hvad der er utrolig vigtigt, hvis man gerne vil deltage i motionsløb eller lignende.

Det var alt for nu. Kommer sikkert i tanker om flere ting, men så vender jeg tilbage. God tråd, der rammer et - så vidt jeg kan se - boomende område inden for motionsverdenen.

Hilsen

Henrik

Edited by Mr. Cannondale
Link to comment
Share on other sites

Et par links til supplement af det foregående indlæg:

www.cybercycling.dk finder du en oversigt over alle motionscykelløb og meget mere.

www.cykl.dk har Lars Bom lanceret en helt ny dvd med introduktion til de vigtigste grundregler mv.

Der er sikkert mange andre links med lige så nyttige tips ...

H.

Edited by Mr. Cannondale
Link to comment
Share on other sites

Bikeroutetoaster.com er en rigtig god ruteplanlægger. Den kan samtidig lægge ruterne over på Garmin Forerunner/Edge. Så er det lidt nemmere at tage en tur på de helt små landeveje, i et område man ikke kender.....

Bikeroutetoaster laver ligeledes en højdeprofil over ruten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kan være belejligt at medbringe et kort på cykelturen. ;)

Det gør det lidt nemmere at finde en god rute på mindre og mere fredelige veje, i stedet for at pløje rundt på hovedvejene, hvis man ikke har bestemt den præcise rute på forhånd eller ikke kender området man cykler i så godt. Når jeg glemmer det ender jeg ofte ed at køre en rute jeg kender i forvejen, eller bruger tid på at flintre igennem villakvarterer eller på en kedelig hovedvej.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være rigtig dyrt at begynde på landvejscykling fra bunden. Hvis du synes, at 1400 kroner er dyrt for et par løbesko, så bare vent, til du skal i gang med at købe gejlet udstyr til din landevejsracer. Så får friværdien ben at gå på :blink:

Som nævnt i et tidligere indlæg synes jeg så afgjort, at man skal vente med at købe det dyre grej, til formen er der. Man kan ganske enkelt ikke udnytte det før, og det kan blive en dyr fornøjelse at skulle sælge det på DBA, hvis projektet ikke lykkes.

Da jeg i 2005 skulle gå fra at løbetræne til at cykeltræne pga en skade, købte jeg rigtig meget ind fra det tyske marked. Det er kæmpestort og meget velassorteret. Jeg købte fx både racercykel og cykeltøj via www.ebay.de – der er udvalget mange gange større end på DBA, og næsten alle vil meget gerne sende til Danmark i stedet for til andre tyske byer. Jeg er endnu ike blevet snydt og har handlet rigtig meget der.

De tyske online cykelbutikker er også supergode og kan ofte tilbyde sliddele som dæk og slanger til betydeligt lavere priser end herhjemme. Jeg har med stor fornøjelse brugt www.bike24.de og www.bike-discount.de - de er meget professionelle, sender tingene lynhurtigt og ligger som nævnt ofte på meget fordelagtige priser. Der er sikkert mange andre end de her nævnte - der er trods alt små 85 mio. tyskere mod 5 mio. danskere.

Hvad angår butikkerne herhjemme, så kan man vist gøre nogle rigtig gode køb lige nu, hvor de sælger ud af 2009-modellerne. Men det er de fleste nok opmærksomme på.

Dette var blot et ekstra pip herfra.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

... og et lille PS: Selv om man denne vinter har tænkt sig at tonse nok så mange spinningtimer i svedfyldte lokaler, så kan man alligevel få sig noget af en overraskelse, når man senere rykker ud på landevejen og regner med, at det bliver smal sag at omsætte indendørs indsatsen til gode ben i det fri. Der er meget stor forskel på de to træningsformer, og den "rigtige" landevejstræning er langt sejere og mere udmarvende end selv den bedste spinningtime. Det er naturligvis bedre end ingenting, men hvis du har tænkt dig at give den gas til nogle af forårets motionsløb på cykel, så skal du altså ud på landevejen hen over vinteren (når vejret er til det, naturligvis).

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Bikeroutetoaster.com er en rigtig god ruteplanlægger. Den kan samtidig lægge ruterne over på Garmin Forerunner/Edge. Så er det lidt nemmere at tage en tur på de helt små landeveje, i et område man ikke kender.....

Bikeroutetoaster laver ligeledes en højdeprofil over ruten.

Husk når I planlægger (eller vælger ruter) at mange ulykker sker når man krydser veje og/eller svinger til venstre. Derfor er det godt at sørge for at de ruter man laver i videst muligt omfang drejer til højre i vejkryds i stedet for at køre lige over eller til venstre.

Der er meget smukt og dejlig ren luft på landet og man kan komme MEGET vidt omkring med super træning her. Samtidigt er man ikke til gene for bilister i samme grad som når man kører på f.eks. Strandvejen hvilket gør din cykeltur sikrere.

En god ide på dine ture er også at rose bilister der viser hensyn og frem for alt undgå at vise mishag over for "dårlige bilister" hvilket kun gør disse bilister endnu dårligere og aggressive.

Vi er en til tider en jagtet gruppe, med og uden grund, så vær med til at sørge for at der ingen grund er.

Din opførsel på vejen påvirker min næste cykeltur.

Ha nogle rigtigt gode ture....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jeg vil ikke sige at jeg har en racer cykel eller sådan noget, men jeg kan godt lide at cykle, dog ikke ude i naturen, pga af fluer og andre smådyr som flyver ind på hovedet...

Men hvad er en passende længde, her forleden cyklede jeg min lille by rundt, den er ikke så stor, og synes egentlig ikke det var meget jeg havde cyklet, så fik jeg af vide fra en ven, at man kunne via Iform.dk kunne se hvormeget man havde cyklet. Det prøvede jeg så, og fandt ud af at jeg havde cyklet omkring 21 km, hvilket jeg ikke syntes var hårdt, og brugte ikke særlig lang tid på... men altså jeg følte ikke at jeg havde tabt mig vægt.. derfor spørger jeg meget skal man egentlig cykle, og skal man egentlig spurte hele vejen, eller må man godt tage det på sit eget tempo ?...

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Nu ved jeg ikke om Arne stadig er aktiv her på boardet, og om han stadig er i gang med "den endelige version", som blev påbegyndt i 2009. :tongue: Men som helt ny udendørscyklist vil jeg gerne komme med et ønske til et par yderligere punkter, nemlig vedligehold af cyklen.

Jeg har fået en masse gode råd i forskellige logbøger omkring rengøring af cyklen (hvordan, hvor ofte osv.), men det kunne være at andre også kunne drage nytte af det, hvis de kom i her.

Derudover ville det generelt være rart med lidt retningslinier omkring vedligehold. Fx

- skal man have sin cykel til regelmæssige "tjek" også selv om man ikke synes den fejler noget? Hvis ja, hvor tit?

(fx justering af gear, kabler osv.)

- er der en tommelfingerregel for hvor tit man skal skifte kæde hhv. dæk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share