Fordel ved drafting i hhv. svømning og cykling


mortendj
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem noget tid diskuteret med en ven om hvilke fordele der er ved at ligge lige bag en anden svømmer (drafting). Vi er begge enige om, at det er en fordel, men er usikker på i hvilken udstrækning. Specielt er vi interesserede i hvor stor virkningen er (dvs hvor meget mindre energi der skal bruges) når man sammenligner drafting i svømning og cykelløb. Der er naturligvis mange faktorer på spil, men kan der siges noget generelt om dette? Hvad er teorien bag?

Håber i kan svare - tak for hjælpen.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Et interessant emne!

Jeg mener at have set en undersøgelse i et blad en gang omkring drafting på cykel. Det giver ret meget. Som jeg husker det så var det lavet som 4-5 ryttere på stribe, der lå meget tæt. Hvis første mand laver 100% så var nr. 2 på godt 80%, nr. 3 omkring de 70% og 4. manden var nede omkring 62-63%.

I svømning siger "rygterne" i triathlon-sporten, at drafting giver 5% (men alt i triathlon giver 5% :). Svømmeren foran skulle lave luftbobler og opadgående strømme, der gør at den bagvedliggende svømmer liggere højere/bedre i vandet (og dermed får mindre glide-modstand).

Jeg tvivler dog kraftigt på, at "undersøgelserne" er specielt videnskabelige. Jeg skal gerne se om, jeg kan finde artiklen frem fra nettet en gang.

Andre der kan hjælpe? MadsSWIM herinde måske?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har igennem noget tid diskuteret med en ven om hvilke fordele der er ved at ligge lige bag en anden svømmer (drafting). Vi er begge enige om, at det er en fordel, men er usikker på i hvilken udstrækning. Specielt er vi interesserede i hvor stor virkningen er (dvs hvor meget mindre energi der skal bruges) når man sammenligner drafting i svømning og cykelløb. Der er naturligvis mange faktorer på spil, men kan der siges noget generelt om dette? Hvad er teorien bag?

Håber i kan svare - tak for hjælpen.

Morten

Mht svømning har forskningen vist en reducering på 9 % i passivt drag ved at ligge lige bagved en foranliggende svømmer (Janssen et al. 2009 MSSE). Det ser ikke umiddelbart ud som om at der skulle være nogen fordel i at ligge ved siden af en anden svømmer (tværtimod) som man vel ofte gør i triatlon. De her resultater er selvføgeligt lavet under standardliserede forhold og kun målt ved en hastighed. Det er derfor ikke sikkert at resultaterne kan overføres til alle andre situationer. Men som udgangspunkt er det en fordel at ligge lige bagved en foranliggende svømmer.

Link to comment
Share on other sites

Det bærer lidt offtopic med sig, men kan sige at det med stor sikkerhed bedre kan betale sig og ligge det rigtige sted ved siden af en svømmer..

Når man svømmer med en hvis fart laver man selvfølgelig en bølge, såfremt man ligger ved siden af en svømmer og sørger for at ligge lige på forkanten af den bølge har man ekstra fremdrift (det føles i mindre grad som at svømme med bølgerne ind på stranden.) Men der er en effekt ved det.

Omkring drafting og ligger bagved er terorien i svømning ligesom med luften, man mindsker vandmodstand (skal ikke selv bryde spidsen), ligeledes er der noget omkring det rent aquadynamiske i de "hvirvler" der så bliver lavet af den foran svømmende svømmer. Men lige præcis hvor meget det gir kan jeg heller ikk sige.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at det er en fordel at drafte i cykling og svømning, er pga. vand- og vindmodstanden (supprise).

Princippet for de de 2 er ens. Det væsentlige er: overfladeareal, hastighed og formen på det strømningerne glider hen over.

Overfladearealet er lineært propertionalt med modstanden. hvorimod modstanden afhænger af hastigheden i 2. potens. Dvs. dobbelt hastighed = 4-dobbelt modstand.

Formen er en ret kompliceret ting at have med at gøre og er uvæsentlig her.

Hvis man drafter ligger man delvist i læ og har ikke nær samme modstand. Jo tættere man ligger jo mindre modstand.

Vand giver væsentlig større modstand end luft, tilgengæld er hastigheden meget lavere. Derfor får man ikke helt samme udbytte at af drafte i svømning. Der er dog stadig en del at hente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share