Triceps pres. 1 arm eller 2 arme?


mdk
 Share

Recommended Posts

En af mine hyggenyggeøvelser er siddende triceps pres med en 22 kg's håndvægt. Med to arme. Når man nu bruger to arme og ikke laver øvelsen for hver arm hver for sig, kan man så komme til at træne skævt? Typisk er den højre arm vel lidt stærkere end den venstre, så kan man måske risikere, at den højre laver lidt mere.

Ja - Nej - Ved ikke (sæt kryds)

Eller er det her volapyk? :retard:

Kan der siges noget om, om man i bænk skal træne progressivt - altså hvis man nu tager tre sæt, så for hvert sæt tage flere kilo på i forhold til at tage tre sæt med samme vægt? Nogen fordele i det?

Eller er DET volapyk? :smileysex5:

Link to comment
Share on other sites

M.h.t èn eller begge arme, så har det ikke nogen større praktisk betydning. En god idè hvis man træner èn arm ad gangen er dog at starte med den svageste arm først så man sikrer sig lige mange rep med hver arm.

M.h.t. de 3 sæt i bænpres, så kan man gøre begge dele uden det ene behøver være bedre end det andet. Prøv evt. at snuse lidt mere rundt i de udmærkede træningsprogrammer der findes på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Hvad har det her med styrketræning at gøre?

Der fik du den, Squatfar B)

Men i øvrigt: Gør det nogen forskel, om man træner på en skammel (eller hvad sådan en nu hedder), der er lidt skrå i ryglænet (ligesom man kan se i MOL's øvelsesbibliotek), eller om man sidder helt oprejst?

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Tja, det ved jeg egentlig ikke....

Da jeg fik vist øvelsen af en instruktør, fik jeg besked på at sidde oprejst. I øvelsesbiblioteket ses øvelsen udført med skråt ryglæn.

Og stå op? Tja, når man skal af med håndvægten, når man når failure, er der ikke så langt ned til gulvet :D

Men hvis det i forvejen ikke gør nogen forskel, hvordan jeg udfører øvelsen, så kan jeg vel lige så godt blive siddende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Hvorfor ikke stå op?   - kan ikke se argumentet for at sidde ned i denne øvelse.

For at lave øvelsen så koncentreret som muligt og eliminere snyd. Hvis du står op kan man meget nemt fristes til at bruge en for tung vægt og så snyde for overhovedet at kunne få den op.

Desuden er der mange der kommer til at svaje alt for meget i ryggen når de står op og dermed ligge et uhensigtsmæssigt pres på rygsøjlen.

Men nu skal det selvfølgelig ikke forstås som at det er forkert at stå op eller at cheate for den sags skyld. Det kommer jo helt an på hvad det er man ønsker af øvelsen.

At cheate kan jo netop bruges til at træne dét hårdere.

Ang. hvorvidt man bør sidde på en skråbænk - hvis man sidder på en skråbænk vil vinklen mellem humerus og lodret være under 180 grader. I toppositionen vil triceps derfor stadig være belastet i modsætning til at lave øvelsen hvor man sidder med ryggen lodret. Hvis man sidder lodret vil der være en tendens til at man holder armene strakt lige i vejret i toppositionen, og dermed lade knoglerne bære vægten i stedet for muskelen.

Med fare for at blive upopulær synes jeg faktisk det billede her ilusterer det godt. Som du kan se sidder han her med ryggen og armene lodret. Derfor belastes triceps ikke specielt meget. Han har vel egentlig lavet en slags lockout og lader knoglerne bære vægten.

post-3-1040213159.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyder, som om jeg skal til at bruge en skråbænk. Kan godt genkende den med at knoglerne bærer læsset i lodret. Det giver et behageligt hvil, men det er så ikke derfor, jeg mødte op....

Ang. fotoet: Det ligner en, jeg i dag så i traileren til terminator 3 - men håret er lidt anderledes :rolleyes:

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Desuden er der mange der kommer til at svaje alt for meget i ryggen når de står op og dermed ligge et uhensigtsmæssigt pres på rygsøjlen.

Det kan vel også opstå, hvis du sidder ned. Jeg hælder mest til kun at bruge én arm, da den vægt du placerer på rygsøjlen, kan blive for stor ved at bruge to.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Har nu prøvet med skråbænk. Pikkesvært! Man kan roligt pille 3 kilo vægt af, når man går fra at sidde oprejst til at bruge skråbænk... *ydrk*

Så er der bare det, at det er svært at slippe af med håndvægten, hvis man kører til failure. Siddende oprejst kan man forholdsvis let få den op over knolden og ned foran én på gulvet. Anderledes svært med skrå.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share