Winging scapula og for stramme patter.


msb87
 Share

Recommended Posts

Hej Mol.

Jeg har fået konstateret for stram pectoralis minor og englevinger. Det har stået på et år nu, og pt. er jeg hos den 5 fysioterapeut. Min højre scapula hænger 2-3 cm. længere nede end min venstre, og er ligesom fortykket, sikkert pga. wingingen?!? Al skulder og brysttræning er udelukket, da jeg har kraftige smerter dage efter træning af disse muskelgrupper. Jeg har moderate smerter hver dag, formentlig i supraspinatus og af og til gør selve scapula ondt. Jeg har prøvet diverse rotator cuff, scapula (serratus minor) træning samt udstrækning, men intet ser ud til at hjælpe. 2 x ultralyd samt røntgenundersøgelse har ikke vist noget som helst. Min nuværerende fys mener, at der på trods af man ikke kan se nogen impingement, at der formentlig er tale om dette alligevel.

Er der nogen der har oplevet samme problem, hvis ja hvad gjorde du/I så?

Jeg ved godt det er svært, at svare på, når man reelt set ikke kan tag og føle problemet selv, men jeg er desperat og vil forsøge hvad som helst. Jeg kan evt. poste et billede, hvis nogen vil give et bud.

Håber I kan hjælpe

mvh.

msb

Link to comment
Share on other sites

Dysfunktioner: stram pec og svag seratus anterior

Skade: impigment af supraspinatus senen

er det rigtigt forstået`?

Hvad har du lavet af scapula træning?

Hvad har lavet af udstrækning?

Hvad har du lavet af supraspinatus træning?

Link to comment
Share on other sites

Få din fysioterapeut til at vise dig nogle elastikøvelser til at træne m. rhomboideus og m. serratus anterior. Det er disse to muskler som fikserer skulderbladet ind til brystkassen. Det er super vigtigt at lægge vægt på at øvelsen bliver gjort korrekt. Håber det kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Dysfunktioner: stram pec og svag seratus anterior

Skade: impigment af supraspinatus senen

er det rigtigt forstået`?

Hvad har du lavet af scapula træning?

Hvad har lavet af udstrækning?

Hvad har du lavet af supraspinatus træning?

Mine pecs er konstateret stramme, serratus er ikke nødvendigvis svag, men min skulder winger mere, ved udholdende træning af serratus.

Skaden: Har ikke en som sådan konstateret impingment, men det er vel den der kommer i klemme? (ved ikke lige hvordan det giver mening)

Scapula træning: scapula pushups og diverse elastik og -løft over hovedet, bl.a. som vist i artikler som shoulder savers og weakpoint træning for atleter, hvis du er bekendt ved disse.

udstrækningen er først ordenligt begyndt for 6 uger siden og har været wall strech, stræk af lats, og alm stræk af pectoralis major/minor i dørkam.

supraspinatus træning har været med elastikker og vægte, de typiske øvelser.

Mvh.

Msb

Link to comment
Share on other sites

Har du fået nogen at komme med et bud på hvordan du er kommet dertil in the first place? Har du scoliose? Eller er det kommet efter at du dyrket en bestemt form for idræt?

Ingen scoliose er konstateret, men jeg har en smule antyding til det.

Link to comment
Share on other sites

måske er det ikke en god ide at lave rows, da de kan være med til at styrke den fejlaktivering du sandsynligvis har mellem rhomboideus og den nederste trap.

Laver du stående wall slides? Evt. med monitorering af skulderbladsbevægelsen imens?

Er forskellen opstået gradvist eller akut. Er der noget unilateral aktivitet fra sport involveret (f.eks. tennis), eller en længere periode med gipsning af den ene arm?

Link to comment
Share on other sites

Desuden har jeg altid trænet lige meget forside som bagside, og jeg er desuden også meget stærkere i ryg.

Jeg syntes og stående wall slides lyder som en glimrende ide. Dog syntes jeg du skal få en fysioterapeut eller lignende til at vise dig den og andre øvelser, så du kan blive korigeret de første par gange. Har selv prøvet diverse øvelser for samme problem og de er sindssygt svære at få gjort ordentligt uden en hjælper.

Link to comment
Share on other sites

måske er det ikke en god ide at lave rows, da de kan være med til at styrke den fejlaktivering du sandsynligvis har mellem rhomboideus og den nederste trap.

Laver du stående wall slides? Evt. med monitorering af skulderbladsbevægelsen imens?

Er forskellen opstået gradvist eller akut. Er der noget unilateral aktivitet fra sport involveret (f.eks. tennis), eller en længere periode med gipsning af den ene arm?

Alle mine fysser har sagt, at jeg godt må træne ryg, om mine nedre trapz er underudviklet ved jeg ikke.

Har lavet wall slides før, men de er pt. droppet.

Skaden er opstået over tid, men blev ved en specifik træning i april sidste år :( for meget. - der skulle ikke være tale om en evt. lammelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes og stående wall slides lyder som en glimrende ide. Dog syntes jeg du skal få en fysioterapeut eller lignende til at vise dig den og andre øvelser, så du kan blive korigeret de første par gange. Har selv prøvet diverse øvelser for samme problem og de er sindssygt svære at få gjort ordentligt uden en hjælper.

Hvilke øvelser har du lavet?

Link to comment
Share on other sites

hvis ikke de udføres med tæt kontrol over scapula, så er det ligemeget. Lidt det samme med scap pushups...

Hvordan ved jeg om de bliver udført ordenligt? Begge øvelser, jeg kan jo ikke tjekke mig selv.

Og hvor ofte forslår du jeg skal lave dem?

Link to comment
Share on other sites

hvis ikke de udføres med tæt kontrol over scapula, så er det ligemeget. Lidt det samme med scap pushups...

Enig - og ja det er svært/umuligt at tjekke sig selv, hvis man ikke har en rigtig meget god/utrolig mind - muscle kontrol (i mangel af bedre ordvalg) over skulderbæltet

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

det skal din fys hjælpe dig med

ideelt set skal du lave dem flere gange hver eneste dag

Jeg var hos en fys i Australien, som mente jeg udførte dem fint, det var godt nok op ad vægen. En af mine danske fysser gav mig seratus træning, men i form af back flyes og nogle kabeløvelser, men på daværerende tidspunkt var min udstrækning af pecs ikke god nok.

Pt. Jeg laver jeg face pulls, scap pushups, back flyes og liggende rear laterial raise, og en enkel øvelse for supraspinatus med fokus på concentrisk og excentrisk fase 3x/ugen samt alm. rygtræning og udstrækning af pecs 3-5 gange dagligt, både stærk af pec major/minor.

Forslår du jeg tilføjer nogle wall slides måske 2-3 x dagligt?

Edited by msb87
Link to comment
Share on other sites

måske er det ikke en god ide at lave rows, da de kan være med til at styrke den fejlaktivering du sandsynligvis har mellem rhomboideus og den nederste trap.

Laver du stående wall slides? Evt. med monitorering af skulderbladsbevægelsen imens?

Er forskellen opstået gradvist eller akut. Er der noget unilateral aktivitet fra sport involveret (f.eks. tennis), eller en længere periode med gipsning af den ene arm?

Monitorering af skulderbladsbevægelsen ? Går ud fra at mine fysser, specielt John Werner (parkens idrætsklinik) har tjekket om mine skuldre er på plads under udførelserne, skulder skal jo ned i baglommen ik? :o)

Link to comment
Share on other sites

Monitorering af skulderbladsbevægelsen ? Går ud fra at mine fysser, specielt John Werner (parkens idrætsklinik) har tjekket om mine skuldre er på plads under udførelserne, skulder skal jo ned i baglommen ik? :o)

Hvis John Verner har lavet dit træningsprogram kan du roligt stole på programmet. Han er yderst kompetent inden for rehabilitering af skuldre og han har uden tvivl monitoreret dine skulderblade.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol.

Jeg har fået konstateret for stram pectoralis minor og englevinger. Det har stået på et år nu, og pt. er jeg hos den 5 fysioterapeut. Min højre scapula hænger 2-3 cm. længere nede end min venstre, og er ligesom fortykket, sikkert pga. wingingen?!? Al skulder og brysttræning er udelukket, da jeg har kraftige smerter dage efter træning af disse muskelgrupper. Jeg har moderate smerter hver dag, formentlig i supraspinatus og af og til gør selve scapula ondt. Jeg har prøvet diverse rotator cuff, scapula (serratus minor) træning samt udstrækning, men intet ser ud til at hjælpe. 2 x ultralyd samt røntgenundersøgelse har ikke vist noget som helst. Min nuværerende fys mener, at der på trods af man ikke kan se nogen impingement, at der formentlig er tale om dette alligevel.

Er der nogen der har oplevet samme problem, hvis ja hvad gjorde du/I så?

Jeg ved godt det er svært, at svare på, når man reelt set ikke kan tag og føle problemet selv, men jeg er desperat og vil forsøge hvad som helst. Jeg kan evt. poste et billede, hvis nogen vil give et bud.

Håber I kan hjælpe

mvh.

msb

Nu er jeg ingen ekspert eller noget, men jeg tænker bare, at hvis du strækker ud flere gange dagligt (gennem et år!!) og pecs'ne stadig er stramme selvom du ikke træner dem - er det så ikke på tide operation bør overvejes?

http://209.85.129.132/search?q=cache:oQ56c...lient=firefox-a

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ingen ekspert eller noget, men jeg tænker bare, at hvis du strækker ud flere gange dagligt (gennem et år!!) og pecs'ne stadig er stramme selvom du ikke træner dem - er det så ikke på tide operation bør overvejes?

http://209.85.129.132/search?q=cache:oQ56c...lient=firefox-a

Jeg har ikke strukket mine pecs major/minor ud i særlig lang tid, og slet ikke med ordenlig teknik. Min ene fys har været inde på compartment syndrome, men ikke i en særlig seriøs grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share