Squat og dødløft nødvendigt?


Twice-as-nice
 Share

Recommended Posts

Hej! :) Jeg har lige et par spørgsmål angående squat og dødløft.

Jeg har altås besluttet mig for, at gå i gang med noget styrketræning. Min ide var at få bygget et solidt fundament op inden jeg går i gang med det helt tunge. Så jeg havde forestillet mig at træne flyers og bænkpres til bryst, og så køre med nogle håndvægte. I må undskylde mig for ikke at være så specifik, da jeg ikke kan alle de styrketrænings udtryk :dry: Og så havde jeg tænkte at køre forskellige armbøjninger og chinups, eller hvad de hedder? Altså dem hvor man hejser sig op, I ved :tongue:

Har tænkte mig at starte hjemme, for at få opbygget et fundament. Men som sagt er jeg helt nybegynder på området og tør derfor ikke at kaste mig ud i dødløft og squat endnu? Mit spørgsmål er så:

Hvordan kan jeg træne ryggen og ben i stedet for? Har læst en del steder, hvor der står at det er utrolig vigtigt at få det med også:) Mit udstyr til rådighed er en bænk til bænkpres samt 2 håndvægte og en bjælke, til at hejse mig selv op i :bigsmile:

Håber I kan give mig lidt vejledning

Tak.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Så en kombination af pistols og benpres ( hvad end det så er, skal jeg lige have undersøgt :bigsmile: )Men hvad så med ryggen? Altså jeg kan jo i princippet godt lave dødløft og squat, men er det ikke for farligt at starte ud med? Er 14 år og ret så uerfaren og går ikke i center. Vil starte lidt derhjemme først.

Til squat- behøves der da andet end en stang? Behøves da ikke stativ eller noget andet, gør jeg?

Link to comment
Share on other sites

Okay. Så en kombination af pistols og benpres ( hvad end det så er, skal jeg lige have undersøgt :bigsmile: )Men hvad så med ryggen? Altså jeg kan jo i princippet godt lave dødløft og squat, men er det ikke for farligt at starte ud med? Er 14 år og ret så uerfaren og går ikke i center. Vil starte lidt derhjemme først.

Til squat- behøves der da andet end en stang? Behøves da ikke stativ eller noget andet, gør jeg?

GOOGLE frontsquats og zercher squats og begynd at øve dig på dem bare med stangen. Smid videoer op når du begynder at køre øvelserne lidt tungere, så kan du få feedback her fra.

Link to comment
Share on other sites

pistons er rigtig god øvelse (hvis man er smidig nok til at udføre øvelsen). Og belastning kan jo øges vha. håndvægte. Pistons rammer lår, baller og hasemuskler så vidt jeg kan regne ud.

Pistols sutter røv, hvis du vil have store skinker. Det må betragtes som destruktivt for hypertrofi. Hvem på mol, som laver pistols ( :devil: ), har et præsentabelt understel?

Link to comment
Share on other sites

Pistols sutter røv, hvis du vil have store skinker. Det må betragtes som destruktivt for hypertrofi. Hvem på mol, som laver pistols ( :devil: ), har et præsentabelt understel?

Det er da helt afgørende, hvordan du definerer "præsentabelt understel", og nej pistols er ikke destruktivt for hypertrofi, men ja man kan finde øvelser, der er nemmere at loade tilstrækkeligt (når man har nået et vist niveau), hvis det er det, du mener... (warning - lang og knudret sætning).

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt afgørende, hvordan du definerer "præsentabelt understel", og nej pistols er ikke destruktivt for hypertrofi, men ja man kan finde øvelser, der er nemmere at loade tilstrækkeligt (når man har nået et vist niveau), hvis det er det, du mener... (warning - lang og knudret sætning).

Ikke blot er de nemmere at loade tilstrækkeligt - der er øvelser der, for hypertrofi, er LANGT, langt bedre - hvilket du er enig med mig i. Så i den henseende er der ingen grund til at rose pistols for noget.

Rent empirisk har jeg også til gode at se nogen få store ben af pistols.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share