Iltmangel!


flek
 Share

Recommended Posts

For små 4 måneder siden begyndte jeg med svømmeundervisning i Crawl. Jeg startede fra et STORT 0.

Det går rimelig med det tekniske, men efter 25 meter, kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at vende om og svømme videre. :-(

Min hjerne siger stop, det sku da dumt at slippe kanten og springe ud i det dybe vand, når man er træt. ;-) Det føles som om jeg mangler ilt.

Normalt tager jeg luft hver 3 tag. Selv om jeg prøver hver 2, så få jeg ikke ilt nok. (føler jeg ihvertfald).

Min kondition (løB) fejler intet.

Nogen forslag til hvordan jeg kommer videre?

Lige et spørgsmål mere-

Kan det passe at jeg ikke kan få min ben til at "flyde", måske pga. for store muskler/forlidt fedt?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nogen videre svømmer selv men har en smule teoretisk viden! (kan anbefale bogen "total immersion") Svømning er en svær teknisk sportsgren sammenlignet med løb og en god løbekondi er ikke til den stoe hjælp i cravl svømning hvor muskelbelastningen er af en helt anden karekter og teknikken forøvrigt er langt vigtigere end din form! Vejrtrækningen er svær da du har begrænset tid til din rådighed når du indånder. Dette kan afhjælpes ved at du har tømt lungerne for luft inden dit ansigt er over vandoverfladen så du kan bruge tiden mest effektivt! Et andet problem kunne være at dine armtag er for hurtige og at din tid med hovedet over vand er utilstrækkelig. Tunge ben er helt almindeligt for alle os med store benmuskler og lav fedtprocent, men teknikken med at holde hoved og bryst så lavt i vandet som muligt hjælper også på dette problem!

Link to comment
Share on other sites

Tak for hurtig svar. :-)

Jeg har prøvet at tage det heeelt roligt når jeg svømmer. Jeg kan så godt når til den anden ende uden at dø. Men når jeg så skal svømme tilbage med det samme, så siger min hjerne stop. (ved godt det lyder tåbeligt.)

Jeg føler ikke jeg mangler tid til at hive luft ind.

Link to comment
Share on other sites

Det er ret normalt at nye svømmere har problemer med at slappe af under svømningen. Det får det til at føles som iltunderskud eller andre uhensigtsmæssige ting :)

Tag det roligt - lær at slappe af når du svømmer og hurtigt begynder du at få både fart og overskud under svømningen.

Svømning er utrolig meget teknik. Så det er en tung spiral at få vendt. Det kræver lidt fart at ligge godt i vandet og få lækker teknik, men det er svært når det halter med overskudet. Men det kommer bare gå roligt til det. Lige pludselig så hygger du dig med at tæske crawl-baner :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hey

Startede selv på crawl fra 0! sidste år, og har som du kæmpet en del med "luften" i begyndendelsen...

Du kan bruge svømmefødder i starten for at øve teknik med armene og lære at kontrolere dit åndedræt, og få rigtigt styr på "indsugningen"

For mig har det hjulpet at kombinere crawl med brystsvømning. Dvs. Når jeg har har følt luften forsvinde har jeg skiftet fra crawl til alm. brystsvømning, og har svømmet vidrere i langsomt tempo indtil luften var genvundet...-og så startet på crawl igen... lidt som intervaltræning i feks. løb

Det der tæller er at få nogle timer i vandet og blive fortrolig med elementet...

- Håber det går godt med svømmetræningen?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

For at blive bedre til løb og cykling kræves der normalt en vis intensitet for udvikling. I svømning er det vigtigt, i starten, at holde intensiteten nede og fokus på teknikken. Det er stort set umuligt at blive bedre til at svømme hvis man ikke tænker teknik.

Jeg har ikke set dig svømme, men umiddelbart lyder det som om du bruger benene alt for meget (typisk for folk der lære svømning sent). Benene er store muskelgrupper og kræver ilt, derfor bliver du meget forpustet på trods af den gode form. Du skal tænke på at 80-90% af fremdriften i vandet kommer fra armene, du skal altså lære at slappe af og du kan evt. bruge en Pull bouy som du placerer mellem benene hvor den skaber opdrift. Du skal så ikke bruge benene og kan fokusere på armtagene.

Din vejrtrækning (hver 3.) er kun godt da det skaber balance og en ensartet rytme, hvis du trækker lige meget med begge arme (hænder). Du kan øver dig i at rotere fra hoften og op så når din ene arm arbejder i vandet er modsat arm/skulder fri af vandet, så du kommer op på siden i stedet for at ligge flat i vandet. Ligger du flat i vandet fylder du for meget, lidt som en pram og skaber modstand i vandet. Så rotation, pull bouy, vejrtræning hver 3. og fokus på at være afslappet (glide gennem vandet).

På et senere tidspunkt kan du fokuserer på, at når du trækker hånden gennem vandet ligefra du sætter den i vandet, ikke at have luftbobler med i gennem vandet. Har du luft med i armtaget mister du vandføling. Det gælder altså om vandføling og direkte kontakt til vandet så du har et element (vand) at trække dig igennem.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jeg glemte lige at skrive at du med fordel kan bruge svømmefødder. Det er ikke meningen at du skal bruge benene ret meget men bare lige nok til at du kan holde fart når du træner teknik. Der er faktisk opdrift i svømmefødderne.

Jeg kommer selv fra svømning og bruger forskellige størrelser af svømmefødder. Man kan få dem korte og lange og det er vigtigt at træne med begge længder.

Sidste råd er, at leje en svømmetræner til teknik.

Link to comment
Share on other sites

Heii!

Det går bedre med svømningen nu. Jeg kan ikke svømme ret langt, men jeg kan mærke at jeg har mere "føling" med vandet nu.

Jeg gør meget ud af at rotere i vandet.

Problemet med at jeg ikke fik ilt nok, var at jeg tog for meget luft ned i lungerne og ikke fik dem tømt ordentligt, med det resultat at der ikke var plads til ny luft i lungerne. Sådan føles det ihvertfald. :-)

Nu fokusere jeg meget på at trække vejret så normalt så muligt når jeg svømmer og det har hjulpet.

Jeg har en svømmetræner, da jeg træner i Danmarks bedste tri klub ;-) www.etom.dk.

Flemming

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er lige kommet hjem fra svømmetræning.

Det gik helt vildt godt. :-)

Fra den ene dag til den anden, kunne jeg bare blive ved med at svømme og svømme og sv...........

Jeg har fundet ud af at jeg producere for meget mælkesyre, hvis jeg ikke få luft hver anden gang. Jeg ved godt det er bedre at trække luft hver 3 gang. Men det er åbentbart ikke nok for mig.

Jeg har fået lavet en konditest og fik også der at vide at jeg producere unormalt meget mælkesyre.

Glæder mig til jeg skal i vandet igen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share