Préparation Physique: Werner Gunthor


Athlete X
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Werner Günthör bliver betragtet som en af verdens bedste kuglestødere nogensinde. Med tre verdensmesterskaber, et europamesterskab og en personlig rekord på 22,75 meter er han i særklasse noget af det vildeste der har betrådt en kuglestødsring.

Som man kan se på hans klip, træner han meget ulig nutidens kuglestødere, som i høj grad fokuserer på styrketræning (både specifik og almen) og decideret tekniktræning. Det er de færreste, som kan holde til det Günthör kunne. Han gik også til ballet, for at holde smidighed og styrke i musklernes yderstillinger vedlige.

Joachim træner meget styrke, en smule med medicinbolde og eller kuglestød. Hans træning er meget forenklet sammenlignet med hvad vi ser i klippene.

For at give lidt stats på ham: 2,00 meter og 127 kg. Meget atletisk type og rigtigt fin teknik. Han har ved to forskellige lejligheder stødt 22 meter i Danmark og har stadionrekorden både i Århus og på Østerbro.

Og så var det jo bare mega fedt at have hockeyhår og snotrive på én og samme tid! Som Norah siger: En RIGTIG mand, som nok ville kunne have gjort sig i alle kraftsportsgrene hvis han havde valgt det, men jeg som kuglestøder er glad for at det blev hans valg. For han er meget inspirerende. Jeg har mødt ham en enkelt gang og han er helt nede på jorden. Stadig stor som et hus! (120 vejer han nu og kan stadig støde over 17,50 meter stående!!!) Da han var på toppen stødte han 20,50-21,00 meter stående.

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forvente lidt pænere cleans...han griber den ikke på skulderen

og lidt mere stabil squats. Højere knæ indad roterere.

og så ballet.

bare for at være i det kritisk hjørne... :blush:

Nu stopper du med at fluekneppe, Rune!!! :wink: Det er nok du gør det på stadion!

Manden stødte 22,75 meter i kugle, så et eller andet rigtigt. Rent biomekanisk løb Ato Boldon heller ikke hensigtsmæssigt, men knægten løb 9,86 sekunder fem gange!

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forvente lidt pænere cleans...han griber den ikke på skulderen

og lidt mere stabil squats. Højere knæ indad roterere.

og så ballet.

bare for at være i det kritisk hjørne... :blush:

Vil give dig ret i at hans vend ikke er kønne, men der er SATME mange der laver røvgrimme vend, også tit folk der tror at de laver dem som de bør... :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set Rune lave powercleans, og... Ja... Altså... Han PRØVER! :wink:

Faktum er at man som atletikudøver sjældent har mulighed og tid til at finpudse teknikken, og der er INGEN kuglestødere der er perfekte til øvelsen.

Lige så vel som jeg er elendig til at kaste med kugler i guess, men clean er jo heller ikke det der tæller for jer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige så vel som jeg er elendig til at kaste med kugler i guess, men clean er jo heller ikke det der tæller for jer :smile:

Clean tæller ret meget! Faktisk er det den mest direkte omsætlige øvelse i forhold til mine resultater. Jeg kan aflæse det let:

130-135 kg: 15,25-15,75

135-140 kg: 15,75-16,25

140-145 kg: 16,25-16,75

145-150 kg: 16,75-17,25

150-155 kg: 17,25-17,75

155-160 kg: 17,75-18,25

Altså er er det let at se, at kan jeg lære at frivende 170 kg, så er det lig med ca. 19 meter.

Selvfølgelig er det ikke det eneste der betyder noget, men det er som regel en fantastisk indikator.

Jeg overvejer faktisk at starte i en vægtløftningsklub til efteråret, for at få lidt avanceret instruktion.

Link to comment
Share on other sites

hvis du lært at frivende 170kg igennem teknisk ændring vil du sikkert stød længere, hvis du "lærte" at frivende 170kg uden at blive bedre teknisk vil du stød endnu længere... :tongue: bare for at ordkløve lidt.

Men gør det! super ide! Jeg starter selv i Ik99 når jeg for tid...både for at lære at vægtløft men også for selv at kunne undervise i det. Jeg kan tydeligt huske fra århus hvordan boris ( højdespringer) lynhurtigt blev meget stærkere ind Anders (trespringer) fordi han havde langt bedre teknik. Boris havde vægtløft træner på fra starten i Randers. En andet eksempel er Gert (mangekæmper) prøv at se hvor onde han var som ungdommer, udover at han var et kæmpe talent skyldes det helt sikkert at de havde en kompetent vægtløfter som træner.

Var jeg træner i en atletik klub vil jeg med 100 % sikkerhed hive en kompetent vægtløft træner ind til at hjælpe med vægttræningen. Både til at hjælpe med vægttræningen teknik men også til at vurdere hvordan man kan forbedre løftet via hjælpe øvelser.

Hvor unge er de yngst vægtløfter i danmark og hvordan start i/man dem op? og hvor langtid tror i det tager at blive en god vægtløft træner

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share