løbe/gå sko


Zee
 Share

Recommended Posts

Hey derude!

Jeg står med et lille projekt på hånden med at sende mig selv ud på en længere gå tur til sommer, og i denne sammenhæng, så skal skoene sq være i orden for at jeg kan holde dette ud. Og derfor vil jeg gerne vide om det er præcist samme krav til en "gå" sko som til løbe sko!

Lige umiddelbart vil jeg mene at løbeskoen selvfølgelig bliver belastet hårdere, men er lidt i tvivl om ikk også den skulle blive belastet anderledes?

Håber der er nogen der kan svare ;)

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man sige at løbesko er lettere/vejer mindre mens "vandresko" er tungere, støtter bedre og holder længere.

Til løb er der selvfølgeligt ingen tvivl om, hvad du skal vælge, mens du skal ud at "vandre" kan det være lidt besværligt.

Hvor skal du gå henne? Jeg tænker underlaget - er det asfalt, skov, strand, blandet, andet? Skal du gå med vægt på ryggen? Dette stiller større krav til ankelstøtte.

Efter mange timers vandring bliver man jo, sjovt nok, træt i fødderne og har større tendens til at træde forkert og vride om på foden - her støtter vandresko generelt mere end løbesko.

Jeg bruger selv et par Scarpa vandresko til hverdagsbrug - de er i rent nubuck læder og med vibram sål og super lækre :)

Men skriv lidt mere om din tur...

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret her kl lort om natten ;)

Jeg ved stort set intet om turen endnu, da jeg sådan set bare kaster mig ud i det til den tid. Så kan man jo altid få nogen til at samle en op hvis turen hjem skulle blive for uoverskuelig ;)

Turen kommer til at foregå over flere dage, så det bliver med vægt på ryggen og kommer nok mest til at vandre i skov og strand, så primært den slags underlag.

Link to comment
Share on other sites

Over flere dage, og med vægt på ryggen SKAL du have dig et par vandrestøvler med en god ankelstøtte.

Jeg vil ikke anbefale dig noget konkret, da det er en meget individuel sag, da vores fødder er så forskellige.

Hvis du bor i København, bør du afgjort tage en tur ind til Nørreport st - her ligger Friluftsland, Spejdersport og Fjeld & Fritid! De sælger alle rigtigt fornuftige vandrestøvler - gør dig klart hvad de skal bruges til og gå i krig med at prøve en masse af deres støvler på. Jeg købte først mine Scarpa, efter at have prøvet omkring 10 andre støvler på - og jo de var allesammen lækre! Det var bare kun det ene par der var perfekte! Jeg har haft mine støvler i tre år nu, og de har endda været en tur i Amazonas jungle :) - de holder stadigvæk stand og bliver ikke skiftet de næste mange år.

Dog skal regne med at ofre 1500-2000 kr på dine støvler - derudover skal du have nogle gode uld/mikrofibersokker at bruge i dem, hvis du skal have dem på mange timer. Desuden skal du gøre op med dig selv om du vil have dem med eller uden Gore-tex membran. Membranen gør dem praktisk talt 99,99% vandtætte, tilgengæld er de også mindre åndbare end en ren læderstøvle. Desuden gør GTX-membranen dem også varmere at have på, men det kan jo både være en fordel og ulempe, afhængigt af vejret.

Hvis du vil have lidt at gå efter, kan du se lidt på mærker som: Scarpa, Lowa og Meindl... :)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svaret Kongsfelt, det gav mig da i hvert fald noget at kigge efter!

Jeg bor ikk i københavn, men er jævnligt derinde, så det kunne være jeg skulle slå et smut forbi...

Da jeg skal gå om sommeren, og primært på tør grund, så er der vel ingen grund til at købe dem med GTX-membran?

Endnu engang tusind tak for svaret, det var sq lækkert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share