Bruskbeskadigelse på knæskallen (Chondromalacia Patellae)


malin
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Lige et kort resumé af min knæhistorie:

Højre knæ: krampagtige sammentrækninger omkring indersiden af knæleddet v ledfladen og ned omkring den store knæsene som opstår efter forholdsvis kort aktivitet - f.eks 20 mins gang eller 30 mins cykling. Efterfølgende irritation i samme område og en fornemmelse af en fortykket senehæftning. Første gang jeg mærkede symptomet var i ´01 og det stod på i 4 mdr og forsvandt så. Jeg fik aldrig en diagnose men intensiverede vægttræning på ben med squat, benspark og hasetræning. Jeg har været symptomfri fremtil april ´08 og har stadig symptomerne.

Venstre knæ: artroskopi i ´94, 2x´97 og senest jan 2009. Plica og bruskskader har været det gennemgående tema. Ved sidste operation konstaterede ortopædkirurgen at det var en alvorlig bruskskade ( grad 3-4 ) og at dømme udfra knaseriet i højre knæ, var der sandsynligvis osse noget bruskskade i det knæ.

Skaden i venstre knæ har gjort det meget svært at vægttræne mig ud af problemet for højre knæ ( som jo tilsyneladende virkede for mig i første omgang jeg havde symptomerne ).

Jeg træner dagligt med elastikker 15 mins på begge ben med fremadspark, bagudspark og sidespark, cykler 20 mins hver anden dag med forholdsvis høj belastning, laver balanceøvelser og små squatbevægelser på halvmånebold, går en lille tur ( 10 mins ), vægttræner hver 5. dag : inderside, yderside, læg og slædetræning hvor jeg kører 3x3x20 med 30 kg på hvert ben isoleret.

Alle aktiviteter øger irritation umiddelbart efter men efter et par timer aftager irritation. Jeg bruger isposer efter hver eneste aktivitet.

Den allerstørste irritation oplever jeg om morgenen og efter lang tid i samme stilling. En køretur på 4 timer til Holstebro er rædselsfuldt for knæet hvor jeg knapt tør bruge det efterfølgende.

Af ( alternativ ) behandling har jeg prøvet akupunktur, akupunktur med strøm ( tens ) , hypnoterapi, felden og andet inflammationsdæmpende medicin, massage, indlæg i sko ( jeg er platfodet, mest udtalt på højre fod ).

Intet har gjort noget signifikant for mig.

Det eneste som giver mig lidt bevægelsesfrihed er når isposerne har dæmpet symptomerne.

Jeg overvejer nu noget chokbølge behandling og har osse aftalt tid hos bandagist mhp at få noget støtte som kan aflæste knæskallen? Giver det mening i jeres ører?

Lyder disse symptomer som CP efter jeres erfaringer?

Det er meget frustrerende at jeg ikk er kommet nærmere en præcis diagnose og føler lidt jeg skyder med spredhagl i mine aktiviteter.

ps. Jeg er 41

/den knæfrustrerede

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ad Nitusch

Jeg har snakket med en meget anerkendt ortopædkirurg og jeg vil da lige dele hans anbefalinger og mine erfaringer med jer - håber det kan hjælpe nogen :-)

Hold ikke op med at træne!!!! Det er vigtigt at alle muskler der kan støtte knæet er trænet godt op. Løbetræning er den bedste måde at gøre det på uden at det kommer til at gøre for ondt - ikke cykling, da knæskal og brusk bliver presset meget sammen og det gør ondt - og så træner cykling desuden kun forsiden af låret!

Hm - jeg må indrømme, at jeg synes det lyder besynderligt, at løb skulle være særlig godt ved bruskebeskadigelser... Løb udsætter dig for de to største risikoelementer fsva. bruskbeskadigelse(så vidt jeg kan forstå) (1) mange repetitioner samt (2) et bevægelsesmønter med gentagende stød ..... Jeg var selv forbi Michael Kjær (Professor dr.med., Bispebjerg Hospital - Idrætsmedicinsk) med et "irriteret" knæ for nogle år siden og hans råd var svømning, styrketræning og cykling, men ingen eller kun lidt løb og helst skulle jeg substituere løb med svømning, alternativt cykling.

Jeg kan fortælle at min egen historie er: tidligere en del smerter ved trappegang og tilsvarende - jeg droppede helt løb og styrektrænede istedet moderat(kørte ben 2 gange pr uge) og tog det i det hele taget meget stille og roligt i laaang tid. Jeg ved ikke hvor lang tid der gik, men efter ca. 2 år var symptomerne væk (kan dog stadigvæk provokeres lidt frem - f.eks. når jeg enkelte gange har startet med at løbe igen og vanen tro lægger for hårdt ud og har løbet nærmest hver dag i 14 dage - men dog som regel kun ganske milde symptomer i forhold til tidligere).

Så min vej var moderat styrketræning(lunges, stivbenet dødløft og squat .. dog ikke ass to the grass længere) og ingen løb eller tilsvarende - og så har jeg ændret min træningsrutiner hvis jeg følte jeg var ved at fremprovokere noget igen. Jeg bør dog også nævne, at jeg i lange perioder har taget Glucosaminog MSM .. om dét har haft en effekt skal jeg dog ikke kunne sige...

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Nej, det lyder ikke som CP, men som en bruskskade og evt plica i i højre knæ (med det forbehold at vi IKKE diagnosticerer på foraet..). Det kan kun opereres væk, men du kan bl.a. forsøge om inj. med binyrebarkhormon kan tage noget af inflammationen først (spørg lægen).

Træning: Du overbelaster begge dine knæ med den træning du lægger for dagen.

Hold dig til et par gyldne regler fsv angår knæ:

1. Du må træne hvad som helst, sålænge det ikke giver smerter i knæene.

2. Du må træne hvad som helst, sålænge dine knæ ikke bliver irriterede (inflammation).

Du overskrider begge ;-)

Nedsæt træningen drastisk i en periode, så inflammationen kan aftage - lige nu overbelaster du bare dine knæ - av!

Fjern evt 1 aktivitet ad gangen og se om det hjælper på knæets inflammation og lav så KUN det, dit knæ kan tåle i en periode (i.e. 2-3 mdr). Fortsæt med at RICE hver dag, få noget NSAID af din læge (du skal nok regne med min. et par måneder på NSAID før du kan forvente nogen effekt, når dit knæ er så irriteret som det er). Diclofenac (f.eks. Voltaren) og Aceclofenac (Barcan, Beofenac i Tyskland) er begge velegnede NSAID til længere behandling - men rådfør dig med din læge.

Når inflammationen er aftaget, så få lavet en MR-scan og se om den evt kan vise noget (det gør de langt fra altid..).

Hvis du stadig har samme smerter og oplever samme gener ved patella, så er en artroskopi sandsynligvis løsningen. Du har jo prøvet det før og ved at det postop. forløb kan være kompliceret.

God bedring

Hej Alle

Lige et kort resumé af min knæhistorie:

Højre knæ: krampagtige sammentrækninger omkring indersiden af knæleddet v ledfladen og ned omkring den store knæsene som opstår efter forholdsvis kort aktivitet - f.eks 20 mins gang eller 30 mins cykling. Efterfølgende irritation i samme område og en fornemmelse af en fortykket senehæftning. Første gang jeg mærkede symptomet var i ´01 og det stod på i 4 mdr og forsvandt så. Jeg fik aldrig en diagnose men intensiverede vægttræning på ben med squat, benspark og hasetræning. Jeg har været symptomfri fremtil april ´08 og har stadig symptomerne.

Lyder disse symptomer som CP efter jeres erfaringer?

/den knæfrustrerede

Link to comment
Share on other sites

følger spændt denne tråd da jeg lider af sammen symtomer som andre i denne tråd.

men ikke har fået det konstateret hos en læge.

men hvis der er nogen der kender en god læge/fys i Århus der kunne give et svar på om det er dette ville det være til stor hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle

Lige et kort resumé af min knæhistorie:

Højre knæ: krampagtige sammentrækninger omkring indersiden af knæleddet v ledfladen og ned omkring den store knæsene som opstår efter forholdsvis kort aktivitet - f.eks 20 mins gang eller 30 mins cykling. Efterfølgende irritation i samme område og en fornemmelse af en fortykket senehæftning. Første gang jeg mærkede symptomet var i ´01 og det stod på i 4 mdr og forsvandt så. Jeg fik aldrig en diagnose men intensiverede vægttræning på ben med squat, benspark og hasetræning. Jeg har været symptomfri fremtil april ´08 og har stadig symptomerne.

Venstre knæ: artroskopi i ´94, 2x´97 og senest jan 2009. Plica og bruskskader har været det gennemgående tema. Ved sidste operation konstaterede ortopædkirurgen at det var en alvorlig bruskskade ( grad 3-4 ) og at dømme udfra knaseriet i højre knæ, var der sandsynligvis osse noget bruskskade i det knæ.

Skaden i venstre knæ har gjort det meget svært at vægttræne mig ud af problemet for højre knæ ( som jo tilsyneladende virkede for mig i første omgang jeg havde symptomerne ).

Jeg træner dagligt med elastikker 15 mins på begge ben med fremadspark, bagudspark og sidespark, cykler 20 mins hver anden dag med forholdsvis høj belastning, laver balanceøvelser og små squatbevægelser på halvmånebold, går en lille tur ( 10 mins ), vægttræner hver 5. dag : inderside, yderside, læg og slædetræning hvor jeg kører 3x3x20 med 30 kg på hvert ben isoleret.

Alle aktiviteter øger irritation umiddelbart efter men efter et par timer aftager irritation. Jeg bruger isposer efter hver eneste aktivitet.

Den allerstørste irritation oplever jeg om morgenen og efter lang tid i samme stilling. En køretur på 4 timer til Holstebro er rædselsfuldt for knæet hvor jeg knapt tør bruge det efterfølgende.

Af ( alternativ ) behandling har jeg prøvet akupunktur, akupunktur med strøm ( tens ) , hypnoterapi, felden og andet inflammationsdæmpende medicin, massage, indlæg i sko ( jeg er platfodet, mest udtalt på højre fod ).

Intet har gjort noget signifikant for mig.

Det eneste som giver mig lidt bevægelsesfrihed er når isposerne har dæmpet symptomerne.

Jeg overvejer nu noget chokbølge behandling og har osse aftalt tid hos bandagist mhp at få noget støtte som kan aflæste knæskallen? Giver det mening i jeres ører?

Lyder disse symptomer som CP efter jeres erfaringer?

Det er meget frustrerende at jeg ikk er kommet nærmere en præcis diagnose og føler lidt jeg skyder med spredhagl i mine aktiviteter.

ps. Jeg er 41

/den knæfrustrerede

kom til lægen og få stillet en diagnose.. husk der ofte kan være flere problemer

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede samme nummer for snart 20 år siden, for mit vedkommende betyder det, at mine knæ "syrer til" ved belastning, men ellers er det intet problem i hverdagen længere.

Hvor længe tog det dig at komme over det værste? Jeg tænker især på, hvor længe du var nødt til at skåne dine knæ i særlig grad, ved træning.

Link to comment
Share on other sites

Faldt over denne interessante tråd i min søgning efter mere info om Chondromalacia, og vil da gerne dele mine erfaringer med andre, der lider samme skæbne.

Er 21 år gammel og har nu lidt af CP i over 2 år. Fik stillet diagnosen hos min læge og blev ved samme lejlighed tilset af en ortopæd, som bekræftede hvad lægen havde sagt, nemlig at det drejede sig om CP.
Jeg kom på en skrap Ibuprofen-kur i 10 dage, der skulle lægge en dæmper på smertene, men lige lidt hjalp det og jeg har ikke siden taget smertestillende, for det har ingen effekt på mine smerter.

Jeg er meget plaget af smerterne og har faktisk kronisk ondt. Jeg har måtte lægge en dæmper på min store fritidsinteresse, golf, for overdreven træning og spil forværrer i høj grad smerterne. Jeg kan kun sidde med knæet bøjet i kort tid af gangen og når jeg strækker det ud "knaser" knæet. Hvis jeg sidder med benet strakt i længere tid, får jeg ligeledes ondt. Trappegang (og længere gåture) fremprovokerer også smerterne.

Det mest irriterende ved det hele er, at jeg jo i og for sig godt kan udføre alle de aktiviteter jeg vil (løb, golf osv.), for smerterne er begrænsede under udførelsen. Det er først bagefter den er helt gal og desværre lader det til, at jo oftere jeg belaster knæet desto længere tid går der inden de værste smerter aftager, men det er svært bare at sætte sig på en stol og "give op".

Hvile har ingen positiv effekt (får ikke smerterne til at forsvinde) - det gør blot at de ikke bliver forværret. Men igen, jeg kan jo ikke bare sætte mig i et hjørne og lade livet gå forbi.

Jeg har haft trænet lårmuskler (som lægen foreslog), men det har heller ingen positiv betydning haft.

Jeg må indrømme, at jeg er enormt frustreret over denne tilstand - lægen fortalte at der ikke er noget de kan gøre for mig og at det muligvis aftager når jeg når slutningen af 20-erne, men udfra de andre indlæg, kan jeg fornemme at det vist ikke er decideret aldersbetinget, så det er ikke specielt opmuntrende. Chondromalacia afskærer mig faktisk fra at leve mit liv, som jeg egentlig gerne vil leve det og jeg kan bare ikke se nogen løsning på problemet!

Er der nogle, som f.eks. har gjort sig erfaringer med alternative behandlinger, for at afhjælpe CP???? I så fald er gode råd velkomne!
Hej golferen..
Jeg er ny herinde.. men fandt straks dit tilfælde.. Jeg kender det alt for godt, jeg fik som 17 årig konstateret cp. I dag er jeg 33 år og det er ikke blevet bedre, tvært i mod. De første år efter diagnoen, knoklede jeg videre med hårdt job, meget cykling, håndbold, da jeg mente jeg ikke ville give mig til cp.. Men men jeg blev klogere, som 25 årige blev jeg tilkendt revalidering og startede på handelsskole, men dette kunne ikke fange mai, der skulle ske noget, sprang fra, tog forskellige job hvor derskete noget og var travlt altid.. passede til mit temprament, men ikke knæ..
pt.. 33 år og i anden arbejdsprøvning nu, flexjob på 12 timer el pension, absolut ikke mig, men mine knæ vil ikke andet.'

om du skriver, så kan men "alt", det først bagefter problemet opstår. Jeg værret gennem utallige læger, sygehuse ogsidst på smertecenter i Vejle.. Jeg fået morfin agtigt medicin pga smerter og uro efter for meget brug, men lige lidt hjælperdet. Man føler sig du, når intet kan hjælpe en, syntes du ikke?? Hvordan påvirkes din søvn af cp?? Oftes opstår mine smerter der, når der ro på.
Jeg altid haft "fart" på hjemme og på job, så været svært at omstille sig.. men man må elskal jo åbenbart lærer det.

phh
Hej!!
Link to comment
Share on other sites

Hej phh

Tak fordi du deler din historie med os andre.

Hvis du skal se tilbage, hvad ville du så have gjort anderledes for at undgå den forværring af dine knæproblemer? Ville du have holdt dig i ro, eller er der noget andet, der måske kunne have "reddet dig" fra din nuværende situation?

Vi vil selvfølgelig allesammen gerne undgå, at vores CP bliver værre - det skulle jo helst gå den anden vej. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg vil også lige fortælle min historie.

Jeg fik dignosen som 12 åriget, og er i dag 28.

Da jeg var yngre tænkte jeg ikke rigtig over det, jo det gjorde ondt, men der skulle stadig spilles håndbold.

Det at jeg ikke reaspektede smerterne da jeg var yngre tro jeg er med årsag til at jeg i dag er blevet handicappet. For at gå bruger jeg krykker, da morfinen ikke tager alle smerterne.

Så det jeg vil sige til jer som lige har fået dignosen er at reaspektere smerterne og lad være med at overdrive træningen. For det er ikke sjovt og sidde som 28 åriget og være afhængig af smertestillende, og hjælp for at komme igennem dagen.

Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg vil også lige fortælle min historie.

Jeg fik dignosen som 12 åriget, og er i dag 28.

Da jeg var yngre tænkte jeg ikke rigtig over det, jo det gjorde ondt, men der skulle stadig spilles håndbold.

Det at jeg ikke reaspektede smerterne da jeg var yngre tro jeg er med årsag til at jeg i dag er blevet handicappet. For at gå bruger jeg krykker, da morfinen ikke tager alle smerterne.

Så det jeg vil sige til jer som lige har fået dignosen er at reaspektere smerterne og lad være med at overdrive træningen. For det er ikke sjovt og sidde som 28 åriget og være afhængig af smertestillende, og hjælp for at komme igennem dagen.

hej...

Ahh gud.. ja havde det påsamme måde, det kom stille snigende, så meente, at jeg bare ku fortsætte soo før.. håndbold, belastende job, nede på knæ osv... det svært at ville, men ikke at kunne.. Hvordan er din arbejds og sociale situation pga dine knæ????

Jeg syntes, som der nøvnes, ikke man tænker over den i de yngre år.. det gør ondt, men man kan og vil det hele.. Såå svært at vide hvad der ku gøe man ikke var havnet her i dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hej

Min arbejdssituation idag er at jeg måtte opgive at blive socialrådigver da jeg ikke kan arbejde fuldtids. Nu er jeg igang med at læse til finansøkonom.

Håber da på at jeg kan komme til at arbejde når jeg bliver færdig, men det ved jeg ikke endnu, da kommunen ikke vil give mig en arbejdsprøvning da jeg gik ledig, idet at jeg er gift skal manden jo forsøge mig og derfor er de ikke forpligtede til at hjælpe yderligere.

Har så lige været til læge idag da min dolol ikke virker, så nu skal jeg på et stærker morfin præperet.

Så i andre pas på lad være med at sige til jer selv at det bare er smerter. For i ender måske ud i at de skide smerter gør at i ikke kan leve det liv i gerne vil.

svit

Link to comment
Share on other sites

http://books.google.dk/books?id=MxMfcAvPit...%A8&f=false

Ifølge denne artikel er chondromalacia patellae en forældet term der burde excluderes fra den kliniske terminiologi...

artiklen er fra 2006. Måske er de behandler i har været til ikke update men den nyeste forskning?

Den korrekte term for CP burde ifølge dette være anterior knee pain.

citat "obviousily, if the etiology of patellafemoral pain and instability is multifactional then the evaluation must be multifactional and the treatment should be multifactional also"

CP er en term fra 1960erne. Idag er "anterior knee pain" en complex diagnose der først og fremmest er mere multifactionel en vi lige regner med.

Artiklen skriver at der sket stor fremskridt i forskningen der kan revolutioner behandling og diagnosen af anterior knee pain.

Mit råd.

Læse på emnet. Hold dig up 2 date... Se efter flere betydne faktor for dine problemer

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
http://www.mikedemeter.com/articles/anteri...pain-9_2006.pdf

Jeg har en hypotese om nogen årssagssammenhæng imellem CM skader og følgende udfra ovenstående artikel og en masse andet jeg er støt på:

Sammenhæng:

Niveau 1. Hofte

- manglende kontrol af bækkenet, specielt Anterior Pelvic tilt tendenser (enten strukturelt eller stabilitets betinget)

- manglende glut aktivering

- øget aktivitet af hofte fleksor (antagonister)

resultat: øget tendens til valgus stilling

Niveau 2. Fod

- manglende kontrol af foden, specielt pronations tendenser (enten strukturelt eller stabilitets betinget)

- manglende aktivering af anti pronations muskler

- ???øget aktivitetet af antagonister????

resultat: øget tendens til valgus stilling

Niveau 3. Helheden

- øget tendens til valgus stilling.

- smerter og deraf kompensation

- smerter og nedsat fysisk aktivitet

- uhensigtsmæssige metabolske adaptioner pågrund af nedsat fysisk aktivitet

resultat: CM symptomer på kort eller langsigt

Niveau 4. Behandlingsform

- Knæet behandles istedet for helheden

- Enkelte elementer i helheden behandles uden at de integreres i helheden

resultat: den skadet forbliver skadet eller rykker ikke sit durability niveau.

Niveau 5. Aktiviteter

- Problematiske aktiviteter undersøges ikke tilstrækkeligt

- Problematiske aktiviteter fejlvurderes af den skadet eller behandleren

- Problematiske aktivitetet integreres ikke så den aktiv omgås disse aktivititeter hensigsmæssigt.

resultat: den aktiv bliver ved med at fremprovokere problemer på niveau 1+2+3.

Niveau 6. Processen (compliance, træningstilgang)

- Proces orienteret resourcer hos den skadet undersøges ikke

- Proces orienteret resourcer hos den skadet udvikles ikke

- Fejlagtig tilgang til den proces orienteret tilgang.

resultat: den skadet formår ikke at hjælpe sig selv.

Samlet resultat: kroniske eller tilbagevende CM symptomer grundet lav durability niveau.

Jeg mener at disse enkelte elementer påvirker hinanden og ikke kan stå som enkelt elementer der resultere i CM.

Løsninger er at integrere disse elementer i en behandlingsplan der tager udgangspunkt i patientens nærmeste udviklingstrin.

Plz...gør mig ikke til nogen autoretitet på emnet.. Jeg er Fys studerende. Jeg har bare forsøgt at brainstorm lidt for mig selv og jeg håber selvfølgelig i kan bruge noget af. Hvis i har nogen spørgsmål, indvendinger, eller tilføjelser så sig endelig til.

Hej Rune

Nu har jeg ikke læst vedlagte artikel, men ud fra dine oplysninger skriver du at det kun (?) forekommer ved valgusstilling i knæleddet. Jeg har varusstilling og har haft det så langt tilbage jeg husker og har lidt af dette siden jeg var 11-12 år gammel - er nu 27.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min sygdomshistorie:

Jeg er idag 27 og har siden jeg var 11-12år haft en ubehagelig smerte omkring knæskallen bilateralt. Hver gang jeg strækker knæet kan jeg få det til at klikke. Undertiden har det faktisk skabt et ubehag hvis knæet ikke klikker hver gang jeg strækker det. Jeg har tit troet at det var menisk problemer, og har ofte været ved læge hvor jeg har fået indsprøjtning med binyrebarkhormon fordi det hjalp på smerten. I starten spillede jeg meget fodbold, som altid har været min store interesse. Dengang fik vi altid at vide at det bare skulle løbes væk, og man ville jo ikke vise sig som svag overfor nogen da man var så ung, så det endte som 16årig med at tilstanden blev så meget forværret at jeg blev nødt til at stoppe. Jeg holdte ca. et års pause, og smerterne forsvandt en smule. Så fik jeg selvfølgelig modet til at genoptage fodbold, men valgte inden at kontakte en idrætslæge som med tryk på lig. patella hurtig fastslog at det drejede sig om jumpers knee. Efterfølgende stod det på 3-4mdr's genoptræning for jumpers knee, som fik smerterne og de ubehagelige klik til at forsvinde. I behandlingsperioden fik jeg 4-5gange pr. måned ultralydsbehandlinger. Da jeg genoptog fodbold igen blev det kun i ca. 3mdr, så kom sommerferien, jeg holdte pause og smerterne og klikkene kom tilbage og jeg havde ikke modet til at spille fodbold mere.

Jeg har tit undret mig over om det virkelig har været jumpers knee lige indtil jeg idag stødte på denne artikel:

http://en.allexperts.com/q/Chiropractors-9...icking-knee.htm

Efter gennemlæsning af artiklen synes jeg at jeg ville finde ud af mere om CP og faldt så over tråden her.

Jeg har ikke konfronteret min læge med det, og regner heller ikke med at jeg gør det foreløbig. Er stadig i tvivl om det mit knæ fejler er CP, så jeg har læst hele tråden igennem her, og har ikke rigtig kunne se om der er nogen af jer som døjer med klikkene fra knæet, men ellers lyder symptomerne meget lig mine symptomer, med smerter omkring patella og en form for bruskskade under patella - måske nogle af jer kan nikke genkendende til klikkene også? Jeg er helt 100% på at klikkene ikke stammer fra meniskerne, da patella smutter en smule og det er ifm dette smut at det klikker, så det er ikke meniskskader.

Jeg vil sige at jeg ofte siden har trænet både hamstrings og quadriceps med gode resultater til følge. Derudover virkede shockbølgeterapi faktisk så godt at jeg efter nogle behandlinger med dette har kunnet løbe længere ture på op til 10km.

Undskyld hvis mit indlæg ikke hører til i denne tråd, men har ledt alle vegne efter noget som kunne beskrive mine symptomer, og denne tråd er det nærmeste jeg endnu er kommet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune

Nu har jeg ikke læst vedlagte artikel, men ud fra dine oplysninger skriver du at det kun (?) forekommer ved valgusstilling i knæleddet. Jeg har varusstilling og har haft det så langt tilbage jeg husker og har lidt af dette siden jeg var 11-12 år gammel - er nu 27.

Har du varus stilling statisk eller dynamisk. Jeg ser masser af løber med statisk varus men dynamisk valgus,

Link to comment
Share on other sites

Forskningen i patella femoral problem er blevet kaldt "the black hole of ortophedics" og er for behandleren en nemesis med stor betydning for den ramte på aktivitet og deltagelses niveau i ICF modellen. I tillæg til dette er patella femorale problemer (også kaldt anterior knee pain) en af de mest almindelig knæskader overhovedet.

Den forskningsmæssige forståelse af anterior knee pain har gennemgået en stor udvikling og særligt indenfor de seneste 10 år er der kommet banebrydende forskning. En af de helt stor ændringer er en ændring af terminologien på baggrund af forskningen. Teorien bag anterior knee pain var i 1960'erne "chondro malacia", men på grund af manglende evidens for forandringer i den patella femorale brusk, er den symptom givende årsag, er man gået væk fra denne diagnose. Diagnosen bruges stadig i vidt omfang, men er ikke fyldestgørende. Den nyere forskning tenderer i stedet til 2 nyere teorier, der kan forklarer symptomerne - patellafemoral malaligment (PFM) og tissue homoestasis theory.

Patellafemoral malaligment teorien forklarer de patella femorale symptomer med abnormal lateral sporing og tilt af patella, der formindskes under fleksionen i knæleddet.

Tissue homestasis teorien bygger på forskning af Scott F. Dye. I forskninen lavede man radiografiske undersøgelser af patienter med patella femorale symptomer, men uden evidens for en patella femoral brusk ændring eller malalignment af patella. De radiografiske undersøgelser viste en osseotisk metabolsk process i patella hos patienterne. Herfra byggede man teorien på at smerten kan stamme fra osseus remodelering, forøgelse af interosseus tryk samt peripatellar synovitis. Kort sagt, symptomer på metabolske reaktioner af mekanisk stress på leddet. Denne reaktion nedsætter midlertidig hvad Dye kalder "envelope of function" indtil den tilstrækkelige remodelering er sket. Envelope of funktion er et udtryk for en bestemt størrelse af belastning der passer overens med leddets healing mekanismer af de belastet strukturer. Overskrides mekanismen falder ens "envelope of function", overholdes mekanismen skaber remodelering en ny grænse for "envelope of funktion". Erfarende løbere ved, at en progression i løbemængden og intensitet skal ske langsomt, overholdes dette ikke er der risiko for skader - at ens envelope of funktion overskrides med overbelastning af leddet som følge. Herefter falder ens envelope of funktion. Falder ens envelope of funktion så meget pga. overbelastning, at f.eks. det at løbe en kort tur overskrider grænsen, er man nødt til at undgå denne overbelastning indtil ens envelope of funktion er på tilstrækkeligt niveau.

fra en opgave.

reference: det abstract jeg har vedhæftet. Bogen er på 460 sider.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Teiken:

Jeg har aldrig oplevet, at mine knæ lavede klikkelyde, hverken før eller efter jeg blev diagnosticeret.

RuneB:

Hvor skal man gå hen for at blive undersøgt og diagnosticeret af en specialist, der er inde i den seneste forskning på området? Alle de læger jeg har konsulteret, har talt om chondromalacia.

Link to comment
Share on other sites

Det ville jeg prøve at finde ud af.

Jeg har selv været på Bispebjerg idræts medicinsk afdeling og der synes jeg umiddelbart undersøgelsen var grundig. Jeg blev diagnoserede med CP af min almen praktiserende læge, hvilket jeg vist var noget fis. Herefter var jeg forbi nogen fyser som ikke rigtigt kunne hjælpe så meget. På Bispebjerg oplevede jeg at diagnosen var meget i tråd med alt hvad jeg har læst omkring knæskader og de fandt også flere skader istedet for at slå sig fast på en diagnose. Jeg blev ultralydsscannet og testede grundigt igennem.

Generelt tror jeg fysioterapeuter har de bedst redskaber til at hjælpe folk med anterior knee pain. Det mener jeg fordi at fysioterapeut er gode til at tænke i bevægelses analyser og har en god forståelse for hvad en dagligdag indebære af bevægelser. Problemet er bare at der er kæmpe stor forskel på fysioterapeuters interesse felt, så man skal finde en der har specialiserede jeg indenfor det. Udover det er der meget stor forskel på hvor gode fysioterapeuter er i deres kommunikation, undersøgelse og behandling. Udover det skal fysiotereaputen have sat sig ind i den nyeste forskning på emnet. Det var mit indtryk at man på bispebjerg netop var ajour med forskningen. Det bedst man kan gør er at finde en der har resultater med at gøre folk skadesfrie.

En af min gamle klassekammerat gik i længere tid med en skulder skader. Han var hos en masse behandler "specialister" osv. tilknyttet landshold osv. Han blev først skades fri da han stødt på en behandler i Aalborg der kunne sit kram. Måske had det også noget at gør med en masse andre faktorer at han blev skades fri, men i det stor hele var det min oplevelse at netop den behandler vist hvad han lavede. Jeg havde så heldigvis mulighed for at snakke med behandleren omkring hans overvejelser. Hans generel indtryk var at de andre behandler havde taget en tilgang som var dårligede funderet i den nyeste forskning og som forværret problemet. Min kammerat havde trænede så meget for at forbedre de muskler han havde fået at vide var problemet "uden effekt" at den største problematik for ham nu er fejlbehandlingen. Dvs. han er blevet skades fri men træner for at fikse hans ubalance omkring skulderen pågrund af fejlbehandling.

Jeg har fundet et bachelor projekt på min skole hvor nogen piger har nogen rigtig gode overvejelser omkring problemet til en bestemt målgruppe. Det kigger jeg lige på. Måske har de en klinik eller lignende.

Fangede du hvad jeg mente med "envelope of funktion"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Golferen- Jeg er også 21 år. Jeg både forstår din fustration og har mærket den på egen krop. Nogle dage blir man bare nød til at give op og sætte sig ned. Jeg kender ikke nogen værre følelse end følelsen af at kroppen giver op for en. men jeg kender kun alt for godt det at kunne mærke eftervirkningerne efter man har lavet mere end man burde. Også det at man først mærker det bagefter. Heldigvis har jeg en mand der frivilligt både tager opvask, gulvvask osv.

Varighed: i slutningen af februar 2008 startede det hele. jeg har arbejdet som rengøringskone og mogle måneder før var jeg blevet flyttet hen til et feriecenter, hvor de har rigtig mange trapper der skulle vaskes. så jeg har haft symtomerne i snart et år.

Behandling: Jeg har både fået taget røngenbillede, MR-scanning og fysiterapi uden nogen virkning. Fysiterapeuten foreslog mig forskellige øvelser og sagde jeg skulle tage en frostpose på begge knæ i 8-12 min. og det skulle gentages hver time. det gjorde det kun meget værre. Jeg har været til gigtlæge for omkring 3 måneder siden. han sagde til mig at han var sikker på at det var chondromalaci jeg fejlede, men at hans opgave jo bare var at konstatere at det ikke var gigt. Så den 5 februar skal jeg ind igen og få diagnosen. det jeg har læst her inde tyder dog på at det er det.

Tilpasning af træning: Jeg har gået til spinning nogle gange hvor jeg fik lov til at cykle i mig eget tempo, hvilket der også gjorde det værre. korte gåture føles pludselig som meget lange ture. Vinterfrosten har gjort symtomerne værre og bare det at sidde i en bil hvor der kommer humper i vejen gør ondt.

Mine knæ knager og summer. og i starten kunne jeg mærke en følelse af at der rante vand ned over mine knæ. Meget ubehageligt. Jeg har meget vand i benene og det er trukket helt ned i fødderne.

Tip: Jeg håber i har en mand eller en kone der er lige så hjælpsom som min. Jeg fik engang af vide at en god ting er at fortælle sin ægtefælde eller andre man omgås at man har ondt, så forstår de bedre hvorfor man pludselig uden grund vrisser af dem. jeg er ikke selv god til at sige stop. det er nok nemmere at lide i stilhed. Men det gør måske os bare at ens omgangskreds tænker: jamen hun kan jo sagtens. De ved så bare ikke hvordan man så har det bagefter. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er 23, og har lidt af CP siden jeg var ca 15, kan se min historie minder om en del af de andres herinde... Jeg dyrkede gymnastik på højt plan, og da jeg fik konstateret CP, ville jeg ikke ændre mit liv for en lidelse, på trods af smerterne.

1 år senere var smerterne så stærke og jeg var hæmmet i alt lige fra at komme op fra sengen til at sidde i en bil, så meldte mig ud af holdet og kvittede det hold jeg var instruktør for, for derimod kun at udføre de øvelser anvist fra lægen samt at svømme.

Lider stadig af det i høj grad, nogle dage kan stadig være så slemme at jeg ikke kan komme op fra fx sengen eller toilettet og bare det at gå gør ondt. Min erfaring er at cykling er noget man bør undgå så vidt muligt.

Jeg får Ibumetin til at tage de daglige smerter, det lindrer noget, men smerterne er der altid, er det helt slemt, får jeg Dolol eller lign.

Man vænner sig til følelsen; det at vågne om natten pga ondt, at bide tænderne sammen når man ser trapper eller frygte en længere tur i bil, er hverdag. Jeg tænker ikke over det så meget, men der er mange situationer jeg undgår pr. automatik, som fx at gå i hug.

Mine smerter startede som ondt i og under knæet, oftest efter træning, ved trappegang, cykling mm. Knæet føltes lidt som om at der var et tryk mellem ben og skal, der gjorde at der ikke var plads til knæskallen, og så havde knæskallen en tendens til at "låse" sig fast, som om at det var på vej af led agtigt.

Det med at knæskallen låste er helt stoppet efter jeg kvittede gymnastikken, og de helt stærke smerter kommer kun 1-5 gange i måneden. -Lidt succes er der da (=

Link to comment
Share on other sites

Faldt over jeres debat i min søgning på Chondromalacia patellae da jeg selv har fået konstateret det, men det ser ud til at min hitorie er lidt anderledes end jeres.

Min historie

Det hele startede da jeg var til bryllup i august 2009 og skulle ud og trække lidt frisk luft, jeg vræd om på foden og faldt så med mit højre knæ ned i astfalten og ja, så var det sket. Har været til egen læge og blev vidersendt til ortopædkigrugen Karsten Borch i Slagelse, han sagde at der ikke var noget at være i tvivl om, jeg havde fået Chondromalacia patellae. Jeg fik ligeledes afvide at det ikke var noget de kunne gøre noget ved og hvis man var HELDIG ville det gå væk, men at han ikke var ret optimistisk for det da det åbenbart er sjældent det sker. dertil sagde han at jeg måtte droppe min håndbold og ridning på højere plan, derudover skulle jeg nok overveje at flytte da jeg bor på 1. sal uden elevator. Der udover har jeg fået afvide at jeg skal cykle på min motionscykel med HØJT sæde(for at skåne knæet) i MAX 10 min i lavt gear om dagen!

- Jeg har fået det SÅ dårligt! Kæresten og jeg står nu og skal flytte, det sker op til flere gange om ugen at mit knæ forsvinder under mig når jeg går op og ned af trappen, derudover gør mit knær det også bare jeg går almindeligt, det sker lige pludseligt og der kommer ingen advarsler til mig.´Jeg er derfor begyndt at gå med krykker og gik sågar hele vejen op til skihoppet i Oslo i uge 42 med krykkerne, var godt nok smadret da jeg kom op, men hold da op jeg var glad da jeg endelig kom derop! Jeg har kostant smerter og har nu f.eks. ligget hjemme i en uge på sofaen pga. smerter, for at lindre smerterne får jeg Diclon, det tager toppen af smerterne men bestemt ikke det hele :( Jeg har fået afvide at hvis det er blevet værre om 20 år kan jeg komme igen, men ellers er der ikke andet at gøre. Jeg går pt. på HF på VUC men har ingen idé om hvad jeg skal bagefter da mit knæ virkelig sætter mange grænser for mulighederne.

Jeg har pt. anmeldt sagen til min forsikring da jeg har haft så mange omkostninger og har lidt/lider så meget under det her og ikke ved hvad fremtiden bringer. Er der nogle af jer andre der har erfaring med skaden og forsikringer??

Link to comment
Share on other sites

Mand 47 år.

Har lidt af det i 7 år.

Blevet opereret for menisk (fjernet næsten hele udvendige) og fået reppet forreste korsbånd.

Som andre også har været inde på, kan særlige bevægelser udløse en knasen og en følelse af at led skurrer direkte mod hinanden.

Yderstillinger på knæ medfører at det føles som om knæet låser, men ikke så slemt som en meniskskade.

Svømning. Absolut kun crawl, ingen brystsvømning overhovedet. Cykling, gerne langt, men kun med svag belastning. Løb kan man ikke, al motion der kræver drej og stop er udelukket.

Pt går jeg i motionscenter og laver ikke øvelser der kræver at mit knæ kommer i yderstillinger, eller er er direkte belastet. Windsurfer og kiter, og har optrænet en motorik hertil der minder lidt om en gravid chimpanse, men dog virker. Det sidste kun med knæbind.

Har også været til diverse undersøgelser, og som nogen ovenfor også beretter, opgives man hurtigt og sendes til en fys.

Har også kun dårlige erfaringer med fys.

Iboprofen hjælper på smerter når meget slemt, ellers intet der hjælper.

Er ikke stillet nogen bedring i sigte, ud over skifte af knæ, hvilket jeg ikke pt er interesseret i.

Lær at leve med det. Desværre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har lidt af Chrondomalacia i knap et år men blev først diagnosticeret igår. Lider af stærke smerter ved trappegang, klikken i højre knæ, smerter ved siddende stilling i længere perioder, altid forværring i smerter efter træning. Kan også fremkalde en knasende lyd når jeg for eksempel sidder på hug og rejser mig igen. Jeg er kun 21 år og er ked af at skulle have dette allerede uden nogen idé om bedring i fremtiden.

Jeg blev undersøgt på idræts kirugisk afdeling på Bispebjerg, gik derfra med en ret dårlig følelse om ikke at blive taget seriøst. Lægen mærkede lidt på mit knæ og konstaterede på baggrund at der intet var at se på røntgen at det derfor måtte være CP. Fik råd om at tage gigtpiller (har de overhovedet effekt på CP???), bruge knæbind og altid is på efter træning. Jeg træner boks, yoga styrketræning og alm cardio hvor jeg har holdt mig til cykling og crosstrainer på grund af smerter ved fx løb. Skal jeg droppe mit styrketræning (hvilket jeg ville være ret ked af) for at få det bedre? Har ofte konstateret forværring i smerter når jeg har lavet squat og lunges? jeg har indtil nu forsøgt perioder uden disse øvelser men smerterne i knæet går jo aldrig 100% væk alligevel så har været tilbøjelig til at bide smerterne i mig fordi jeg ikke ville droppe min træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Heej.. :)

Det er godt nok lidt tid siden at der sidst blev svaret på den her, men prøver alligevel..

Jeg ved ikke om det er det, som jeg har, da jeg er ved at blive undersøgt, men det lyder utroligt meget som det jeg døjer med..

I alt har mit stået på i snart 1½ år.. Det startede med at jeg var i lære, hvor jeg ofte sad direkte på betongulv med mine knæ.. Så var jeg på ferie i starten af juli i år, og smadrede min højre hæl ned i gulvet en gang og ind i en væg en anden gang.. Jeg kom hjem og kom til lægen og fik at vide at det nok var forstuvet..

Nu gør det oftere ondt end før jeg var på ferie og det gør mest ondt hvis jeg har siddet med bøjet knæ, går på trapper eller i stiletter.. Det gør også ondt hvis jeg har været ude og der har været koldt/blæst meget - er der nogle af jer andre, som har oplevet det med kulden.?

Jeg begyndte at lave nogle øvelser, som jeg fik af en ortopæd., og det blev bare værre af det.. Så nu gør jeg som før - presser ikke mig selv for meget og venter på at jeg skal til yderligere undersøgelse (en MR-scanning og røgnten)..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share