et vrid i knæet


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Facts om mig:

16 år

dreng

182 cm

80 kilo

basket: 4-5 gange ugeligt

Styrketræning: 2-3 gange ugeligt

Men sidste søndag, altså for nu 9 dage siden fik jeg en skade i knæet til en basketkamp. Jeg skulle til at lave et lay-up, jeg hopper med alt min kraft (skal lige siges jeg hopper relativthøjt, og kan dunke trods min højde). men i springet bliver jeg skubbet og lander skævt ned på kun min højre fod. Jeg hører her en form for "pop"-lyd i knæet og mærker en helt ulidelig smærte i knæet. Men efter 2-3 minuntter forsvinder dette, og jeg kan støtte på det igen. men over dagen hæver mit knæ kraftigt op (aldrig set noget lignende) og jeg bliver kørt på skadestuen, på dette tidspunkt kan jeg overhovedet ikke støtte på det mere, og har ingen bevægelighed i knæet.

Jeg bliver ikke scannet, og diagnosen lyder på et vrid i knæet, hvorefter jeg vender hjem med krykker og piller. Jeg var derefter på panodiler og ipren i 5 dage, og nu 9 dage efter kan jeg gå sådan lidt på benet. MEN jeg kan ikke få tid hos min læge - før mandag, og ved ikke om jeg ville komme igennem på skadestuen, så jeg kan ikke få bekræftet at jeg må begynde at gå på mit ben. Så hvad gør jeg?

- skal lige siges at min knæ stadig er hævet og føles lidt ustabilt. Jeg stort set kan strække det helt, men ikke bøje det mere en 90 grader, da jeg her mærker en fantastisk smærte under knæet, altså ved knæhasen - den sene eller muskel der løber under knæet... udover dette jeg har smærter på siden af knæet, føles lidt som gigt.

MEn skal jeg bare gå på det hvis jeg kan, og der ikke er for ulidelige smerter? eller skal jeg vente en helt uge, bare for at få dette bekræftet?

kan det være minisken eller korsbåndet?

og hvordan genoptræner man bedst et vrid i knæet? svømning og styrketræning, samt cykling?

VIL BARE IGANG IGEN! bliver fed og rastløs af at gå hjemme...

Link to comment
Share on other sites

Nej det er nok bedst at vente til hævelsen har fortaget sig, det er svært at undersøge ordentligt så... altså en tommelfingerregel er jo at du kan gøre det du kan uden at det gøre ondt... men hvis det gør ondt at støtte på det så er der sgu ikke så meget at gøre udover at give det ro, gerne is... du skal slet ikke tænke i genoptræning indtil du har fået en ordentlig diagnose og den diagnose kan først stilles når du har været ordentlig undersøgt... nogen gang tager ting bare tid selvom det kan være frustrerende

Link to comment
Share on other sites

Nej det er nok bedst at vente til hævelsen har fortaget sig, det er svært at undersøge ordentligt så... altså en tommelfingerregel er jo at du kan gøre det du kan uden at det gøre ondt... men hvis det gør ondt at støtte på det så er der sgu ikke så meget at gøre udover at give det ro, gerne is... du skal slet ikke tænke i genoptræning indtil du har fået en ordentlig diagnose og den diagnose kan først stilles når du har været ordentlig undersøgt... nogen gang tager ting bare tid selvom det kan være frustrerende

ja meget frustrerende!'

men dermed har jeg også overvejet om det ville være forsvarligt at dyrke styrketræning - kun for overkroppen - hvis jeg kan halte rundt på benet i FitnessDk?

Link to comment
Share on other sites

Det kan du sagtens gøre. Du må gøre alt det, der ikke gør ondt.

Mht. skaden så må du lære af det her og få tegnet en sundhedsforsikring, så havde du fået en MR scanning dagen efter (og evt en korsbåndsoperation mm) skulle det være nødvendigt. De 100 kr i måneden er godt givet ud!

Link to comment
Share on other sites

Ro og aflastning så hævelsen falder til ro, men brug gerne benet i det omfang at det ikke forværer hævelsen i flere timer. meget hævelse gør undersøgelsen sværre at udføre.

Og det er nu sjældent nødvendigt at scanne et knæ som den første undersøgelse, det er at skyde myg med kanoner. En grundig undersøgelser fortæller typisk mindst lige så meget som en scanning.

Morten Støve, Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er på ingen måde videnskabelig, men med 25 år i sportsverdenen, så har jeg ALDRIG endnu oplevet, at en grundig undersøgelse har kunnet erstatte eller blot komme i nærheden af en scanning. Derimod har jeg set masser af gætterier, spekulationer og forudsigelser der stort set hver gang er blevet sat til vægs ved en efterfølgende scanning. Jeg har set masser af "der er intet i vejen - blot start langsomt op" hvor det efterfølgende har vist sig bristede ledbånd, korsbåndsskader, smadrede meniskener osv

Måske har jeg bare oplevet alle de dårlige tilfælde, eller også så er en grundig undersøgelse (ikke ment nedladende) bare ikke godt nok. Selvfølgelig er det overkill at blive scannet efter en hudafskrabning, men når the-pimps knæ efterfølgende hæver så voldsomt, så ville jeg personligt ingen chance tage.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er på ingen måde videnskabelig, men med 25 år i sportsverdenen, så har jeg ALDRIG endnu oplevet, at en grundig undersøgelse har kunnet erstatte eller blot komme i nærheden af en scanning. Derimod har jeg set masser af gætterier, spekulationer og forudsigelser der stort set hver gang er blevet sat til vægs ved en efterfølgende scanning. Jeg har set masser af "der er intet i vejen - blot start langsomt op" hvor det efterfølgende har vist sig bristede ledbånd, korsbåndsskader, smadrede meniskener osv

Måske har jeg bare oplevet alle de dårlige tilfælde, eller også så er en grundig undersøgelse (ikke ment nedladende) bare ikke godt nok. Selvfølgelig er det overkill at blive scannet efter en hudafskrabning, men når the-pimps knæ efterfølgende hæver så voldsomt, så ville jeg personligt ingen chance tage.

Men hvordan kan jeg så blive scannet? jeg har jo været på skadestuen og tvivler på de lukker mig ind igen...

- og hvis det var korsbåndte eller minisken ville jeg så være i stand til at gå på det?

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis det var mig: hvis jeg kunne mærke, at den var helt galt med mit knæ, så ville jeg smide de små 4000 kr på et privathospital og få en MR-scanning af knæet (eller i mit tilfælde lade min forsikring betale) Ellers kan du tage op til din egen læge, få en henvisning til ortopædisk, blive undersøgt, evt få en henvisning til en MR og evt blive opereret (med ekstrem lang ventetid mellem hvert led)

Du kan ikke selv mærke på dit knæ, hvad der er galt. Der skal mindst en velkvalificeret grundig og dygtig læge til at undersøge det - og så er der stadig meget held i, om han rammer rigtigt. Jeg kender adskillige sportsfolk, der har spillet på knæ, hvor fx det forreste korsbånd har været sprunget - det opdager de meget pludseligt så!

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis det var mig: hvis jeg kunne mærke, at den var helt galt med mit knæ, så ville jeg smide de små 4000 kr på et privathospital og få en MR-scanning af knæet (eller i mit tilfælde lade min forsikring betale) Ellers kan du tage op til din egen læge, få en henvisning til ortopædisk, blive undersøgt, evt få en henvisning til en MR og evt blive opereret (med ekstrem lang ventetid mellem hvert led)

Du kan ikke selv mærke på dit knæ, hvad der er galt. Der skal mindst en velkvalificeret grundig og dygtig læge til at undersøge det - og så er der stadig meget held i, om han rammer rigtigt. Jeg kender adskillige sportsfolk, der har spillet på knæ, hvor fx det forreste korsbånd har været sprunget - det opdager de meget pludseligt så!

okay mange tak for informationen...

- men jeg vælger nok den sidste løsning. Da jeg har tid til lægen på mandag, og jeg har før har haft fine erfaringer med en ortopædkirug i Ishøj...

Men jeg sætter virkelig pris på hjælpen!!

Er det fornuftigt at ligge ud med styrketræning og svømning før jeg bevæger mig ud på basketbanen igen?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan du lige afvente, hvad din praktiserende læge siger (selv om han sikkert har lige så meget erfaring i knæskader som den lokale cykelsmed), men alt afhængig af hvordan dit knæ ter sig, så er det nok ikke dumt at teste det lige så stille, inden du springer ud i "full contact" basketball - du kan risikere at gøre ondt værre.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan du lige afvente, hvad din praktiserende læge siger (selv om han sikkert har lige så meget erfaring i knæskader som den lokale cykelsmed), men alt afhængig af hvordan dit knæ ter sig, så er det nok ikke dumt at teste det lige så stille, inden du springer ud i "full contact" basketball - du kan risikere at gøre ondt værre.

fair nok...

thanks again.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sagtens lyde som en korsbånds beskadigelse. Det er vigtigt at du får en "knæ-erfaren" til at se på dit knæ snart - også for ikke at få for mange følge gener.

I mit tilfælde kunne lægen på skadestuen ikke se at bageste korsbånd var poppet, og jeg kunne også gå på det med samme.

Hvis du vil undersøge lidt selv, ligger der en masse gode videoer på youtube, hvor man kan se knæundersøgelser. (Søg på ACL rupture og PCL rupture)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i dig til lægen og fik en henvisning til en ortopædkirug.

- men lægen lavede også nogle undersøgelser af mit knæ (lige lovlige voldsomme synes jeg), men han nåede også frem til at der muligvis var en beskadigelse af mit forreste korsbånd samt også noget med minisken.

- derudover var han meget forundret over at min knæ kunne være hævet, når dte er 15 dage siden det skete..

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt for dette forum og de mange gode råd som folk får herind, så kunne man ønske at man også er lydhør overfor fagfolk og deres ekspertise.

Det er super fint med personlige erfaringer men drengen med smerter i knæet har behov for grundig faglig vejledning og ikke personlige husråd.

Og nej man scanner ikke et knæ akut med mindre man har mistanke om komplicerede brud eller kraftige læsioner som truer funktionen i knæet..

Det er spild af penge, når en undersøgelse hurtigt vil kunne afsløre langt de fleste menisk og ACL (forreste korsbånd) skader.

Og nej, selvfølgelig ved din praktisrende læge noget om knæskader, det er sku da ikke for sjov at vi læser i flere år.

Konstruktive råd frem for ubrugelige oplysninger.... :)

Og det sker nu ofte at knæ hæver voldsomt op også efter små skader. Også i lang tid efter skaden, det fortæller ikke nødvendigvis noget om skadens omfang.

M.V.H.

Morten Støve, Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Og nej, selvfølgelig ved din praktisrende læge noget om knæskader, det er sku da ikke for sjov at vi læser i flere år.

M.V.H.

Morten Støve, Fysioterapeut

Det er nu ikke alle læger som jeg har mødt der var i stand til selv at stille en ordentlig diagnose på bevægeapparatet..

For den sags skyld heller ikke alle fysser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share