Smerter på forsiden af hø. lår


Tippi
 Share

Recommended Posts

De sidste 7 år har jeg været step-instruktør og har undervist ca. 1 til 2 gange om ugen. Jeg er nu gravid og i starten af 7. måned. Indtil nu har jeg undervist de timer jeg plejer, helt uden problemer. Faktisk har jeg ingen gener haft overhovedet, lige indtil i lørdags, hvor jeg først steppede 1 time og så gik en tur på 1 time. Under gå-turen mærkede jeg en begyndende ømhed i hø. lyske, med en let smerte der trak ned i hø. lår. Lidt ubehageligt, men ikke mere end at vi satte tempoet en anelse ned og gjorde turen færdig.

I går (mandag) underviste jeg så 1½ times step og synes det gik ok. Jeg kunne godt mærke ømheden, men det var ikke en smerte som sådan. Da jeg så skulle ud af sengen til morgen, kunne jeg ikke løfte hø. ben uden seriøs ømhed. Det føles nærmest som doms efter en hård omgang styrketræning, og jeg måtte lige gå lidt rundt, hvorefter det blev bedre.

Jeg er jo vant til at steppe og har slet ingen smerter eller ubehag i hverken bækken eller ryg. Hvis jeg sidder/ligger/står mærker jeg intet til ømheden i hø. lår, den kommer først ved hurtig gang og step (åbenbart).

Jeg går ud fra, at det er "graviditetsbetingede" gener, men er i tvivl om der kan ske noget ved at træne videre. Kan jeg mon skade ledbånd eller lign.?

Kroppen har vel bedst af at blive holdt i gang, og jeg vil ubetinget helst træne og undervise lige indtil fødslen.

Hvad vil I råde mig til? at træne videre og lade som ingenting eller holde med at undervise i step og tage den med ro? og kan man mon selv gøre noget ved det, fx via specifikke øvelser eller lign.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville stoppe med step aktivitet (og alt andet som udløser symptomer) indtil efter fødsel - din krop siger stop - lyt til den.

Smerterne på forsiden af låret kan komme fra ryggen eller strukturer som f.eks. ledbånd i lysken. Hold igen med belastende aktivitet..

Følg evt rådene i denne folder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville stoppe med step aktivitet (og alt andet som udløser symptomer) indtil efter fødsel - din krop siger stop - lyt til den.

Smerterne på forsiden af låret kan komme fra ryggen eller strukturer som f.eks. ledbånd i lysken. Hold igen med belastende aktivitet..

Følg evt rådene i denne folder..

Jeg er meget enig med Jørgen.

Du er nået til 7. måned uden gener. det er flot og godt. Når du nu begynder at få signaler om at din krop reagerer så skal du lytte til det.

Hvad skal du så gøre? Jeg ville foreslå dig at stoppe med skemalagte aktiviteter (instruktør timer), men ikke nødvendigvis al aktivitet.

Dog vil jeg (med mit ringe kendskab til step) advare lidt mod at fortsætte step træningen. Der er mig bekendt mange krydsøvelser og træden op og ned. Det er noget som belaster en del omkring bækken og lænderyg. Dine ledbånd er blevet godt slappe efterhånden og det øger generne.

Måske skal du satse mere på stabiliserende øvelser end koncentrisk/exentrisk træning. Vi kan jo af gode årsager heller ikke afgøre hvor stor du er blevet (eller er på vej til at blive)

Men prøv det du kan uden gener og hold dig fra det som giver problemer.

Hilsen Gribben (og tillykke) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar, selvom I ikke lige skrev det, jeg gerne ville høre. :dry:

Jeg må nok erkende at det er slut med step for nu, for jo du har ret "Gribben", mine steptimer er meget baseret på krydsøvelser, hurtige drej på bænken og konstant træden op og ned ad bænken.

Jeg prøver lige at lade være med at steppe ugen ud, og er der ingen bedring, så holder jeg helt med at undervise og må nøjes med at svømme, styrketræne, coreball og stå på en kredsløbsmaskine....suk.

Endnu engang tak for jeres svar og for linket til den udemærkede pjece (Jørgen L)!

Edited by Tippi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share