Hvad spiser i til mellemmåltiderne?


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen!

Jeg er en ung mand på 20 år som er ny her, men har i et stykke tid ledt efter et sted hvor jeg kan tale med folk om min store passion: Kost og ernæring samt træning - og det her forum er klart det bedste bud jeg har set! :)

Selvom jeg elsker at træne vil jeg alligevel lægge ud med et emne om kost for der er et spørgsmål der efterhånden har gået mig på et stykke tid..

Men først en lille smule forklaring:

Her før sommerferien gik jeg igang med en kostomlægning - og det er gået forrygende, jeg har i hvert fald tabt 7 kilo (holder mig til de 0,5 man må tabe pr. uge!) - men jeg har stadig en del fedt der skal pilles af (bollehåndtagene, min hals og min mave) så derfor:

...Jeg kan se på min kost at den ikke vil hjælpe mig noget som helst i det øjeblik jeg begynder at tage min træning seriøst - til det indtager jeg ALT for lidt protein - og det ved jeg godt!

Mit typiske kostprogram:

Morgenmad: 30gr Havregryn m. 1 tsk sukker og mini mælk på + et glas minimælk til

1# mellemmåltid: Typisk en grovkiks og en håndfuld rosiner

Frokost: Hvad jeg nu har med i skole den dag, men typisk noget med en skive groft rugbrød m. noget kyllingepålæg på...

2# mellemmåltid: Et æble og en lille håndfuld mandler

Aftensmad: Hvad der nu er til aftensmad den dag, men sorterer som regel så meget i maden jeg kan så jeg undgår sovs og for mange kartofler/pasta

Aftensnack: Grovkiks + rosiner

Jeg læste lige artiklen på t-nation omkring frugtsukker (http://www.t-nation.com/article/diet_and_n...ils_of_fructose) og fik mig lidt af et chok, har jo som sagt tabt mig en del, men om det virkeligt er mængden af frugtsukker der afholder mig fra at tabe det sidste havde jeg ikke lige regnet med!?

Problemerne med min kost:

For mange "løse" kalorier (rosiner, kiks, havregryn = hurtige kylhydrater)

For meget frugtsukker

For lidt protein

for lidt variation(?)

Grunden til at jeg har holdt det her som min kostplan er at jeg på denne måde slipper for at købe det store ind selv (køber selv kiks, rosiner og mandler) resten giver de gamle.

Jeg er lidt begrænset af at jeg bor hjemme...

For det første bliver der set MEGET ned på at selv køber mit mad, så derfor har jeg holdt det på et meget lavt niveau.

For det andet spiser mine forældre faktisk ret usundt (det man ville kalde "typisk dansk mad" med sovs og kartofler - ingen salat..!).

For at gøre det hele værre er jeg tynget af at jeg ikke har et ret stort rådighedsbeløb hver måned til indkøb af madvarer bliver nødt til at bero mig på at mine forældre klarer dét...

Det jeg gerne vil høre fra jer M-O brugere er:

1. Om jeg har ret i de ting jeg siger om mit kostprogram (hvad der er galt)

2. Forslag til hvad jeg skal ændre

3. Forslag til hvad jeg skal spise i stedet for det jeg spiser nu, således at ovenstående ændringer opfyldes (meget gerne specifikke idéer til hvad der kan spises hvornår)

Glæder mig MEGET til at høre jeres forslag!

Mvh.

Jonas Hartvig

Link to comment
Share on other sites

@SaintPauli

Tak for de gode links, og den varme velkomst :) Havde godt spottet opskriftstråden, men den virker lidt uoverskuelig, og det virker som om det meste er aftensmadsopskrifter og proteinshake-opskrifter...

Men de andre 2 er helt sikker godtaget!

@Insaniac

Har aldrig påstået at 30gr er den rigtige mængde at spise, men de 30gr kan "bære" mig til det næste mellemmåltid uden at jeg bliver decideret sulten... og så tænker jeg bare at jeg da må ha ramt en meget god mængde...

- husk på at jeg er ude på at reducere min vægt - gerne med minimum anstrengelser i træningscenteret og maximum i køkkenet (vil gerne LÆRE noget af det her)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gerne vil høre fra jer M-O brugere er:

1. Om jeg har ret i de ting jeg siger om mit kostprogram (hvad der er galt)

2. Forslag til hvad jeg skal ændre

3. Forslag til hvad jeg skal spise i stedet for det jeg spiser nu, således at ovenstående ændringer opfyldes (meget gerne specifikke idéer til hvad der kan spises hvornår)

Glæder mig MEGET til at høre jeres forslag!

Mvh.

Jonas Hartvig

1. Ja, udover at havregryn er godt at spise om morgenen, selvom man er på diæt, så det skal du ikke droppe. Mit forslag til forbedring ---> Spis 45-50 gr havre med minimælk(helst skummetmælk) og hæld lidt olie i mælken(eller spis nogle mandler til)

2. Det jeg lige kan få øje på: For mange rosiner(meget frugtsukker/kulhydrater), alt for lidt protein(gode kilder: kød, fisk og hytteost), drop kiksene(de indeholder for meget fedt).

3. fx hytteost som mellemmåltid. ellers er det besvaret i 2'ern.

forresten, velkommen til :cool:

Link to comment
Share on other sites

"For mange "løse" kalorier (rosiner, kiks, havregryn = hurtige kylhydrater)"

Der er ikke 'hurtige' kulhydrater i hverken rosiner, kiks eller havregryn, da det er bygget på stivelse. Sukker er 'hurtige' kulhydrater, selvom jeg dog ikke tror, at nogen af kulhydraterne ville vinde et race, hvis det var tilfældet.

"For meget frugtsukker"

Det er en god artikel du har læst, men lad være med at lade dig skræmme af 'frugtsukker'. Frugtsukker er kun usundt i meget store mængder; fx som sødemiddel i sodavand m.m. Frugtsukker i frugt hører til der og du skal ikke være bange for at spise frugt.

Link to comment
Share on other sites

Her er hvad jeg spiste i går, du må så selv bedømme hvilken af dem der var mellemmåltider :-)

Dagens samlede kost:

Brakefast (+15g whey)

PWO:

PWO meal

PWO meal 2

Night snack:

KLASSE besvarelse!!! kunne du ikke smide nogle indgredienser ind med billederne? Kan forsøge at gætte mig til det meste men det ville gøre det hele lettere hvis du kunne smide nogle "opskrifter" (og især hvad er det der i den kineiske skål på sidste billede?!)

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke 'hurtige' kulhydrater i hverken rosiner, kiks eller havregryn, da det er bygget på stivelse. Sukker er 'hurtige' kulhydrater, selvom jeg dog ikke tror, at nogen af kulhydraterne ville vinde et race, hvis det var tilfældet.

GI værdier

Sukker 58

Rosiner 64

Havregryn 55

Kiks ligger sikkert også der oppe omkring men det er svært at vide da kiks er et rimeligt vidt begreb.

Link to comment
Share on other sites

Brakefast (+15g whey)

Havregryn + vand + salt, nuke 2 min i microovn + økologisk æble + en scoop prot pulver (der er ikke prot i den portion på billedet)

PWO:

60g carbs + 45g prot + en spids kreatin

2 lyse boller + tomat + 2 kyllinge inderfiletter

PWO meal

Bund af spinat + agurk.

Det ovenpå er 225g hakket kylling + 2 tomater + ½ øko avocado + økologisk løg + X øko gulerødder + et par fed hvidløg + diverse krydderi

PWO meal 2

^^

Night snack:

Hytteost med krydderi

Det er resterne fra en kop te der er ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share