bedømmelse af et nyt fullbody


simon89
 Share

Recommended Posts

Hej Mol-boere. jeg er begyndt at køre et fullbody program for at træne noget masse hjem igen.

pt. kan jeg dog ikke rigtig squatte pga. nogle problemer i begge knæ som gør jeg har knæbind på hvert knæ.

- dødløft kan jeg kun i Sumo stilling, så den er selvfølgelig med.

mit program er fokuseret til 2 øvelser på de store muskelgrupper og 1 til de mindre.. arm og mavetræning bliver relativt da jeg ikke altid har tid til disse.

programmet ser således ud:

- Benpres (indtil videre)

- Sumo Dødløft

- B.O.R smalt greb

- træk til bryst

- bænkpres

- flyes

- arm og mavetræning hvis der er tid.

jeg kører 3x8 med vægten efter behov, dvs. mere på en god dag og mindre på en dårlig dag :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol-boere. jeg er begyndt at køre et fullbody program for at træne noget masse hjem igen.

pt. kan jeg dog ikke rigtig squatte pga. nogle problemer i begge knæ som gør jeg har knæbind på hvert knæ.

- dødløft kan jeg kun i Sumo stilling, så den er selvfølgelig med.

mit program er fokuseret til 2 øvelser på de store muskelgrupper og 1 til de mindre.. arm og mavetræning bliver relativt da jeg ikke altid har tid til disse.

programmet ser således ud:

- Benpres (indtil videre)

- Sumo Dødløft

- B.O.R smalt greb

- træk til bryst

- bænkpres

- flyes

- arm og mavetræning hvis der er tid.

jeg kører 3x8 med vægten efter behov, dvs. mere på en god dag og mindre på en dårlig dag :)

Godt a se a du tænker på få øvelser, men til gengæld store basis øvelser :o))

Hmm hvorfor BOR med smalt greb? da du os kører "træk til bryst" hvilket jeg går ud fra er seated cable rows? :o)

Ellers, hvor bliver skuldertræningen af?

Synes måske ikke helt programmet er gennemført, dvs. rækker til a tæske kroppen godt igennem..hvorfor vil du køre 3x8?

Link to comment
Share on other sites

ok. så du har fundet ud af hvilke øvelser du vil bruge. og åbenbart også hvilken rep-range, der kører på dagsformen..

Hvorfor ikke bruge en af de hundredevis af gennemtestede programmer man efterhånden kan finde, med indbygget progression, afbalanceret øvelsesvalg etc. ?

Link to comment
Share on other sites

ok. så du har fundet ud af hvilke øvelser du vil bruge. og åbenbart også hvilken rep-range, der kører på dagsformen..

Hvorfor ikke bruge en af de hundredevis af gennemtestede programmer man efterhånden kan finde, med indbygget progression, afbalanceret øvelsesvalg etc. ?

det tænkte jeg også selv så jeg fandt ídeen bag programmet "3-i-én" af Jørgen Storm inde på getbig.

dag 1: Ryg, Triceps & mave.

- træk til bryst 3x8

- Dødløft 4x8

- BOR. 3x8

- Dips 3x8

- triceps på reb 3x8 *

- maveøvelser på bold 3x10

dag 2: Ben og skuldre

- leg curls 3x8

- leg ekstension 3x8

- Squat 4x8

- military pres 3x8

- lat raise, 3x8

- front raise 3x8

dag 3, biceps og mave.

- bænkpres 4x8

- pullover med håndvægt 3x8

- incline håndvægtspres 3x8

- biceps curls med håndvægt 3x8

- scott curls (i biceps bænk) 3x8

- maveøvelser på bold 3x10

sættene og reps'ne er modificeret så det er det som giver bedst for mit vedkommende :)

Link to comment
Share on other sites

det tænkte jeg også selv så jeg fandt ídeen bag programmet "3-i-én" af Jørgen Storm inde på getbig.

dag 1: Ryg, Triceps & mave.

- træk til bryst 3x8

- Dødløft 4x8

- BOR. 3x8

- Dips 3x8

- triceps på reb 3x8 *

- maveøvelser på bold 3x10

dag 2: Ben og skuldre

- leg curls 3x8

- leg ekstension 3x8

- Squat 4x8

- military pres 3x8

- lat raise, 3x8

- front raise 3x8

dag 3, biceps og mave.

- bænkpres 4x8

- pullover med håndvægt 3x8

- incline håndvægtspres 3x8

- biceps curls med håndvægt 3x8

- scott curls (i biceps bænk) 3x8

- maveøvelser på bold 3x10

sættene og reps'ne er modificeret så det er det som giver bedst for mit vedkommende :)

Jeg ville erstatte mange af dine isolerende øvelser med flerledsøvelser. IMO har du mange ligegyldige og ineffektive øvelser, i forhold til andre, i dit program.

Mandag: hvorfor har du to "træk til bryst" øvelser?

Link to comment
Share on other sites

det tænkte jeg også selv så jeg fandt ídeen bag programmet "3-i-én" af Jørgen Storm inde på getbig.

dag 1: Ryg, Triceps & mave.

- træk til bryst 3x8

- Dødløft 4x8

- BOR. 3x8

- Dips 3x8

- triceps på reb 3x8 *

- maveøvelser på bold 3x10

dag 2: Ben og skuldre

- leg curls 3x8

- leg ekstension 3x8

- Squat 4x8

- military pres 3x8

- lat raise, 3x8

- front raise 3x8

dag 3, biceps og mave.

- bænkpres 4x8

- pullover med håndvægt 3x8

- incline håndvægtspres 3x8

- biceps curls med håndvægt 3x8

- scott curls (i biceps bænk) 3x8

- maveøvelser på bold 3x10

sættene og reps'ne er modificeret så det er det som giver bedst for mit vedkommende :)

så syntes jeg nærmest dit eget valg var bedre.

Ville klart foretrække fulbody frem for 3 split

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville erstatte mange af dine isolerende øvelser med flerledsøvelser. IMO har du mange ligegyldige og ineffektive øvelser, i forhold til andre, i dit program.

Mandag: hvorfor har du to "træk til bryst" øvelser?

BOR er med smalt greb (det glemte jeg at skrive) som så gerne skal tage udgangspunkt i de små muskler mellem skulderbladene og selvfølgelig lidt i vingerne.

træk til bryst er til gengæld med meget fokus på at få den flotte V-form på ryggen ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig - frekvensen er meget lav i et 3-split, hvis du altså kun vil træne det 3 x om ugen...

ja det var også min egen mistanke til det.. den jeg nu havde :)

men så regner jeg med et fullbody program.

og eftersom squatten er noget jeg ikke må pt. så hedder det jo så bare:

- benpres

- sumo dødløft

- BOR. smalt greb

- træk til bryst (siddende roning med bredt greb, lodret mod brystet)

- bænkpres

- incline db press

- military press

- mave og armøvelser efter tid :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit mål er at få mere fylde ville jeg vælge mere nuanceret i forhold til reps. Feks dag 1 køre tungt med 5-8 reps x 3-4 sæt. Dag 2 køre udholdenhed med 12-15 reps med min 75 % af 1rm x 3-4 sæt og så fremdeles. Du får stresset både de hvide og de røde muskelfibre på den måde

Edited by sullemiv
Link to comment
Share on other sites

Hvis dit mål er at få mere fylde ville jeg vælge mere nuanceret i forhold til reps. Feks dag 1 køre tungt med 5-8 reps x 3-4 sæt. Dag 2 køre udholdenhed med 12-15 reps med min 75 % af 1rpm x 3-4 sæt og så fremdeles. Du får stresset både de hvide og de røde muskelfibre på den måde

øhh og???

Link to comment
Share on other sites

Nå ja det troede jeg var logik for burhøns :tongue: .... Vi har procentielt flest røde muskelfibre. Som arbejder med ilt, hvorimod de hvide arbejder uden ilt, er eksplosive og er dem der har potentiale for at vokse hurtigt og mest. De røde of de hvide skal arbejdes med på de to forskellige måder, på den måde blir det muligt at udvikle hele sit pontentiale i stedet for at køre ensidigt( med mindre masse til følge). Derforuden er der så også de lyserøde som konverteres til enten det ene eller det andet alt efter hvad man udsætter dem for. Vil man køre på for øget masse (eller B.B.) gælder det at køre både tungt(over85%) og udholdenhed(75 %), på den måde udvikler man muskelvolumen. Dette sker ved øget muskelmasse(muskelcellen vokser), kapilærnettet i musklen øges(og demed energien til musklen), væske samt fedt pga den helt automatiske øget appetit.

Det gøres bedst enten ved at køre skiftevis tungt og udholdenhed fra gang til gang(i feks et helkrops), blende det under den enkelte trængingssession, feks omvendt pyramide, hvor man varmer kroppen godt op, laver et eller to opvarmningssæt og herefter starter oppefra i pyramiden fra feks 90+ og nedadtil man når 75%og evt helt ned til 65%. (Splitprogram) eller kører en periode på nogle uger med max og herefter 65-75.

Nå det blev en lang smøre.......

Link to comment
Share on other sites

Nå ja det troede jeg var logik for burhøns :tongue: .... Vi har procentielt flest røde muskelfibre. Som arbejder med ilt, hvorimod de hvide arbejder uden ilt, er eksplosive og er dem der har potentiale for at vokse hurtigt og mest. De røde of de hvide skal arbejdes med på de to forskellige måder, på den måde blir det muligt at udvikle hele sit pontentiale i stedet for at køre ensidigt( med mindre masse til følge). Derforuden er der så også de lyserøde som konverteres til enten det ene eller det andet alt efter hvad man udsætter dem for. Vil man køre på for øget masse (eller B.B.) gælder det at køre både tungt(over85%) og udholdenhed(75 %), på den måde udvikler man muskelvolumen. Dette sker ved øget muskelmasse(muskelcellen vokser), kapilærnettet i musklen øges(og demed energien til musklen), væske samt fedt pga den helt automatiske øget appetit.

Det gøres bedst enten ved at køre skiftevis tungt og udholdenhed fra gang til gang(i feks et helkrops), blende det under den enkelte trængingssession, feks omvendt pyramide, hvor man varmer kroppen godt op, laver et eller to opvarmningssæt og herefter starter oppefra i pyramiden fra feks 90+ og nedadtil man når 75%og evt helt ned til 65%. (Splitprogram) eller kører en periode på nogle uger med max og herefter 65-75.

Nå det blev en lang smøre.......

Skynd dig at sig til dem der træner 5x5, 10x3, Sheiko og lign at de skal træne med højere rep antal for at få fuldt udbytte og blive store...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share