CAUTION - RANTING !


Achilles
 Share

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så kundeservice for DIG er at få tilbudt det DU har brug for???

Naturligvis

Hvis jeg er kunden, så er service at de behov jeg har kan imødekommes.

Ellers er jeg et andet sted!

jeg er selv blevet set meget sært til da jeg en gang dødløftede i en fitness.dk

og da jeg spurgte til muligheder for fri squat fik jeg at vide at jeg vist var uden for målgruppen

Fint nok, men så er deres kundeservice bare ikke noget jeg kan bruge til noget!

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

1) der er mange kommercielle centre der stadig har alle som målgruppe, men selvfølgelig bedre hvis det var alle

2) frivægt vs. maskiner diskussioen virker halv religiøs. Udfra et sundhedsperspektiv (hvilket er årsagen til at træne for mange) gør det ingen forskel! Udfra et styrke/masse perspektiv vil der kun være en marginal forskel for hovedparten af motionisterne.

Sundhedsperspektiv... Problemet med Sundhed er, at vi som regel har mange forskellige tolkninger af det!! Men eksempelvis bedre balance, stabilitet osv. vil mindske chancerne for skader = mindre sundhedsfare = frivægt bedre i forhold til sundhed...

Og jeg kunne sikkert remse yderligere en lang række fordele op for frivægte...

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg... Og ret mig endelig... Ikke tråden var ment som maskiner vs. løse vægte. Men mere om holdningen omkring træning. Pt synes jeg det virker som om alle dem som var med på trænings møllen før det blev "in" eller sådan rigtig lægeligt anbefalt er blevet skubbet ud i kulden.

Jeg har det ihvert fald som jeg er blevet skubbet ud af mit eget klubhus :blink:

Jeg er flere steder blevet bedt om ikke at lave Dragon flags. Jeg har prøvet af få instruktøre til at slå øvelsen op, det er lykkedes en gang. De irettesætter en uden at nødvendigvis vide noget som helst om det man laver. Det holder ikke.

Om de vil det eller ej, så har kæderne et image problem. Jeg nægter at tro at alle middelaldrende og ældre bliver hjemme i frygt for at blive slået ned i deres trænings center fordi der er "rocker" typer eller bare store mennesker. Jovist er der folk der fylder meget, råber meget og opfører sig dumt. Dem kan man smide ud, det virkede fint i Topform da jeg var der. Skal ikke kunne sige med ejeren idag.

Jeg har dog en gang prøvet at en ældre dame sagde til mig "du skal ikke tabe dem der på mig" på en nedladende måde mens jeg kørte incline DB med det tungeste de havde der. Hvad havde hun regnet med? Jeg sikker på det er hende der har startet det her max 30 kg lort :tongue: (hun havde bare overblik og logik som en regnorm)

Skal lige omkring generalisering. :blush: Ejerne af diverse kæder har generaliseret lige så meget hvis ikke mere som der bliver gjort her omkring kæderne. Bare fordi man fjerner de tunge vægte, fjerner man ikke kun folk på "vitaminer". Men jeg er overbevist om de har tænkt sådan... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Uenig. Ud fra et sundhedsperspektiv vil du kunne få væsentligt mere ud af din træning ved at træne optimalt.

Væsentligt? Næppe, de sundhedsrelaterede effekter som der opnås er mig bekendt uafhængig af maskin/firvægts valget. Jeg ville da gerne hører nogle argumenter for at det skulle være tilfældet. Hvis du eller andre kan påvisse andet bukker jeg mig i støvet og undskylder :blush:

Desuden er skadespotentialet ved f.eks. at squatte i smith (som mange instruktører anbefaler) stort.

enig

Hvor mange stykeløftere/vægtløftere/stærkmænd er det nu der ligger vægten på maskintræning?

Ingen og det er der nogle andre grunde til, men det ved du jo godt :wink: 80% af dem som 'styrketræner' ligger på et intensitets niveau hvor det er fuldstændig ligegyldigt hvad de træner i/med, så længe de ikke giver den gas!!!

Problemet med Sundhed er, at vi som regel har mange forskellige tolkninger af det!! Men eksempelvis bedre balance, stabilitet osv. vil mindske chancerne for skader = mindre sundhedsfare = frivægt bedre i forhold til sundhed...

Common, så skal vi kun træne med kettlebells osv. Det holder jo ikke! Der er selvfølgelig nogle øvelser der kan bidrage til ovenstående, men om du bænker DB, BB eller i maskine rykker sku ikke noget for alm. mennesker.

Squat og død som har været omtalt flere gange giver jo heller ikke bedre balance. Større stabilitet (core) ja, men det kan jo sagtens klares på anden vis og med sikrere øvelser for kropsspassere der ingen fornemmelse har.

Og igen, hvad nytter frivægte når intensitetet alligevel ikke er på plads?

Link to comment
Share on other sites

Væsentligt? Næppe, de sundhedsrelaterede effekter som der opnås er mig bekendt uafhængig af maskin/firvægts valget. Jeg ville da gerne hører nogle argumenter for at det skulle være tilfældet. Hvis du eller andre kan påvisse andet bukker jeg mig i støvet og undskylder :blush:

enig

Ingen og det er der nogle andre grunde til, men det ved du jo godt :wink: 80% af dem som 'styrketræner' ligger på et intensitets niveau hvor det er fuldstændig ligegyldigt hvad de træner i/med, så længe de ikke giver den gas!!!

Common, så skal vi kun træne med kettlebells osv. Det holder jo ikke! Der er selvfølgelig nogle øvelser der kan bidrage til ovenstående, men om du bænker DB, BB eller i maskine rykker sku ikke noget for alm. mennesker.

Squat og død som har været omtalt flere gange giver jo heller ikke bedre balance. Større stabilitet (core) ja, men det kan jo sagtens klares på anden vis og med sikrere øvelser for kropsspassere der ingen fornemmelse har.

Og igen, hvad nytter frivægte når intensitetet alligevel ikke er på plads?

Det tager immervæk ikke lang tid, førend teknikken til div. compund øvelser er nok på plads til, at man kan arbejde med en fornuftig intensitet. Der ER intersubjektivitet omkring, at det mest fornuftige er, at opbygge sit program omkring compound øvelser - i fri form. Og hvordan skal man ellers lære ikke at være en kropsspasser?

De frie vægte nytter netop også her, selvom intensiteten ikke er på plads. Du lærer koordinering, og du er ikke låst fast i forhåndsbestemte bevægelsesmønstre.

Er det ikke endnu "farligere", at have opbygget en masse styrke i maskiner, men ingen koordination overhovedet, og så springe på frivægte, med flere kilo og derved større risiko for skade/akutte skader? Hvad med de stabiliseringsmuskler du i IKKE træner i nær så stor grad som ved frie vægte.

At man sagtens kan supplere med kabeløvelser, maskiner etc. er en anden side af sagen , men at affeje compoundøvelser som farlige er direkte dumt.

Link to comment
Share on other sites

Væsentligt? Næppe, de sundhedsrelaterede effekter som der opnås er mig bekendt uafhængig af maskin/firvægts valget. Jeg ville da gerne hører nogle argumenter for at det skulle være tilfældet. Hvis du eller andre kan påvisse andet bukker jeg mig i støvet og undskylder :blush:

enig

Ingen og det er der nogle andre grunde til, men det ved du jo godt :wink: 80% af dem som 'styrketræner' ligger på et intensitets niveau hvor det er fuldstændig ligegyldigt hvad de træner i/med, så længe de ikke giver den gas!!!

Det kan siges meget kort. Du kommer i bedre form hurtigere ved at træne optimalt. Vi kan vel blive enig om at jo hurtigere og jo bedre du kommer i form jo sundere.

Ved fra starten at lære frivægtsøvelserne korrekt slipper du for at anvende de potentielt skadelige øvelser (squat i smith). At undgå skader må betyder at du kan træne mere (behøver ikke afbryde træningen) hvilket er sundere.

Slutteligt. Du skriver at udfra et styrke/masse perspektiv er der kun marginal forskel for motionister. Jeg skriver at hvis det er sandt hvorfor ser man så ingen styrkeløftere/vægtløftere/stærkmænd ligge hovedvægt på maskintræning? Du skriver selv ingen. Godt så må vi jo være enige om at frivægtsøvelser>maskinøvelser. Du vurderer så at pga. intensitetsniveauet hos hovedparten af motionisterne er lavt (for lavt?) kan de lige så godt bruge inferiøre/potentielt skadelige øvelser. Jeg er uenig. Hellere lav intensitet med gode øvelser end lav intensitet med dårlige øvelser.

Ja, hvorfor bruge tiden på rene isolationsøvelser i maskiner i de 3x45 min man har sat af som hr. Jensen end at bruge de 3x45 min på helkropsøvelser som er så meget mere effektivt. Der er forskel hvor stor eller lille forskellen er kan diskuteres men hvorfor konsekvent sigte efter laveste fællesnævner.

Edited by Lassefar
Link to comment
Share on other sites

Det kan siges meget kort. Du kommer i bedre form hurtigere ved at træne optimalt. Vi kan vel blive enig om at jo hurtigere og jo bedre du kommer i form jo sundere.

Ja, men hastighed og form forskellen hævder jeg så er marginal

Ved fra starten at lære frivægtsøvelserne korrekt slipper du for at anvende de potentielt skadelige øvelser (squat i smith). At undgå skader må betyder at du kan træne mere (behøver ikke afbryde træningen) hvilket er sundere.

Jeg mindes ikke at have foreslået squat i smith... eller for den sags skyld andre skadelige øvelser. Det er faktisk muligt at lave fornuftige programmer i maskiner. Er kvaliteten ringere end frivægte? Ja, det vil jeg mene, men ikke så meget at det har en betydning for alm. motionister

Du vurderer så at pga. intensitetsniveauet hos hovedparten af motionisterne er lavt (for lavt?) kan de lige så godt bruge inferiøre/potentielt skadelige øvelser. Jeg er uenig. Hellere lav intensitet med gode øvelser end lav intensitet med dårlige øvelser.
Jeg mener stadig ikke jeg har foreslået skadelige øvelser og mange af maskinerne er ganske udemærkede!
Ja, hvorfor bruge tiden på rene isolationsøvelser i maskiner i de 3x45 min man har sat af som hr. Jensen end at bruge de 3x45 min på helkropsøvelser som er så meget mere effektivt. Der er forskel hvor stor eller lille forskellen er kan diskuteres men hvorfor konsekvent sigte efter laveste fællesnævner.

Jeps det er jo netop det vi diskutere. Laveste fællesnævner gør styrketræning tilgængelig for 70 årige kvinder der aldrig ville tage en stang på ryggen eller curle med håndvægte. Det mener jeg så opvejer den lille forskel det ville være at træne med frie vægte. Mht. til iso vs. helkrop er det jo rent faktisk muligt at lave compound øvelser i maskiner! Ved godt at der er mange MOLboere som sværger til fx. chins, men forskellen mellem den og træk til bryst er jo marginal og der er rigtig mange motionister som ikke kan lave en chin-up!

Eruption: Hvis formålet er koordineringsevne, er styrketræning en dårlig tilgang. Så ville det være 1000 gange bedre at melde sig til et gymnastik hold.

Link to comment
Share on other sites

1) De frie vægte nytter netop også her, selvom intensiteten ikke er på plads. Du lærer koordinering, og du er ikke låst fast i forhåndsbestemte bevægelsesmønstre.

2) Er det ikke endnu "farligere", at have opbygget en masse styrke i maskiner, men ingen koordination overhovedet, og så springe på frivægte, med flere kilo og derved større risiko for skade/akutte skader? Hvad med de stabiliseringsmuskler du i IKKE træner i nær så stor grad som ved frie vægte.

3) At man sagtens kan supplere med kabeløvelser, maskiner etc. er en anden side af sagen , men at affeje compoundøvelser som farlige er direkte dumt.

1 Så snart øvelsen er indlært er der vist ikke meget at hente af koordinering i forhold til andre bevægelser.

2 Jo men det er jo ikke aktuelt at skifte. De bliver i maskinerne

3 maskinøvelser kan også være compound, ligesåvel som der kan laves iso med frie vægte

Link to comment
Share on other sites

Konklusion. Du mener at forskellen mellem et program af iso-øvelser i maskiner (lad os blive enige om at det er dem der er flest af i std. programmerne i ftinesscentrerne) er lige så godt som et program funderet på fleledsøvelser med frie vægte for menigmand i et motionscenter da forskellen er marginal. Jeg er uenig, jeg vurderer fordelene ved et optimalt program som større end du. Jeg vil altid foretrække den mest effektive træningsform from for en mindre effektiv. I fald vi taler oldinge på 70+ eller genoptræningspatienter er snakken selvfølgelig en anden.

Min pointe går på at jeg mener det ville være godt med en slags paradigmeskift inden for fitnessindustrien hvor folk kunne lære de mest effektive programmer at kende og ikke blive "skræmt" af de frie vægte eller at anse dem som værende instrumenter der udelukkende henvender sig til store bb'ere/styrkeløftere etc.

Edited by Lassefar
Link to comment
Share on other sites

Konklusion. Du mener at forskellen mellem et program af iso-øvelser i maskiner (lad os blive enige om at det er dem der er flest af i std. programmerne i ftinesscentrerne) er lige så godt som et program funderet på fleledsøvelser med frie vægte for menigmand i et motionscenter da forskellen er marginal. Jeg er uenig, jeg vurderer fordelene ved et optimalt program som større end du. Jeg vil altid foretrække den mest effektive træningsform from for en mindre effektiv. I fald vi taler oldinge på 70+ eller genoptræningspatienter er snakken selvfølgelig en anden.

Nej, man kan sagtens lave et fornuftigt maskinprogram uden iso øvelser (og er du ikke sød at droppe iso argumentet, når jeg nu ikke på noget tidspunkt har fremført det?). Jeg tillægger bare målgruppens mål og forudsætninger en større betydning for øvelsesvalget end hvad de rent fysiologiske begrundelser kan rumme. Big deal hvis programmet tager ti min. ekstra for at ramme hele kroppen...

Min pointe går på at jeg mener det ville være godt med en slags paradigmeskift inden for fitnessindustrien hvor folk kunne lære de mest effektive programmer at kende og ikke blive "skræmt" af de frie vægte eller at anse dem som værende instrumenter der udelukkende henvender sig til store bb'ere/styrkeløftere etc.

Enig i at det ville hjælpe det unge mandlige segment bedre, men jeg tror ikke det er vejen frem for størstedelen af kvinderne og mænd over 40 år som fokusere på sundhed og vægttab.

For rigtig mange vil to-tre ugentlige træninger af 3*10 med

Benpres

Brystpres/military

Roning/træk til bryst

mave

ryg

være en fornuftig tilgang. Kan det gøres bedre? ja, men det er efter min mening overkill at sætte folk der ikke træner max til at lave squat, død, frivend, BOR osv i en fornuftig progressionscyklus.

Men vi kommer nok ikke meget nærmere hinanden :blush:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Man bør som forbruger (dvs. kunde i disse "trænings"centre gøre som i andre lande - gøre noget der er lidt uskandinavisk: netop stille krav.

Det er en skør tanke at centeret pr. definition skal have ret i det her. Du er en betalende kunde, I er ligeværdige parter. Du får ikke værre ret af at modargumentere og stille krav, og i bedste fald får du mere ret. Og i bedste fald er det en tendens der kan brede sig, omend det er utvivlsomt. Lav lidt drama, modargumentér, stil krav, forlang at snakke med chefen...

min kære ven SimonHP fik bestilt nye 20 kg stænger hjem til fitnessDK - det havde man ikke forestillet sig var muligt. Det var heller ikke så sandsynligt, men det skete.

Trådstarten har jo fuldstændig ret: kommercielt center og seriøsitet er anno 2008 modsætninger. Gymsne er ikke andet end pengemaskiner der kapitaliserer på uvidende folks dårlige samvittighed over ikke at få trænet og så ridder de lige med på træningsbølgen.

Profit først, service sekundær, resultater aller, aller sidst.

Link to comment
Share on other sites

McDonald's sælger også "sund" mad, for det er det folk vil have... I virkeligheden er det så illusionen om sund mad, og i centrene, træning der bliver solgt.

Er det et forsøg på at bakke op om lassefar og eruptions pointer? Så gør de det væsentlig bedre selv! De to ting har intet med hinanden at gøre. Hvorfor kommer du ikke med nogle reele argumenter istedet?

Link to comment
Share on other sites

1 Så snart øvelsen er indlært er der vist ikke meget at hente af koordinering i forhold til andre bevægelser.

2 Jo men det er jo ikke aktuelt at skifte. De bliver i maskinerne

3 maskinøvelser kan også være compound, ligesåvel som der kan laves iso med frie vægte

1. Man er stadig låst fast i et på forhånd bestemt bevægelsesmønster - og syntes stadig der er masser at hente.

2. Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Taler vi om fam. danmark der aldrig kunne drømme om, at lave olympiske løft, og derfor bliver siddende i maskinerne, eller taler vi om at optimere hypertrofi/styrke/carry over til den virkelige verden mest muligt? Taler vi om det sidste slår vægte, hands down, maskiner i det lange løb. I det korte løb kan der meget vel være tale om at det er uhyrligt nemmere, at presse en masse kilo i en maskine end i bænkpres. Den diskussion tror jeg ikke vi behøver at have igen!

3. True. Der er et værktøj til hvert formål og nogle ting er brugbare i nogle situationer, hvor andre ikke er.

Snakker vi forbi hinanden når jeg siger, at træningen BØR (er jo sjældent tilfældet) være bygget omkring compound øvelser (og så kan vi have diskussionen der har været så mange gange før med weights vs machines). Stang, håndvægte og kabler, omend maskiner som reverse hyper og glute ham raises etc. i hvert fald har sin plads.

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Advarsel: RANTING AHEAD

Jeg har trænert med frie vægte i 17 år, arbejdet i ftiness branchen i 9år og trænet og konkurreret i styrkeløft et par år også (regner med comeback i efteråret).

Jeg er træt af tudeprinsesser der brokker sig over SATS fitness.dk etc..

Centrene har en målgruppe de forsøger at servicere på bedst mulig vis. Rene pæne trygge centre er en del af denne service. Medlemmer der ødeløgger gulve, udstyr sviner vægge til ved at lave handstand pushups oppe af dem, smadre væggene ved at køre t.bar rows etc. er ikke befordrende for dette.

At man tager til 3 kommercielle centre og bliver smidt ud, vidner om at man ikke kan finde ud af at opføre sig acceptabelt i den kontekst. Ikke at der er noget i vejen med de centre.

Det værste er at Århus har en del gode alternativer. Hvorfor ikke tage der hen? Man gar ikke på mc donalds og beder kobe kød og 900kroners rødvin, ligesom du ikke spiser med fingrene og hælder ketchup på maden på Restaurant Kong Hans. Find ud af den social kontakts og indret dig derefter, det er ikke så vanskeligt.

Senest i dag trænede jeg på SATS vesterbro. Linnéa og jeg snakker om OBBC og en kunde i SATS blander sig i samtalen. Snakker om hvordan han syntes det var meget bedre at træne i OBBC end i SATS. Jeg spurgte ham hvad han manglede i sats:

han nævnte eleiko stang, tungere håndvægte og mere hardcore attitude.

Da jeg spurgte ham om hvorfor han ikke trænede i WT centeret (50m væk med alt det han efterspørger), kom han med en lang udenomssnak.

Sådan er det med alle whiners!!

De brokker sig over de store klder, men de melder sig aldrig ud, de går aldrig 50m ned af gaden til centeret, der har det de søger. Er de store kæder måske gode alligevel?

Til MOL hovederne:

Gå 50 meter ned af gaden, få hvad du savner et andet sted, i steder for at whine over der hvor du er.

Hvor svært kan det være?

Jeg cykler 40min til hvidovre for at træne styrkeløft, i stedet for at gå 30sek fra mit kontor ned i SATS parken. Jeg træner styrkeløft, derfor træner jeg i en styrkeløft klub.

Det værste er at alle jer internet 5x5 deepsquatter hardcore wannbees træner i SATS fit.dk og equinox. I har ikke dedikationen til at tage den lille ekstra transporttid til et anstændigt center for at træne igennem. Fordi i er wannbees, og ikke lægger penge i de jernhuler i påstår i elsker, lukker de ned, et efter et!

Hvad med at i brugte de 5minutter i bruger på at skrive en tude-post om de onde fitness kæder og brugte dem på transport til en styrkehule i stedet for?

Sidst men ikke mindst: jer der syntes alle skal lave basistræning som begyndere lever i en fantasiverden.

Langt de fleste mennesker har ikke motorikken til at lave en simpel bodyweight lunge. Skal man til at smide en tung stang på ryggen af dem? Det er ikke realistisk og udtryk for en virkeligheds fjern elitær tankegang.

Gennemsnitskunden i et kommercielt center er:

ikke interesseret i at lære vanskelige øvelser,

har ikke motorikken til det,

har ikke funktionen til det,

vil ikke mødes med en instruktør flere gange for at lære det (det er vanskeligt at få medlemmer ind til GRATIS opfølgninger, selv opkald og reminders gør ikke de tager imod tilbuddet),

deres mål er generelt velvære og lidt bedre helbred og udseende -ikke at blive massive og hakkede.

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser de ikke kan lave korrekt på egen hånd?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der har høj risiko i forhold til reward?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der er hårde og øger risikoen for dropout?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Snakker vi forbi hinanden når jeg siger, at træningen BØR (er jo sjældent tilfældet) være bygget omkring compound øvelser (og så kan vi have diskussionen der har været så mange gange før med weights vs machines). Stang, håndvægte og kabler, omend maskiner som reverse hyper og glute ham raises etc. i hvert fald har sin plads.

Træner du selv i en GHR eller reverse hyper?

Link to comment
Share on other sites

...Og jeg har det med de store kommercielle fitnesscentre som med ukrainske gadeludere... Fint med mig at de tilbyder ydelser, som efterspørges, bare jeg ikke skal ind i dem...

Du aner ikke hvad du snakker om gaygay.gif

Advarsel: RANTING AHEAD

Jeg har trænert med frie vægte i 17 år, arbejdet i ftiness branchen i 9år og trænet og konkurreret i styrkeløft et par år også (regner med comeback i efteråret).

Jeg er træt af tudeprinsesser der brokker sig over SATS fitness.dk etc..

Centrene har en målgruppe de forsøger at servicere på bedst mulig vis. Rene pæne trygge centre er en del af denne service. Medlemmer der ødeløgger gulve, udstyr sviner vægge til ved at lave handstand pushups oppe af dem, smadre væggene ved at køre t.bar rows etc. er ikke befordrende for dette.

At man tager til 3 kommercielle centre og bliver smidt ud, vidner om at man ikke kan finde ud af at opføre sig acceptabelt i den kontekst. Ikke at der er noget i vejen med de centre.

Det værste er at Århus har en del gode alternativer. Hvorfor ikke tage der hen? Man gar ikke på mc donalds og beder kobe kød og 900kroners rødvin, ligesom du ikke spiser med fingrene og hælder ketchup på maden på Restaurant Kong Hans. Find ud af den social kontakts og indret dig derefter, det er ikke så vanskeligt.

Senest i dag trænede jeg på SATS vesterbro. Linnéa og jeg snakker om OBBC og en kunde i SATS blander sig i samtalen. Snakker om hvordan han syntes det var meget bedre at træne i OBBC end i SATS. Jeg spurgte ham hvad han manglede i sats:

han nævnte eleiko stang, tungere håndvægte og mere hardcore attitude.

Da jeg spurgte ham om hvorfor han ikke trænede i WT centeret (50m væk med alt det han efterspørger), kom han med en lang udenomssnak.

Sådan er det med alle whiners!!

De brokker sig over de store klder, men de melder sig aldrig ud, de går aldrig 50m ned af gaden til centeret, der har det de søger. Er de store kæder måske gode alligevel?

Til MOL hovederne:

Gå 50 meter ned af gaden, få hvad du savner et andet sted, i steder for at whine over der hvor du er.

Hvor svært kan det være?

Jeg cykler 40min til hvidovre for at træne styrkeløft, i stedet for at gå 30sek fra mit kontor ned i SATS parken. Jeg træner styrkeløft, derfor træner jeg i en styrkeløft klub.

Det værste er at alle jer internet 5x5 deepsquatter hardcore wannbees træner i SATS fit.dk og equinox. I har ikke dedikationen til at tage den lille ekstra transporttid til et anstændigt center for at træne igennem. Fordi i er wannbees, og ikke lægger penge i de jernhuler i påstår i elsker, lukker de ned, et efter et!

Hvad med at i brugte de 5minutter i bruger på at skrive en tude-post om de onde fitness kæder og brugte dem på transport til en styrkehule i stedet for?

Sidst men ikke mindst: jer der syntes alle skal lave basistræning som begyndere lever i en fantasiverden.

Langt de fleste mennesker har ikke motorikken til at lave en simpel bodyweight lunge. Skal man til at smide en tung stang på ryggen af dem? Det er ikke realistisk og udtryk for en virkeligheds fjern elitær tankegang.

Gennemsnitskunden i et kommercielt center er:

ikke interesseret i at lære vanskelige øvelser,

har ikke motorikken til det,

har ikke funktionen til det,

vil ikke mødes med en instruktør flere gange for at lære det (det er vanskeligt at få medlemmer ind til GRATIS opfølgninger, selv opkald og reminders gør ikke de tager imod tilbuddet),

deres mål er generelt velvære og lidt bedre helbred og udseende -ikke at blive massive og hakkede.

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser de ikke kan lave korrekt på egen hånd?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der har høj risiko i forhold til reward?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der er hårde og øger risikoen for dropout?

Sikke en overdramatisering. Du ved jo godt, at stort set alle mennesker har evnen til at lave mere udbytterig træning end det som typisk ses i de kommercielle centre. Hvis man kan sætte sig på potten, kan man også lave fragmenterede dele af compound-øvelser; også selvom man bærer titlen mormor.

IMO er personalet ofte totalt inkompetent. Disse centre er forfængelighedens og idiotiens højborg. Selvfølgelig skal man tjene penge og priserne er a-okay, men ved at fylde bygningen med a bunchload of crap legitimerer man, at folk spilder tiden. At sige det er dét de vil have er plat. Alle, der ved noget, ved, at man kan forvente majoriteten af en flok værende idioter og derfor ikke velvidende, hvordan de skal gribe træningen an for at få, tja, middelmådigt udbytte. Man kan som minimum hjælpe folk med en meningsfuld work-out samtidig med man ripper dem.

Xena >> Din argumentationsform er sygt triviel og pisse irriterende. Hver gang der kommer en smule kritik på bordet svarer du: "Hey :) Jamen sådan er det ikke i mit center!!! Der snakker alle med hinanden. Vi kommer hinanden ved :)". Prøv at forholde dig til kritikken i stedet for blot at feje den under bordet med et stort smil. :smile:

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Træner du selv i en GHR eller reverse hyper?

Reverse hyper har jeg gjort, GHR arbejder jeg uden om med andre vægte e.l. men det ville være federe med en rigtig :)

Hvorfor det er interessant i kontekst kan jeg ikke se?

Fru Erik > overdramatisering? Læs topic-starterens rant?

Link to comment
Share on other sites

Sidst men ikke mindst: jer der syntes alle skal lave basistræning som begyndere lever i en fantasiverden.

Langt de fleste mennesker har ikke motorikken til at lave en simpel bodyweight lunge. Skal man til at smide en tung stang på ryggen af dem? Det er ikke realistisk og udtryk for en virkeligheds fjern elitær tankegang.

Gennemsnitskunden i et kommercielt center er:

ikke interesseret i at lære vanskelige øvelser,

har ikke motorikken til det,

har ikke funktionen til det,

vil ikke mødes med en instruktør flere gange for at lære det (det er vanskeligt at få medlemmer ind til GRATIS opfølgninger, selv opkald og reminders gør ikke de tager imod tilbuddet),

deres mål er generelt velvære og lidt bedre helbred og udseende -ikke at blive massive og hakkede.

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser de ikke kan lave korrekt på egen hånd?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der har høj risiko i forhold til reward?

Hvorfor skal man pådutte dem øvelser der er hårde og øger risikoen for dropout?

Og så kom kongen-instruktøren lige ind i diskussionen.... Sidst vi havde en lignende diskussion (Kommerciel vs. "ordentlig" :wink: ), trak du dig vist relativt hurtigt ud efter at have kastet en potentiel sviner..., men lad det ligge!

Man kan også vende den om og sige:

Gennemsnitskunden vil gerne arbejde med vanskelige øvelser, hvis de får en ordentlig vejledning i, hvorfor de er overlegne på mange punkter....

De fleste mennesker kan relativt hurtigt koordinere relativt simple bevægelser... (start der hvor kunden er)

Funktionen og motorik ala VM Vægtløfter er ikke nødvendig, hvis du starter på et basalt niveau.

Instruktionen kan foregå løbende, når kunden er i centret, hvis centret har instruktører gående løbende (hhmm tilbage til service og kompetente instruktører)

Velvære og sundhed = bedre funktion, holdning, motorik mv.

Kunder vil generelt gerne arbejde 45 relativt hårdt i stedet for 60, hvis de opnår samme "resultat"... De fleste skal lige nå at træne inden børnene, maden eller noget tredje...

Det handler alt sammen om centrets/branchens vilje og kompetence...

Link to comment
Share on other sites

Og så kom kongen-instruktøren lige ind i diskussionen.... Sidst vi havde en lignende diskussion (Kommerciel vs. "ordentlig" :wink: ), trak du dig vist relativt hurtigt ud efter at have kastet en potentiel sviner..., men lad det ligge!

Man kan også vende den om og sige:

Gennemsnitskunden vil gerne arbejde med vanskelige øvelser, hvis de får en ordentlig vejledning i, hvorfor de er overlegne på mange punkter....

De fleste mennesker kan relativt hurtigt koordinere relativt simple bevægelser... (start der hvor kunden er)

Funktionen og motorik ala VM Vægtløfter er ikke nødvendig, hvis du starter på et basalt niveau.

Instruktionen kan foregå løbende, når kunden er i centret, hvis centret har instruktører gående løbende (hhmm tilbage til service og kompetente instruktører)

Velvære og sundhed = bedre funktion, holdning, motorik mv.

Kunder vil generelt gerne arbejde 45 relativt hårdt i stedet for 60, hvis de opnår samme "resultat"... De fleste skal lige nå at træne inden børnene, maden eller noget tredje...

Det handler alt sammen om centrets/branchens vilje og kompetence...

80% af kunderne træner under 2gange om ugen, så der er ikke basis for at de kan få hyppige opfriskningskurser.

Økonomi kan gøre det vanskeligt at hjælpe alle hele tiden.

Holdtræning kan være et fint supplemet for der er der en instruktør på konstant og derigennem kan vanskeligere øvelser håndteres. I Centeret skal der ofte laves vejledninger 1 on 1 det giver ikke mulighed for at springe fra og hjælpe/rette konstant.

Vægtløfter motorik kommentaren er malplaceret. Vi taler her om mennesker der ikke engang har motorikken/balancen til at lave en BW lunge korrekt.

Din antagelse om at kunderne generelt gerne vil arbejde hårdt er ikke korrekt. Nogen vil, men mange af dem lærer først at arbejde hårdt efter en periode med personlig træning.

Til sidst: hvad baserer du dine antagelser på?

Din kontakt med et par tusind mennesker til træningsvejledning, et par studier af målgruppen, eller er det bare dine personlige holdninger?

jeg har haft et par tusind mennesker igennem træningsvejledning. En pointe der blev slået klart fast var:

Når du kan tage 12 gentagelser skal du øge vægten en smule. Hvis ikke du øger vægten får du ingen resultater.

Jeg vil skyde på hele 10% af mændene gør dette og 2% af kvinderne gør det. Sætningen eller afarter der af gentages 3-4gange på den halve time og det står på deres program.

Hvis disse mennesker gerne ville arbejde hårdt, ville de sætte vægten op.

Det er meget let at sidde udefra og gøre sig klog på alt muligt. Hvis man ikke har det statistiske materiale jeg har (så man ved hvor mange ikke træner), ikke har erfaring med at lave træningsvejledning. Så har man et meget meget dårligt udgangspunkt, for udtale sig om emnet.

Link to comment
Share on other sites

At man tager til 3 kommercielle centre og bliver smidt ud, vidner om at man ikke kan finde ud af at opføre sig acceptabelt i den kontekst. Ikke at der er noget i vejen med de centre.

Er det virkelig alt, hvad du tænker, når du læser OP's indlæg? Det er simpelthen uacceptabel adfærd at køre squat, svede etc.? OMG, så har folk da ret i, at det virkelig står skidt til.

Det værste er at Århus har en del gode alternativer. Hvorfor ikke tage der hen? Man gar ikke på mc donalds og beder kobe kød og 900kroners rødvin, ligesom du ikke spiser med fingrene og hælder ketchup på maden på Restaurant Kong Hans. Find ud af den social kontakts og indret dig derefter, det er ikke så vanskeligt.

En del? Det er vist noget af en overdrivelse...?

Sådan er det med alle whiners!!

De brokker sig over de store klder, men de melder sig aldrig ud, de går aldrig 50m ned af gaden til centeret, der har det de søger. Er de store kæder måske gode alligevel?

Til MOL hovederne:

Gå 50 meter ned af gaden, få hvad du savner et andet sted, i steder for at whine over der hvor du er.

Hvor svært kan det være?

Jeg cykler 40min til hvidovre for at træne styrkeløft, i stedet for at gå 30sek fra mit kontor ned i SATS parken. Jeg træner styrkeløft, derfor træner jeg i en styrkeløft klub.

Det værste er at alle jer internet 5x5 deepsquatter hardcore wannbees træner i SATS fit.dk og equinox. I har ikke dedikationen til at tage den lille ekstra transporttid til et anstændigt center for at træne igennem. Fordi i er wannbees, og ikke lægger penge i de jernhuler i påstår i elsker, lukker de ned, et efter et!

Hvad med at i brugte de 5minutter i bruger på at skrive en tude-post om de onde fitness kæder og brugte dem på transport til en styrkehule i stedet for?

Hvad er det for en kæmpe load of BS? Trådstarter prøvede jo bare disse centre ad, hvorefter han fandt ud af, at det enten ikke var noget for ham, eller at han ikke var ønsket. Det må være tilladeligt, at han lige gør sig erfaringen først. Der er jo ikke tale, om at han har været medlem i årevis og løbende tuder over sit center. I så fald ville du have en pointe.

Derudover skriver en del, at indlægget mindede dem om, hvorfor de ikke træner i disse centre. Tråden emmer ikke over af folk, der skriver, at de er røvtrætte af at træne selvsamme steder, men alligevel har gjort det længe og fortsætter med det. Det er ren stråmandsargumentation, du benytter dig af.

Link to comment
Share on other sites

80% af kunderne træner under 2gange om ugen, så der er ikke basis for at de kan få hyppige opfriskningskurser.

Hvorfor kommer jeres kunder forbi så sjældent, hvis de ellers er vilde med at færdes i de pæne, rene omgivelser, I tilbyder?

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Xena >> Din argumentationsform er sygt triviel og pisse irriterende. Hver gang der kommer en smule kritik på bordet svarer du: "Hey :) Jamen sådan er det ikke i mit center!!! Der snakker alle med hinanden. Vi kommer hinanden ved :)". Prøv at forholde dig til kritikken i stedet for blot at feje den under bordet med et stort smil. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share