Big Fat Lies


gonad
 Share

Recommended Posts

Er en kalorie en kalorie? Jeg er blevet i tvivl efter have set denne video:

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149

Kort fortalt, så øger kulhydrater insulinniveauet, som hindrer fedttab. Konklusionen er, meget hårdt trukket op: Spis mindre kulhudrat og man vil tabe sig.

Hvad er holdningen til dette? Jeg har selv dikteret "spis færre kalorier og du vil tabe dig", men der bliver argumenteret ret godt for sagen!

Jeg tager dette emne om af ren interesse. Hvis dette skulle være diskuteret fyldestgørende i andre tråde, så beklager jeg, men jeg vil da gerne have en henvisning!

Link to comment
Share on other sites

Nogen kulhydrater skal man jo have for at kunne motionere. Det drejer sig i følge denne artikel fra netdoktor om de langsomt nedbrydelige kulhydrater.

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/kulhydrat.htm

Jeg mener som artiklen også nævner her at man skal skrue ned for den dårlige fedt, altså ikke Omega 3fedtsyrer, men al anden fedt i maden.

Link to comment
Share on other sites

Er en kalorie en kalorie? Jeg er blevet i tvivl efter have set denne video:

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149

Kort fortalt, så øger kulhydrater insulinniveauet, som hindrer fedttab. Konklusionen er, meget hårdt trukket op: Spis mindre kulhudrat og man vil tabe sig.

Hvad er holdningen til dette? Jeg har selv dikteret "spis færre kalorier og du vil tabe dig", men der bliver argumenteret ret godt for sagen!

Jeg tager dette emne om af ren interesse. Hvis dette skulle være diskuteret fyldestgørende i andre tråde, så beklager jeg, men jeg vil da gerne have en henvisning!

En kalorie er ikke bare en kalorie. Kulhydrater øger, som du siger, insulinniveauet og giver et slags spike, og derfor handler det ikke kun om din makro-ernæringsmæssige sammensætning, men også decideret timing af hvad du spiser hvornår! du kan læse lidt om insulin her; http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=462122

Et øget insulin niveua hindrer ikke engang fedttabet, men gør rent faktisk det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

En kalorie er ikke bare en kalorie. Kulhydrater øger, som du siger, insulinniveauet og giver et slags spike, og derfor handler det ikke kun om din makro-ernæringsmæssige sammensætning, men også decideret timing af hvad du spiser hvornår! du kan læse lidt om insulin her; http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=462122

Et øget insulin niveua hindrer ikke engang fedttabet, men gør rent faktisk det modsatte.

Hvor i artiklen får du det fra?

"If blood levels of insulin are always highly elevated, trouble results. Chronic elevation of insulin leads to large amounts of fat gain, risk for cardiovascular disease, and ultimately to type 2 diabetes."

Alle kulhydrater giver ikke et spike. De letnedbrydelige kulhydrater, dvs. sukker, øger insulinniveauet drastisk da kroppens enzymer let nedbryder kulhydrater af denne slags. Ved højt insulinniveau nedsættes fedtforbrændingen, hvorfor det er fordelagtigt primært at spise fiberholdige, langsomme kulhydrater i løbet af dagen.

Argumentet for at spike sit insulinniveau efter træning er dels på grund af at ens glykogendepoter efter hårdt arbejde vil være mere eller mindre udtømte og for at forhindre nedbrydning af muskelvæv som erstatning for glykogen er hurtige kulhydrater nyttige i denne situation. Gerne sammen med komplekse kulhydrater.

Ligeledes vil et højere insulinniveau(fremkaldt af de simple kulhydrater) kunne transportere større mængder protein ind i musklerne som hjælp til at disse genopbygges.

Det sidste var måske lidt off-topic...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes blot, at det er besynderligt, at mens der ikke er den store modstand mod udsagnet: "Sænk dit insulin-niveau, så taber du dig", dikteres der konstant: "spis mindre end dit ligevægtstab" - 500kcal er vel det der ofte anbefales.

Hvorfor denne forskel? Er insulin-niveauets betydning kun af ren akedemisk karakter? Er der reelt ingen forskel i praksis? Og hvorfor er kure som Atkins blevet skudt så meget ned, hvis der er bred enighed om insulin-niveauets betydning?

Ja, der er mange spørgsmål, men er en smule forundret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes blot, at det er besynderligt, at mens der ikke er den store modstand mod udsagnet: "Sænk dit insulin-niveau, så taber du dig", dikteres der konstant: "spis mindre end dit ligevægtstab" - 500kcal er vel det der ofte anbefales.

Hvorfor denne forskel? Er insulin-niveauets betydning kun af ren akedemisk karakter? Er der reelt ingen forskel i praksis? Og hvorfor er kure som Atkins blevet skudt så meget ned, hvis der er bred enighed om insulin-niveauets betydning?

Ja, der er mange spørgsmål, men er en smule forundret.

Han siger en masse "lort" på den linkede video. Brug din tid og energi på at sætte dig i grundlæggende ernæring i stedet for at blive forvirret over hysteriske hypoteser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes blot, at det er besynderligt, at mens der ikke er den store modstand mod udsagnet: "Sænk dit insulin-niveau, så taber du dig", dikteres der konstant: "spis mindre end dit ligevægtstab" - 500kcal er vel det der ofte anbefales.

Hvorfor denne forskel? Er insulin-niveauets betydning kun af ren akedemisk karakter? Er der reelt ingen forskel i praksis? Og hvorfor er kure som Atkins blevet skudt så meget ned, hvis der er bred enighed om insulin-niveauets betydning?

Ja, der er mange spørgsmål, men er en smule forundret.

500 kcal energiunderskud vil give et vægttab, uden tvivl, men der er forskel på HVAD man taber og hvor nemt man gør det for sig selv i forhold til sult og energi til træning og hverdagen.

En person der er på diæt med vægttab som formål hvor kosten består af simple kulhydrater og ingen eller lidt fiber vil blodsukkeret være ustabilt. Forskellen ligger i at simple kulhydrater(monosakkarider) fordøjes hurtigt i tarmen og sendes hurtigt videre igennem leveren og over i blodbanen. Komplekse kulhydrater(polysakkarider) består af lange kæder af monosakkarider der først skal nedbrydes til enkelte monosakkaridmolekyler før de kan optages i blodbanen.

Hormonet insulin transporterer blodsukkeret fra blodet og ud til musklerne hvor energien skal bruges og da de simple kulhydrater hurtigt kan sendes videre i blodet produceres en større mængde af dette hormon for at kunne sende det altsammen videre og blodsukkerniveauet vil igen være lavt i løbet af relativt kort tid.

De komplekse kulhydrater nedbrydes af enzymer lidt efter lidt, hvilket får den betydning at energien "rationeres" og bliver langsomt sendt ud til musklerne.

Pga. stabilt blodsukkerniveau vil insulinniveauet være lavere hvilket gør plads til en større fedtforbrænding. Fedt indeholder mere energi pr. gram end kulhydrat men er betydelig sværere at nedbryde til energi. Kroppen vil altid være nødt til at skulle bruge både kulhydrat og fedt(ved energiunderskud/vægttab). Er blodsukkeret lavt, hvilket vil være tilfældet hurtigt efter et indtag af simple kulhydrater, vil der kompenseres med glykogen fra depoterne i musklerne og nedbrudt muskelvæv der omdannes til glykogen.

Dette medfører sult, hvilket for de knap så viljestærke betyder at de spiser mere, og for de mere viljestærke der venter med at spise indtil deres næste måltid at de nedbryder mere muskelvæv.

Tomme depoter kombineret med træning resulterer i træthed og mere nedbrudt muskelvæv = lavere stofskifte = vægttab af både fedt og muskler = i grelle tilfælde det man kalder tyndfed. Det sidste kan dog også forekomme uden nogen træning overhovedet ;)

- Da der i længere tid er energi til rådighed(stabilt blodsukker) vil sultfornemmelsen være mindre trods kalorieunderskud.

Alle disse ting dækkes dog i høj grad ind af de gængse kostråd med at spise fiberrigt, grove fødevarer, grøntsager og proteinrigt.

Atkins blev vist mest udskældt over anbefalingen af både mættet og umættet fedt. Højt indtag af mættet fedt er som bekendt med til forhøje risikoen for bl.a. blodpropper, samt et totalt fravær af kulhydrater betyder nedsat stofskifte, da der intet sukker i blodet er... overhovedet.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Jimbo.

Er blodsukkeret lavt, hvilket vil være tilfældet hurtigt efter et indtag af simple kulhydrater, vil der kompenseres med glykogen fra depoterne i musklerne og nedbrudt muskelvæv der omdannes til glykogen.

Lagret muskelglykogen kan ikke frigives til blodbanen som glukose. Muskelvæv omdannes ikke til glykogen i musklerne.

De resterende biokemiske gengivelser er ligeledes upræcise og krydret med en god gang spekulationer.

Den linkede video har nogle interessante beskrivelser i starten omhandlende ældre data og korrelationerne mellem malnutrition med fedme. Jeg synes filmen knækker lidt i simplificeringen af hvorledes kulhydratindtag og høje insulinniveauer medfører fedme upåagtet af energiindtag (sat på spidsen), og er en lidt ærgelig afslutning på et ellers spændende foredrag.

Link to comment
Share on other sites

Han siger en masse "lort" på den linkede video. Brug din tid og energi på at sætte dig i grundlæggende ernæring i stedet for at blive forvirret over hysteriske hypoteser.

Er det en hysterisk hypotese?? Der er andre i denne tråd, som giver "manden i videoen" ret. Har du et reelt bud på, hvorfor det er en hysterisk hypotese, eller er det blot fordi budskabet strider mod dine paradigmer? :smile:

Jeg vil blot høre, om det er noget, som man reelt skal medtage i sine overvejelser, når man planlægger et vægttab?

Link to comment
Share on other sites

I vores biokemiundervisning blev Atkins anbefalet som en effektiv diæt. Den er dog meget omfattende, og jeg vil ikke mene at det er besværet værd med mindre man virkelig skal smide mange kilo.

Insulin er almindeligvis et nødvendigt hormon, og det ordentlig mundfuld at prøve at regulere koncentrationen af det. Musklernes genopbygning af glykokendepoterne er også afhængig af insulin, og derfor kan det have uheldig indvirkning på ens træning hvis man mangler det.

Jeg ville ikke tænke over insulin i forbindelse med et vægttab, med mindre der virkelig skulle smides mange kilo, eller hvis jeg ikke var interesseret i at træne effekt samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

500 kcal energiunderskud vil give et vægttab, uden tvivl,

Ja hvis du vitterligt for et underskud på 500 kcal - pointen er jo at selvom du spiser mindre så vil din krop bare nedjustere dit aktivitets niveau og stofskifte så du altså ikke er i underskud men bare har sænket dit ligevægtsniveau hvis altså der ikke er nogle andre betingelser der er opfyldt (lavt insulinniveau).

Link to comment
Share on other sites

Er det en hysterisk hypotese?? Der er andre i denne tråd, som giver "manden i videoen" ret. Har du et reelt bud på, hvorfor det er en hysterisk hypotese, eller er det blot fordi budskabet strider mod dine paradigmer? :smile:

Jeg vil blot høre, om det er noget, som man reelt skal medtage i sine overvejelser, når man planlægger et vægttab?

Ja. Fordi hypoteserne er testet og vist ikke at være sande - der er i bedste fald en lille (minimal) effekt. Nej.

Link to comment
Share on other sites

De resterende biokemiske gengivelser er ligeledes upræcise og krydret med en god gang spekulationer.

Mente jeg var velfunderet nok til at kunne svare på det på et overordnet plan, men beklager hvis det ikke var tilfældet :smile:

Ja hvis du vitterligt for et underskud på 500 kcal - pointen er jo at selvom du spiser mindre så vil din krop bare nedjustere dit aktivitets niveau og stofskifte så du altså ikke er i underskud men bare har sænket dit ligevægtsniveau hvis altså der ikke er nogle andre betingelser der er opfyldt (lavt insulinniveau).

Mit aktivitetsniveau er hvor meget jeg cykler, svømmer, styrketræner, løber etc. Hvordan skulle min krop kunne nedregulere det?

Det er klart at når man bliver mindre ved vægttab skal der også mindre energi til at opretholde ens vægt. Men tab af fedt vil have en væsentlig mindre indvirkning på basalstofskiftet, selvfølgelig afhængig af hvor mange kg, end et tab af muskelmasse vil. Hvis du overvejende taber fedt og bibeholder det energiindtag der ved start er lig med et underskud på 500kcal så skal der mange kilo, et godt stykke op i det to-cifrede, før stofskiftet har udlignet sig med indtaget, men så har du jo heller ikke været i et underskud på 500kcal i lang tid :wink: Et underskud på 500kcal vil give et vægttab.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Mit aktivitetsniveau er hvor meget jeg cykler, svømmer, styrketræner, løber etc. Hvordan skulle min krop kunne nedregulere det?

Ved at du er træt og umotiveret eller cykler langsommere, løfter mindre, osv. Selvfølgelig kan du tvinge din krop til at gøre det din hjerne ønsker men det er bare ikke alle der kan det og mange mister derved hurtigt motivationen.

Selvfølgelig virker det normale råd med at "spise mindre og motionere mere" men det har bare en meget lav succesrate og noget kunne tyde på at der er mere til det end bare at være i kalorie underskud.

Man skal også lige huske at en diæt med lave insulin påvirkning svare meget godt til de normale kostråd (ingen sukker, frugt og grønt, umættet fedt) og altså ikke er en "all you can eat at McD" diæt. Eneste er man lige skal tænke over mængden af pasta, ris og kartofler.

Link to comment
Share on other sites

Ved at du er træt og umotiveret eller cykler langsommere, løfter mindre, osv. Selvfølgelig kan du tvinge din krop til at gøre det din hjerne ønsker men det er bare ikke alle der kan det og mange mister derved hurtigt motivationen.

Ved meget hårdt kalorieunderskud og/eller ikke ordentlig kost(alt det der er nævnt ovenfor) ja, men det er bestemt muligt at undgå en situation som du nævner.

Selvfølgelig virker det normale råd med at "spise mindre og motionere mere" men det har bare en meget lav succesrate og noget kunne tyde på at der er mere til det end bare at være i kalorie underskud.

Det er mig bekendt det der har den største succesrate med henblik på vedvarende vægttab.

Og ja noget kunne tyde på at der er mere til end bare kalorieunderskud, det er det tråden har handlet om.

Man skal også lige huske at en diæt med lave insulin påvirkning svare meget godt til de normale kostråd (ingen sukker, frugt og grønt, umættet fedt) og altså ikke er en "all you can eat at McD" diæt. Eneste er man lige skal tænke over mængden af pasta, ris og kartofler.
Alle disse ting dækkes dog i høj grad ind af de gængse kostråd med at spise fiberrigt, grove fødevarer, grøntsager og proteinrigt.
Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Det er mig bekendt det der har den største succesrate med henblik på vedvarende vægttab.
Conclusions: A high protein, low carbohydrate, unlimited calorie diet was superior to a restricted calorie protocol for weight loss in obese school age children; moreover, compliance was better.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1837066...Pubmed_RVDocSum

Det var hvad en hurtig søgning kom frem med - ikke at det er den enegyldige sandhed men viser at man nok skal holde lidt igen med sultekurrerne (eller træk 500kcal fra rådne) og i stedet fokusere mere på sammensætningen af makroernæringstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share