tips til mental træning til maraton ønskes


mikkels
 Share

Recommended Posts

Hej Mikkels

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig men lytter også med her. Skal som dig også have min marathon debut her til copenhagen marathon. Så alle tips kan bruges.. Håber på en tid på den gode side af 4 timer men er spændt på om det lykkes... Det er jo en distance der i mit vedkommende ligger noget over hvad man har prøvet før...

Link to comment
Share on other sites

Skal også selv deltage i Cph. marathon den 18. maj. Prøver at lade være med at foksusere på jeg skal løbe 42 km, men tænker i stedet for 3 timers løb plus nogle minutter. Foksere heller ikke på km i træningen, men timer/minutter. Således bliver den første time som en leg, i anden time strammer det lidt til og i 3 time kan det gøre lidt ondt, men vupti......så er man igennem de 42 km :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Et forskningsstudie (måske flere) har faktisk vist, at man imod min forventning kan vinde noget ved at have fokus på kroppen. Mærke åndedrættet, smerten osv.!

Studiet viste, at de bedst præsterende havde fokus på kroppen og præstations indflydelse her på, mens de dårligst præsterende hørte musik og tænkte på alt muligt andet...

Link to comment
Share on other sites

tak for det!! ..fokos på tid og sted i stedenfor km......det tror jeg godt jeg kan bruge :-)

men håber selvfølge ikke på at møde muren, men er da lidt spændt, da jeg kun har løbet 30 km! som max

og der var mine ben meget tung,

Er det godt at spise undervejs, ud over frugt!! tænker på energibar/ frugtbar/snickers... bare lidt så mave har noget at arbejde med?????? mvh mikkels

Link to comment
Share on other sites

Et forskningsstudie (måske flere) har faktisk vist, at man imod min forventning kan vinde noget ved at have fokus på kroppen. Mærke åndedrættet, smerten osv.!

Studiet viste, at de bedst præsterende havde fokus på kroppen og præstations indflydelse her på, mens de dårligst præsterende hørte musik og tænkte på alt muligt andet...

Yes! - det er lige netop også min oplevelse. Jeg fokuserer på én ting af gangen, f.eks. hvordan det føles når fødderne rammer jorden... bliver bare ved med at fokusere, og hvis jeg mister fokus, så refokuserer jeg bare.. og bliver sådan ved. Det sjove er når man så rammer en slags meditativ tilstand, mens man løber, hvor man bliver helt blank i hjernen.

Har du et link til studiet? - det ville jeg meget gerne læse.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Jeg skal også løbe 18 Maj. Har dog gennemført før: læs Gennemført!!! Ikke nogen super tid så i år må tiden gerne snige sig under 4 timer.

En anden ting man kan fokusere på er at dele marathon'et op i 4 så du løber 4 x 10 km. Har man planlagt en marathon kan man jo sagtens løbe 10 km eller 8 x 5, du bestemmer selv.

Prøv at søge lidt rundt på denne side www.dourun.dk det er et fantastisk løbesite.

Mht mad og drikke det afhænger selvfølgelig af vejret. En huskeregel er at drikke en hvid plastkop væske pr 5 km dvs ca 200 ml. En god ting vil være et væskebælte. De blandinger af energidrik de laver kan varierer meget og det er måske ikke det mærke din mave er vant til. Jeg plejer at spise castus figenstænger. De kan lige klippes over i halve og så har man en mundfuld.

God tur 18 Maj. Krydser fingrer!!!

/Sidsel

Link to comment
Share on other sites

Yes! - det er lige netop også min oplevelse. Jeg fokuserer på én ting af gangen, f.eks. hvordan det føles når fødderne rammer jorden... bliver bare ved med at fokusere, og hvis jeg mister fokus, så refokuserer jeg bare.. og bliver sådan ved. Det sjove er når man så rammer en slags meditativ tilstand, mens man løber, hvor man bliver helt blank i hjernen.

Har du et link til studiet? - det ville jeg meget gerne læse.. :)

Jeg forsøger lige at finde det frem snarest!

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde helt glemt denne tråd, hvorefter jeg tilfældigt stødte på den igen...

Jeg har desværre kun denne reference fra en tidligere opgave.. Johnson 1999. Efter google fandt jeg denne side, der også skriver lidt om fænomenet http://www.kjaervangcoaching.dk/9879695

Referencen til de bedre resultater ved fokus på sig selv kom fra en undersøgelse, der ikke er udgivet, lavet af vores underviser. Så den har jeg desværre kun på papir format.

Men hvis det har interrese, så kan man søge på dissociative + associative + [indsæt efter eget valg (cykling/marathon/løb], hvis I støder på nogle undersøgelser, I ikke har adgang til, har jeg måske, selvom vores rettigheder er blevet ret indskrænkede på det seneste.

Og lige lidt mere, der virker rimeligt fornuftigt skrevet ved en hurtig gennem skimning.

http://www.abcbodybuilding.com/associationstrategies.php

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Hej Mikkel

Mit korte råd er, at du på forhånd planlægger hvordan du vil løbe, d. v. s. du skal fokusere på dine handlinger.

Hvis du på forhånd tænker på muren, er der risiko for, at du opbygger en frygt for denne og dermed går mere ned. Hvis du undervejs tænker på hvor hårdt og langt det er, så vil det typisk føles længere og hårdere end det reelt er. De lidt negative tanker forstærker oplevelsen!

Altså: Hvordan vil du løbe løbet? og hvad vil du gøre undervejs?

Eksempel:

De første 10-15 km. vil jeg løbe afslappet og finde en rytme, jeg kan holde nærmest uendeligt. Jeg vil drikke ved de første depoter, det vil komme mig til gode senere.

Op til 25 km.: Hold den gode rytme og få lidt væske ved depoterne. Forhåbentlig har du fundet sammen med en gruppe, der løber nogenlunde samme tempo.

Efter 25 er der "kun" 17 km. hjem. Alligevel: Fortsæt i samme tempo.

Efter ca. 32-35 kan du vurdere om der er kræfter til at øge el. om du bare skal fortsætte i samme rytme. Det er først her løbet starter, så gem din mentale energi til de sidste 7-10 km.

osv.

Ved at fokusere på handlinger, flyttes fokus fra kroppens signaler.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde helt glemt denne tråd, hvorefter jeg tilfældigt stødte på den igen...

Jeg har desværre kun denne reference fra en tidligere opgave.. Johnson 1999. Efter google fandt jeg denne side, der også skriver lidt om fænomenet http://www.kjaervangcoaching.dk/9879695

Referencen til de bedre resultater ved fokus på sig selv kom fra en undersøgelse, der ikke er udgivet, lavet af vores underviser. Så den har jeg desværre kun på papir format.

Men hvis det har interrese, så kan man søge på dissociative + associative + [indsæt efter eget valg (cykling/marathon/løb], hvis I støder på nogle undersøgelser, I ikke har adgang til, har jeg måske, selvom vores rettigheder er blevet ret indskrænkede på det seneste.

Og lige lidt mere, der virker rimeligt fornuftigt skrevet ved en hurtig gennem skimning.

http://www.abcbodybuilding.com/associationstrategies.php

Cool, tak for input. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share