Har virkelig brug for et råd


GreNoLi
 Share

Recommended Posts

Altså du skrev tidligere at din træning kun var af en times varighed???? 20 km på en time?????

Nå men hvad har du gjort siden tråden startede ud over at købe en bog?

Jeg vil stadig mene at hvis du opsøger prof hjælp så kan du ret let få sporet dig ind på hvad/hvor problemet er og derved slipper vi for at gætte på det.

Desuden så skal man aldrig holde helt pause. En pause kan sagtens bestå i andre aktiviteter end den som har fremkaldt problemet, den kan også være en nedjustering af træningen. Men en komplet pause vil bare sætte dig istå.

Hilsen Gribben

Hvis jeg løb 20 km på en time, kan man da kalde det talent ud over det sædvanlige :bigsmile: Det var pga. jeg følte min form var så god at jeg tilmeldte mig et ½ Marathon, og deraf kom mit knæproblem. Jeg følger genoptrænings rådene fra Sam Murphys bog marathon. Dvs. at jeg pt. løber 5-7 km. 3 gange om ugen i jogge tempo og så stille og roligt trapper op. Indtil videre går det ok, efter de første par ture, men hvor er det svært at ikke gi´ den fuld gas når man føler man har så meget overskud. Jeg skal løbe ½ Marathon d. 31 Maj og jeg er lidt bekymret for at jeg kan nå at komme "i orden" til den dato...........

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg løb 20 km på en time, kan man da kalde det talent ud over det sædvanlige :bigsmile: Det var pga. jeg følte min form var så god at jeg tilmeldte mig et ½ Marathon, og deraf kom mit knæproblem. Jeg følger genoptrænings rådene fra Sam Murphys bog marathon. Dvs. at jeg pt. løber 5-7 km. 3 gange om ugen i jogge tempo og så stille og roligt trapper op. Indtil videre går det ok, efter de første par ture, men hvor er det svært at ikke gi´ den fuld gas når man føler man har så meget overskud. Jeg skal løbe ½ Marathon d. 31 Maj og jeg er lidt bekymret for at jeg kan nå at komme "i orden" til den dato...........

Jojo, men hvad har du gjort!?

Du har købt en bog! Du har forsat din løbetræning- dog på lavere blus! (men du skal sikkert snart progrediere ifølge bogen eller hvad?)

HVAD GØR DU VED DIN SKADE SOM SKAL AFHJÆLPE PROBLEMET!

Hvis ikke du forsøger et eller andet som du ikke gjorde før den opstod, så er det det samme som at sige jeg håber den går over af sig selv...... Og det kan da godt være, men hvorfor spilder du så tiden med at oprette denne tråd????

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men hvad har du gjort!?

Du har købt en bog! Du har forsat din løbetræning- dog på lavere blus! (men du skal sikkert snart progrediere ifølge bogen eller hvad?)

HVAD GØR DU VED DIN SKADE SOM SKAL AFHJÆLPE PROBLEMET!

Hvis ikke du forsøger et eller andet som du ikke gjorde før den opstod, så er det det samme som at sige jeg håber den går over af sig selv...... Og det kan da godt være, men hvorfor spilder du så tiden med at oprette denne tråd????

Jeg følger jo det råd fra bogen, med at træne på et lavere blus og så trappe stille og roligt op. Jeg tror og håber at grunden til min overbelasting var, at jeg trænede for hårdt, ikke restituerede nok og øgede mit km. antal for hurtigt. Hvad jeg ellers gør? Tja eftersom jeg er kun har dyrket løb i relativt kort tid er min viden og erfaring begrænset, derfor oprettede jeg denne tråd, men det står da heldigvis folk frit for at svare............

Link to comment
Share on other sites

Det kan være meget svært at sige om pause er svaret på dit problem. Let træning kan sagtens være ok - indenfor smertegrænsen altså. Er du løbetestet og sikker på at du løber i de rigtige sko? - problemer med sener på inder- eller ydersiden af knæet kan både være forkert fodstilling (at du fx ikke bliver korrigeret for evt pronation) eller at senerne bliver for stramme (her er noget af løsningen som tidligere nævnt udstrækning). Prøv at kig forbi www.sportsfyssen.dk - der er forslag til udstrækningsøvelser mv.

Køl området ned - gerne i 20 minutters intervaller (20 min med is, 20 min uden).

Frustrationen er total :mad: Efter at have løbet 2x5 km. i denne uge uden smerter, ville jeg prøve at løbe 8 km. idag.

Ak ak ak..... Efter 5-6 km. kom problemet ligeså stille igen. Det er ikke sådan at jeg slet ikke kan løbe, men knæet bliver bare mere og mere generende jo længere jeg løber :mad: Jeg har læst om alle de overbelastingsskader man kan have, men jeg synes ikke rigtigt at der er nogen der passer på min skade, fordi min skade sidder for oven og langs indersiden uden på knæskallen. Det underlige er at hvis jeg undervejs stopper 1 min. så kan jeg ikke mærke noget i et par min. igen når jeg løber. Og bagefter når jeg er kommet hjem er der ingen problemer. Marathonen til September kommer nærmere og nærmer og fortvivlelsen bliver større og større :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Frustrationen er total :mad: Efter at have løbet 2x5 km. i denne uge uden smerter, ville jeg prøve at løbe 8 km. idag.

Tålmodighed er en dyd! Hold dig nu til 3*5km de næste tre uger, i et markant lavere tempo end du ellers ville have løbet og så øg gradvist derfra. Dvs. med to-tre km om ugen. Der er god tid til september, såfremt du kan holde grundformen nogenlunde vedlige.

OG FÅ SÅ LAVET EN LØBESTILSANALYSE ASAP, det kunne identificerer dine probs og dermed leverer løsningen.

Hvis analysen ikke giver noget brugbart, ville jeg kontakte en sportsfysioterapeut (hvilket du nok bør under alle omstændigheder)

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighed er en dyd! Hold dig nu til 3*5km de næste tre uger, i et markant lavere tempo end du ellers ville have løbet og så øg gradvist derfra. Dvs. med to-tre km om ugen. Der er god tid til september, såfremt du kan holde grundformen nogenlunde vedlige.

OG FÅ SÅ LAVET EN LØBESTILSANALYSE ASAP, det kunne identificerer dine probs og dermed leverer løsningen.

Hvis analysen ikke giver noget brugbart, ville jeg kontakte en sportsfysioterapeut (hvilket du nok bør under alle omstændigheder)

Det vil jeg gøre :bigsmile: Bor i Odense og jeg synes ikke lige jeg kan finde nogle steder hvor man laver sådan en. Kan man holde grundformen nogenlunde vedlige ved det du program du nævner der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share