1500 kcal om dagen?


CuriousDan
 Share

Recommended Posts

Kære alle,

Tror I, det er holdbart i længden med det her program:

1. 1200 kcal om dagen fordelt på 3 måltider.

2. Til hvert måltid indtages grøntsager samt 1 stk frugt (ikke banan). I tilgift indtages 2-3 liter vand dagligt og 1 god vitamin/mineralpille. Jeg vil anslå at totalen bliver ca. 1500 daglige kcal.

3. Og selvfølgelig mindst 1 times daglig cardio.

Jeg vejer selv 119 kg, er 38 og temmelig inaktiv. Efter 3-4 år med virkningsløse forsøg med Vægtkonsulenterne har jeg besluttet mig at kigge nærmere på energiindtaget. Jeg er lidt fristet til at skære måltiderne ned til 2 (to) med samme kalorietal, men noget siger mig, det ikke bliver sjovt. Desværre kan jeg mærke at jeg vil være bedre til at afholde mig fra at spise end at kontrollere menuen. Suk.

Kommentarer modtages med tak,

Dan

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det sundeste, men har selv levet af 1500kcal om dagen da jeg var i din vægtklasse... Og det var ganske effektivt endda.

Selvfølgeligt er det effektivt, det er mindre end hvad jeg spiser når jeg cutter endda og jeg vejer trods alt ikke mere end 75 kg. og er 170 cam høj, så vil også mena at der skal lidt mere indenbords dagligt, nok omkring 2500 Kalc. men så delt ud over 4-5 måltider om dagen..

Link to comment
Share on other sites

Kære alle,

Tror I, det er holdbart i længden med det her program:

1. 1200 kcal om dagen fordelt på 3 måltider.

2. Til hvert måltid indtages grøntsager samt 1 stk frugt (ikke banan). I tilgift indtages 2-3 liter vand dagligt og 1 god vitamin/mineralpille. Jeg vil anslå at totalen bliver ca. 1500 daglige kcal.

3. Og selvfølgelig mindst 1 times daglig cardio.

Jeg vejer selv 119 kg, er 38 og temmelig inaktiv. Efter 3-4 år med virkningsløse forsøg med Vægtkonsulenterne har jeg besluttet mig at kigge nærmere på energiindtaget. Jeg er lidt fristet til at skære måltiderne ned til 2 (to) med samme kalorietal, men noget siger mig, det ikke bliver sjovt. Desværre kan jeg mærke at jeg vil være bedre til at afholde mig fra at spise end at kontrollere menuen. Suk.

Kommentarer modtages med tak,

Dan

Hvis du er bedre til at springe et måltid over, end generelt at kontrollere dit indtag, er det nok det bedste sted at starte.

Men du bør sætte dig for at få det andet gjort til en vane.

Spiser du fx 2 måltider dagligt, risikere du at være så sulten til måltid 2 at du skovler mad ind alt for hurtigt, og indtager det samme på de 2 måltider som du ville have gjort ved 4 eller 5.

Så du skal være meget opmærksom på at få vejet af hvad du spiser til de måltider du nu spiser, og IKKE overskride grænsen.

Ellers er jeg enig med de andre råd. Du skal nok have mere end 1500 Kcal. Men hvis du føler at en Lav kalorie diet er det du har brug for som kickstart. Så go for it. Husk at en multivitamin pille måske ville være på sin plads. Og lad være med at være så meget i kalorie underskud i langtid, for så taber du rigtigt mange muskler, og så bliver det faktisk nemmere at tage på igen.

Prøv at smide nogle daglige gåtur ind i programmet. Køb en iPod og lyt til noget god musik samtidigt med, så er det ikke så trælst.

Det er bedre at bevæge sig lidt end slet ikke.

Husk dog på at motion kan have den pudsige effekt at vægten går opad. Muskler vejer mere end fedt. Her er spejlet din ven, man kan se at man bliver tyndere, selvom vægten står stille eller ligefrem går opad..

Held og lykke, men mest af alt god arbejdslyst. For det er et arbejde at komme i form igen, men det bære sgu lønnen i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Kære alle,

Tror I, det er holdbart i længden med det her program:

1. 1200 kcal om dagen fordelt på 3 måltider.

2. Til hvert måltid indtages grøntsager samt 1 stk frugt (ikke banan). I tilgift indtages 2-3 liter vand dagligt og 1 god vitamin/mineralpille. Jeg vil anslå at totalen bliver ca. 1500 daglige kcal.

3. Og selvfølgelig mindst 1 times daglig cardio.

Jeg vejer selv 119 kg, er 38 og temmelig inaktiv. Efter 3-4 år med virkningsløse forsøg med Vægtkonsulenterne har jeg besluttet mig at kigge nærmere på energiindtaget. Jeg er lidt fristet til at skære måltiderne ned til 2 (to) med samme kalorietal, men noget siger mig, det ikke bliver sjovt. Desværre kan jeg mærke at jeg vil være bedre til at afholde mig fra at spise end at kontrollere menuen. Suk.

Kommentarer modtages med tak,

Dan

Jeg går ud fra at du gerne vil tabe fedt men beholde din muskelmasse så vidt det er muligt. Derfor skal du sørge for ikke at komme i for stort energiunderskud fordi du kan løbe ind i to problemer:

1. Du mister muskelmasse

2. Dit stofskifte vil blive nedsat, hvilket betyder at du forbrænder mindre af det fedt du gerne vil af med.

Brug energibegegneren på MOL og indtag 5-800 kcal. mindre end det. Desuden ville jeg sørge for at spise ca. 6 måltider om dagen for at undgå at dit blodsukkerniveau bliver for lavt (for så vil du få lyst til kulhydrater - ikke mindst i sukkerform og det kræver en rygrad af den anden verden at stå imod det i længden).

EDIT: overvej at have en diæt fri dag hver uge, hvor du kan indtage op til dit ligevægtsindtag i energi - snup gerne 25 gram mørk chokolade, et lille stykke kage, et enkelt glas vin eller noget andet som du savner under din diæt.

Husk at det er vigtigt at du har det godt under dit vægttab - eller vil det sandsynligvis mislykkes efter nogle uger - det er meget få der kan holde til at være sultne i månedsvis.

Held og lykke med det

sunek

Edited by sunek
Link to comment
Share on other sites

Det kan lade sig gøre, og vil gå forholdvist stærkt. Din forbrænding vil måske falde 5-8%, men ikke noget af betydning før du kommer under ca. 800 kcal om dagen. Om det er sundt? Nej, egentlig ikke. Du vil tabe en del muskelmasse, og du skal bruge mere tid på restitution.

Jeg, hvis jeg var dig, ville sætte mit daglige indtag til 2300-2500 kcal og fordele det over nogle flere måltider, så du ikke går og er sulten. Tro mig, det er meget nemmere at holde.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svarene...det ser vist ud til at jeg må sætte kcal højere og med mindst 3 måltider. Har allerede masser af underholdning til træningen, så det er ikke noget problem. Men jeg ville ALDRIG springe dagsmåltiderne over, ville først og fremmest gå efter at spise mindre om aftenen.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Der er enorm forskel på folk og for nogen er det nødvendigt at ligge med et indtag på omkring 1500-2000 kcal dagligt for at holde vægten på et rimeligt niveau og dette på trods af et pænt aktivitets niveau. Det skader dog aldrig at starte med et højere energiindtag - sker der ikke noget skal der blot skrues ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt anbefale at væksle mellem styrketræning og cardio. Specielt hvis du har tænkt dig at begynde at løbe i en time eller mere, kan du let få skader hvis du vejer 119 kg. og har været inaktiv i flere år (det kan knæ og ankler slet ikke holde til).

Styrketræning har desuden den fordel at din forbrænding sættes i vejret så du kan få forbrændt noget mere fedt.

Eneste ulempe ved styrketræning er at du vil tage muskel masse på samtidigt med at du taber fedt og derfor vil dit vægttab ikke komme nær så hurtigt som du måske ville ønske dig. Men omvendt er det et vægttab der er sundt og potentielt vil vare så længe du bliver ved med at træne (og ikke spiser for meget).

EDIT: i forbindelse med cardio er det vigtigt at være opmærksom på at jo højere intensitet (= høj puls) jo mere energi (og dermed også fedt) forbrænder du. Så giv god gas på træningscyklen :smile:

sunek

Edited by sunek
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share