Vurdering af Kostprogram mm.


Helkov
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er nu endelig flyttet hjemmefra, og er i stand til 100 % selv at bestemme, hvilken slags føde og drikke, der bliver indtaget.

Jeg har derfor besluttet mig for at cutte ned i fedt % - det skal ske på følgende måde;

Morgenmad:

Havregryn m. skummetmælk og rosiner

Derudover shake med 30 g proteinpulver 80%

For-frokost

To-tre stykker rugbrød med kylling eller lignende typer kødpålæg + agurk/tomat

Frokost

Kylling filet 100-200 g

Salat

Agurk

Tomat

Sen-frokost

2-3 stykker rugbrød m. kødpålæg

Træning efterfulgt af shake ca. 30 g. proteinpulver 80 %

Aftensmad

Kylling/oksekød/bøf 200-300 g

med grøntsager, broccoli, blomkål, frosne grøntsager

sen-aftensmad

Proteinshake ca. 30 g. proteinpulver 80 %

+ 1-2 stk. frugt.

Det er hoved opbygningen - hvad siger I til det?

Desuden styrketræner jeg 3 gange om ugen - kører HST-programmet.

Tirsdag og torsdag løber jeg normalt, for at opbygge en god grundkondition. Derudover lidt cykling/powerwalk tirsdag+torsdag.

Det skal også lige nævnes at weekenderne ofte byder på alkohol i form af øl, sprut mm..

Men giv jeres besyv med, og fortæl mig hvor mad + motion kan forbedres? Har desuden prøvet at poste det her på getbig, men der var intet brugbart fra nogle.. Så håber, der er nogle her, der kan hjælpe:)

Jeppe H

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper

Din kostplan ser fin ud. Du skriver ikke alle steder hvor meget du spiser(Altså i g). Du skriver heller ikke hvor lang tid du træner. Det kunne også være en hjælp at vide hvad du vejer og hvor høj du er. Spørgsmålet er om du ikke bare skal forsætte som du gør, men så bare spise lidt mindre. Husk at protein og hård styrketræning ikke hjælper så meget på vægttab medmindre der er en kostplan at følge.

Bare skriv hvis du har flere spørgsmål.

Hilsen Fuglen

Link to comment
Share on other sites

Mht. hvor mange gram jeg spiser er det med frugt og grønt er det meget forskelligt. Har ikke tænkt mig at måle efter hver gang.

Mht. længden af min træning er jeg som sagt i gang med HST, hvor jeg lige er blevet færdig med 12-rep ugerne. Træningslængden er derfor altid stort set den samme, men længere hver gang jeg går rep ned, men sæt op som man nu gør med HST. Men træningstiden er pt. 1,5 time, + 1 times motion tirsdag og torsdag.

Jeg er 190 cm høj, og vejer 194 kg.

"Husk at protein og hård styrketræning ikke hjælper så meget på vægttab medmindre der er en kostplan at følge."

Du må meget gerne udspecifere hvad du mener med dette, da jeg ikke er helt sikker på din mening med det.

Jeg har os læst lidt forskelligt om forskellige olie tilskud, er der nogle, der kan rådgive mig om dette? Og hvad de gør godt for, er derfor er essentielle mht. vægttræning og tab af kilo.

Jeppe H

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Jesper

Jeg vil være bundløs ærlig og sige at jeg ikke ved det store om de forskellige olier på marked. Jeg ved kun at de er meget brugte, og det eftersigne skulle hjælpe.

Problemet med protein og hårdstyrketræning er at hvis man ikke tænker over hvad man spiser samtidig, opbygger kroppen muskler og smider lidt fedt. Det lyder jo godt, men din vægt vil formendelig stadig være den samme. Dit fedt er bare erstattet af muskler. Hvis du følger en kostplan så du kun spiser 2000 kcal om dagen, vil du tabe dig uanset hvor meget og hvor hård din træning er.

Dette kræver 2 ting:

1. Du spiser varieret.

2. Du spiser mange gange om dagen, så er du ikke sulten, og har stadig energi til træning. (En trænet atlet der er på diæt spiser hver anden time, og spiser max. 1800 kcal om dagen.)

Hvis du ”bare” vil tabe dig er formelen simple: ”Forbrænd mere end du spiser.” Sagt på en anden måde hver i kalorie underskud.

Det bedste måde at tabe sig på gennem motion er:

Vil man skal tabe fedt skal man yde arbejde med meget høj intensitet i ca. 1-2 time. Når kroppen arbejder forbrænder den glukose (kulhydrater). Ved meget hårdt arbejde kan der kun forbrændes kulhydrater. Fedtet forbrændes senere. (Gennem kroppens restituering) Det er først senere at kroppen begynder at tage fra fedtdepoterne.(Når man er kommet hjem og ligger på sofaen.) Spisning bør stadig ske indenfor ca. 30 min. efter træning, da optagelsesevnen er størst her. Kroppen vil stadigtabe fedt. Jo bedre fysiskform man er i, jo nemmere er det at forbrænde fedt.

Man bruger mere ild til at forbrænde fedt end til at forbrænde kulhydrater. Dvs. at det er hårdere for kroppen at forbrænde fedt. Ild bliver primært optaget i de dele af kroppen der arbejder. Derfor brug hele kroppen gennem træningen. Ikke nødvendigvis på samme dag. Bare hele kroppen er brugt når ugen er slut.

Hilsen Fuglen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share