Uoplagt=ingen træning=frustration :(


barak112
 Share

Recommended Posts

Hej venner her på mol!!! :bigsmile:

Jeg har en 16-18 ugers træningscyklus foran mig. Den indebærer styrke og kredsløbsmomenter i samme træningspas og er ret hård, hvilket alle seriøse udøvere jo ved det skal være for at opnå det ønskede resultat.

Det forudsætter jo selvfølgelig at hele ens system er toptrimmet mentalt.

Jeg har hafte en del at spekulere over ifht. kæreste og arbejde, men har nu ret godt ro på. Men jeg er utrolig træt og uoplagt det meste af tiden hvilket jo gør det meget svært og tåbeligt at kaste sig ud i et helt specifikt træningsforløb men motivationen fejler bestemt ikke noget.

Jeg har aldrig været så meget i energiunderskud som jeg er pt. Jeg har styr på min kost og der tror jeg bestemt ikke at der det ligger.

Nogen der har noget at bidrage med af egne erfaringer evt. selv oplevet dybe huller af energiunderskud/massiv træthed?

Eliteidrætsudøvere er da i den grad på røven hvis de får en "nedtur" på et kritisk tidspunkt. Kunne være interessant at få en eliteidrætsudøver erfaringer og besyv med.

Lidt en frustrationstråd faktisk men søger medynk og lidelsesfæller i den grå vinter og evt. folk med gode råd!

Varme hilsner

Mikael :superman:

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har noget at bidrage med af egne erfaringer evt. selv oplevet dybe huller af energiunderskud/massiv træthed?

Eliteidrætsudøvere er da i den grad på røven hvis de får en "nedtur" på et kritisk tidspunkt. Kunne være interessant at få en eliteidrætsudøver erfaringer og besyv med.

Hm, jeg er eliteudøver, og jeg kender udmærket de uoplagte perioder. Uden at lyde alt for old school, så er det vel i nogen grad ens selvdisciplin i netop de perioder, der afgør om man når toppen. Jeg mener, alle og enhver kan jo træne 100%, når man er 100% veloplagt, og det er sjovt. At stå op og gå i gang på dage, hvor kroppen vejer et ton, alle muskler gør ondt, og 17 gamle skader truer med at springe op er straks værre.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg er eliteudøver, og jeg kender udmærket de uoplagte perioder. Uden at lyde alt for old school, så er det vel i nogen grad ens selvdisciplin i netop de perioder, der afgør om man når toppen. Jeg mener, alle og enhver kan jo træne 100%, når man er 100% veloplagt, og det er sjovt. At stå op og gå i gang på dage, hvor kroppen vejer et ton, alle muskler gør ondt, og 17 gamle skader truer med at springe op er straks værre.

Det er osse det jeg skriver - motivationen fejler ikke noget. Og hvis det bare var fordi at kroppen vejede et ton var det jo en smal sag - nej det den der fornemmelse af at øjnene er tunge - man er tung i hovedet og kan ikke koncentrere sig og fokusere.

Jeg holder fast ved den teori med, at man ikke skal tumle med for meget - altså have plads i hovedet for at kunne træne optimalt!

Men tager en snak med lægen på fredag....

Vi oplever jo alle det hele forskelligt og personligt. Så måske der ikke er andre...

Link to comment
Share on other sites

Får du nok søvn og ordentlig kost? det er også to væsentlige faktorer.

Derudover har jeg mere oplevet det den anden vej at når man træner holder man op med at tænke og yder, hvis det altså er hård nok træning. Synes selv det er utroligt befriende i perioder med mange ting der kører rundt i hovedet på en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fast ved den teori med, at man ikke skal tumle med for meget - altså have plads i hovedet for at kunne træne optimalt!

Har det på nøjagtig samme måde. Skal heller ikke have for mange ting at tumle med i hovedet, så bliver jeg stresset og får dårlig samvittighed over de ting jeg må vælge fra og ikke kan nå.

Hvis kroppen er tung og uoplagt er det vel dens måde at "sige fra " på. Dermed ikke sagt man ikke skal træne, men måske man skulle prøve noget andet træning, det kunne måske være en motivationsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skriver at du aldrig har været i så meget energiunderskud som du er pt. Du kan jo ikke forvente at din krop er fuldstændig klar til at blive trænet hårdt igennem over længere tid, hvis du ikke sørger for at få indtaget tilpas med energi. Du skal sørge for at få rigeligt med føde i de perioder hvor du skruer op for intensiteten i træningen, og hvis du så vil snige fedtet af må du skrue lidt ned for indtaget i de "mindre hårde" perioder.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg er eliteudøver, og jeg kender udmærket de uoplagte perioder. Uden at lyde alt for old school, så er det vel i nogen grad ens selvdisciplin i netop de perioder, der afgør om man når toppen. Jeg mener, alle og enhver kan jo træne 100%, når man er 100% veloplagt, og det er sjovt. At stå op og gå i gang på dage, hvor kroppen vejer et ton, alle muskler gør ondt, og 17 gamle skader truer med at springe op er straks værre.

Både, og - jeg har altid været ret kompromiløs med min træning, og er et eller andet sted kun kommet så langt som jeg trods alt er pga. den dér "old school" holdning hvor jeg har trænet på trods af træthed.

MEN jeg er sikker på at jeg kunne/kan komme meget længere ved at lytte mere til kroppen i de perioder hvor jeg er træt. Det er en balancegang - og der er også forskellige former for træthed som du efterhånden vil lære at kende forskel på - nogle gange er man bare træt fordi man er doven - andre gange er man træt fordi man dybest set er fysisk udmattet - or her er det alfa og omega at man lytter til kroppen og slapper mere af!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share