Proteinpulver med doping!


johan_s
 Share

Recommended Posts

I kender den garanteret mange af jer....

Den der med at der af den ene eller anden grund skulle være proteinpulvre, der er "forurenet" med steroider eller andre dopingstoffer.

Jeg har søgt lidt omkring på det, men har hverken kunne be- eller afkræfte, hvorvidt man risikerer uforvarende at indtage dopingstoffer gennem proteinpulver-

Søgte på antidoping DK, men de har jo et fuldkommen religiøst forhold til proteintilskud. Ifølge dem er pulver jo en direkte glidebane til det totale steroidenarkomani - hvilket naturligvis er noget pladder. Men man får ikke et klart svar!

Lad nu være med at spilde tiden på at fortælle mig, at jeg ikke behøver proteinpulver, så længe jeg spiser varieret.

Det er muligt, men jeg bruger det i min morgenmad (havregryn-protein-mælk blendes) og efter styrketræning - og det havde jeg tænkt mig at blive ved med, for det er nemt.

Men dels dyrker jeg konkurrenceidræt og mit styrkecenter er tilmeldt antidoping DKs ordning, så jeg vil helst ikke risikere at teste positiv. Jeg er i øvrigt også meget mod at bruge doping!

Er der nogen af jer, der har noget information omkring risikoen for dopingstoffer i proteinpulver? Så ville det være meget velkommen!

Er det en myte, eller?

Jeg har hørt den der med, at man skal holde sig til "etablerede mærker!, men hvad er det??

Edited by johan_s
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at så længe du sørger for at købe dine produkter i Danske butikker (med danske adresser) så er der ikke den store risiko forbundet med det.

Hvis du bestiller hjem fra mystiske webshops rundt omkring i verden, er chancen for at der er ekstra "guf" i nok noget større

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der er HELT KLART en reel risiko. Der er lavet flere videnskabelige studier/undersøgelser på området - og desværre så det ud til at der var problemer med produkter fra rigtigt mange forskellige lande. De "nyeste" undersøgelser på området ser dog ud til at have en del år på bagen, så man kan HÅBE at der er sket en forbedring på området...

Mit indtryk er dog at specielt amerikanske produkter havde et problem med kontaminering af testosteron, etc. men desværre kan man ikke vide sig sikker bare fordi man holder sig fra amerikanske produkter!

Er man MEGET bange for at ryge i "fælden" handler det vel om ALTID at gemme en lille rest af de produkter man har indtaget, så de senere kan testes af relevante doping-instanser ved evt. positiv test. Det kan nok ikke rede dig - men det burde kunne give en VÆSENTLIG nedsættelse af straffen hvis du kan påvise at det skyldes et kosttilskud med rester af dopingstoffer.

Men indenfor nogle sportsgrene og specialforbund (jeg nævner ingen navne :dry: ) er de efterhånden MEGET hårde med at straffe i dopingtilfælde...

Link to comment
Share on other sites

Nu indtager jeg ikke selv proteinpulver, så derfor spørger jeg bare af ren nysgerrighed...

Hvad dælen får virksomhederne ud af at tilføre dopingstoffer? Er det noget de gør, fordi de håber at pulveret kan få et bedre rygte, i og med flere vil opnå hurtige resultater?

Link to comment
Share on other sites

Nu indtager jeg ikke selv proteinpulver, så derfor spørger jeg bare af ren nysgerrighed...

Hvad dælen får virksomhederne ud af at tilføre dopingstoffer? Er det noget de gør, fordi de håber at pulveret kan få et bedre rygte, i og med flere vil opnå hurtige resultater?

Nej - det handler simpelthen om at producenterne har mange forskellige produktioner igang - og ikke formår at rense deres produktionsanlæg ordentligt mellem de forskellige produktioner.

Lidt i samme stil som når der på chokolade står noget i retningen af: kan indeholde spor af nødder.

Måske producenterne skulle til at skrive "kan indeholde sport af anabole sterodider" på embalagen - spørgsmålet er så om det får salget til at stige eller falde :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share