Slik under vægttab


Tinna
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne tabe mig lidt, det er ikke det helt vilde 4-5 kg. og jeg vil selvfølgelig helst gøre det på en sund måde, men så har jeg tænkt på, hvad er "lovligt" at spise af slik når man skal tabe sig? Selvfølgelig skal alt spises med måde, det er jeg klar over :wink:

Det eneste jeg ved er at det er okay at spise helt mørkt chokolade fx det med 70% kakao :smile:

Mvh. Tinna

Link to comment
Share on other sites

Vend posen om, se hvor mange kalorier slikket indeholder. Jo flere kalorier jo mere feder det (jo mindre bliver dit vægttab).

Du kan eksempelvis prøve at vende dig til at have agruk og gulerødder klar. Hvis man skærer dem i stynde strimler og sætter i et glas på bordet hjemme i stuen når man skal skal til at se en film eller lignende begynder man ofte at spise af det pga vi har en tendent til bare at æde når noget er inden for rækkevidde, formentlig en form for rastløshed.

Men hvis du først begynder at spise af gulerødderen og agurkerne vil du formentlig få stillet din trang til søde sager på en sund måde og du kommer ikke til at savne slikket :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne tabe mig lidt, det er ikke det helt vilde 4-5 kg. og jeg vil selvfølgelig helst gøre det på en sund måde, men så har jeg tænkt på, hvad er "lovligt" at spise af slik når man skal tabe sig? Selvfølgelig skal alt spises med måde, det er jeg klar over :wink:

Det eneste jeg ved er at det er okay at spise helt mørkt chokolade fx det med 70% kakao :smile:

Mvh. Tinna

Jeg har ikke spist slik i snart 3 uger :laugh: (joo, har spist 2 stykker kage og 2 stykker is samlet på de 3 uger, og har faktisk også fået fast food 2 dage :blush: ikke så godt, men sådan slik som chokolade, vingummier osv. har jeg ikke rørt)

Jeg synes ikke rigtig de der tørrede frugter er skide gode, tror faktisk kun jeg har smagt tørrede bananer, er der noget af det der smager bedre? Tror egentlig at jeg hellere foretrækker "alm." frugt frem for det tørrede...

Link to comment
Share on other sites

Tørrede frugter er et godt alternativ til slik.. :w00t:

Sørg for at dit blodsukker er nogenlunde stabilt hele dagen igennem, sådan du ikke får en spontan trang til at fylde dig med slik..

Det er præcis hvad jeg gør :wink: men det er nu mere når man lige er til te hos mormor eller andre i familien og der lige er kage og franskbrød til teen, hvad så? Og fredag aften, hvor resten af familien spiser masser af slik, men egentlig var det kun svært den første uge ikke at tage noget, jeg har mit mørke chokolade :cool: nu bliver jeg heller ikke fristet når jeg tager i butikker og står foran slikhylderne, jeg har slet ikke lyst :laugh:

Ofte tager jeg et tyggegummi, bare for at have noget at gumle på

Link to comment
Share on other sites

Det er præcis hvad jeg gør :wink: men det er nu mere når man lige er til te hos mormor eller andre i familien og der lige er kage og franskbrød til teen, hvad så? Og fredag aften, hvor resten af familien spiser masser af slik, men egentlig var det kun svært den første uge ikke at tage noget, jeg har mit mørke chokolade :cool: nu bliver jeg heller ikke fristet når jeg tager i butikker og står foran slikhylderne, jeg har slet ikke lyst :laugh:

Ofte tager jeg et tyggegummi, bare for at have noget at gumle på

Så må du bare have en god viljestyrke og lade vær med at spise det, eller bede din mormor om at stille det væk, når du er på besøg.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så må du bare have en god viljestyrke og lade vær med at spise det, eller bede din mormor om at stille det væk, når du er på besøg.. :tongue:

Ja :smile: men synes nu ikke at de andre ikke må hygge med kage og franskbrød, bare fordi jeg er lidt skør og synes jeg skal tabe mig :wink: og er jo ikke ved at dø af overvægt så tænker at 1 stykke kage indimellem nok ikke skader det helt store... Tager man min BMI er jeg stadig inde for normalvægtig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja :smile: men synes nu ikke at de andre ikke må hygge med kage og franskbrød, bare fordi jeg er lidt skør og synes jeg skal tabe mig :wink: og er jo ikke ved at dø af overvægt så tænker at 1 stykke kage indimellem nok ikke skader det helt store... Tager man min BMI er jeg stadig inde for normalvægtig :wink:

Hvor meget vejer du og hvor gammel er du?

Der er ikke noget galt i at spise et stykke kage engang i mellem, hvis du i mellemtiden også er aktiv. Hvis du gerne vil tabe dig, så kunne du prøve med at skære lidt ned på slikket i starten og se om det giver nogle resultater du kan bruge til noget. På den måde, skal du ikke helt sige farvel til de søde sager, som det lader til, du godt kan lide.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordisk-handelshus.dk/

Check disse bolcher ud. Flere af dem er stort set uden energi, så dem kan du sagtens mæske dig i. Og så smager de tilmed godt.

Mæske i sig er måske lige i overkanten.

Nu kunne jeg ikke lige finde bolcherne på den hjemmeside, men bolcher med få kalorier skyldes som regle at de indeholder sødemidle og sødemiddel i store mængder er ikke godt få maven (læs: man får tynd mave), så stadig: alt med måde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noget af det kan være lidt hårdt for maven i store mængder, men det er specielt dem med store mængder sukkeralkoholer, og altså det sukkerfrie slik, som er stort set uinteressant i vægttabssammenhæng, da de indeholder mange kalorier. Man kan heller ikke sige generelt, at man får dårlig mave af sødemidler. Eksempelvis er det nok de færreste, der har oplevet dårlig mave, selvom de har tyllet mange liter lightsodavand.

I forhold til dem jeg snakker om, så er det nok i højere grad kostfibrene, der kan drille, men det er bare med at prøve sig frem og se, hvor mange man kan holde til. :tongue:

P.s. Bolcherne findes under kategorien - SUKKERFRI/ØLPØLSER :laugh:

Dem der er interessante er selvfølgelig dem med et indhold på cirka 20-40 kcal per 100 gram og altså op til 20 gange færre kcal, end almindeligt slik.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Typisk ser man en direkte sammenhæng imellem overspisning og graden af og mængden af restriktioner på end egen kost.

Hvad med at tillade dig selv bestemte fødevarer på bestemte tidspunkter som dækker din trang?

I lang tid tog jeg druesukker og proteinpulver efter træning.

På diæt valgte jeg så at udskufte druesukkeret med hvilken som helst form for simple kulhydrater jeg havde lyst til. Det kunne være vingummibamser eller en frozen yoghurt. Så fik jeg mit behov dækket.

Prøv for øvrigt at børste tænder lige inden "sociale situationer" hvor der er gruppepres for at man skal spise. Det kan ofte hjælpe en del på det.

Hvis du så smider en litter vand i gabet lige inden også, så har man endnu mindre lyst til at spise fordi man føler sig helt fyldt op.

Link to comment
Share on other sites

Det er præcis hvad jeg gør :wink: men det er nu mere når man lige er til te hos mormor eller andre i familien og der lige er kage og franskbrød til teen, hvad så? Og fredag aften, hvor resten af familien spiser masser af slik, men egentlig var det kun svært den første uge ikke at tage noget, jeg har mit mørke chokolade :cool: nu bliver jeg heller ikke fristet når jeg tager i butikker og står foran slikhylderne, jeg har slet ikke lyst :laugh:

Ofte tager jeg et tyggegummi, bare for at have noget at gumle på

Hvis dit daglige energi indtag ikke overstiger det du har besluttet dig for så kan du godt snuppe et stykke kage. IMO skal man passe på at man ikke bliver for fanatisk med hensyn til at spise sundt.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Det handler selvfølgelig om mængder.

Alt er i realiteten tilladt, hvis man "virkelig har behov for det", men afhængig af hvad det er, så handler det blot om at afstemme mængderne. Det handler om at ændre sin livsstil, så man gradvist reducerer de kalorieholdige fødevarer med mindre energiholdige, men ikke nødvendigvis bandlyse tidligere tiders vanekost. Eksempelvis er pasta fint, men i stedet for de vanlige 150 gram til aftensmaden, kan man skære det ned til 50 gram og så supplere op med grøntsager. Det samme med slik og lignende, hvis man virkelig ikke føler, at man kan undvære det, så nøjes med at tage få stykker frem, når der skal hygges, sammen med lidt frugt og grønt (eller spis det slik på markedet, der næsten ingen kalorier er i) i stedet for at spise en hel pose slik. I stedet for at spise en hel pizza, så spis en kvart og spis salat til. Det handler i bund og grund om mængder og INTET er så slemt, at det ikke kan tillades i et eller andet omfang. Man lærer også hurtigt at nyde maden lige så meget, selvom man ikke propper sig fuldstændigt med det. Så efter min mening er et godt sted at starte at reducere de energiholdige emner gradvist, da det ikke er alle der skal konkurrere til mr. eller ms. fitness, og da det ikke handler om en hurtig snuptagsløsning, der holder 4 uger, men at vænne sig til at reducere kalorieindtaget en anelse (for nogen mere) i forhold til det vante.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ja :smile: men synes nu ikke at de andre ikke må hygge med kage og franskbrød, bare fordi jeg er lidt skør og synes jeg skal tabe mig :wink: og er jo ikke ved at dø af overvægt så tænker at 1 stykke kage indimellem nok ikke skader det helt store... Tager man min BMI er jeg stadig inde for normalvægtig :wink:

Hvem kan ikke li' søde sager? :laugh:

Jeg vejer 47-49 kg og er 18 år :wink: Hvorfor da?

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget vejer du og hvor gammel er du?

Der er ikke noget galt i at spise et stykke kage engang i mellem, hvis du i mellemtiden også er aktiv. Hvis du gerne vil tabe dig, så kunne du prøve med at skære lidt ned på slikket i starten og se om det giver nogle resultater du kan bruge til noget. På den måde, skal du ikke helt sige farvel til de søde sager, som det lader til, du godt kan lide.. :laugh:

Ja, men jo mere kakao jo sundere ;) det er noget bedre en mælkechokolade

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? :smile:

At være leve sundt handler IMO om livskvalitet og om at være i balance fysisk og mentalt. Hvis man får det bedre af at indtage fx chokolade er der ikke noget galt med det. Hvis man ønsker at spise "usundt" kan det sagtens lade sig gøre men det er en god ide at passe det ind i ens daglige energi regnskab.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share