Finger sover, når jeg køre cross trainer og cykel


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Jeg jeg køre cross trainer og cykel begynder mine fingerspidser at sove efter kort tid, det går væk hvis jeg holder dem ned til siden og ryster dem, men kommer igen efter kort tid.

Er der noget at gøre for at afhjæple dette?

Jeg køre cross trainer 2 * ½ time og cykel en ½ time.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jeg køre cross trainer og cykel begynder mine fingerspidser at sove efter kort tid, det går væk hvis jeg holder dem ned til siden og ryster dem, men kommer igen efter kort tid.

Er der noget at gøre for at afhjæple dette?

Jeg køre cross trainer 2 * ½ time og cykel en ½ time.

Det er formentlig kompression af enten N. ulnaris eller N.medianus. Altså nerver der bliver udsat for tryk gennem længere tid. De kan give sovende,prikkende, stikkende fornemmelser.

Du kan forsøge dig med at skifte "frempind" så du kommer til at sidde lidt mere oprejst. Det går jo desværre udover din aerodynamik, men du ligger knap så meget vægt i dine hænder, når du sidder på den måde.

Prøv også at skifte dit greb med jævne mellemrum, så belastningen ikke bliver så ensartet.

Endelig kan du aflaste med løb eller lignende for en periode.

God bedring.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Det gør ikke så meget med aerodynamiken, da det hele forgår indedøres på centeret, men jeg vil prøve at skifte grep noget ofter, men det kan jeg ikke på cross.

Du kan evt. prøve med et par cykel/spinning-handsker. De fåes med en gel-pude som måske kan tage lidt af presset på hånden.

Andre oplever at det går væk når de føler sig mere trygge på maskinen. Måske der så holde lidt lettere på styret?

Men ja - afveksling i grebene er absolut et godt bud på en nem løsning.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet er typisk at man spænder alt for meget i armene. Langt hovedparten at dem der spinner eller kører på kondicykel kører med strakte og spændte arme let kan give en sovende fornemmelse i fingerne (og ømhed /ondt flere andre steder).

Armene skal holdes afslappet på styret og albuerne bøjet (altså overarmene mere nedad og underarmene mere vandret). Styret skal holdes i et løst greb. Skuldrene skal tilsvarende være sænkede og ikke hævede og spændte. Det er benene man skal køre med, mens det generelt er en forkert teknik at tro man skal hive og spænde i armene. Tilsvarende er en korrekt cykelteknik at overkroppen skal være næsten i ro og ikke hugge fra side til side (hvilket netop typisk medfører spændte arme). Sørg desuden for ofte at skifte håndstilling.

Trods ovenstående kan det godt i starten give sovefornemmelser indtil man er vænnet til cyklingen.

Må tilstå mine erfaringer med crossen ang. dette er ret begrænsede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share