styrke i pulldown/rows


Bo th
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet en del chin-ups det sidste års tid, så det er selvfølgelig logisk - det følgende... (pulldown: smalt greb evt. i triangel)

Mit "problem" er at jeg i pulldown trækker ca. 85kg. 10 rep og 100kg. 5 rep(fra helt strukket til lige under hagen). MEN i cablerows trækker jeg sølle 55kg. 10 rep og 60kg. 5-6 rep. rent uden nævneværdig bevægelse i overkroppen(trækkende).

jeg synes tit at jeg har set andre gutter i centret trække 80-90kg. i rows og så "blot" trække samme vægt i pulldown.

Er det "normalt"???

Link to comment
Share on other sites

Et fornuftigt bud vil være at du oplever inhibition omkring røgsøjlen. Ved de vertikale træk i kropshævninger og pull-downs stilles der yderst begrænsede krav til stabilitet omkring ryggen. Ved BOR og kabel row vil der modsat stilles væsentlige krav for at du kan holde en fornuftig holdning og køre øvelsen strict. Hvis du ikke er vant til at dødløfte, squatte osv. tungt vil din krop forsøge at beskytte sig selv. Når muskulaturen omkring din rygsøjle udsættes for hvad de opfatter som 'stor belastning' vil de (via Golgi celler) sende signaler til dit centralnervesystem (CNS). CNS vil herefter beskytte din rygsøjle mod yderligere belastning ved at sætte en begrænsning for hvor stor aktivering eksempelvis din brede rygmuskel kan opnå. Tænk på det som sikkerhedssytemet i en flyver, hvor softwaren sikrer at piloten ikke kan få vingerne til at brække af

Som sagt er det dog bare et bud. Kan også være styrken af musklerne mellem skulderbladene eller noget helt tredje... :smile:

Link to comment
Share on other sites

:blink:

Pænt søgt bud IMO, men jeg skal da ikke være dommer.

Laver du øvelsen i samme maskine? Mange maskiner er meget forskellige i deres KG anvisninger. Desuden, ihvertfald ved nogle af technogyms maskiner, kan der være forskel på den samme maskine alt efter om du benytter high pulley eller low pulley (altså sætter du håndtaget i den øverste eller nederste).

Link to comment
Share on other sites

Det var dog et flot og godt bud, fra baron bandit! For jeg har netop "englevinge" syndrom ~inaktive/lammelser i/dårligt trænede muskler imellem skulderbladene - nedre trapezius og romboide bl.a. har også tidligere været til fys ang. disse muskler.

mine skulderblade har min. siden 14-15 års alderen stukket ud fra ryggen, og selv om der er kommet lidt mere masse siden, så er det meget tydeligt stadigvæk.

er begyndt (efter fys anv.) at lave lidt øvelser for disse muskler.

Jeg troede dog blot at det var latissimus dorsi, der ville være den afgørende i rows, og de øvre muskler "blot" skulle holde skulderen på plads og samlet.

( træner mest chin-ups, og bruger sjældet maskinen til pulldowns, row i maskine og bor med stang.)

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ifølge Rolf Wirhed, som bla. har skrevet bogen: Anatomi og bevægelseslære i idræt, skyldes din observation, at styrken i biceps afhænger af hvilken retning overarmen vender. Hvis man betragter afstanden mellem udspring og fæste, så er denne større, hvis man har vendt armen opad. Han konkluderer at mennesket er mere egnet til at hænge i træerne end at bære poser hjem.

Ifølge Wirhed er det ren fysik. Kraft x arm. Følgende forholdstal skulle gøre sig gældende: pulldown : row : lift bør forholde sig til 8 : 6,5 : 5

Det samme gør sig for øvrigt gældende ved tricepsøvelser. Her skulle forholdet være 4 : 3,5 : 5

Nu regnes de øvelser du nævner som rygøvelser. Kan det tænkes, at du skal træne isolationsøvelser, biceps og triceps. Jeg tror det.

Link to comment
Share on other sites

Det var dog et flot og godt bud, fra baron bandit! For jeg har netop "englevinge" syndrom ~inaktive/lammelser i/dårligt trænede muskler imellem skulderbladene - nedre trapezius og romboide bl.a. har også tidligere været til fys ang. disse muskler.

mine skulderblade har min. siden 14-15 års alderen stukket ud fra ryggen, og selv om der er kommet lidt mere masse siden, så er det meget tydeligt stadigvæk.

er begyndt (efter fys anv.) at lave lidt øvelser for disse muskler.

Jeg troede dog blot at det var latissimus dorsi, der ville være den afgørende i rows, og de øvre muskler "blot" skulle holde skulderen på plads og samlet.

( træner mest chin-ups, og bruger sjældet maskinen til pulldowns, row i maskine og bor med stang.)

Englevinger skyldes så vidt jeg ved en svag m. serratus anterior (correct me if I'm wrong). M. serratus anterior trækker skulderbladets nederste hjørne fremad, og når den er meget svag i forhold til netop trapezius og rhomboideus kommer skulderbladene til at stikke ud fra ryggen. Så hvis din fys er i gang med træne netop disse muskler er hun IMO galt på den.

Hvis du vil gøre noget ved englevingerne skal du ned og lave nogle "træk til nakken" (er det, det samme som pull-downs?).

Hilsen Christian

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har englevinger er der typisk et par ting du skal have set på:

Serratus funktion,

Rhomboideus funktion og trapezius/levator scapulaes spænding og bevægelighed.

Massage på skulderområdet og træning af de nævnte muskler for at aktivere og styrke dem er vejen frem.

Jeg har skrevet en lille artikel der måske kunne være til hjælp for dig:

http://getbig.dk/vis_artikel.php?id=158

Husk du har deciderede problemer med englevinger, så du skal måske holde dig på første del længe.

Programmet er ganske omfattende, men det er baseret på at man kan bruge det i en træningssplit, hvor man ikke træner samme muskelgruppe særligt ofte. Sig til hvis den skal tilpasses, så kan jeg hjælpe dig med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share