Shock dine muskler med nye øvelser!


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Sidder og tænker på, om der ligger noget teori bag det udsagn. Som folk på mol plejer at sige, så er det vist mest af alt noget BS, selvom der er bred enighed om, at det kan være en fordel ikke at køre de samme øvelser om og om igen.

Jeg har selv stået utrolig meget stille i en øvelse som bænkpres. Jeg har lagt mærke til, at det for mit vedkommende hjælper at køre noget ganske andet i en periode; fx håndvægte. Så er jeg som et mirakel tilbage på højdepunktet, når jeg kører normal bænk igen. Det gælder naturligvis også ved andet end bryst- og bænktræning. Jeg har prøvet at finde en artikel om det fænomen, at det kan være en fordel for styrken i én øvelse at køre andre i en periode, men jeg kan ikke finde noget... det lyder jo også underligt, hvis man selv spekulerer. Er det noget med overanstrengelse af specifikke bevægelsesmønstre? Eller oplever jeg bare noget deloading, der træder positivt ind, fordi jeg måske ikke kan træne mine muskler helt så hårdt med nye øvelser?

Nogle idéer/input? :)

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på tror jeg det kan have noget at gøre med overbelastning af nervesystemet. WSB-systemet bygger netop på at man ikke må køre meget tungt i konkurrenceløftene, som skal forbedres. Endividrere udskiftes de øvelser man kører tungt i ca. hver anden uge, fordi det bliver hårdt mod nervesystemet.

En anden grund til at (jeg tror) det kan være gavnligt at erstatte en øvelse, kan komme fra det velkendte "Når en muskel er konditioneret, er der lavt vækstpotentiale". Når man f.eks. skifter Barbell Bænkpres ud med Dumbbell Bænkpres, er brystmuskulaturen ikke længere konditioneret til at løfte håndvægtene, fordi øvelsen er en anelse anderledes, hvilket skulle stimulere musklen til større hypertrofi. Dette er noget som benyttes mest i BB-træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share