Inflammation i skuldre på 9. måned


Keler
 Share

Recommended Posts

Bare jeg tænker på pullups så gør det ondt.

Jeg har fået en masse øvelser af min fys til at stabilisere skulderbladene m.m.

Ved alle øvelser skal jeg sørge for at have kontrol over skulderbladene så de ikke stritter.

Øvelserne jeg laver er:

- Sideløft uden vægt til vandret op ad en mur.

- Ligger på gulvet med en håndvægt i hver arm, og presser så skulderbladene op, uden at bøje armene

- Sideløft med belastning via elastik

- Bagud træk med elastik, stående med strækte arme

- Front raise med elastik

De tre sidste øvelser er jeg ikke gået igang med endnu. Jeg bliver MEGET øm bare af at lave de to første øvelser. Efter to gange med sideløft uden vægt bliver jeg irriteret og så tør jeg ikke rigtig giver mere gas.

Ved selvfølgelig ikke om det er ovenstående du mener med træning.

Men bliver du mere øm af, at lave eksempelvis pullups, eller rowing med moderate håndvægte.. end de øvelser du nævner.?

Og hvordan bliver du øm? under udførelse, eller efter?

Jeg tænker, at det primært er bevægelsen, som forårsager irritation. Og belastningen vil sikkert være af mindre betydning end du tror..

Og husker du iøvrigt at strække ud efter træning, og gennem dagen iøvrigt? specielt brystmuskulatur..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men bliver du mere øm af, at lave eksempelvis pullups, eller rowing med moderate håndvægte.. end de øvelser du nævner.?

Og hvordan bliver du øm? under udførelse, eller efter?

Jeg tænker, at det primært er bevægelsen, som forårsager irritation. Og belastningen vil sikkert være af mindre betydning end du tror..

Og husker du iøvrigt at strække ud efter træning, og gennem dagen iøvrigt? specielt brystmuskulatur..

Det er dét jeg har lidt svært ved at svare på. Selvom jeg ikke laver øvelserne, bliver jeg også øm af og til. Det kan være jeg er øm i en uge, to uger, tre uger osv. Pludselig går det væk og jeg kan gå fra 1-7 dage uden ømhed. Og så kommer det igen. Det starter typisk med jeg er øm i bagskulderen og så kommer der irritation i forskulder. Men det kan også bare starte i forskulder.

Det er derfor jeg ikke er 100% overbevist om HVOR meget værre øvelserne gør det hele - Jeg kan dog godt mærke umiddelbart efter øvelserne at jeg har trænet. Og især dagen efter bøder jeg.

Jeg strækker så meget ud jeg kan - Det samme med is. Det er dog ikke alle dage jeg får lavet øvelser og iser bagefter.

Måske vægten ikke har noget at sige - Jeg er bare blevet fortalt at starte helt fra bunden af.

Link to comment
Share on other sites

Interessant dilema.

Den nyeste forskning viser at der ikke findes kronisk inflamation, processen brænder ud efter ca. en uge, med mindre at den bliver provokeret igen, hvorefter den så starter op igen.

Hvis du har haft dette problem i så lang tid skyldes det sikkert at du gentagne gange irriterer det samme skadede væv, hvorfor man må gå ud fra at det sandynligt er en slimsæk eller sene problematik.

Morten Støve, Fysioterapeut

Har et link til den forskning eller andet du kan henvise til (tids-skrifter mm.) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share