Inflammation i skuldre på 9. måned


Keler
 Share

Recommended Posts

Har du prøvet en fys med kinetic control og hvordan gik det hvis du har?

Jeg er ikke klar over det. Jeg fik rotator øvelser som du selv har været inde på, og så fik jeg nogle vægtbærende øvelser (armstrækker position, overkroppen hævet så meget som muligt, så den ikke hænger ned over skuldrene) og så rundt i cirkler og 8-taller samt statisk bærende med én arm) Det hjalp på smerten indtil et vist punkt hvor det så er gået i stå, hvorfor jeg også kun laver mine øvelser hver anden dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er ikke klar over det. Jeg fik rotator øvelser som du selv har været inde på, og så fik jeg nogle vægtbærende øvelser (armstrækker position, overkroppen hævet så meget som muligt, så den ikke hænger ned over skuldrene) og så rundt i cirkler og 8-taller samt statisk bærende med én arm) Det hjalp på smerten indtil et vist punkt hvor det så er gået i stå, hvorfor jeg også kun laver mine øvelser hver anden dag.

Ikke opmuntrende :cry:

Håber jeg har større held med den fysio jeg skal til i morgen.

Vil gøre alt for at undgå operation.

Link to comment
Share on other sites

Ikke opmuntrende :cry:

Håber jeg har større held med den fysio jeg skal til i morgen.

Vil gøre alt for at undgå operation.

Jamen det håber jeg også at du får. Jeg havde egentlig forberedt mig på operation, så det bare kunne overståes, men den idé led da i hvert fald nederlag i går på KH. Nu er der 30 min. til jeg kan ringe til min læge, så må vi se hvorvidt jeg skal punge flere måneders SU ud på problemet når nu det offentlige er lidt stift i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev opereret for 2 år siden - betændelse i slimsækken osv osv - fik fjernet en sene ved operation, og har ikke haft problemer med den skulder siden.

Nogle gange er det altså bedst at få operationen overstået..

Men vigtigst: insister at blive diagnosticeret - få en scanning - ultralyd eller MR hvis det er det der skal til. Fys-terapeuter m.v. er altsammen udmærket men først skal man altså diagnosticeres..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en tid hos min egen læge næste onsdag, da ville han have fået tilbagemeldingen fra lægen på ortopædisk. Så diskuterer vi lige hvad vi gør, for han syntes også at det var grotesk at en ung fyr bare skulle lave ingenting i 5 år.

Jeg skulle også have insisteret på en reel undersøgelse. Det er bare svært i det øjeblik hvor man sidder lidt lamslået over den dårlige behandling, og ens skepsis til prognosen bliver mødt med et overfladisk grin. Nu håber jeg bare ikke at det skal koste mig 4 måneders ventetid igen igen :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Indian >> føler med dig - Det er bare det værste lort. jeg tror jeg havde snappet hvis en læge havde grinet af mig.

Spock >> Jeg har heller ikke afvist operation men vil selvf. helst undgå det, hvis jeg kan selv komme problemet til livs. Jeg har trods alt ikke prøvet et tilrettelagt genoptræningsprogram som det her før.

Hvis ikke det virker, så overvejer jeg selvf. en operation :smile:

Men nu er jeg lige kommet hjem fra ny fysio med kursus i kinetic control. Han havde lidt et skævt smil da jeg sagde jeg var blevet anbefalet en fys med netop det kursus. Han sagde at det nu ikke var noget specielt.

Men for FØRSTE gang er jeg kommet hjem fra en behandler, hvor han ikke bare har sagt: "gå hjem og lav noget ind og udad rotation".

Han viste mig 2 øvelser jeg skulle lave 5 gange om dagen.

han sagde ydermere jeg havde englevinger. Ikke meget, men lidt og at jeg skulle lære at styre mine skuldreblade. Han sagde at mine stabilationsmuskler var blevet for små/slappe, og at bare min arms vægt måske var for "tung" til de ølvelser jeg skulle lave, men nu måtte vi se.

Rigtig dejligt - Har lige prøvet at kontrollere mine skuldrebladre som han har sagt, mens jeg lavede øvelsen og der var ingen irritation. Første gang jeg har lavet den bevægelse uden irritation/smerte.

Opmuntrende :bigsmile:

Næste skridt er MR scanning selvom han mente jeg nok ikke ville blive meget klogere, men at det ikke ville skade.

Han mente jeg nok skulle komme igang igen, men at det her var et længerevarende projekt der godt kunne tage lang tid.

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Indian >> føler med dig - Det er bare det værste lort. jeg tror jeg havde snappet hvis en læge havde grinet af mig.

Spock >> Jeg har heller ikke afvist operation men vil selvf. helst undgå det, hvis jeg kan selv komme problemet til livs. Jeg har trods alt ikke prøvet et tilrettelagt genoptræningsprogram som det her før.

Hvis ikke det virker, så overvejer jeg selvf. en operation :smile:

Men nu er jeg lige kommet hjem fra ny fysio med kursus i kinetic control. Han havde lidt et skævt smil da jeg sagde jeg var blevet anbefalet en fys med netop det kursus. Han sagde at det nu ikke var noget specielt.

Men for FØRSTE gang er jeg kommet hjem fra en behandler, hvor han ikke bare har sagt: "gå hjem og lav noget ind og udad rotation".

Han viste mig 2 øvelser jeg skulle lave 5 gange om dagen.

han sagde ydermere jeg havde englevinger. Ikke meget, men lidt og at jeg skulle lære at styre mine skuldreblade. Han sagde at mine stabilationsmuskler var blevet for små/slappe, og at bare min arms vægt måske var for "tung" til de ølvelser jeg skulle lave, men nu måtte vi se.

Rigtig dejligt - Har lige prøvet at kontrollere mine skuldrebladre som han har sagt, mens jeg lavede øvelsen og der var ingen irritation. Første gang jeg har lavet den bevægelse uden irritation/smerte.

Opmuntrende :bigsmile:

Næste skridt er MR scanning selvom han mente jeg nok ikke ville blive meget klogere, men at det ikke ville skade.

Han mente jeg nok skulle komme igang igen, men at det her var et længerevarende projekt der godt kunne tage lang tid.

Lyder godt!

Nu er det med at hænge i og give det noget tid. Skuldertræning er meget mere end rotationer og rotator cuff træning

Link to comment
Share on other sites

Laush -> Ved godt det kommer til at give tid. Men jeg SKAL igang med træning igen. Det er et must.

Jeg er blevet mega øm i bagskuldre og skuldrebladene, men også foran er jeg øm som jeg er lidt nervøs for. Jeg bliver dog ved med at lave øvelserne og giver det nogle uger og ser om ikke det går væk igen.

Men ved ikk lige hvad jeg skal tænke..

Link to comment
Share on other sites

Laush -> Ved godt det kommer til at give tid. Men jeg SKAL igang med træning igen. Det er et must.

Det hele bliver lettere for dig hvis du accepterer din skadessituation. At sige at du SKAL og at det er er must at komme i gang med træningen igen gør jo ikke din skadesperiode kortere, blot mere uudholdelig.

Kan du ikke prøve at flytte fokus? Måske fokusere på benene eller måske noget løbetræning mens du får dine skuldre på ret køl.

Link to comment
Share on other sites

Keler, nu sagde han at du skulle lave øvelserne 5 gange om dagen, men det kan jo være at det var en fordel at trappe op til de 5 gange om dagen over en uge eller to? :smile:

Har selv lige snakket med min fys. Ses med min læge onsdag, og så sandsynligvis bestiller jeg tid hos Stadionklinikken her i Århus. Det er to overlæger der har klinikken, og de lyder yderst kompetente, hvilket min fys. også har forsikret mig om at de er. De har også lavet Sportnetdoc.dk, så der burde jeg få en ordentlig behandling, så skidt pyt med de 2500,- det koster; nu skal det være.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu kommer jeg fra min 3. behandling hos fysio, over en 3 uger. Idag sagde han at han faktisk ikke kunne gøre mere, før jeg får en MR scanning.

Han tror måske der kan sidde noget brusk/et eller andet derinde som irriterer.

Nogen der har en idé om hvad en MR koster på privat hospital?

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jeg fra min 3. behandling hos fysio, over en 3 uger. Idag sagde han at han faktisk ikke kunne gøre mere, før jeg får en MR scanning.

Han tror måske der kan sidde noget brusk/et eller andet derinde som irriterer.

Nogen der har en idé om hvad en MR koster på privat hospital?

Jeg kan desværre ikke svare dig på dét spørgsmål, MEN...

Såfremt sådan en er dyr (i omegnen af 2800,-), så kunne du overveje en konsultation ved stadionklinikken på Århus stadion. Det er 2 overlæger der står for undersøgelsen, og både min læge og fys. siger at de er ganske kompetente - du kan læse mere om dem på hjemmesiden. Der hvor dette kunne være smart er fordi hvis de er i tvivl om diagnosen, så sender de dig ind til det offentlige til en scanning, og der er vist ca. 2 ugers ventetid. Således vil du, såfremt en MR på et privathospital koster omkring de 2800,- faktisk få både denne konsultation og en MR scanning til en MR's pris :smile: .... Hvis altså de er i tvivl om diagnosen vel at mærke. Jeg skal selv derind her d. 29 kl. 21:30 (de arbejder vist en del...)

http://www.stadionklinikken.dk/

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

En MR-scanning koster mellem 4.000-5.000 kr. Du kan gå til din egen læge og bede om at blive henvist til et andet offentligt sygehus hvis du vil have en second opinion uden selv at skulle punge ud.

Hvis et privathospital konstaterer at en operation f.eks. er nødvendig vil de da kunne henvise til et offentligt hospital? Eller er man jo lige vidt, med mindre man har 24.000 kr. til en atroskopi. :-)

Link to comment
Share on other sites

ATT. Keler!

Hvis du endnu ikke har fået ringet og bestilt en tid ved Stadionklinikken, så få det gjort; det er både pengene og turen fra Silkeborg værd. Jeg kommer lige derinde fra. "Den subacrominiale bursae er fortykket (3,5mm) og indeholder væske ved dynamisk undersøgelse... Bursitis ("slimsækirritation")"

Jeg kom ind, manuel undersøgelse hvor den ene legede med min arm og skulder. En mistænkt, Bursitis, blev fundet, og kollegaen undersøgte med ultralyd; der gik 2 sekunder: "Ja, der er det, der er væske i slimsækken, i et meget lokalt område). Derpå fik jeg så binyrebarkhormon (ultralydsvejledt), og som han sagde, han har aldrig misset, og det gjorde han heller ikke.

Det private har simpelthen, højst sandsynligt vurderer jeg, diagnosticeret og ordnet hvad 3 læger i det offentlige over en 1½ års periode ikke formåede. En anden gang tager jeg simpelthen direkte derind udenom det offentlige. Nu venter 4 faser a genoptræning (fra Sportnetdoc.dk)

Så, ring derind, jeg er sikker på at de kan ordne dig.

Link to comment
Share on other sites

ATT. Keler!

Hvis du endnu ikke har fået ringet og bestilt en tid ved Stadionklinikken, så få det gjort; det er både pengene og turen fra Silkeborg værd. Jeg kommer lige derinde fra. "Den subacrominiale bursae er fortykket (3,5mm) og indeholder væske ved dynamisk undersøgelse... Bursitis ("slimsækirritation")"

Jeg kom ind, manuel undersøgelse hvor den ene legede med min arm og skulder. En mistænkt, Bursitis, blev fundet, og kollegaen undersøgte med ultralyd; der gik 2 sekunder: "Ja, der er det, der er væske i slimsækken, i et meget lokalt område). Derpå fik jeg så binyrebarkhormon (ultralydsvejledt), og som han sagde, han har aldrig misset, og det gjorde han heller ikke.

Det private har simpelthen, højst sandsynligt vurderer jeg, diagnosticeret og ordnet hvad 3 læger i det offentlige over en 1½ års periode ikke formåede. En anden gang tager jeg simpelthen direkte derind udenom det offentlige. Nu venter 4 faser a genoptræning (fra Sportnetdoc.dk)

Så, ring derind, jeg er sikker på at de kan ordne dig.

Hej igen - Jeg er glad på dine vejne :smile:

Jeg kommer fra lægen i dag, og han har henvist mig til ortopædigsk afdeling. Han snakkede også noget om den klinik du har været på. Jeg ser lige hvor lang tid det hele tager, og hvis jeg sys det er for lang tid tager til Århus :wink:

Jeg er dog lidt mere skeptisk. Efter 1 år ville det være for godt til at være sandt hvis de kunne fikse mig :unhappy: Men jeg vil da gerne give det et go - Helt klart. Syntes bare det ville være underligt hvis de skulle kunne fortælle mig hvad der er galt, når ikke 3 forskellige fysser, en akupunktør, læger på sygehuset osv kan?

Hvad måtte du slippe?

Link to comment
Share on other sites

Jamen det lyder underligt, men se på mit tilfælde, 2 læger på idrætsklinikken og en på ortopædisk, ingen af dem formåede at hjælpe mig, så det er bestemt muligt at de du hidtil har set har overset noget. Håb på det bedste, men vær forberedt på at kræve en ordentlig undersøgelse, det var hvad jeg lærte. Jeg er sikker på at de alle kan deres kram, de man møder i det offentlige, men det bliver desværre ikke altid demonstreret, hvadenten det så er stress eller hvad det er.

Jeg krydser fingre for dig.

Og jeg har også fået ultralyd før; begge gange på idrætsklinikken. Jeg fik af den første læge en, uvejledt(!), blokade, og da den slet ikke hjalp, kom jeg derind igen, og den nye læge kunne ikke se tegn på inflamation. Min teori er at den første læge ikke har ramte ordentligt (da den jo var uvejledt, og min skade nu er konstateret på et ganske specifikt sted) og så at læge nummer 2 måske har overset det. Og lægen jeg mødte for nylig undersøgte mig jo så ikke rigtigt :crazy:

Og jeg slap 2800,- De 2500,- var vist for undersøgelsen, og de sidste 300,- for injektionen, og der var helt automatisk dopingerklæring og journal med.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Interessant dilema.

Den nyeste forskning viser at der ikke findes kronisk inflamation, processen brænder ud efter ca. en uge, med mindre at den bliver provokeret igen, hvorefter den så starter op igen.

Hvis du har haft dette problem i så lang tid skyldes det sikkert at du gentagne gange irriterer det samme skadede væv, hvorfor man må gå ud fra at det sandynligt er en slimsæk eller sene problematik.

Morten Støve, Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

Jamen det lyder underligt, men se på mit tilfælde, 2 læger på idrætsklinikken og en på ortopædisk, ingen af dem formåede at hjælpe mig, så det er bestemt muligt at de du hidtil har set har overset noget. Håb på det bedste, men vær forberedt på at kræve en ordentlig undersøgelse, det var hvad jeg lærte. Jeg er sikker på at de alle kan deres kram, de man møder i det offentlige, men det bliver desværre ikke altid demonstreret, hvadenten det så er stress eller hvad det er.

Jeg krydser fingre for dig.

Og jeg har også fået ultralyd før; begge gange på idrætsklinikken. Jeg fik af den første læge en, uvejledt(!), blokade, og da den slet ikke hjalp, kom jeg derind igen, og den nye læge kunne ikke se tegn på inflamation. Min teori er at den første læge ikke har ramte ordentligt (da den jo var uvejledt, og min skade nu er konstateret på et ganske specifikt sted) og så at læge nummer 2 måske har overset det. Og lægen jeg mødte for nylig undersøgte mig jo så ikke rigtigt :crazy:

Og jeg slap 2800,- De 2500,- var vist for undersøgelsen, og de sidste 300,- for injektionen, og der var helt automatisk dopingerklæring og journal med.

Det er jo til at overkomme. Jeg kan jo altid sende dem en mail med hele mit skadesforløb, og høre ad om de overhovedet tror de kan hjælpe mig.

Interessant dilema.

Den nyeste forskning viser at der ikke findes kronisk inflamation, processen brænder ud efter ca. en uge, med mindre at den bliver provokeret igen, hvorefter den så starter op igen.

Hvis du har haft dette problem i så lang tid skyldes det sikkert at du gentagne gange irriterer det samme skadede væv, hvorfor man må gå ud fra at det sandynligt er en slimsæk eller sene problematik.

Morten Støve, Fysioterapeut

Syntes sku ikke det er så interessant - Mere belastende :tongue:

Jeg syntes også selv det lyder vildt at en inflammation skulle kunne holde ved 1 års tid efterhånden. Jeg håber bare en MR kan få belyst hvad det er der forårsager irritationen.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes også selv det lyder vildt at en inflammation skulle kunne holde ved 1 års tid efterhånden. Jeg håber bare en MR kan få belyst hvad det er der forårsager irritationen.

Jeg tror stadigvæk, der er tale om en opstået muskulær uballance, hvor nøglebenet generes. En MR scanning vil således ikke rigtigt kunne belyse noget.

Jeg tror ikke problemet vil forsvinde før du så at sige får trænet det væk.

Kan du slet ikke foretage nogen træning uden, at blive tydeligt generet efterfølgende? pullups f.eks.?

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror stadigvæk, der er tale om en opstået muskulær uballance, hvor nøglebenet generes. En MR scanning vil således ikke rigtigt kunne belyse noget.

Jeg tror ikke problemet vil forsvinde før du så at sige får trænet det væk.

Kan du slet ikke foretage nogen træning uden, at blive tydeligt generet efterfølgende? pullups f.eks.?

Bare jeg tænker på pullups så gør det ondt.

Jeg har fået en masse øvelser af min fys til at stabilisere skulderbladene m.m.

Ved alle øvelser skal jeg sørge for at have kontrol over skulderbladene så de ikke stritter.

Øvelserne jeg laver er:

- Sideløft uden vægt til vandret op ad en mur.

- Ligger på gulvet med en håndvægt i hver arm, og presser så skulderbladene op, uden at bøje armene

- Sideløft med belastning via elastik

- Bagud træk med elastik, stående med strækte arme

- Front raise med elastik

De tre sidste øvelser er jeg ikke gået igang med endnu. Jeg bliver MEGET øm bare af at lave de to første øvelser. Efter to gange med sideløft uden vægt bliver jeg irriteret og så tør jeg ikke rigtig giver mere gas.

Ved selvfølgelig ikke om det er ovenstående du mener med træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share