Gyldendals løbebog forældet


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Vidste I at Gyldendals løbebog egentlig er forældet? I bogen lægger de meget vægt på "distance før hastighed" Det er jo i realiteten helt forkert. Filosofi inden for løb har udviklet sig markant de sidste 5 år og nu er det "hastighed før distance" man lægger vægt på. Man hører også virkelige historier om folk som aldrig har løbet mere end 7 km af gangen og så vinder et halvmarathon første gang de stiller op. Verdensmesteren i marathon (kan ikke lige huske hvad han hedder) løber aldrig mere end 7 km af gangen!!! Han gør det så bare 2 gange om dagen. Ved så ikke hvordan han når at restituere sig men den er god nok!!! (ikke et særlig overbevisende indlæg men den er god nok!)

Link to comment
Share on other sites

Intet er så sort/hvidt.

Der er - ligesom inden for mange andre områder - moder inden for træning.

Pt er det "in" at løbe intensivt, men der er altså blevet løbet rigtigt stærk på gammeldags kilometer-jagt-træning.

At bogen er forældet mener jeg ikke er korrekt.

Faktum er, at vil du løbe hurtigt på de lange distancer, så kræver det dels mange kilometer, dels intensiv træning.

Der er mange måder at gribe det an på, og hvad der virker for den ene, behøver bestemt ikke være den eneste sandhed.

Link to comment
Share on other sites

Man hører også virkelige historier om folk som aldrig har løbet mere end 7 km af gangen og så vinder et halvmarathon første gang de stiller op.

Hvem tænker du på i denne sammenhæng?

Tvivler meget på at nogen nogensinde har vundet et halvmarathon (med mindre der ingen seriøse deltage er med) uden mindst, at have løbet nogle fornuftige 10km eller 10.000m tider

Verdensmesteren i marathon (kan ikke lige huske hvad han hedder) løber aldrig mere end 7 km af gangen!!! Han gør det så bare 2 gange om dagen. Ved så ikke hvordan han når at restituere sig men den er god nok!!! (ikke et særlig overbevisende indlæg men den er god nok!)

Folk i verdenseliten inden for langdistance løb nøjes altså ikke med 2x7km om dagen!

Det er er jo under 100km/ugen, den holder simpelhen ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der tænkes på en artikel omkring en tidligere dansk elite 3000m løber. Han holdt op på eliteplan og fik vist familie og var ude af gamet nogle år. Fik lyst til at løbe igen og kastede sig over marathon. Han trænede korte ture 2 gange pr dag. Rolig morgen og smæk på aftenturen (marathon tempo = hans 3:25/km).

7*14km giver jo en del. Men har man været elite 3000m løber så er løbeøkonomien nok iorden og han har sikkert en del km i benene. Så mon ikke det har været relativt nemt for ham at træne sig op igen.

Mener han løb 2:24 på NY marathon og siden er blevet danskmester på distance. Lomborg, Lumborg synes jeg han hed til efternavn. Vist nok fra det jydske?

Anyone?

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg har misforstået noget, men kommer det ikke også an på formålet med træningen?

Som jeg flere gange har læst herinde, så skal man løbe lange ture hvis man vil lægger vægt på vægttab og løbe med højt tempo hvis man lægger vægt på konditionstræning...

....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share