ryg træning på terapibold


Jay
 Share

Recommended Posts

Min mor lider af dårlig ryg (dårlig ryg er nok det tætteste jeg kan komme på en diagnose - hun nægter nemlig at tage til læge/fysioterapeaut/ kiropraktor selvom jeg har anbefalet det kraftigt flere gange) og jeg har ENDELIG fået overtalt hende til at (styrke-)træne ryggen.

Problemet er bare at hun helst ville meldes til et af de her specielle ryg-trænings hold i et form og fittness-agtigt center.........men det koster næsten 2000 kr for 3 måneders træning med instruktør en gang om ugen.........det er nok lige i overkanten - men hun fik at vide at langt størstedelen af træningen foregår på de her stabilitetsbolde / terapibolde (tror jeg nok de hedder).

Så jeg tænkte at det må da for pokker være muligt at købe sådan en bold på nettet og så finde et eller andet klogt hoved på MOL med et fornuftigt bud på et program :)

Nu har jeg fundet terapiboldene på nettet og mangler så bare et rygtræningsprogram for forhåbentligt at bringe min gamle moder tættere på en smertefri ryg ;)

Mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er noget af det bedste man kan lave for en dårlig ryg. MEN, man bør dog blive undersøgt inden man går igang med sådan noget, hvis man har kraftige rygsmerter. Ved langt de fleste ryglidelse vil det kun være en fordel for din mor at gå igang med noget træning. Men skulle hun være så uheldig at have f.eks en discusprolaps, så bliver der IKKE bedre af at begynde at træne. Så du må få hende overbevist om at det er bedst at gå til en kiropraktor eller en læge, og få en diagnose på hvad der er galt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

tak svar og links

jeg må prøve at overtale hende til en tur til kiropraktoren - men jeg frygter at hun lige pludseligt får det meget bedre når man bringer doktor-manden på banen.......hvorfor hun er så bange for at blive undersøgt fatter jeg ikke. Måske kunne jeg forsøge at overbevise hende om at kiropraktoren helt sikkert kan vise hende nogle gode øvelser?

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Stort set alle behandlingsformer af rygge indebærer idag selv/hjemmetræning, idet en kontinuerlig træning jo for alle er vejen til en "sund" ryg. Hvorfor nogle arveligt er mere belastede for at få ondt i ryggen af inaktivitet, ved man ikke..

Alt afhængigt af hvilken diagnose der stilles, skal man i gang med træning af rygmusklerne.

De fleste øvelser idag indebærer ekstenderende øvelser, dog ikke ved spondylolistese, og derfor er det vigtigt at finde diagnosen..

Held og lykke med overtalelsen B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share