Hovedpine efter svømning


knb
 Share

Recommended Posts

Har flere gange opblevet at jeg har fået kraftig hovedpine efter endt svømning. Det er virkelig ubehageligt og står på i 2-3 timer. Nogle der har været ude for det samme? Spiser godt og drikker moderat, men ligemeget hjælper det :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Har flere gange opblevet at jeg har fået kraftig hovedpine efter endt svømning. Det er virkelig ubehageligt og står på i 2-3 timer. Nogle der har været ude for det samme? Spiser godt og drikker moderat, men ligemeget hjælper det :crazy:

Det kunne tænkes at du spænder for meget i nakke- og halsmusklerne under svømning, hvilket kan afklemme kar og nerver til hovedet også i timerne efterfølgende... det kan sagtens give hovedpine!

Link to comment
Share on other sites

Har flere gange opblevet at jeg har fået kraftig hovedpine efter endt svømning. Det er virkelig ubehageligt og står på i 2-3 timer. Nogle der har været ude for det samme? Spiser godt og drikker moderat, men ligemeget hjælper det :crazy:

Du skal altså bruge hænderne til at tage fra på kanten.......

Nå spøg til side, hvormeget svømmer du og hvordan og hvilken stil osv svømning er jo et lidt vidt begreb. prøv også at beskrive hovedpinen lidt mere indgående.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej KasperB, nu har jeg læst at du træner undervandsaktiviteter i forbindelse med din svømning. I den forbindelse får du nok dykket en del og selvom vi kun taler 4-5 meter eller hvor dybt der nu er hos Jer, så kan trykket godt give noget hovedpine, altså husk at regulere trykket (hold for næsen og "pust ud" eller hvad der virker for dig). Hvis du som så mange andre danskere har tendens til at smide for meget tøj nu solen så småt begynder at danse over himlen, ja så kan en lille forkølelse/tilstoppelse sagtens give lidt hovedpine.

Link to comment
Share on other sites

#2

Hovedpinen føles somom at ligge ved panden samt omkring øjnene. Svømmer primært crawl og brystsvømning samt dykker 25 meter 4 gange pr. træningspas.

#4

Normalt er jeg god til at regulere trykket, men skal da lige prøve om ikke jeg kan forbedre det. Har før haft slemt ved selv de små dybder, så dette er noget jeg skal arbejde på kan jeg mærke.

Link to comment
Share on other sites

Hovedpine kan også opstå under dykkene, hvis du er presset. Nu er 4 x 25 under vand ikke så meget, hvis du ellers er en habil svømmer, men hvis din undervandssvømning ikke er god og du er anspændt mens du dykker under vandet kan det sagtens forårsage hovedpine. Forsøg at slappe af mens du dykker. Prøv evt. at lade være med at dykke i et par træningspas og se om det gør en forskel.

Hyperventilerer du inden du dykker eller nøjes du med 2-3 dybe vejrtrækninger? Hyperventilation øger CO2 mætningen i blodet, hvilket kan forårsage svimmelhed, ubehag og i yderste konsekvens bevidstløshed.

Drikker du rigeligt? Man sveder meget mens man svømmer og rigelige mængder væske er derfor nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Jeg har forholdvist svært ved at blive forkølet og har ikke været det længe, men godt at hovedpinen kan hænge sammen med trygreguleringen.

Der kan være flere grunde. Træner det samme som dig og kun når jeg har bihulebetændelse oplever jeg ekstremt tryk i kraniet ved dyk på 5 m. Når du dykker på 4-5 m bliver der suget vand op i bihulerne. Jeg plejer at puste det ud efter endt træning ved at holde mig for næsen og så presse medens jeg bøjer hovdet nedad.

Noget andet er, at du sveder betydeligt i vandet, men at det formentlig ikke mærkes i samme grad som f.eks. under løb.

Spændinger i nakke i forbindelse med crawl kan også meget vel være grunden til hovedpine.

Svømning er for utrænede yderst krævende på mange måder.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Jeg tror, det er en blanding af det hele. Jeg synes selv jeg svømmer ret anspændt, men det hænger nok sammen med jeg måske ikke er så fortrolig med vandet endnu. Det er ikke så længe siden jeg startede på svømningen, så det er nok et spørgsmål om vende sig til vandet og samtidig dyk på over 4 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har flere gange opblevet at jeg har fået kraftig hovedpine efter endt svømning. Det er virkelig ubehageligt og står på i 2-3 timer. Nogle der har været ude for det samme? Spiser godt og drikker moderat, men ligemeget hjælper det :crazy:

Svømmer du med badehætte/svømmebriller? Er disse ting stramme?

Link to comment
Share on other sites

Køb et par svømmebriller i en ruf.

Enig.

Det kunne muligvis også afhjælpe din hovedpine - jeg ville i hvert fald spænde meget hvis jeg skulle svømme uden briller! Når du svømmer uden briller: Holder du hovedet over vand? Kniber øjnene sammen? Eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Det kunne muligvis også afhjælpe din hovedpine - jeg ville i hvert fald spænde meget hvis jeg skulle svømme uden briller! Når du svømmer uden briller: Holder du hovedet over vand? Kniber øjnene sammen? Eller hvordan?

Holder hovedet over, specielt i brystsvømning. Har en tendens til at knibe øjnene sammen. Købte briller i dag, så håber på at det kan afhjælpe problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Brillerne er helt sikkert en del af problemet

Men jeg har også oplevet hovedpine efter dykkertræning med og uden luftflaske. Det er simpelthen fordi, at der kommer en lille smule for lidt ilt til hjernen. Når du svømmer og dykker får du forstyrret din alm. vejrtrækning og det forårsager at du får trukket vejret en smule færre gange end normalt.

Det sker også tit med folk der lige er begyndt at dykke med flaske og ikke slapper nok af. De tager et sug i regulatoren og holder så vejret i for lang tid før de tager et nyt sug. Det er et spørgsmål om vandtilvæning og om at slappe mere af og få kroppen til at vænne sig til de nye øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så meget jeg får svømmet pt., men da problemet blev delvist løst med erhvervelse af briller. Tror også det er et spørgsmål om tilvænning i det våde element... Dog dykker jeg ikke så meget endnu, men så snart jeg ryger ind i vagtkompagniet vil jeg forsøge at komme ud at dykke og svømme noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share