Endnu en DOMS tråd


Guest L..
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Ja overskriften siger jo næsten det hele.

Næsten hver eneste gang jeg har været oppe og træne, har jeg DOMS i mit bryst, men aldrig nogen andre steder.

Presser jeg mig mon for meget i bryst øvelserne? Jeg sørger altid for at være fuldt restitueret før jeg træner igen, men er det sundt på længere sigt at have DOMS efter hver træning?

På forhånd tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der sker ikke noget ved at have DOMS. DOMS kommer normalt, hvis man presser musklen til at yde noget den ikke er vant til. Det vil sige at det ikke behøver være styrkerelateret, hvis du går ud og plukker mælkebøtter i fem timer, vil du sandsynligvis få DOMS i lænden næste dag.

Når du bliver øm efter hver træning kan det være fordi du kører tungere med større volumen eller med forced reps og dermed presser dine muskler mere end du har gjort tidligere. Det kan også være at du træner så infrekvent at du når at dekondionere en lille smule imellem hver træning.

Jeg har selv DOMS efter stort set hver træning. Det varierer lidt, hvor i kroppen dog, men man lærer at sætte pris på det. De fleste, der har trænet i en årrække elsker deres DOMS fordi de er et tegn på at kroppen har fået nogle hug.

Hvis du laver en rigtig hård øvelse som du ikke har prøvet før kan du også opleve IOMS (Instant Onset Muscle Soreness), hvor du bliver øm under eller lige efter øvelse. Så ved du at DOMS'en bliver rigtig ond dagen efter og at øvelsen har ramt musklen på en måde den ikke er vant til.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg klager ikke, elsker mine DOMS :wub:

Så ved jeg jo lige præcis at jeg har lavet noget. Er nok bare lidt bange for at komme ind i en form for overtræning,

men det gør jeg da kun hvis jeg ikke kan restituere mig fra det jeg laver, ikke?

Link to comment
Share on other sites

DOMS er godt, ja DOMS er sundt, derfor har vi det året rundt :tongue:

Jeg oplever ofte at få doms hvis musklen har været under stræk, så hvis du f.eks. altid kører flyes i din brysttræning, så kan det være en forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Selvom det ikke direkte er skadeligt kan muskelømhed dog være et problem for atleter, som er i sæsonen.

Personligt finder jeg det irriterende at min hamstrings er mega ømme op til fire dage efter styrketræningen. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share