Cykling = store lår ?


MissDK
 Share

Recommended Posts

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

Metode som bruges bland cykelrytter er at de sætter sadlen højden ca. 2 cm ned i vinter månederne i forholdt til den alm. Sadelstilling om sommeren.

Det giver større benmuskler, og ved at sætte sadelhøjden op igen i sommer perioden hvor de bla. træner hurtighed.

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Hr. Von Münchhausen, hvor store er dine lår så?

Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet, at jeg kunne måle mig med elite-sportsfolk. Hvad jeg derimod har skrevet, er, at min fys gentagne gange har udtrykt forundring over, at mine lår er sådan, som hun mener, at de er.

Og jeg måler ikke mine lår, lige så lidt, som jeg måler andet udstyr! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Store lår??? Nej..det hedder FASTE LÅR! :wink:

Ser du..jeg både løber og cykler meget. Jeg har kun problemer med trompetbukse-moden, men helt ærligt..så er det da fedt at gå på stranden om sommeren uden det hele blævre :bigsmile: Jeg ser det som en fordel og ikke en bagdel! Faste stærke lår til alle piger! Har jeg ret drenge?

Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Store lår??? Nej..det hedder FASTE LÅR! :wink:

Ser du..jeg både løber og cykler meget. Jeg har kun problemer med trompetbukse-moden, men helt ærligt..så er det da fedt at gå på stranden om sommeren uden det hele blævre :bigsmile: Jeg ser det som en fordel og ikke en bagdel! Faste stærke lår til alle piger! Har jeg ret drenge?

Så længe de er tynde...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet, at jeg kunne måle mig med elite-sportsfolk. Hvad jeg derimod har skrevet, er, at min fys gentagne gange har udtrykt forundring over, at mine lår er sådan, som hun mener, at de er.

Og jeg måler ikke mine lår, lige så lidt, som jeg måler andet udstyr! :tongue:

Måske din fys bare skulle finde på eet eller andet hun kunne kommentere eller "rose" dig for?

Det er vist ret udbredt at man finder eet eller andet "specielt" ved hver patient.. folk vil jo så gerne føle sig specielle.. :tongue:

Frem med målebåndet.

Hep Hep.

Hep.

Hep.

Link to comment
Share on other sites

Kan det i øvrigt passe, at et ben skal veje omkring 18 kg (hvis man forestiller sig, at det var savet af, helt oppe ved hoften)? Jeg synes, det lyder af meget.

I min anatomi-bog står der, at benet normalt udgør 18,5% af den samlede kropsvægt. Så det kommer jo an på, hvad du vejer...

Link to comment
Share on other sites

I min anatomi-bog står der, at benet normalt udgør 18,5% af den samlede kropsvægt. Så det kommer jo an på, hvad du vejer...

Og mon ikke de 18.5% er udfra hvad et normalt menneske normalt vejer?

Tror næppe de 18.5% følger med overvægt eller træning sådan generelt.

så 18.5% af et normalt vejende individ 70-80kg(?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej

Metode som bruges bland cykelrytter er at de sætter sadlen højden ca. 2 cm ned i vinter månederne i forholdt til den alm. Sadelstilling om sommeren.

Det giver større benmuskler, og ved at sætte sadelhøjden op igen i sommer perioden hvor de bla. træner hurtighed.

Jørgen

Det er jeg godt nok aldrig stødt på gennem min "karriere" i cykelsporten - hvem har du det fra?

Link to comment
Share on other sites

MissDK: Jeg tror IKKE du skal være så bange for at få større lår.

Du vil nok opleve at dine ben vil blive fastere, men ikke nødvendigvis større.

Det er RIGTIGT at de fleste cykelryttere vil opleve muskelvækst i lårene efterhånden - men det er typisk i forbindelse med rigtig meget, og ikke mindst intensiv træning.

-

Til de andre i debatten: min lår/ben-muskler er BESTEMT vokset de seneste 10 år, i takt med at min overkrop er blev mindre - min vægt er mere eller mindre uændret.

Jeg synes generelt det er MÆRKELIGT at antyde at der er noget som helst styrkemoment i landevejscykling, men det vil selvfølgelig altid være et definitionsspørgsmål. Selv verdens bedste landevejssprintere træder ikke specielt mange kg. ned i pedalerne i forhold til deres egen vægt når de giver den maks. gas...

De steder hvor der man kan tale om styrkemoment er ved stående start ved forskellige dicipliner i banesporten og i specielle tilfælde i terræn-cykelsport (ved ekstremt stejle skråninger hvor det er nødvendigt at træde over med MEGET lav kadance for at udnytte momentet).

Der er dog ikke den store tvivl om at store og stærke muskler giver en større anaerob kapacitet som kan udnyttes i sprint - men det er egentlig ikke styrke som sådan atleten har behov for...

At styrketræning med vægte er præstationsfremmende i forhold til den veltrænede cykelrytter er egentlig også stadig et kontroversielt emne - der er så vidt jeg ved IKKE lavet videnskabelige studier som påviser denne effekt...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er meget individuelt hvor meget ens lår vokser af træning generelt! Har en søster der cykler ca 30-45 min om dagen men dog med transport som formål og ikke træning som sådan. Hun er som sådan ikke ret stor ca 55kg fordelt på 167-168cm. Hendes ben er dog ret store!

post-13914-1204585126_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
Det er jeg godt nok aldrig stødt på gennem min "karriere" i cykelsporten - hvem har du det fra?

Det har jeg fra "Bananen" og fra den gang jeg i 70'er kørte cykelløb og fra Hvidovre Cykelklub.

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Tror det er meget individuelt hvor meget ens lår vokser af træning generelt! Har en søster der cykler ca 30-45 min om dagen men dog med transport som formål og ikke træning som sådan. Hun er som sådan ikke ret stor ca 55kg fordelt på 167-168cm. Hendes ben er dog ret store!

Er det et billede af hendes ben du har vedhæftet :tongue::smile:

2003344983259920842_th.jpg

Her er et billede af mine ben - synes ik' de er SPECIELT store (når man tænker på at jeg har dyrket cykelsport i omkring 10 år) - og nu ikke nogle kommentarer om hvor blege de er - vi er kun i starten af marts...

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Er det et billede af hendes ben du har vedhæftet :tongue::smile:

2003344983259920842_th.jpg

Her er et billede af mine ben - synes ik' de er SPECIELT store (når man tænker på at jeg har dyrket cykelsport i omkring 10 år) - og nu ikke nogle kommentarer om hvor blege de er - vi er kun i starten af marts...

Dine ben er måske ikke specielt tykke men dine quadriceps ser nu ganske veludviklede ud. Tror du gøre dig fint i duathlon! Billedet er min søsters ben og her under er mine! Jeg cykeltræner optil 5 timer om ugen plus transportcykling. Har styrketrænet mine ben men ikke noget videre de senere år. Min pointe var forøvrigt at det nok i høj grad er et spørgsmål om genetik.

post-13914-1204754288_thumb.jpg

post-13914-1204754308_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dine ben er måske ikke specielt tykke men dine quadriceps ser nu ganske veludviklede ud. Tror du gøre dig fint i duathlon! Billedet er min søsters ben og her under er mine! Jeg cykeltræner optil 5 timer om ugen plus transportcykling. Har styrketrænet mine ben men ikke noget videre de senere år. Min pointe var forøvrigt at det nok i høj grad er et spørgsmål om genetik.

Hold da op - der var jeg da vidst lige en tand for rap i replikken! Ikke fordi hendes ben er specielt store - men de er dælme trimmede i forhold til at det er en pige vi taler om - var sikker på at det var din ben!

Link to comment
Share on other sites

Har fået at vide at hendes ben ligner en mands! Og tro mig de er store!

Havde hende med til et forsøg på IFI i københavn for 2 år siden hvor jeg fik en bekendt til at lave en vingate test på hende. Hun havde en peak på ca 800 watt! Og det skal nævnes at hun cykler meget mere idag end den gang! Havde selv en peak på over 1600 på det tidspunkt og da cykeltrænede jeg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Har fået at vide at hendes ben ligner en mands! Og tro mig de er store!

Havde hende med til et forsøg på IFI i københavn for 2 år siden hvor jeg fik en bekendt til at lave en vingate test på hende. Hun havde en peak på ca 800 watt! Og det skal nævnes at hun cykler meget mere idag end den gang! Havde selv en peak på over 1600 på det tidspunkt og da cykeltrænede jeg ikke!

Jeg skal LIGE love for at du har nogle store køller Andreas :blink: Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du bor - men har du nogensinde tænkt på at tage ud på cykelbanen i Ballerup og prøve det - jeg tror dælme du kunne blive god på nogle af de kortere banedistancer og ved Kerin!

Mht. vingate testen, så vil de fleste landevejsryttere opleve at de vil have den højeste peak watt efter en længere pause fra cyklen - f.eks. om efteråret. Derfor vil du heller ike nødvendigvis kunne få din maks. watt højere op i perioder hvor du cykeltræner. Gennemsnitsværdien hen over HELE testen er så noget HELT andet...

Udholdenhedstræning hæmmer generelt eksplosiviteten - at træningen så gør at rytteren vil have MEGET lettere ved at komme frem til en god placering i en regulær spurt er selvfølgelig noget helt andet...

Link to comment
Share on other sites

Har fået den med sprinterkarrieren før. Ligenu er jeg mere interesseret i min generelle cykelevne og prøver at opbygge en høj aerob capacitet. Og er forøvrigt i rimelig aerob form efterhånden. Som du nævner så kan sprintevnen blive forringet af meget træning men kan også komme igen når træningen reduceres! Det skal nævnes at jeg er temmelig tung iforhold til min højde og også er ret grov om overkroppen så det ville være usædvanligt hvis jeg skulle kunne blive andet end sprinter med min nuværende størrelse. Men Naturen har været så venlig at udstyre mig med en stor lungefunktion og en ret høj iltoptagelse som udgangspunkt, samt en ret høj grad af trænérbarhed! Så man har jo lov at håbe! Min søster derimod er jeg ret sikker på kunne gøre sig ret godt i cykelsport! Uanset distancen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share