Hvilket niveau synker man til hvis man ikke træner


JPetersen
 Share

Recommended Posts

jøgge:

ja :)

og ydermere gælder der, at en stor del af stimulus for densitetsændring sandsynligvis er pga. musklernes træk i knoglerne.

Det gælder fx. at densiteten er korreleret meget nøjagtigt med FFM - derfor kræver det ikke nødvendigvis meget tung træning, men bare nok til at ændre ens nuværende FFM.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg køber den med at knoglerne bliver større. Men jeg kan kun forestille mig at den primære vækst sker via densitetsforøgelse.

Hvad angår lav intensitets træning vs. høj intensitets træningens evne til at stimulere knogletilvækst henholdte jeg mig til den her undersøgelse:

Effects of high versus low-intensity resistance training on bone mineral density in young males.

Tsuzuku S, Shimokata H, Ikegami Y, Yabe K, Wasnich RD.

Body Design Medical Institute, Ikuno, Osaka, Japan.

The purpose of this study was to investigate the effect of high-intensity and low-intensity resistance training upon bone mineral density (BMD) by comparing the BMD of young male powerlifters (n = 5), recreational trainees (n = 5), and controls (n = 5). Lumbar spine (L2-L4), proximal femur, and whole body BMDs were measured using dual-energy X-ray absorptiometry (DXA). The high-intensity group showed a significantly greater BMD when the whole body and trochanter regions were measured than the low-intensity and control group. The BMD of the lumbar spine, femoral neck, and Ward's triangle was greater in the high-intensity group compared with the control group. There was no significant BMD difference between the low-intensity and control group except at the trochanter region. These results suggest that high-intensity resistance training is effective for increasing BMD, but low-intensity resistance training is not.

PMID: 11685421 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Og den her:

Effects of high-intensity resistance training on bone mineral density in young male powerlifters.

Tsuzuku S, Ikegami Y, Yabe K.

Department of Epidemiology, National Institute for Longevity Sciences, 36-3 Gengo, Morioka-cho, Obu-city, Aichi pref, 474-8522 Japan.

The effects of high-intensity resistance training on bone mineral density (BMD) and its relationship to strength were investigated. Lumbar spine (L2-L4), proximal femur, and whole body BMD were measured in 10 male powerlifters and 11 controls using dual-energy X-ray absorptiometry (DXA). There were significant differences in lumbar spine and whole body BMD between powerlifters and controls, but not in proximal femur BMD. A significant correlation was found between lumbar spine BMD and powerlifting performance. These results suggest that high-intensity resistance training is effective in increasing the lumbar spine and whole body BMD.

PMID: 9744984 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Det er da muligt der sker noget selv ved meget lav intens træning, men det ser ud som om at der skal mere kraftig påvirkning til for at skabe drastiske ændringer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er da meget fint at der er en øgelse af tætheden I knoglerne.... men der er da også muligt f.eks at blive bredere over skuldrene rent knogle-mæssigt.. eller er jeg helt ude i hampen her :unsure::unsure:

Hvis jeg f.eks kigger på et billede fra dengang jeg gik på HG (1993-1994) og så til nu, så er jeg blevet meget bredere og tungere (72 kg vs. 94 kg)

Mener at denne stimulus sætter ind efter ca tre måneders hård træning. Jeg kan huske at en jeg trænede sammen med engang sagde at hans mor havde sagt det.... og hun var læge.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke bredere skuldre knoglemæssigt af at træne med vægte. Den størrelsesforøgelse der måtte ske vil være så lille at et ikke vil have nogen effekt på knoglens bredde. Hvis du er blevet bredere, så må det være fordi du har opbygget mere muskelmasse på de rette steder.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan neurale adaptioner bare forsvinde igen?

Og Bill Pearl maler fanden på væggen. Så svag bliver man da heller ikke på ½ år.

Jeg har selv engang pjækket i cirka 1½ år. Da forsvandt højest 15% af styrken. Fra 135 kg til 117½ kg bænk, feks.

Men det er korrekt at det kommer hurtigt tilbage!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er egentligt ganske kontraintuitivt, at kroppen "glemmer" den neurale tilpasning, som den nu engang har lært. Den ved jo hvordan den skal aktivere muskelfiberne på "den gode" måde, så hvorfor pokker skulle den glemme det igen :huh:

Ikke at jeg ikke tror på (er helt sikker på det er rigtigt :) ) men det virker egentligt pudsigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke benytter en egenskab særligt ofte, er der ingen grund til at gemme på den

Det er nemlig rigtigt. Kroppen er så smart indrettet, at den tilpasser sig de ting man byder den. Det vil sige at stresser man den med vægttræning, så tilpasser den sig med neurale tilpasninger og forøget muskelmasse. Desværre er der ikke nogen grund til at bevare disse egenskaber, hvis kravene forsvinder. Så ligeså langsomt vil der ske en dekompensation. Hvor hurtigt det sker afhænger vel i bund og grund af mange ting. Hvor lang tid man har trænet er vel en stor del af det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

øget funktionel densitet fører til mindre risiko for frakturer.

Men om den nedsatte risiko ved øget densitet opvejer den forøgede risiko for frakturer pga. forøget vægt og muskeltræk i knoglerne ved SL'ere, ved jeg ikke(regner dog med det.)

Til gengæld regner man med, at en høj max-densitet på et givent tidspunkt i ens liv medfører, at ens aldersrelaterede fald i densitet medfører reel osteoporose(knogleskørhed) senere end normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share