Misse en dag i løbeprogram


laraag
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg er igang med et begynderløbeprogram. Programmet

Vi er nået til uge 4 hvor tingene ændrer sig lidt. Fra at være en gå,løb,gå,løb,gå struktur alle 3 dage bliver den 3. dag til gå, løb, gå, hvor løbedelen bliver noget længere end vi har løbet indtil videre.

Spørgsmålet er så nu, hvis vi misser en 3. dag. Dvs at vi ikke kan løbe så langt tid som der står i programmet. Hvad gør vi så?? Skal vi gentage den 3. dag indtil vi kan eller ville det være en bedre idé at gentage hele ugen??

laraag

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg ikke kan komme med et entydigt svar vil jeg prøve at løbe med bolden her alligevel :smile:

Det er meget svært at fortælle Jer hvad I skal køre hvis I ikke kan følge det der beskrives i jeres løbeprogram, men for at give en bedre forståelse af hvordan man skal forholde sig til det, vil jeg alligevel forsøge :innocent:

Først skal det siges at det ser ud til at være et meget fornuftigt program, så I gør klogt i at følge det. Jeg vil mene at de mange gå ture tjener to formål: 1. de giver en pause hvis man ikke har konditionen til at løbe hele tiden 2. de begrænser intensiteten således at led og sener på utrænede personer kan følge med. Programmet er bygget om om flere parametre: frekvens (antal træningsdage) tid (hvor lang tid i løber) og intensitet (hvor hurtigt i løber). Så hvis I ikke kan følge den planlagte tid kunne i forsøge at skrue en smule ned for hastigheden.

Hvad kan I så bruge det til? Omend meget tvetydigt vil jeg sige at I skal løbe det I har kondition til. Det sagt, skal I som begyndere passe på med ikke at presse alt for meget på, det nytter ikke noget at gå i stykker i uge 5 fordi man var for ivrig i starten. Så det er en fin balance der skal findes, jeg foreslår dog at I klør på og giver den hvad I kan. Det skal ikke være let at komme i form, så var der jo ikke noget ved det :tongue:

Edited by timba
Link to comment
Share on other sites

Hej,

jeg startede også med at løbe ud fra den samme program, der jeg var tilmeldt DHL i september. Jeg nåede at følge programmet til uge 10-11, men det lykkedes alligevel at gennemføre 5 km uden stop.

Løber idag 3-4 km uden stop, og træner til Iform.

Min erfaring og de råd der gives på www.dourun.dk er, at du godt kan gentage en uge, også flere gange hvis det er nødvendigt. Du kan altid gå en dag eller en uge tilbage, indtil man føler sig klar til at komme videre. Kroppen skal også kunne følge med.

Det kan også godt være, at I skal løbe i et langsommere tempo, men så alligevel gennemføre løbetiden.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Skal i være på den sikre side er modellen nok at gentage den uge, hvor I har misset en træningsdag. Umiddelbart vil jeg sige, at en enkelt misset træningsdag ikke betyder noget, men i den tidligere optræningsfase, kan det godt betale sig at være på den forsigtige side. Og der er jo relativt lang tid til DHL-stafetten, så der er god tid til at komme i form :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share