Binyrebarkhormon


Keler
 Share

Recommended Posts

Som nogen måske har læst har jeg inflammation i begge skuldre. Det har jeg haft i snart 4 måneder nu. Det er blevet bedre, men når jeg går igang med træningen syntes jeg det irriterer for meget til at jeg tør gå ordenligt igang. Jeg har fået ultralyd ca. 10 gange eller måske mere, og det får jeg fortsat. Jeg føler det hjælper godt, men det kommer som sagt altid igen når jeg påbegynder træning.

Min fysio foreslog mig så idag en binyrebarkhormon indsprøjtning. Han har en læge der kommer ved ham 1 gang hver 2. månede som arbejder på sygehuset og han sagde det var en mulighed. Det eneste der var ved det, er, at det koster 12-1400 kr pr. sprøjte og jeg skal måske have 2 i hver skulder. Jeg er på SU så det er rimelig mange penge for mig. Men han sagde at man også kunne få det gjort ved lægen. Problemet var bare at lægen ikke rigtig ved om han rammer den rigtige scene da han ikke har det rigtige udstyr.

Hvad er det bedste at gøre? Er da ikke i tvivl om at det er bedst at få gjort på sygehuset, da de har scannere så de kan se om de rammer det rigtige sted. Men kan en læge ikke også gøre arbejdet fint? Det er næsten 5000 kr hvis jeg skal have 2 sprøjter i hver skulder.

Håber der er nogen der har stået i samme situation før :smile:

Er ved at være godt træt af det lort her, og vil gøre hvad som helst for at få det væk. Så hvis det er en blokade der skal til, så gør jeg det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som nogen måske har læst har jeg inflammation i begge skuldre. Det har jeg haft i snart 4 måneder nu. Det er blevet bedre, men når jeg går igang med træningen syntes jeg det irriterer for meget til at jeg tør gå ordenligt igang. Jeg har fået ultralyd ca. 10 gange eller måske mere, og det får jeg fortsat. Jeg føler det hjælper godt, men det kommer som sagt altid igen når jeg påbegynder træning.

Min fysio foreslog mig så idag en binyrebarkhormon indsprøjtning. Han har en læge der kommer ved ham 1 gang hver 2. månede som arbejder på sygehuset og han sagde det var en mulighed. Det eneste der var ved det, er, at det koster 12-1400 kr pr. sprøjte og jeg skal måske have 2 i hver skulder. Jeg er på SU så det er rimelig mange penge for mig. Men han sagde at man også kunne få det gjort ved lægen. Problemet var bare at lægen ikke rigtig ved om han rammer den rigtige scene da han ikke har det rigtige udstyr.

Hvad er det bedste at gøre? Er da ikke i tvivl om at det er bedst at få gjort på sygehuset, da de har scannere så de kan se om de rammer det rigtige sted. Men kan en læge ikke også gøre arbejdet fint? Det er næsten 5000 kr hvis jeg skal have 2 sprøjter i hver skulder.

Håber der er nogen der har stået i samme situation før :smile:

Er ved at være godt træt af det lort her, og vil gøre hvad som helst for at få det væk. Så hvis det er en blokade der skal til, så gør jeg det.

Fordi man er læge er man ikke nødvendigvis erfaren i glukokortikoid indsprøjtninger, slet ikke speciallæger i almen medicin, så hvis du skal ud og investere så mange penge i en binyrebarkinjektion ville jeg sikre mig at lægen havde god erfaring med netop det, eventuel med baggrund i speciale i reumatologi. Nu kender jeg ikke lige til dit aktuelle skulderproblem men er der en grund til at du ikke er gået gennem din almene læge i stedet - og herfra eventuel til reumatolog hvis nødvendigt?

Forresten når man anlægger en blokade (som er en kombination af lokalanalgetika (smertestillende) og antiinflammatorisk medicin) forsøger man netop ikke at ramme senen (lidt OT men ok :smile:)

Link to comment
Share on other sites

Fordi man er læge er man ikke nødvendigvis erfaren i glukokortikoid indsprøjtninger, slet ikke speciallæger i almen medicin, så hvis du skal ud og investere så mange penge i en binyrebarkinjektion ville jeg sikre mig at lægen havde god erfaring med netop det, eventuel med baggrund i speciale i reumatologi. Nu kender jeg ikke lige til dit aktuelle skulderproblem men er der en grund til at du ikke er gået gennem din almene læge i stedet - og herfra eventuel til reumatolog hvis nødvendigt?

Forresten når man anlægger en blokade (som er en kombination af lokalanalgetika (smertestillende) og antiinflammatorisk medicin) forsøger man netop ikke at ramme senen (lidt OT men ok :smile:)

Okay - Jeg troede man skulle ramme scenen. Har ikke det store forstand på det.

Jeg var først til lægen og fik en henvisning til fysioen. Jeg har læst at det ikke er så smart med de indsprøjtninger, så jeg valgte at prøve ultralyd og laser først. Det har som sagt hjulpet, men nu nærmer jeg mig snart en periode på 4 måneder uden træning, så jeg syntes det er ved at være tid til at prøve andre ting.

Jeg har tænkt mig at ringe til min læge og spørge osv., men jeg har ikke den store tiltro til læger. Og jeg skal ikke have min skulder øddelagt resten af mine dage fordi lægen ikke har anet hvad han har haft gang i :smile:

Men har som sagt ikke forstand på det her, så det kunne jo være at det ikke var det store at gøre ud af, og det sagtens er noget læger kan gøre.

Men jeg kan da prøve at høre min fys. om ham lægen der har forbindelse til sygehuset har speciale i den slags.

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Generelt er der megen lille risiko ved glukokortikoidindsprøjtninger i lokalt i leddene under aseptiske forhold, det samme gør sig gældende for eventuelle bivirkninger (kun en meget lille del af hormonet optages systemisk, dvs i kroppen udenfor leddene) - den værste risiko der er for dig er at du får en relativ uerfaren læge til at sprøjte det ind og så derved betaler en masse penge for noget der ikke virker.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke fået stillet en diagnose eller fået forklaret hvilke strukturer som er skadede? Inflammation kan jo sidde mange steder i skulderen og desværre er det lidt en skraldespandsdiagnose for nogen behandlere og privatpraktiserende læger bare at sige der er inflammation i skulderen... Som udgangspunkt kan du ikke regne med at ultralyd vil hjælpe dig, men desværre er det stadig alt for ofte anvendt :nonono: Men der er jo mange forskellige manuelle behandlingsformer hos fysioterapeut og kiropraktor så du kunne jo få din fys til at ændre behandlingsstrategi eller prøve at gå til en kiropraktor. (eller få en gratis blokade hos din egen læge).

Hvis du vælger at betale så mange penge for en blokade, så synes jeg helt klart du bør forlange at få den lavet ultralydsvejledt så de rammer rigtigt :smile:

Edited by bone-breaker
Link to comment
Share on other sites

Dvs. der ville ikke kunne "ske" noget alvorligt ved at få den lavet ved en læge?

Ang. diagnosen så har fyssen sagt at det er bicepsscenen der er irriteret, og det passer nu meget godt med mine smerter. Jeg føler at det hjælper med ultralyd. Udover det har jeg også fået akupunktur. Det syntes jeg dog ikke hjalp så meget. Derudover har jeg fået sat ryggen, skuldrene og nakken på plads. Det der hjælper mest syntes jeg helt klart er ultralyd.

Men når alt kommer til alt sker der ikke noget ved at få den ved lægen? Det eneste jeg er nervøs for er såmen bare om det kan smadre min skulder. Jeg kan jo lige så godt prøve at få en ved lægen, hvis der ikke sker noget ved at han/hun rammer forkert.

selvfølgelig vil jeg være sikker på at gutten kan ramme rigtigt på sygehuset hvis jeg betaler 5 kg for det - Helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. der ville ikke kunne "ske" noget alvorligt ved at få den lavet ved en læge?

Ang. diagnosen så har fyssen sagt at det er bicepsscenen der er irriteret, og det passer nu meget godt med mine smerter. Jeg føler at det hjælper med ultralyd. Udover det har jeg også fået akupunktur. Det syntes jeg dog ikke hjalp så meget. Derudover har jeg fået sat ryggen, skuldrene og nakken på plads. Det der hjælper mest syntes jeg helt klart er ultralyd.

Men når alt kommer til alt sker der ikke noget ved at få den ved lægen? Det eneste jeg er nervøs for er såmen bare om det kan smadre min skulder. Jeg kan jo lige så godt prøve at få en ved lægen, hvis der ikke sker noget ved at han/hun rammer forkert.

selvfølgelig vil jeg være sikker på at gutten kan ramme rigtigt på sygehuset hvis jeg betaler 5 kg for det - Helt klart.

Nej, i praksis er behandlingen relativt ufarlig, der er dog nogle alment praktiserende læger der sjusker med hygiejnen i forbindelse med injektionen, men fraset det er risikoerne lave i forbindelse med injektion.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Klasse. Så prøver jeg lige lægen til at starte med når jeg har snakket med ham.

Hvordan er det med træningen efter indsprøjtningen. Jeg tænker bare på, at hvis ikke man kan mærke det gør ondt og at det irriterer kan man vel godt komme til at træne for hårdt på, så man gør ondt værre. Skaden bliver vel bare "bedøvet"?

Og hvor mange sprøjter skal man have? Jeg mener at have læst at en sprøjte virker 2-3 måneder. Skal man have flere efter eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Du skal tage den relativt med ro efter behandlingen. Binyrebarkhormon kan virke smertestillende idet det hæmmer inflammationstilstanden der i sig selv er den smertegivende proces, men hovedvirkningen er at irritationer der eventuel skaber inflammation får ro fra kroppens immunforsvar et stykke tid - derfor skal du for såvidt muligt holde den i ro et stykke tid efter - igen ikke fordi det er farligt at lade være, men fordi hård træning lidt ødelægger ideen med injektionen. Normalt gives blokader også med lokalbedøvende stof der virker smertestillende i en kort periode efter (lige så meget i forbindelse med den diagnostiske proces) - men det er ikke sådan din skulder bliver helt smertelammet efter injektionen, idet binyrebarkhormon per se ikke er smertestillende.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Du skal tage den relativt med ro efter behandlingen. Binyrebarkhormon kan virke smertestillende idet det hæmmer inflammationstilstanden der i sig selv er den smertegivende proces, men hovedvirkningen er at irritationer der eventuel skaber inflammation får ro fra kroppens immunforsvar et stykke tid - derfor skal du for såvidt muligt holde den i ro et stykke tid efter - igen ikke fordi det er farligt at lade være, men fordi hård træning lidt ødelægger ideen med injektionen. Normalt gives blokader også med lokalbedøvende stof der virker smertestillende i en kort periode efter (lige så meget i forbindelse med den diagnostiske proces) - men det er ikke sådan din skulder bliver helt smertelammet efter injektionen, idet binyrebarkhormon per se ikke er smertestillende.

Ok. Mange tak for dine svar. Jeg tager en snak med min læge i morgen :smile:

Link to comment
Share on other sites

På "Lægedage" som er en slags kongres mange praktiserende læger deltager i, kan man tage et kursus i blokader. Spørg evt om din læge har været på det kursus eller et lignende.

Der er mange læger der IKKE har erfaring med blokader - men der er også mange der HAR. Vær ærlig overfor din læge og sig til ham(hende) du vil sikre dig du får behandling af en der har prøvet det før.

Link to comment
Share on other sites

På "Lægedage" som er en slags kongres mange praktiserende læger deltager i, kan man tage et kursus i blokader. Spørg evt om din læge har været på det kursus eller et lignende.

Der er mange læger der IKKE har erfaring med blokader - men der er også mange der HAR. Vær ærlig overfor din læge og sig til ham(hende) du vil sikre dig du får behandling af en der har prøvet det før.

Okay. Kanon - Det vil jeg helt klart prøve. Ellers prøver jeg jo bare en anden læge.

Vil da helt klar være mere rolig hvis det er en der har haft det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har prøvet flere forskellige behandlere som bone-breaker også er inde på. Det er værd at finde en fys (eller kiropraktor) der har speciel erfaring/kurser inden for skuldersmerter.

Utrolig mange skuldersmerter skyldes dysfunktionel muskulatur og kontrolleringen af denne. Skulderen er meget lidt stabil uden de stabiliserende muskler, som ikke kun er rotator-cuff'en. Ofte er der f.eks. nedsat udadrotation af skulderbladet, fremadglidning af overarmshovedet inde i ledskålen m.m. I mange tilfælde kan man komme langt ved at normalisere bevægemønstret ved den rigtige træning over tid. Når du så samtidig lyder som en fyr der vil følge en træningsplan minutiøst gør det chancerne bedre.

Jeg mener du bør prøve at finde en anden behandler og prøve dette af inden evt. blokade. Jeg vil anbefale dig at finde en fysioterapeut som har skulderkurser inden for "kinetic control". På MOL nævnes rotator-cuffen næsten altid som eneste mulighed ved skuldersmerter, men skulderen er meget mere kompleks.

Mvh Lau, fys, stud. osteopat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har prøvet flere forskellige behandlere som bone-breaker også er inde på. Det er værd at finde en fys (eller kiropraktor) der har speciel erfaring/kurser inden for skuldersmerter.

Utrolig mange skuldersmerter skyldes dysfunktionel muskulatur og kontrolleringen af denne. Skulderen er meget lidt stabil uden de stabiliserende muskler, som ikke kun er rotator-cuff'en. Ofte er der f.eks. nedsat udadrotation af skulderbladet, fremadglidning af overarmshovedet inde i ledskålen m.m. I mange tilfælde kan man komme langt ved at normalisere bevægemønstret ved den rigtige træning over tid. Når du så samtidig lyder som en fyr der vil følge en træningsplan minutiøst gør det chancerne bedre.

Jeg mener du bør prøve at finde en anden behandler og prøve dette af inden evt. blokade. Jeg vil anbefale dig at finde en fysioterapeut som har skulderkurser inden for "kinetic control". På MOL nævnes rotator-cuffen næsten altid som eneste mulighed ved skuldersmerter, men skulderen er meget mere kompleks.

Mvh Lau, fys, stud. osteopat.

Hej.

Jeg har 2 fysser. Den ene har prøvet ultralydsbehandling samt laser. Derudover har han sat min ryg, skuldre og nakke på plads. Gjort det hele mere fleksibelt. Min anden fysio har givet mig akupunktur samt vist mig øvelser der skulle stabilisere ledkapslen. Derudover har jeg fået fortalt hvordan min skulderholdning skal være, og hvad jeg skal arbejde på samt udstrækningsøvelser.

Men det kan da være jeg skal finde en behandler der har de kurser du nævner - Er da helt klart værd at undersøge, så det tror jeg jeg vil gøre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du kan også overveje en pillekur med et cortisonpræparat. Diclon Rapid eller Fenacop eller lign. - aktiv stof diclofenackalium/-natrium. Det kan din egen læge ihvertfald godt ordinere.

I forbindelse med mit eget skadesforløb, der bl.a. også involverer en irritationstilstand har jeg har en ortodpædkirurgs ord for at det er ganske indvididuelt, hvorvidt en blokade virker meget mere effektivt end en pillekur.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Keler skrev:
Som nogen måske har læst har jeg inflammation i begge skuldre. Det har jeg haft i snart 4 måneder nu. Det er blevet bedre, men når jeg går igang med træningen syntes jeg det irriterer for meget til at jeg tør gå ordenligt igang. Jeg har fået ultralyd ca. 10 gange eller måske mere, og det får jeg fortsat. Jeg føler det hjælper godt, men det kommer som sagt altid igen når jeg påbegynder træning.

Hvis du har oplevet, at inflammationen er gået væk efter ultralydsbehandling og er kommet igen, når du har genoptaget træningen, er det vel ikke behandlingsformen, men derimod din træning, der er problemet. Selvom binyrebarkhormon skulle virke for dig, vil inflammationen vel komme igen på samme måde, hvis ikke du ændrer din træningsform. Binyrebarkhormon har jo ikke nogen skadesforebyggende virkning, så vidt jeg ved.

Jeg har i øvrigt selv haft inflammationer i skuldrene mange gange. Jeg plejer at behandle med ingefær og et bestemt fiskeoliepræparat, hvis det ikke hjælper, går jeg videre til fysioterapi og ultralydsbehandlinger m.m., og hvis det heller ikke hjælper, tager jeg diklofenak-tabletter (nsaid).

Jeg kender et par stykker, som har fået binyrebarkhormon, og det har absolut ikke været en succes for dem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også overveje en pillekur med et cortisonpræparat. Diclon Rapid eller Fenacop eller lign. - aktiv stof diclofenackalium/-natrium. Det kan din egen læge ihvertfald godt ordinere.

I forbindelse med mit eget skadesforløb, der bl.a. også involverer en irritationstilstand har jeg har en ortodpædkirurgs ord for at det er ganske indvididuelt, hvorvidt en blokade virker meget mere effektivt end en pillekur.

Det har ikke noget at gøre med fx. en ipren kur vel? For dem har jeg været på under de 4 måneder. Kører på den 4. nu tror jeg. Men måske det er noget helt andet det du snakker om? Vil skrive det ned hvert fald, og snakke med min læge om det.

Hvis du har oplevet, at inflammationen er gået væk efter ultralydsbehandling og er kommet igen, når du har genoptaget træningen, er det vel ikke behandlingsformen, men derimod din træning, der er problemet. Selvom binyrebarkhormon skulle virke for dig, vil inflammationen vel komme igen på samme måde, hvis ikke du ændrer din træningsform. Binyrebarkhormon har jo ikke nogen skadesforebyggende virkning, så vidt jeg ved.

Jeg har i øvrigt selv haft inflammationer i skuldrene mange gange. Jeg plejer at behandle med ingefær og et bestemt fiskeoliepræparat, hvis det ikke hjælper, går jeg videre til fysioterapi og ultralydsbehandlinger m.m., og hvis det heller ikke hjælper, tager jeg diklofenak-tabletter (nsaid).

Jeg kender et par stykker, som har fået binyrebarkhormon, og det har absolut ikke været en succes for dem.

Tror sku ikke lige ingefær og fiskeolie virker her. Har været på det meste uden held.

Hva mener du med det "absolut" ikke har været en succes??

Link to comment
Share on other sites

Tror sku ikke lige ingefær og fiskeolie virker her. Har været på det meste uden held.

Hva mener du med det "absolut" ikke har været en succes??

Ingefær og fiskeolie virker nok også kun i de allermildeste tilfælde. Men nsaid-produkter, som jeg har brugt, og som er det, Scorpio nævnte, kan derimod slå det meste ned.

Og med "absolut" ingen succes mente jeg, at de begge havde længere skadespauser og hurtigere fik problemer igen, i forhold til os, der brugte nsaid-produkter. Det er selvfølgelig bare to eksempler, og jeg aner ikke, hvor repræsentative, de er, men det var nok til, at jeg valgte ikke at bruge penge på at prøve det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har prøvet flere forskellige behandlere som bone-breaker også er inde på. Det er værd at finde en fys (eller kiropraktor) der har speciel erfaring/kurser inden for skuldersmerter.

Utrolig mange skuldersmerter skyldes dysfunktionel muskulatur og kontrolleringen af denne. Skulderen er meget lidt stabil uden de stabiliserende muskler, som ikke kun er rotator-cuff'en. Ofte er der f.eks. nedsat udadrotation af skulderbladet, fremadglidning af overarmshovedet inde i ledskålen m.m. I mange tilfælde kan man komme langt ved at normalisere bevægemønstret ved den rigtige træning over tid. Når du så samtidig lyder som en fyr der vil følge en træningsplan minutiøst gør det chancerne bedre.

Jeg mener du bør prøve at finde en anden behandler og prøve dette af inden evt. blokade. Jeg vil anbefale dig at finde en fysioterapeut som har skulderkurser inden for "kinetic control". På MOL nævnes rotator-cuffen næsten altid som eneste mulighed ved skuldersmerter, men skulderen er meget mere kompleks.

Mvh Lau, fys, stud. osteopat.

Jeg synes det er lidt overkill at lede efter andre alternative behandlinger når det har været ovre 2 fysser og en kiropraktor for at være ærlig.

Du kan også overveje en pillekur med et cortisonpræparat. Diclon Rapid eller Fenacop eller lign. - aktiv stof diclofenackalium/-natrium. Det kan din egen læge ihvertfald godt ordinere.

I forbindelse med mit eget skadesforløb, der bl.a. også involverer en irritationstilstand har jeg har en ortodpædkirurgs ord for at det er ganske indvididuelt, hvorvidt en blokade virker meget mere effektivt end en pillekur.

diflonac er som der bliver beskrevet et NSAID middel, dvs nonsteroidt. Cortison derimod er et steroid, og minder lidt om det naturlige corticosteron som er et glukokortikoid (eller et "binyrebarkhormon"). Systemiske glukortikoidbehandlinger er kun noget man bruger sjældent og i alvorlige tilfælde.

Selvom det ikke er sikkert at en eventuel injektion-behandling vil virke er der trods alt bedre chance for at en sådan hjælper end fx ellers udmærkede NSAID kure. NSAID fungerer på COX niveau mens glukokortikoider helt går ind og hæmmer syntesen af arikodonsyre (ved nedregulering af fosfolipase A2), et meget tidligere trin i den inflammatoriske proces.

Btw er der nok ikke den store grund til at tro at diclofenac skulle virke bedre end ibuprofen (ipren) i denne forbindelse.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Som nogen måske har læst har jeg inflammation i begge skuldre. Det har jeg haft i snart 4 måneder nu. Det er blevet bedre, men når jeg går igang med træningen syntes jeg det irriterer for meget til at jeg tør gå ordenligt igang. Jeg har fået ultralyd ca. 10 gange eller måske mere, og det får jeg fortsat. Jeg føler det hjælper godt, men det kommer som sagt altid igen når jeg påbegynder træning.

Min fysio foreslog mig så idag en binyrebarkhormon indsprøjtning. Han har en læge der kommer ved ham 1 gang hver 2. månede som arbejder på sygehuset og han sagde det var en mulighed. Det eneste der var ved det, er, at det koster 12-1400 kr pr. sprøjte og jeg skal måske have 2 i hver skulder. Jeg er på SU så det er rimelig mange penge for mig. Men han sagde at man også kunne få det gjort ved lægen. Problemet var bare at lægen ikke rigtig ved om han rammer den rigtige scene da han ikke har det rigtige udstyr.

Hvad er det bedste at gøre? Er da ikke i tvivl om at det er bedst at få gjort på sygehuset, da de har scannere så de kan se om de rammer det rigtige sted. Men kan en læge ikke også gøre arbejdet fint? Det er næsten 5000 kr hvis jeg skal have 2 sprøjter i hver skulder.

Håber der er nogen der har stået i samme situation før :smile:

Er ved at være godt træt af det lort her, og vil gøre hvad som helst for at få det væk. Så hvis det er en blokade der skal til, så gør jeg det.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at sløjfe din ultralydsbehandling og spare pengene. Ultralyd i forbindelse med inflammation har et ringe evidens grundlag og behandlingen sker typisk empirisk. Ledte selv cochrane igennem for ½ år siden , og fandt ingen meta-analyser hvor det skulle have en helende virkning frem for placebo.

Selv Micheal Harbo som har skrevet den lærebog de bruger på de fleste fys-skoler som undervisning i elektroterapi, skriver at ultralyd har en teoretisk virkning (øget blodgennemstrømning mm.) men der ikke er lavet nogle studier hvor teorien er blevet dokumenteret på forsøgsbasis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har godt hørt at det ikke er bevist at ultralyd virker, men det føler jeg det gør ved mig, så giver det lige et ekstra forsøg.

Mht. ipren osv nærmer jeg mig min 5. kur og syntes overhovedet ikke det virker.

Jeg har kontaktet min læge og næste skridt bliver den blokade - Det lyder til det ikke kan skade at prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lidt overkill at lede efter andre alternative behandlinger når det har været ovre 2 fysser og en kiropraktor for at være ærlig.

Der er ulemper ved at "shoppe" rundt mellem de forskellige behandlere, men hvis de behandlinger Keler har fået kun er symptombehandlinger (hvilket er af min overbevisning), vil det være værd at opsøge en fys/kiro der har specialiseret sig i skulderen. En binyrebarkindsprøjtning vil ikke rette op på muskulære dysbalancer i skulderbæltet, og symptomerne vil sandsynligvis komme igen når han begynder at træne tungt.

Keler

Som vi også har talt lidt om over PM, så er mit råd at prøve træningsterapi kombineret med manuel behandling og evt. ultralyd tilrettelagt af en fys/kiro, der har specialiseret sig i skulderen. De ting laush ridser op synes jeg lyder yderst fornuftige :smile: Hvis det ikke har hjulpet efter en måneds tid, så prøv med binyrebarkhormon.

Edited by Dawizz
Link to comment
Share on other sites

Der er ulemper ved at "shoppe" rundt mellem de forskellige behandlere, men hvis de behandlinger Keler har fået kun er symptombehandlinger (hvilket er af min overbevisning), vil det være værd at opsøge en fys/kiro der har specialiseret sig i skulderen. En binyrebarkindsprøjtning vil ikke rette op på muskulære dysbalancer i skulderbæltet, og symptomerne vil sandsynligvis komme igen når han begynder at træne tungt.

Keler

Som vi også har talt lidt om over PM, så er mit råd at prøve træningsterapi kombineret med manuel behandling og evt. ultralyd tilrettelagt af en fys/kiro, der har specialiseret sig i skulderen. De ting laush ridser op synes jeg lyder yderst fornuftige :smile: Hvis det ikke har hjulpet efter en måneds tid, så prøv med binyrebarkhormon.

Hvis keler har opsøgt to fysioterepeuter og en kiropraktor synes jeg da det er rimelig groft, gennem et diskussionsforum, at være overbevist om disse kun har været i stand til at yde symptombehandling, alt andet lige må de forventes at have en bedre indsigt i kelers lidelse end alle andre.

Fysioterapi, kiropraktik og manuel medicin er fint for en række lidelser i bevægeapparatet, men der er altså også en rigtig stor gruppe inflammationslidelser i bevægeapparatet hvor manipulation og træningsprogrammer ikke er den universelle løsning, og at tilråde en person der er blevet ultralydsbehandlet flere gange, yderligere ultralydsbehandlinger (som nævnt tidligere er så godt som uden evidens), fremfor en alternativ glukokortikoidindsprøjtning der foreligger massiv både teoretisk og empirisk evidens for synes jeg ikke nødvendigvis er ret fornuftigt.

Binyrebarkhormon injektioner er ikke symptombehandlinger.

Link to comment
Share on other sites

Btw er der nok ikke den store grund til at tro at diclofenac skulle virke bedre end ibuprofen (ipren) i denne forbindelse.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du tror det? Min egen erfaring er som nævnt det modsatte, nemlig at diclofenac virker langt mere effektivt mod inflammation end ibuprofen, men det er jo ikke noget videnskabeligt bevis på nogetsomhelst...

Edited by Sina
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share