Kampsport


algernon
 Share

Recommended Posts

Hej alle på MOL!

Som min emnetitel og emnebeskrivelse indikerer, så opretter jeg denne tråd for at høre lidt fra folk, som kender til de forskellige kampsport genre. Jeg har længe gået med tanken om at starte på et begynderhold i karate, Jiu-Jitsu, taekwondo eller lignende. Jeg kender ikke forskellene på de forskellige genre, så derfor denne tråd.

Jeg er bl.a. interesseret i at vide:

- Hvilken kampsport man kommer hurtigst "rigtigt" igang med som nybegynder?

- Hvilken kampsport som er nemmest og lære? (Igen til en nybegynder jo :tongue: )

Så hvis du går til kampsport, eller bare ved noget om det, så smid endelig en besked til mig med din viden eller erfaring.

På forhånd tak :smile:

Edited by algernon
Link to comment
Share on other sites

Det jeg er interesseret i og lære er slag og spark. Brydning er måske ikke lige helt så meget mig.

Så er taekwondo måske noget for dig?

DEr indgår en masse seje spark, en smule slag og en hulens masse konditionstræning og udstrækning, og absolut ingen brydning. Det er dog en rimelig aggressiv sport i den forstand at der er noget mere fokus på angreb (spark) end på forsvar (parader).

Jeg er selv rimelig ny til taekwondo, men synes det er rigtig skægt

Ellers kan du jo prøve at sende en PM til Taninja her på boardet. Hun ved en del om kampsport og har sort bælte i ihf 2 forskellige slags, hvoraf den ene er taekwondo

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej Camlilla.

Tak for dit svar. Jeg roder lidt rundt i det hele ligenu. Taekwondo lyder som en rigtig fin mulighed. Er det den eneste kampsport du har gået til? Eller har du prøvet flere forskellige, inden du fandt ud det var taekwondo som fangede dig?

Har overvejet og prøve aalborgkarateskole. De giver 14 dages gratis prøvetræning, så håber jeg kan nå og danne mig et billede af det og finde ud af om det er mig. Men hvis ikke det er det, vil jeg helt klart prøve taek wondo.

Link to comment
Share on other sites

Hej Camlilla.

Tak for dit svar. Jeg roder lidt rundt i det hele ligenu. Taekwondo lyder som en rigtig fin mulighed. Er det den eneste kampsport du har gået til? Eller har du prøvet flere forskellige, inden du fandt ud det var taekwondo som fangede dig?

Har overvejet og prøve aalborgkarateskole. De giver 14 dages gratis prøvetræning, så håber jeg kan nå og danne mig et billede af det og finde ud af om det er mig. Men hvis ikke det er det, vil jeg helt klart prøve taek wondo.

Jeg har ikke prøvet anden kampsport, så jeg kan ikke rigtig give dig et sammenligningsgrundlag. Og min erfaring med taekwondo er også begrænset... men det er sjovt :laugh:

Taekwondo klubben i Holbæk giver også 14 dages gratis træning, så måske gør de det også, hvor du bor?

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jezz!! Her kommer et par GODE forslag, men ja du burde bestemt definere dine bevæggrunde, såfremt du ønsker svar som mather dine ønsker, fysik og behov. Det er et gedemarked derude, og ambition, mentale tilstand samt fysiske formåen er kerneelementer når du skal vælge genre. Med andre ord - "hvad vil du med det"?

WT, thai-boksning og braziliansk jiu-jitsu er værd at anbefale. Generelt, ville jeg henvise til et martial-arts center, med fokus på individuel træning imodsætning til fastlåste systemer. Paradoksalt nok har jeg ovenstående henvist til fastlåste kampsports-grene, men det er altså fordi de sparker røv!! :4thumbup:

PS: Karate og taekwondo er lige til at lukke op og skide i.

Link to comment
Share on other sites

Hey, jeg er selv lige begyndt til Aikido, det er vildt fedt og man lærer vildt meget om selvkontrol. Og bruge kroppens bevægelser istedet for råstyrke når der skal kastes med folk. Dog er Aikido kun selvforsvar. dvs. at der ik er nogle spark eller slag der bliver trænet. Men isteder bliver der trænet mod spark, slag osv.. Det er værd at prøve hvis det er selvkontrol du vil have ud af din kampsport/kampkunst

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at stjæle tråden:

Hvis man ønsker at træne en kampsport der

. hovedsagligt gør een i stand til at forsvare sig selv uden at gøre skade på andre. Jeg ved godt er at det er nærmest umuligt(angreb er det bedste forsvar(?)).

.. træner een mentalt. Intet yoga og andet hokus-pokus. Mere á la selvkontrol- og bevidsthed.

... bringer een i god(bedre) fysisk form.

- hvilken art matcher da bedst? Jeg ved godt at det er mange krav, men spørger kun til det bedste match; ikke en art der nødvendigvis opfylder alle ovenstående punkter.

På forhånd tak

/mupad

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om selvkkontrol og bevidsthed, vil jeg tro, at det er meget op til den givne træner de respektive steder. Det er lidt af et krav, at ville forsvare sig selv uden at volde skade (anskaf dig en UZI :laugh: ). Israelsk militær ved man hvad er :4thumbup:

Pjat!! Jeg vil anbefale braziliansk jiu-jitsu. Meget teknisk, men enormt effektivt "in real life". Der sq være en håndfuld gode steder i kbh-området.

Link to comment
Share on other sites

Det svarer til et sige at håndbold er til at lukke op og skide i... (hint: ikke alle dyrker kampsport/kunst, for at kunne elimnere 20 stive svenskere på Dakota kl 05.37 søndag morgen)

Det var da en exeptionel dårlig sammenligning. Som du selv kommer ind på, er sagens kerne, hvad man forventer og og forlanger af kampsportstræningen. I mit primitive cerebrum er det en selvfølge, at man her lærer at forsvare sig. Og det mener jeg ikke, at karate/taekwondo er gode eksempler på.

NB: Der tages forbehold for Chuck Norris.

PS: Det burde være en menneskeret at få lov til at eliminere 20 svenskere på Dakota kl. 05.37 søndag morgen en gang månedligt, hurra! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Camlilla.

Tak for dit svar. Jeg roder lidt rundt i det hele ligenu. Taekwondo lyder som en rigtig fin mulighed. Er det den eneste kampsport du har gået til? Eller har du prøvet flere forskellige, inden du fandt ud det var taekwondo som fangede dig?

Har overvejet og prøve aalborgkarateskole. De giver 14 dages gratis prøvetræning, så håber jeg kan nå og danne mig et billede af det og finde ud af om det er mig. Men hvis ikke det er det, vil jeg helt klart prøve taek wondo.

Aalborg Sportskarate er absolut en mulighed og ellers har vi jo også kickboxing som essentielt er at give og modtage tæv i en lind strøm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at træne en kampsport der

. hovedsagligt gør een i stand til at forsvare sig selv uden at gøre skade på andre. Jeg ved godt er at det er nærmest umuligt(angreb er det bedste forsvar(?)).

.. træner een mentalt. Intet yoga og andet hokus-pokus. Mere á la selvkontrol- og bevidsthed.

... bringer een i god(bedre) fysisk form.

- hvilken art matcher da bedst? Jeg ved godt at det er mange krav, men spørger kun til det bedste match; ikke en art der nødvendigvis opfylder alle ovenstående punkter.

Jeg har tidligere trænet Ashihara karate og overvejer også at begynde på en kampsport igen.. og har ca. samme krav som dig. Lige umiddelbart synes jeg Hapkido passer meget godt på dine punkter. Det virker som en mere "blød" kampsport og er baseret udelukkende på selvforsvar. Der er elementer af mentaltræning, i mangel af et bedre ord, men også en smule "hokus pokus" med akupressur og den slags. Kan se at du bor i Århus, hvor der er placeret en skole. Kender ikke noget nærmere til Hapkido, men det ser da umiddelbart ganske interessant ud.

Mht. diskussionen om, hvilken stilart der er mest "effektiv".. hvor mange træner kampsport specifikt for at kunne forsvare sig mest effektivt? Hvis det er tilfældet, så er man nok bedre tjent ved at træne fx Krav Maga, der er designet til at være ekstremt effektivt i "rigtig" kamp. Det er nok også grunden til at så mange politi- og specialstyrker benytter det.

Det mest effektive forsvar er alligevel at undgå voldelige konfrontationer, hvilket jeg vil mene typisk er relativt nemt med lidt selvkontrol.. i hvert fald hvis vi snakker byture og den slags. Men det kan da godt være folk lever langt farligere liv end jeg gør :wink:

At gå så vidt som at sige, at karate (hvoraf der i øvrigt er en hel del forskellige stilarter) og taekwondo er ubrugeligt synes jeg i hvert fald er ret så generaliserende.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Vil nok mene umiddelbart at boksning/muay thai i den ene gren eller judo/brydning (eller lign grapplersport MED konkurrencer) i den anden gren, vil være det som giver mest bang-for-the-bucks.. :smile: Kender ikke så meget til BJJ, men har hørt meget godt om det.

Ved personligt at jeg fik væsentligt mere ud af judo end af jiu-jitsu, idet at træningen her var lagt op til at skulle virke på en modstander der gjort (seriøs) modstand i en kampsituation. Så teknikkerne skulle bare virke - hvorimod i jiu-jitsu, lærte man en masse fancy teknikker som ville være noget sværere at sætte ind overfor en aggressiv modstander! :smile: Plus at konditions-kravene automatisk bliver skudt i vejret, når man skulle holde til at kæmpe flere kampe ad gangen - og en judokamp er virkelig hård. hehe.. :laugh:

Omend jeg har knap så meget erfaring med karate (ca 2 mdr) og thai boxing (måske 5-6 mdr)/kickboxing(også ca et halvt år), så har jeg samme indtryk her, mht kampspecifikt træning! Plus at i T/K-boxing bruger du meget tid på at slå og sparke hårdt til pads og sandsæk, hvilket også gør det bedre til at slå hårdt og længere. Hvor i det karate jeg prøvede var det næsten rent kata og teknik-træning, hvilket er fedt nok hvis du er karate-freak, men ikke ligefrem sagen hvis du leder efter den mest effektive MA-gren :smile:

Men igen, er selvfølgelig bare mine erfaringer med klubben i horsens/århus-området. Ved at min fætter i roskilde er utrolig glad for deres karate klub der. Så er selvfølgelig forskellig fra klub til klub.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det med fancy teknikker er måske ikke lige det jeg havde tænkt mig. Derimod noget man kan bruge på gadeplan så vel som i kamp i klubben - Noget der kan nedlægge en modstander med en enkel teknik i form af et slag eller et spark. Jeg havde overvejet karate, men efter det jeg har læst her i tråden lyder det til der er mange "fancy teknikker" der i, hvilket ikke var hvadj eg havde forestillet mig. Efter og have læst Francis's indlæg hælder jeg pludselig mere til og prøve noget Judo - Altså noget med effektive, enkle sparke- og slå teknikker, som kan bruges til og forsvare sig med, uden det udvikler sig til en brydekamp af forskellige tag osv?

En anden mulighed er taekwondo, så valget står lidt mellem judo og taekwondo ( som jeg dog ikke ved så meget om, men har hørt det sku være meget med at sparke og slå). Nogle der kan bekræfte det? Altså opfylder det mine krav? Hvilken sport er mest effektiv som selvforsvar?

Link to comment
Share on other sites

Efter og have læst Francis's indlæg hælder jeg pludselig mere til og prøve noget Judo - Altså noget med effektive, enkle sparke- og slå teknikker, som kan bruges til og forsvare sig med, uden det udvikler sig til en brydekamp af forskellige tag osv?

Der er ingen slag eller spark i Judo. Det handler om diverse former for nedtagninger, greb og låse.

Det bedste råd kommer ganske simpelt her: Tag ud og prøv nogle forskellige ting - snup en træningsaften hos hver af de klubber som ligger i nærheden af dig. Kampsport er meget subjektivt og du kommer længere ved at prøve dig frem. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Algernon..

Da jeg var barn/teenager, dyrkede jeg Taekwon-do i en del år, og deltog også i kamp-turneringer på et relativt højt plan.

Jeg mener derfor jeg kan tillade mig at sige, at TKD ikke er særligt anvendeligt som selvforsvars- eller gadekampsystem.

Da jeg senere begyndte at dyrke MMA, viste det sig, at flere af de ting jeg havde fået indlært i TKD, var ret uhensigtsmæssige, og måtte "aflæres" igen.

Jeg har ikke specielt lyst til at rakke ned på TKD, da det var en fin motionssport med en rigtig god social dimension, som har givet mig meget godt da jeg var en knægt.

Men effektivt selvforsvar er det altså ikke. Og det er min klare opfattelse og erfaring, at de fleste andre traditionelle kampsporter, som f. eks. Karate og Kung-Fu, heller ikke er det.

Hvis du virkelig vil lære at slås, og det lyder måske lidt aggressivt, men mon ikke det i bund og grund er det mange folk gerne vil, når de begynder på en kampsport, så skal du hellere se på MMA, eller evt. nogle af de grundkomponenter MMA består af: Boksning(og Thai-boksning/Kick-boksning), brydning og Brasiliansk jiu-jitsu.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg syntes du skal gå til MMA. Det giver en kanon god form og det er dejligt med full kontakten som man ikke ser i så mange andre sportsgrene. Du skrev du ikke ville bryde, men jeg syntes faktisk du skulle prøve det. Vale Tudo er en kombination af stående og liggende kamp. Det vil sige at man får alle aspekter med via muy thai, shoot fighting og submission.

Jeg vil ikke rakke ned på andre kampsportsgrene som f.eks. karate og taekwon do hvis du mere er til semi kontakt, så er det også ok

Held og lykke med det!

PS: forresten så jeg lige du spurgte om hvilken kampsport man nemmest kommer igang med. Til det kan jeg svare at du bare skal klø på. Det er underordnet hvilken kampsport du begynder på.

Edited by Astral
Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale dig at søge hen i "Kung Fu Toa", Hvis du bor i Århus omegenen. Er et utroligt godt og anerkendt træningssted med utroligt mange dygtige trænere og udøvere i diverse stilarter, men primært Muay Tai.

Har desværre aldrig selv trænet der, kun været der for at overvære træning mv. Men har en storebror og en række venner der har haft trænet der gennem længere tid og responsen er general meget positiv, da de er utroligt arrangeret og gode til at skaffe og arrangerer stævner/kampe. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale dig at søge hen i "Kung Fu Toa", Hvis du bor i Århus omegenen. Er et utroligt godt og anerkendt træningssted med utroligt mange dygtige trænere og udøvere i diverse stilarter, men primært Muay Tai.

Har desværre aldrig selv trænet der, kun været der for at overvære træning mv. Men har en storebror og en række venner der har haft trænet der gennem længere tid og responsen er general meget positiv, da de er utroligt arrangeret og gode til at skaffe og arrangerer stævner/kampe. :4thumbup:

Det var faktisk hér at jeg gik til thai boxing for en række år siden. Virkeligt et fedt sted, med supergode undervisere og mange dygtige kæmpere. Men blev enig om at 45km hver vej, to gange om ugen, var sådan liige i overkanten. Desværre.. :unhappy: Men helt klart et fedt sted!!

(og har endda set at de sidenhen også tilbyder shootfighting. Så det ville være et suverænt fedt sted at kunne træne altså!! :superman: )

Og ja, judo er nærmest "japansk" brydning. Masser af kast, nedtagninger, låse, kontrolgreb m.m. Superfedt :smile: Men der er ingen slag og spark (på trods af Austin Powers' berømte judo-chop!! :tongue: )

Men evt en kombo af judo og boksning eller hvad du nu har til rådighed.. Der kommer man i hvert fald rigtig langt med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share