Hjælp til HST programlægning


Renegade
 Share

Recommended Posts

Hej alle.. Jeg har med god hjælp fra MOL-folket kørt efter dette program i noget tid

1.dag

1) Squat 4x6

2) Bænk 4x8

3) Military press 4x8

4) French press 4x8

5) Standing calf raise 4x16-20

6) 4x12-20 Mave crunch af en eller anden form

Anden dag : Ryg/Biceps

1) Dødløft 4x6

2) Chinups 4x5(max)

3) Bentover barbell rows 4x8

4) Z-stang curl 4x8

5) Side bends 4 x 16

6) Rygbøjninger 4x12

Og det har da også hjulpet lidt :smile:

Men da jeg ikke længere føler det giver nok, bl.a. da jeg ofte ikke får trænet mere end 2 gange pr uge, har jeg besluttet at ville gå over til fullbody i form af HST (Ved godt at man så SKAL træne 3 gange pr uge.. det må jeg så nosse mig sammen til :blush: )

Jeg har været inde og læse:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...cifik_traening/

og

http://www.hypertrophy-specific.com/

plus lidt af hvert rundt omkring.. Men jeg er dog stadig ikke helt overbevist om øvelsesvalget er ok..

Jeg se på programmet fra MOL artiklens tilhørende træningsprogram, men synes dog at der er rimelig mange maskin-øvelser, hvilket jeg kan forstå da jeg, gang på gang, har fået at vide er ondskaben selv, og kun beregnede til disco-pumpere.. hehe..

Hvordan har folk det med det udsagn ? :blink:

Bl.a. er hverken Military, chinups med i programmet (om Træk til bryst, som jeg forstår som pulldowns, er bedre end chinups ved jeg ikke)

(Programmet som i regnearket.)

Squat 2x

Hase-curl 1x

Knæ-extensioner 1x

Læg 1x

Rowing 2x

Træk til bryst 1x

Biceps-curl 1x

Bænkpres 2x

Håndvægtspres skrå 1x

Triceps cable pulldown 1x

Skulder-laterals 1x

Mavebøjninger 1x

Rygstrækninger 1x

- Hvad synes i om det øvelsesvalg?

- Set i betragtning af de øvelser jeg kører for tiden og min præference for frivægtsøvelser ?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil mene der er mange øvelser i et fullbody, prøv evt at dele det lidt op, så du selv om du træner 3 gange i ugen har 2 forskellige trænings pas(stadig fullbody) et hurtigt eksempel kunne være

dag 1

Squat

Bænkpres

Pulldown/chinups

skulderpres/military

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

dag 2

Dødløft

incline bænkpres

Pulldown/chinups

lateral raises

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

så er det eller bare at skifte så du træner dag1-dag2-dag1-dag2......

just my 2 cents

Link to comment
Share on other sites

jeg vil mene der er mange øvelser i et fullbody, prøv evt at dele det lidt op, så du selv om du træner 3 gange i ugen har 2 forskellige trænings pas(stadig fullbody) et hurtigt eksempel kunne være

dag 1

Squat

Bænkpres

Pulldown/chinups

skulderpres/military

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

dag 2

Dødløft

incline bænkpres

Pulldown/chinups

lateral raises

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

så er det eller bare at skifte så du træner dag1-dag2-dag1-dag2......

just my 2 cents

--> Okay.. Og så er det stadig efter HST principperne ?.. Jeg troede nemlig at man skulle have samme øvelse, eg. Squat HVER gang iflg. HST..

Link to comment
Share on other sites

--> Okay.. Og så er det stadig efter HST principperne ?.. Jeg troede nemlig at man skulle have samme øvelse, eg. Squat HVER gang iflg. HST..

Ja stadig efter HST principperne, HST er en række principper, og ikke et sæt specifike øvelser, se evt. her

http://www.motion-online.dk/styrketraening...cifik_traening/

De grundlægende principper i HST er derfor følgende:

1. Pausen mellem hver træning er ikke mere end 2-3 døgn.

2. Antallet af øvelser skal begrænses og der skal ikke laves mere end 1-2 sæt af hver øvelse.

3. Der fokuseres primært på store flerleds-øvelser

4. Der trænes et helkropsprogram hver gang

5. Der trænes næsten aldrig til failure (udmattelse)

6. Man træner SELVOM man kan mærke lettere ømhed fra sidste træning (man skal naturligvis ikke ignorere en begyndende skade)

7. Vægtbelastningen skal øges for hver træning

8. Antallet af gentagelser i hvert sæt mindskes hver 14. dag (15, 10, 5, 5)

9. Hver 8. uge holdes der en total pause på 9 dage

10. Der skal altid udføres grundig opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Ja stadig efter HST principperne, HST er en række principper, og ikke et sæt specifike øvelser, se evt. her

http://www.motion-online.dk/styrketraening...cifik_traening/

- Præcis :bigsmile: .. Men i MOL programmet er squat jo også med hver gang.. det samme i http://www.hypertrophy-specific.com/.. Men squat og død kan altså godt bruges som alternativer til hinanden så ?..

- Jeg har også lidt svært ved at fatte det med den excentriske træning ??.. Er det "bare" at makkeren i bænk løfter vægten tilbage til udgang og man selv sænker den ?..

Synes nemlig at jeg læste ordet excentrisk i den amerikanske artikel, men ikke noget om at man skulle gøre det på den måde som det beskrives i MOL artiklen. ??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Squat og dødløft er ikke alternativer til hinanden, men det er ofte hårdt og i nogle tilfælde for meget at have begge 2 i samme trænings pas.

excentrisk træning, at man "bare" sænker vægten kontrolleret, skulle være super effektivt for hypertrofi, men har samtidig et stort skades potentiale, da der jo er tale om vægte man ikke selv er i stand til at løfte.

Link to comment
Share on other sites

Excentrisk træning køres ofte med en 120-130 % belastning og 70-80% koncentrisk med en sænkefase på 4-6 sek!

det er vist lige højt nok sat. den excentriske styrke ligger typisk på 120-130% af den koncentriske, men du kører jo ikke med dit max i excentrisk vægt for 5 reps. Jeg syntes det passede meget godt med at bruge noget der lignede min 1RM til det der kunne køres excentrisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Squat og dødløft er ikke alternativer til hinanden, men det er ofte hårdt og i nogle tilfælde for meget at have begge 2 i samme trænings pas.

excentrisk træning, at man "bare" sænker vægten kontrolleret, skulle være super effektivt for hypertrofi, men har samtidig et stort skades potentiale, da der jo er tale om vægte man ikke selv er i stand til at løfte.

Men der er altså ikke noget galt med at gøre både squat og død samme dag, hver gang hvis man meget gerne vil ?

(Og det vil jeg meget gerne :smilerock: hehe )

Link to comment
Share on other sites

jeg vil mene der er mange øvelser i et fullbody, prøv evt at dele det lidt op, så du selv om du træner 3 gange i ugen har 2 forskellige trænings pas(stadig fullbody) et hurtigt eksempel kunne være

dag 1

Squat

Bænkpres

Pulldown/chinups

skulderpres/military

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

dag 2

Dødløft

incline bænkpres

Pulldown/chinups

lateral raises

rows

dips

(evt en triceps og en biceps øvelse her )

mave

læg

så er det eller bare at skifte så du træner dag1-dag2-dag1-dag2......

just my 2 cents

Jeg vil så stille spørgsmål ved om det er fullbody-træning. Skærer man lægtræningen væk har du i squat en decideret benøvelse på dag 1. På dag 2 har du så dødløft som til en vis grad indvoldvere benene. Men det er da lige så meget en øvelse for ryggen. Er du ikke klar over, at omtrent halvdelen af kroppens muskulatur sidder fra taljen og nedefter?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg vil så stille spørgsmål ved om det er fullbody-træning. Skærer man lægtræningen væk har du i squat en decideret benøvelse på dag 1. På dag 2 har du så dødløft som til en vis grad indvoldvere benene. Men det er da lige så meget en øvelse for ryggen. Er du ikke klar over, at omtrent halvdelen af kroppens muskulatur sidder fra taljen og nedefter?

--> Hvad vil du så foreslå for at få delen under taljen med ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share